Δευ11102025

Last updateΔευ, 10 Νοε 2025 7am

Τα Capes τράβηξαν προς τα πάνω την αγορά ξηρού φορτίου

0bulk carriers25

Του Ιάκωβου (Jack) Αρχοντάκη
Στρατηγικού Συμβούλου Ναυτιλιακών Επενδύσεων – Ναυλώσεων & Εμπορικού Διευθυντή της TMC Shipping
&
Του Δρ. Φώτιου – Ευάγγελου Καρλή
Maritime Executive & Σύμβουλου Ναυτιλίας

Η αγορά ξηρού φορτίου «σηκώθηκε» την προηγούμενη εβδομάδα, και ο «αιμοδότης» ήταν ο τομέας των πλοίων τύπου Capesize.

Η άνοδος στους ναύλους αυτού του μεγέθους ώθησε προς τα πάνω και τον ευρύτερο δείκτη Baltic Dry Index (BDI), «στέλνοντας» μήνυμα για αναστροφή της αδράνειας που είχε σημειωθεί. Ταυτόχρονα, οι υπόλοιπες κατηγορίες πλοίων – Kamsarmax, Ultramax και Handysize – κινούνται σε σχετικά «σταθερά ύδατα», χωρίς ξεκάθαρη ώθηση προς τα πάνω.

Ο δείκτης ανεβαίνει

Την Παρασκευή 7 Νοεμβρίου ο BDI έκλεισε στις 2.104 μονάδες, με εβδομαδιαία άνοδο 138 μονάδων. Η άνοδος αυτή οφείλεται κυρίως στα Capes, ενώ οι υπόλοιπες κατηγορίες παρέμειναν περίπου σταθερές σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα.

Πλοία Capesize: η «τρέχουσα γραμμή» που έβαλε μπρος

Η αγορά των Capes ξεκίνησε την εβδομάδα με υποτονική αίσθηση στην Ασία, αλλά γρήγορα η ζήτηση από μεταλλωρύχους άρχισε να ενισχύεται — κυρίως στη βασική γραμμή Αυστραλίας προς Κίνα, όπου οι ναύλοι ξεπέρασαν το 1 δολάριο ανά τόνο. Η διαδρομή C5 (Αυστραλία-Κίνα) έκλεισε στα 10,37 $/tn.
Στον Ατλαντικό άνοιξε η εβδομάδα με νέα φορτία στο δεύτερο μισό της περιόδου, απορροφώντας σημαντικό αριθμό διαθέσιμων πλοίων. Για παράδειγμα, η γραμμή Βραζιλίας προς Κίνα (C3) έφτασε στα 23,31 $/tn, ενώ η Ευρώπη προς Ασία (C9) κινήθηκε στα 48,05 χιλιάδες $/ημέρα, και τα υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια (C8) στα 29,47 χιλιάδες $/ημέρα.

Η ώθηση των Capes αντανακλά τη σημασία που έχουν αυτά τα σκάφη στον δείκτη: η κατηγορία Capesize συχνά επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό τη μεταβολή του BDI. ShippingKnowHow+2news.metal.com+2
Η αισιοδοξία αυτή ανοίγει το «θέατρο των επιχειρησιακών ευκαιριών» για πλοιοκτήτες και ναυλωτές – αλλά και για εκείνους που σκέφτονται συνεργασίες, βιώσιμες στρατηγικές και εμπορική επέκταση.

Kamsarmax: σταθερότητα με… υπόνοιες

Για τα Kamsarmax στον Ατλαντικό, η εβδομάδα έκλεισε με κάποιες πιέσεις προς τα τέλη, ειδικά στο βορρά λόγω περιορισμένης ζήτησης. Αντίθετα, στο νότιο ημισφαίριο η ροή φορτίων προς Ασία τον Δεκέμβριο ενίσχυσε την αυτοπεποίθηση για τα πλοιοκτήτες.
Παραδείγματα ναύλων: από την ECSA προς Ασία στα $18-20 χιλ./ημέρα (παράδοση στην Ασία), από Ευρώπη προς Ασία στα $22,5-24,5 χιλ./ημέρα (παράδοση Ευρώπης), και κυκλικά υπερατλαντικά ταξίδια στα $14-16 χιλ./ημέρα (παράδοση Γιβραλτάρ).

Στην Ασία, η αγορά κινήθηκε λίγο πιο ήπια, αλλά υποστηριζόμενη από αυξημένα φορτία άνθρακα από Αυστραλία και Ινδονησία. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια Νοτιοανατολικής Ασίας–Άπω Ανατολής στα $16-18 χιλ./ημέρα (παράδοση Άπω Ανατολής).

Supramax/Ultramax: στα «μεσαία ύδατα»

Η αγορά των σκαφών τύπου Ultramax και Supramax κατέγραψε αρκετές πιέσεις, κυρίως λόγω αύξησης της χωρητικότητας και έλλειψης υποστήριξης από την αγορά της Αυστραλίας. Στη Νοτιοανατολική Ασία οι ναύλοι των UMX για κυκλικά ταξίδια κινήθηκαν στα $14,5-16 χιλ./ημέρα. Βορειότερα, στον Βόρειο Ειρηνικό (NOPAC) τα ταξίδια προς την Ινδία στα $14-15,5 χιλ./ημέρα και τα κυκλικά επιστροφής στον Ατλαντικό στα $13-14,5 χιλ./ημέρα.

Στον Κόλπο της Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά δεν εμφάνισε σημαντικές αλλαγές. Τα ταξίδια Αραβικού Κόλπου–Άπω Ανατολής κυμάνθηκαν στα $12,5-14 χιλ./ημέρα, κοντινά δρομολόγια Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $14-15,5 χιλ./ημέρα και προς Ατλαντικό στα $11,5-13 χιλ./ημέρα.

Στον Ατλαντικό, ο Αμερικανικός Κόλπος ξεκίνησε δυναμικά, ωστόσο πολλοί ναυλωτές προτίμησαν μεγαλύτερα πλοία, με αποτέλεσμα οι UMX να μην «εκτοξεύονται». Οι ναύλοι για υπερατλαντικά ταξίδια στα $27-28,5 χιλ./ημέρα και για Ασία στα $25,5-27 χιλ./ημέρα. Από την ECSA η ζήτηση ανέβηκε κυρίως προς το τέλος της εβδομάδας, με ναύλους UMX για Ασία στα $27,5-29 χιλ./ημέρα και για Μεσόγειο/Ευρώπη στα $25,5-27 χιλ./ημέρα.

Στη Δυτική Ευρώπη η αγορά των UMX εμφάνισε υποχώρηση λόγω πτώσης της νέας ζήτησης. Για κυκλικά-τοπικά ταξίδια τα ύψη ήταν $19-20,5 χιλ./ημέρα, για «scrap» φορτία προς Μεσόγειο στα $21,5-23 χιλ./ημέρα και προς Ασία στα $22,5-24 χιλ./ημέρα. Στη Μεσόγειο ένα UMX για ταξίδι προς Ασία έκλεινε στα $18-19,5 χιλ./ημέρα, προς άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $11-12,5 χιλ./ημέρα και εντός Μεσογείου στα $12,5-14 χιλ./ημέρα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).

Handysize: μικρό σκαρί, μικρότερη αναταραχή

Η κατηγορία Handysize κινήθηκε ήπια. Στην Ευρώπη η ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης κράτησε την αγορά «ήπια» σταθερή. Για κυκλικά ταξίδια οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας έφτασαν τα $16-17,5 χιλ./ημέρα, για σκραπ φορτία προς Μεσόγειο $19-20,5 χιλ./ημέρα και για υπερατλαντικά ταξίδια $12,5-14 χιλ./ημέρα.

Στον Αμερικανικό Κόλπο η αγορά έκλεισε με ελαφρώς πτωτικές τάσεις. Για τα μεγαλύτερα Handies προς Ατλαντικό τα επίπεδα ήταν $18-19,5 χιλ./ημέρα και προς Ασία $18,5-20 χιλ./ημέρα. Από την ECSA οι ναύλοι κυμάνθηκαν στα $16-17,5 χιλ./ημέρα για υπερατλαντικά και στα $16,5-18 χιλ./ημέρα για Ασία.

Στην απώ-Ασία, και ειδικά στο βορρά, η αγορά ξεκίνησε ανοδικά αλλά γρήγορα αντιμετώπισε ύφεση. Στη Ν.Α. Ασία και στον κόλπο Μέσης Ανατολής οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια κινήθηκαν στα $11,5-12 χιλ./ημέρα, από Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $13-14,5 χιλ./ημέρα και από Δυτ. Ινδία προς Κίνα στα $7,5-9 χιλ./ημέρα.

Τι συμπεραίνουμε

Η άνοδος στις τιμές των Capesize δεν είναι τυχαία: υποδηλώνει ότι οι γραμμές για μεγάλα φορτία («major bulks» όπως σιδηρομετάλλευμα και άνθρακας) ενεργοποιούνται, το διαθέσιμο τονάζ περιορίζεται, και η ισορροπία μεταξύ ζήτησης και προσφοράς κλίνει προς τους πλοιοκτήτες.
Για εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα της ξηρής ναυτιλίας ή συνεργάζονται με πλοιοκτήτες/ναυλωτές, αυτή είναι μια στιγμή ευκαιρίας — όχι απλώς για να αποκομίσουν βραχυπρόθεσμα οφέλη, αλλά για να αναπτύξουν στρατηγική που θα επεκτείνει την ανταγωνιστικότητά τους.

Η αγορά ξηρού φορτίου δεν είναι πλέον στάσιμη — ο δείκτης και οι κατηγορίες πλοίων «μιλούν» και η αλλαγή του σκηνικού ανοίγει ορίζοντες.

Νομική Αποποίηση Ευθύνης

Το παρόν άρθρο παρέχεται αποκλειστικά για γενικούς ενημερωτικούς σκοπούς και δεν συνιστά επενδυτική ή εμπορική συμβουλή. Οι πληροφορίες βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, χωρίς εγγύηση για την ακρίβεια ή πληρότητά τους. Οποιαδήποτε ενέργεια βασισμένη στο περιεχόμενο γίνεται αποκλειστικά με ευθύνη του αναγνώστη.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter