Ήπιες Διορθώσεις στα Νερά της Αγοράς Ξηρού Φορτίου – Τα Kamsarmaxes Κρατούν το Τιμόνι
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Δευτέρα, 27 Οκτωβρίου 2025 07:05
Του Ιάκωβου (Jack) Αρχοντάκη
Στρατηγικού Συμβούλου Ναυτιλιακών Επενδύσεων – Ναυλώσεων & Εμπορικού Διευθυντή της TMC Shipping
&
Του Δρ. Φώτιου – Ευάγγελου Καρλή
Maritime Executive & Σύμβουλου Ναυτιλίας
Η αγορά ξηρού φορτίου πέρασε την εβδομάδα με μικρές, αλλά χαρακτηριστικές διορθώσεις. Παρότι τα περισσότερα μεγέθη πλοίων υποχώρησαν, τα Kamsarmaxes διέσωσαν την εικόνα της αγοράς με ένα εντυπωσιακό +5,3%, αποδεικνύοντας για ακόμη μία φορά ότι το σωστό «tactical positioning» μπορεί να κάνει τη διαφορά.
Αντίθετα, τα Capes διολίσθησαν κατά 8%, τα Ultramaxes κατά 3,85%, ενώ τα Handies σημείωσαν οριακή πτώση 0,8%. Ο Baltic Dry Index (BDI) υποχώρησε κατά 78 μονάδες, αγκυροβολώντας στις 1.991 την Παρασκευή 24 Οκτωβρίου. Ένα αποτέλεσμα που δεν προκαλεί ανησυχία, αλλά υπενθυμίζει πως η αγορά πλέει αυτή την περίοδο με ήπιους, αλλά μεταβαλλόμενους ανέμους.
CAPES – Ο Ατλαντικός Χάνει τα «Μποφόρ» του
Η εβδομάδα για τα Capesize ξεκίνησε με ούριο άνεμο στην Ασία, χάρη στην αυξημένη κινητικότητα των μεταλλευτικών φορτίων και το ενδιαφέρον των operators. Ωστόσο, οι έντονες καιρικές συνθήκες στις κινεζικές ακτές προκάλεσαν καθυστερήσεις στα λιμάνια και μείωση των νέων ναυλοσυμφώνων, πιέζοντας τους ναύλους.
Η γραμμή Αυστραλία–Κίνα (C5) έκλεισε την Παρασκευή στα 9,71 $/τόνο, ενώ στον Ατλαντικό, και ειδικότερα στα βόρεια, η αρχική κινητικότητα σε υπερατλαντικά και ασιατικά ταξίδια δεν είχε διάρκεια. Η προσφορά χωρητικότητας αυξήθηκε, οδηγώντας την αγορά σε πτωτική πορεία.
Στο νότιο ημισφαίριο, Βραζιλία και Δυτική Αφρική κινήθηκαν σε χαμηλότερους ρυθμούς. Οι δείκτες διαμορφώθηκαν στα 22,85 $/τόνο για τη γραμμή Βραζιλία–Κίνα (C3), $42.990/ημέρα για ταξίδια Ευρώπη–Ασία (C9) και $21.640/ημέρα για υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια (C8).
Συμπέρασμα: οι Capes ταξιδεύουν αυτή την περίοδο σε πιο ήρεμα νερά, με περιορισμένη ορατότητα. Μία ενίσχυση της ζήτησης θα μπορούσε να αλλάξει τα δεδομένα, αλλά προς το παρόν, η πυξίδα δείχνει «σταθερή διόρθωση».
KAMSARMAX – Ο Πύργος Ελέγχου της Αγοράς
Τα Kamsarmaxes ήταν οι ξεκάθαροι πρωταγωνιστές της εβδομάδας. Η ζήτηση για μεταλλεύματα στην Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ και η περιορισμένη διαθεσιμότητα πλοίων ενίσχυσαν σημαντικά τους ναύλους, ιδίως για ταξίδια προς την Ασία.
Ενδεικτικά:
Ανατολική Ακτή Ν. Αμερικής (ECSA) – Άπω Ανατολή: $15.500–17.500/ημέρα (παράδοση Ασία)
Ευρώπη – Ασία: $24.000–26.000/ημέρα (παράδοση Ευρώπη)
Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια: $17.500–19.500/ημέρα (παράδοση Γιβραλτάρ)
Στην Ασία, η σταθερή ροή φορτίων από τη Βόρεια Ειρηνική και η αυξημένη δραστηριότητα από την Αυστραλία κράτησαν ψηλά τους ναύλους. Οι κυκλικές διαδρομές Νοτιοανατολική Ασία–Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $17.000–19.000/ημέρα.
Τα Kamsarmaxes φαίνεται να έχουν πιάσει το σωστό ρεύμα. Σε μία αγορά με αβέβαιες ισορροπίες, η συγκεκριμένη κατηγορία προσφέρει ευκαιρίες τόσο για πλοιοκτήτες όσο και για ναυλωτές που κινούνται με στρατηγική διορατικότητα.
SUPRAMAX / ULTRAMAX – Σε Ήρεμη Θάλασσα με Μικρές Αντιστάσεις
Τα Ultramax/Supramax (UMX) διατήρησαν σταθερή πορεία με ήπιες μεταβολές. Στη Νοτιοανατολική Ασία, τα φορτία άνθρακα και κλίνκερ από την Ινδονησία, καθώς και οι εξαγωγές σιτηρών από την Αυστραλία, κράτησαν την αγορά ζωντανή με ναύλους $15.500–17.000/ημέρα.
Στην Άπω Ανατολή, η σταθερή ροή φορτίων από τον Βόρειο Ειρηνικό συνέβαλε σε ήπια άνοδο, αν και η αυξανόμενη προσφορά χωρητικότητας απαιτεί προσοχή. Οι ναύλοι κινήθηκαν στα $14.500–16.000/ημέρα για κυκλικά ταξίδια NOPAC, $16.000–17.500/ημέρα προς Ινδία, και $14.500–16.000/ημέρα για επιστροφή στον Ατλαντικό.
Στον Αραβικό Κόλπο και τη Δυτική Ινδία, παρότι αυξήθηκε ο αριθμός των διαθέσιμων πλοίων, οι πλοιοκτήτες κράτησαν στάση αναμονής, μεταφέροντας την πίεση στους ναυλωτές. Οι ναύλοι για ταξίδια προς την Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $12.000–13.500/ημέρα, για σύντομα ταξίδια εντός AG–WCI στα $12.500–14.000/ημέρα, και για τον Ατλαντικό στα $11.000–12.500/ημέρα.
Στον Αμερικανικό Κόλπο, οι ναύλοι υποχώρησαν ελαφρά καθώς τα φορτία Οκτωβρίου έχουν σχεδόν καλυφθεί. Οι υπερατλαντικές διαδρομές διαμορφώθηκαν στα $24.500–26.000/ημέρα, ενώ τα ταξίδια προς Ασία στα $26.500–28.000/ημέρα.
Η Μεσόγειος παρέμεινε ενεργή χάρη στη Μαύρη Θάλασσα, με τα φορτία από Ρωσία και Ουκρανία να στηρίζουν τη δραστηριότητα. Παρ’ όλα αυτά, η αυξημένη χωρητικότητα στις δυτικές και ανατολικές ακτές δημιούργησε ελαφρές πιέσεις. Ενδεικτικά, ένα UMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς Ασία (παράδοση Canakkale) έκλεινε στα $24.000–25.500/ημέρα, ενώ για ταξίδι εντός Μεσογείου στα $14.500–16.000/ημέρα.
Η συνολική εικόνα δείχνει ισορροπία – μια αγορά που «αναπνέει» σταθερά, αλλά απαιτεί συνεχή εγρήγορση.
HANDYSIZE – Ηρεμία με Ρεύματα Ευκαιριών
Στην κατηγορία των Handies, η Ευρώπη κινήθηκε σε γνώριμα επίπεδα, χάρη στην αυξημένη ζήτηση για φορτία τέλους Οκτωβρίου. Οι μεγαλύτερες μονάδες πέτυχαν ναύλους $18.000–19.500/ημέρα για κυκλικά ταξίδια, $23.000–24.500/ημέρα για διαδρομές με scrap προς Μεσόγειο και $14.500–16.000/ημέρα για υπερατλαντικά.
Στη Μεσόγειο, η δυτική πλευρά έδειξε περισσότερη ζωντάνια, ενώ η ανατολική κινήθηκε πιο ήπια. Οι ναύλοι για πλοία άνω των 36Κ DWT κυμάνθηκαν στα $12.500–14.000/ημέρα εντός Μεσογείου, $13.500–15.000/ημέρα προς Ευρώπη, και $15.500–17.000/ημέρα προς Ασία.
Στον Αμερικανικό Κόλπο, η δραστηριότητα ανέβηκε προς το τέλος της εβδομάδας, όμως η υπερπροσφορά χωρητικότητας περιόρισε τα κέρδη. Στην ECSA, η κόπωση ήταν εμφανής: τα περισσότερα φορτία Νοεμβρίου έχουν ήδη καλυφθεί, με ναύλους $21.500–23.000/ημέρα προς Ευρώπη/Μεσόγειο και $19.500–21.000/ημέρα προς Ασία.
Στην Ασία, το βόρειο σκέλος βελτιώθηκε χάρη σε ταξίδια προς Νότο, Δυτική Ινδία και Αραβικό Κόλπο. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια Άπω Ανατολής/NOPAC έκλεισαν στα $12.000–13.500/ημέρα, από ΝΑ Ασία προς Κίνα στα $13.500–15.000/ημέρα, και από Δυτική Ινδία προς Κίνα στα $7.500–9.000/ημέρα.
Η αγορά των Handies παραμένει σταθερή, χωρίς εντυπωσιακές κινήσεις, αλλά με αρκετές «τοπικές ριπές» που μπορούν να αξιοποιηθούν από όσους διαβάζουν σωστά τον χάρτη.
Στρατηγική Πορεία – Η Πυξίδα του Έμπειρου Πλοηγού
Η πτώση του δείκτη δεν είναι συναγερμός· είναι διόρθωση ισορροπίας. Μια ήπια ευθυγράμμιση μετά από περίοδο έντονης δραστηριότητας. Τα Kamsarmaxes δείχνουν τον δρόμο, τα Capes αναζητούν νέα ώθηση, και τα Ultramaxes παραμένουν σε ελεγχόμενη σταθερότητα.
Στη ναυτιλία, όπως και στη θάλασσα, το μυστικό δεν είναι να αποφεύγεις τα κύματα — αλλά να τα πλοηγείσαι. Εκεί φαίνεται η αξία της εμπειρίας, της ανάλυσης και της σωστής στρατηγικής.
Η αγορά του ξηρού φορτίου βρίσκεται σε φάση αναπροσαρμογής, και αυτοί που θα αξιοποιήσουν τη γνώση και το timing, θα είναι οι επόμενοι που θα γράψουν τη δική τους επιτυχημένη ρότα.
Νομική Αποποίηση Ευθύνης
Το παρόν άρθρο παρέχεται αποκλειστικά για γενικούς ενημερωτικούς σκοπούς και δεν συνιστά επενδυτική ή εμπορική συμβουλή. Οι πληροφορίες βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, χωρίς εγγύηση για την ακρίβεια ή πληρότητά τους. Οποιαδήποτε ενέργεια βασισμένη στο περιεχόμενο γίνεται αποκλειστικά με ευθύνη του αναγνώστη.
