Δευ09082025

Last updateΔευ, 08 Σεπ 2025 4pm

Δυναμικά μπήκε στο φθινόπωρο η αγορά ξηρού φορτίου

0bulk carrier

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Commercial Director TMC MARITIME CO.

Δρ. Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Maritime Executive and Consultant

H αγορά ξηρού φορτίου μπήκε στο φθινόπωρο με ανοδικές τάσεις αφού με εξαίρεση τα Capes τα υπόλοιπα μεγέθη παρουσίασαν διψήφια άνοδο σε σχέση με τις αρχές Αυγούστου (8/8). Αναλυτικότερα, τα Capes έπεσαν κατά 15,17%, τα Kamsarmaxes +10,24%, τα Ultramaxes (63) +10,27% και τα Handies +15,23%, σε σχέση με τις αρχές του προηγούμενου μήνα. Έτσι, ο BDI έπεσε κατά 72 μονάδες, σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα ίδια περίοδο και έκλεισε στις 1979 μονάδες την Παρασκευή 5 Σεπτεμβρίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία η έντονη δραστηριότητα των μεταλλωρύχων και των operators ήταν οι βασική ρυθμιστικοί παράγοντες της αγοράς, κρατώντας παράλληλα τη βασική γραμμή Αυστραλίας-Κίνας κοντά στα 10 δολ ανά τόνο. Τα επίπεδα του δείκτη στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν την Παρασκευή στα 9,99 $/tn.
Στον Ατλαντικό και ιδιαιτέρως στο νότο, τόσο η Δυτική Αφρική όσο και η Νότια Αμερική εμφάνισαν αυξημένη δραστηριότητα στα μέσα της εβδομάδας στις διαδρομές προς την Κίνα. Στο βορρά η εικόνα ήταν ακόμα καλύτερη με αυξήσεις στους ναύλους για τις διαδρομές προς την Ασία. Οι δείκτες την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 23,57 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 43,19Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 21,89Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στη λεκάνη του Ατλαντικού και ιδιαιτέρως στο βορρά η έλλειψη άμεσα διαθέσιμων πλοίων και η ενίσχυση της ζήτησης για κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια πίεσαν τους ναύλους προς τα πάνω. Και στο νότο δραστηριότητα ήταν ικανοποιητική αρκετά κλεισίματα να είναι σε ελαφρώς υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από την Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 32-34 Κ/ημέρα (παράδοση Αμερική), από την Ευρώπη προς την Ασία στα $ 25,5-27,5 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 19-21 Κ/ημέρα (παράδοση στο Γιβραλτάρ).
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία η αγορά ήταν εμφανώς επηρεασμένη από τη θετική εικόνα του Ατλαντικού με αποτέλεσμα κερδίζει έδαφος μέρα με τη μέρα. Έτσι τόσο η Αυστραλία όσο και ο βόρειος Ειρηνικός κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα με την προηγούμενη εβδομάδα. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στη Νοτιοανατολική Ασία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 11,5-13,5Κ /ημέρα (παράδοση Άπω Ανατολή).
Για τα Supramaxes-Ultramaxes, η Νοτιοανατολική Ασία έχασε έδαφος λόγω της φθίνουσας ζήτησης και της ηρεμίας που επικράτησε. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής πήγαν στα 15-16,5Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην Άπω Ανατολή η αγορά έπεσε και μόνο στα μέσα της εβδομάδας παρουσίασε μικρή σταθερότητα. Υπήρξαν λίγα φορτία τα οποία δεν ήταν αρκετά ώστε να μεταβάλλουν το αρνητικό κλίμα. Οι ναύλοι των UMXs για κυκλικά ταξίδια στο Βόρειο Ειρηνικό (NOPAC) κινήθηκαν στα $ 14,5-16Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 16,5-18Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 13,5-15Κ/ημέρα.
Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά προσπαθούσε να βρει την πορεία της αφού οι περισσότερες διαδρομές εμφάνισαν πτώση και μόνο τα ταξίδια προς την Ατλαντικό έμειναν σταθερά. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $ 13-14,5Κ /ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $ 12-13,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα $ 12-13,5 Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος προχώρησε ανοδικά με αυξημένη ζήτηση και μικρή λίστα ανοιχτών πλοίων. Η περισσότερη πίεση παρατηρήθηκε στα ταξίδια προς την Ασία ενώ τα υπερατλαντικά ταξίδια διατηρήθηκαν στα ίδια επίπεδα. Οι ναύλοι των UMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έφτασαν στα $ 31,5-33Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 28,5-30Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA παρουσίασε ύφεση τόσο στο βορρά όσο και στο νότο. Τα Υπερατλαντικά ταξίδια στο βορρά και τα ταξίδια προς την Ασία στο νότο ήταν περιορισμένα και η μόνη υποστήριξη ήρθε από τη Δυτική Αφρική η οποία ωστόσο δεν ήταν αρκετή. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια προς τη Ν.Α. Ασία-Κίνα κινήθηκαν στα $ 25,5-27Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 25-26,5Κ/ημέρα.
Η Ευρώπη προχώρησε χωρίς ιδιαίτερες μεταβολές με ρυθμιστικό παράγοντα τα φορτία σκραπ. Στα μέσα της εβδομάδας η δραστηριότητα υποχώρησε όμως επικράτησε ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης. Οι ναύλοι των UMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 15-16,5Κ/ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 20,5-22Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 22,5-24Κ/ημέρα. Η Μεσόγειος υποχώρησε λόγω της περιορισμένης δραστηριότητας και του όγκου φορτίων. Έτσι αρκετοί ναυλωτές πίεσαν τα νούμερα προς τα κάτω. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα UMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 20,5-22Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 13,5-14Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 17-18,5Κ/ημέρα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).
Στην αγορά των Handies, στην Ευρώπη η αγορά ξεκίνησε την εβδομάδα όπως έκλεισε την προηγούμενη. Ωστόσο τις τελευταίες μέρες της εβδομάδας φάνηκε να χάνεται το momentum. Oι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια έφτασαν στα $ 11-12,5Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με σκραπ φορτία στα $ 15-16,5Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 11-12,5K/ημέρα.
Η Μεσόγειος ήταν υπό πίεση ωστόσο υπήρξε αυξημένη δραστηριότητα για υπερατλαντικά ταξίδια στο δεύτερο μισό Σεπτεμβρίου. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $ 11,5-13Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 10,5-12Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 9-10,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 13,5-15 Κ/ημέρα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στον Αμερικάνικο Κόλπο η αγορά εμφάνισε μικρές διορθώσεις λόγω της σταθερής εισροής χωρητικότητας και φαίνεται πώς θα επιβαρυνθεί περαιτέρω για τα μέσα Σεπτεμβρίου. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυμάνθηκαν στα $ 19-20,5Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 18,5-20Κ/ημέρα.
Η περιοχή της Ανατολικής Ακτής της Νοτίου Αμερικής (ECSA) ξεκίνησε την εβδομάδα με αργούς ρυθμούς επηρεασμένη από διάφορους εποχικούς παράγοντες. Ωστόσο νέα φορτία έκαναν την εμφάνισή τους ενώ η προσφορά χωρητικότητας παρέμεινε σταθερή. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 20-21,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 17-18,5Κ/ημέρα.
Στην Ασία και ιδιαιτέρως στο βορρά, υπήρξε ιδιαίτερη σταθερότητα με αρκετή δραστηριότητα για τα φορτία Σεπτεμβρίου. Στο νότο η εικόνα ήταν καλύτερη αφού η εβδομάδα ξεκίνησε μουδιασμένα αλλά αυξήθηκε η ροή των φωτιών στη συνέχεια. Δυτικότερα στην, στον κόλπο της Μέσης Ανατολής και την Ινδία η αγορά διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα με περιορισμένη δραστηριότητα. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 10,5-12Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 12,5-14Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 8-9,5Κ /ημέρα.

Disclaimer
This report and the information contained herein it is for general information only and does not constitute an investment advice

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter