Τα Capes έριξαν το γενικό δείκτη
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Δευτέρα, 30 Ιουνίου 2025 07:06

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Commercial Director TMC MARITIME CO.
Δρ. Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Maritime Executive and Consultant
H αγορά ξηρού φορτίου υποχώρησε λόγω της μεγάλης πτώσης που εμφάνισαν τα Capes, ενώ τα υπόλοιπα μεγέθη κινήθηκαν στα πράσινα, σε σχέση με την προηγούμενη βδομάδα. Αναλυτικότερα, τα Capes έπεσαν κατά 22,90%, τα Kamsarmaxes +10,37%, τα Ultramaxes (63) +3,65% και τα Handies +1,96%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, ο BDI έπεσε κατά 168 μονάδες, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα και έκλεισε στις 1521 μονάδες την Παρασκευή 27 Ιουνίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία η απουσία των τριών βασικών μεταλλωρύχων από την αγορά οδήγησε σε συγκέντρωση χωρητικότητας και πτώση των ναύλων. Υπήρξαν κάποια φορτία κάρβουνου από την Ανατολική Αυστραλία αλλά δεν ήταν αρκετά προκειμένου να αντιστρέψουν το κλίμα. Τα επίπεδα του δείκτη στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν την Παρασκευή στα 6,67 $/tn.
Στον Ατλαντικό και ιδιαίτερα στο νότο, Βραζιλία και Δυτική Αφρική εμφάνισαν αυξήσεις σε ορισμένες περιπτώσεις για τα ταξίδια προς την Κίνα. Ωστόσο οι γενικές τάσεις ήταν καθοδικές. Ο βορράς έδειξε περισσότερη σταθερότητα με αρκετά νέα φορτία και ισορροπημένη προσφορά πλοίων. Οι δείκτες την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 20,91 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 43,06Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 24,82Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στη λεκάνη του Ατλαντικού και ιδιαιτέρως στο βορρά υπήρχε σταθερή ροή φορτίων και φθίνουσα προσφορά χωρητικότητας. Τόσο η Ευρώπη όσο και η Βόρεια ακτή της Νοτίου Αμερικής είχαν αρκετά φορτία σιτηρών. Στο νότο η αγορά κινήθηκε θετικά με αυξημένη δραστηριότητα, κυρίως για το τελευταίο εικοσαήμερο του Ιουλίου. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από την Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 12,5-14,5 Κ/ημέρα (παράδοση Ασία), από την Ευρώπη προς την Ασία στα $ 19-21 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 12-14 Κ/ημέρα (παράδοση στο Γιβραλτάρ).
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία η έλλειψη άμεσα διαθέσιμων πλοίων βοήθησε την αγορά κυρίως για τις διαδρομές από την Ανατολική Αυστραλία. Ωστόσο αρνητικό ρόλο έπαιξε η πτώση των ναύλων των Capes εντείνοντας έτσι τον ανταγωνισμό από τα μεγαλύτερα μεγέθη. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Ινδονησία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 11,5-13,5Κ /ημέρα (παράδοση Άπω Ανατολή).
Για τα Supramaxes-Ultramaxes, η Νοτιοανατολική Ασία κινήθηκε θετικά με βασικούς παράγοντες τις εξελίξεις στη Μέση Ανατολή και τα φορτία από την Ινδονησία. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής πήγαν στα 10,5-12Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην Άπω Ανατολή η αγορά παρουσίασε οριακή άνοδο κυρίως λόγω του γεγονότος ότι κάποιοι πλοιοκτήτες ζήτησαν μεγάλο premium για να κλείσουν κάποιο φορτίο προς τον αραβικό κόλπο. Αντιθέτως ο Βόρειος Ειρηνικός παρέμεινε υποτονικός. Οι ναύλοι των UMXs για κυκλικά ταξίδια στο Βόρειο Ειρηνικό (NOPAC) κινήθηκαν στα $ 10-11,5Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 12-13,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 12,5-14Κ/ημέρα.
Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά εμφάνισε βελτίωση του κλίματος λόγω της βελτίωσης της δραστηριότητας ενώ αρκετά πλοία βρήκαν κάποια απασχόληση. Ωστόσο αυτές οι βελτιώσεις δεν αποτυπώθηκαν στους ναύλους. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $ 11,5-13Κ /ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $ 12-13,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα $ 9-10,5 Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος βίωσε μία ήρεμη εβδομάδα με περιορισμένη δραστηριότητα και ζήτηση. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι περισσότεροι πλοιοκτήτες προτιμούσαν να αποφύγουν την Ανατολική Μεσόγειο. Οι ναύλοι των UMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έφτασαν στα $ 19,5-21Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 18,5-20Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA συνέχισε να είναι με το μέρος των πλοιοκτητών αφού οι ναύλοι αυξήθηκαν τόσο για το ταξίδια προς την Ασία όσο και προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Ειδικά στο βορρά σημειώθηκε μείωση της προσφοράς χωρητικότητας. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια προς τη Ν.Α. Ασία-Κίνα κινήθηκαν στα $ 21,5-23Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 21,5-23Κ/ημέρα.
Η Ευρώπη παρουσίασε στενότητα ως προς τη χωρητικότητα για τις πρώτες μέρες του Ιουλίου. Οι ναύλοι των UMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 10,5-12Κ/ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 13-14,5Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 14-15,5Κ/ημέρα. Η Μεσόγειος παρουσίασε ανοδικές τάσεις λόγω της μείωσης της χωρητικότητας στη Δυτική Μεσόγειο. Έτσι οι πλοιοκτήτες που είχαν πλοίο στην περιοχή αύξησαν τις ιδέες τους. Αντιθέτως στην ανατολική μεσόγειο οι ρυθμοί ήταν πιο χαμηλοί αφού η ζήτηση ήταν περιορισμένη. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα UMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 12,5-14Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 7,5-9Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 10-11,5Κ/ημέρα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).
Στην αγορά των Handies, στην Ευρώπη η αγορά ήταν ήρεμη με τη ζήτηση να παραμένει σε χαμηλά επίπεδα. Ωστόσο αρκετά πλοία μετακινήθηκαν προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού περιορίζοντας τον αριθμό των πλοίων. Oι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια έφτασαν στα $ 7-8,5Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με σκραπ φορτία στα $ 9-10,5Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 5-6,5K/ημέρα.
Η Μεσόγειος παρουσίασε πτωτικές τάσεις παρά το γεγονός ότι η ζήτηση του Ιουλίου αυξήθηκε, όμως ακόμα δεν υπάρχει ισορροπία στην αγορά. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $ 7-8,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 6,5-8Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 6,5-8Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 9-10,5 Κ/ημέρα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στον Αμερικάνικο Κόλπο η αγορά κινήθηκε με αργούς ρυθμούς και μόνο προς το τέλος της εβδομάδας εμφάνισε άνοδο. Έτσι σημειώθηκε συγκέντρωση χωρητικότητας η οποία πίεσε τους ναύλους. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυμάνθηκαν στα $ 15-16,5Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 17,5-19Κ/ημέρα.
Η περιοχή της Ανατολικής Ακτής της Νοτίου Αμερικής (ECSA) διατήρησε τη δυναμική της για τα φορτία του πρώτου δεκαπενθημέρου του επόμενου μήνα λόγω της έλλειψης πλοίων. Επιπλέον υπήρχε σταθερή ροή φορτίων. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 17,5-19Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 17-18,5Κ/ημέρα.
Στην Ασία η έλλειψη χωρητικότητας και η κατάσταση στη Μέση Ανατολή βοήθησε τους ναύλους να κινηθούν ανοδικά, τόσο στο βορρά όσο και στο νότο. Δυτικότερα στην Ινδία και στον κόλπο της Μέσης Ανατολής παρατηρήθηκαν δύο ταχύτητες. Από τη μία η Ινδία συνέχισε χωρίς ιδιαίτερες μεταβολές ενώ από την άλλη ο κόλπος σημείωσε ώθηση. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 9,5-11Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 11-12,5Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 6,5-8Κ /ημέρα.
Disclaimer
This report and the information contained herein it is for general information only and does not constitute an investment advice