Τα Capes έριξαν τη ναυλαγορά
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Δευτέρα, 12 Μαΐου 2025 06:46

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Commercial Director TMC MARITIME CO.
Δρ. Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Maritime Executive and Consultant
H αγορά ξηρού φορτίου εμφάνισε πτωτικές τάσεις εξαιτίας των Capes που οι απώλειες τους πλησίασαν το 20%. Αντιθέτως τα μικρότερα μεγέθη προχώρησαν χωρίς σημαντικές διαφοροποιήσεις, σε σχέση με την προηγούμενη βδομάδα. Αναλυτικότερα, τα Capes έπεσαν κατά 17,8%, τα Kamsarmaxes -1,10%, τα Ultramaxes (63) +1,45% και τα Handies -1,05%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, ο BDI υποχώρησε κατά 122 μονάδες, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα και έκλεισε στις 1299 μονάδες την Παρασκευή 9 Μαΐου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία μπορεί οι κυριότεροι παίκτες, οι μεταλλωρύχοι, να ήταν ενεργή ωστόσο έκλειναν σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Τα επίπεδα του δείκτη στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν την Παρασκευή στα 7,49 $/tn.
Στον Ατλαντικό, στο βορρά τα υπερατλαντικά ταξίδια εμφάνισαν μείωση παρασύροντας και τις υπόλοιπες διαδρομές. Από την άλλη πλευρά, στο νότο σημειώθηκε αύξηση στη δραστηριότητα κυρίως για φορτώσεις στα τέλη Μαΐου και αρχές Ιουνίου. Οι δείκτες την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 18,22 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 35,08 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 13,07Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στη λεκάνη του Ατλαντικού και ιδιαιτέρως στο βορρά το ενδιαφέρον επικεντρώθηκε στη βόρεια ακτή της νοτίου Αμερικής NCSA, αφού τροφοδότησε την αγορά με αρκετά φορτία προς την Ασία και την άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Αντιθέτως ο Αμερικάνικος κόλπος αλλά και ο νότιος Ατλαντικός ήταν πιο ήρεμοι με περιορισμένη δραστηριότητα. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από την Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 13,5-15,5Κ/ημέρα (παράδοση Ασία), από την Ευρώπη προς την Ασία στα $ 18-20 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 10,5-12,5 Κ/ημέρα (παράδοση στο Γιβραλτάρ).
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία μπορεί να παρατηρήθηκε ικανοποιητικός όγκος φορτίων, ωστόσο η αρνητική εικόνα της λατινικής Αμερικής επηρέασε το συνολικό επίπεδο των ναύλων που έχασε έδαφος. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Ινδονησία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 6-8Κ /ημέρα (παράδοση Άπω Ανατολή).
Για τα Supramaxes-Ultramaxes, στη Νοτιοανατολική Ασία η αγορά επηρεάστηκε από τις διακοπές στην αρχή της εβδομάδας και συνέχισε στον ίδιο υποτονικό ρυθμό μέχρι το τέλος της. Παράλληλα ενισχύθηκε ο αριθμός των ανοιχτών πλοίων προσθέτοντας πίεση στην αγορά. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής πήγαν στα 12,5-14Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην Άπω Ανατολή η αγορά ξεκίνησε ήρεμα λόγω των διαφόρων διακοπών. Όμως η επιστροφή των ναυλωτών ενίσχυσε τη δραστηριότητα και τη ζήτηση. Οι ναύλοι των UMXs για κυκλικά ταξίδια στο Βόρειο Ειρηνικό (NOPAC) κινήθηκαν στα $ 10,5-12Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 13-14,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 13,5-15Κ/ημέρα.
Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά συνέχισε να κινείται θετικά χάρη στην περιορισμένη προσφορά πλοίων, ενώ η ζήτηση για μεταφορά φορτίων ήταν σταθερή. Προβληματισμό δημιουργεί το γεγονός ότι αρκετά πλοία από την ανατολή μεταφέρονται προς την περιοχή. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $ 13,5-15Κ /ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $ 14-15,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα $ 12,5-14 Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος εμφάνισε σταθεροποιητικές τάσεις, αφού η φθίνουσα προσφορά πλοίων ενίσχυσε τη ναυλαγορά. Επιπλέον υπήρχε σταθερή ροή φορτίων η οποία βοήθησε στην αλλαγή κλίματος. Οι ναύλοι των UMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έφτασαν στα $ 15-16,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 16,5-18Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA ξεκίνησε την εβδομάδα υποτονικά, αφού υπήρχαν ελάχιστα νέα φορτία τόσο προς την Ασία όσο και προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια προς τη Ν.Α. Ασία-Κίνα κινήθηκαν στα $ 19,5-21Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 21,5-23Κ/ημέρα.
Η Ευρώπη βίωσε μία ήρεμη εβδομάδα με πτωτική ζήτηση. Ωστόσο η μετακίνηση αρκετών πλοίων προς το νότο συγκράτησε περαιτέρω πτώση των ναύλων. Οι ναύλοι των UMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 6,5-8Κ/ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 10,5-12Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 13,5-15Κ/ημέρα. Η Μεσόγειος κινήθηκε σε δύο ταχύτητες. Από τη μία πλευρά η δυτική Μεσόγειος παρουσίασε σταθερή ροή φορτίων ενώ η ανατολική εμφάνισε έλλειψη. Επιπλέον στήριξη ήρθε και από την νότια Αμερική που προσέλκυσε πολλά καράβια από τη δυτική Μεσόγειο. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα UMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 13,5-15Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 6-7,5Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 8-9,5Κ/ημέρα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).
Στην αγορά των Handies, στην Ευρώπη η αγορά προχώρησε χωρίς ιδιαίτερες μεταβολές. Το ισοζύγιο προσφοράς και ζήτησης παρέμεινε υπέρ των ναυλωτών διατηρώντας την πίεση στην πλευρά των πλοιοκτητών. Oι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια έφτασαν στα $ 7,5-9Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με σκραπ φορτία στα $ 8,5-10Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 8-9,5K/ημέρα.
Η Μεσόγειος προχώρησε χωρίς ιδιαίτερες μεταβολές. Ωστόσο όλο και περισσότερα πλοία αναζητούσαν ταξίδια από Ουκρανία και Ρωσία. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $ 5,5-7Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 6-7,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 6-7,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 8-9,5 Κ/ημέρα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στον Αμερικάνικο Κόλπο η αγορά έδειξε σημάδια ζωής με αρκετά νέα φορτία και κλεισίματα. Ωστόσο η συγκέντρωση χωρητικότητας των προηγούμενων εβδομάδων δεν άφησε περιθώρια για άνοδο των ναύλων. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυμάνθηκαν στα $ 8,5-10Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 11-12,5Κ/ημέρα.
Η περιοχή της Ανατολικής Ακτής της Νοτίου Αμερικής (ECSA) ξεκίνησε την εβδομάδα με πίεση αφού ο όγκος νέων φορτίων ήταν περιορισμένος και ήταν εμφανής η υπερπροσφορά χωρητικότητας. Στα μέσα της εβδομάδας η δραστηριότητα βελτιώθηκε χωρίς όμως να διακοπεί η πτώση των ναύλων. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 15-16,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 14-15,5Κ/ημέρα.
Στην Ασία τόσο στο βορρά όσο και στο νότο, η αγορά ξεκίνησε ήρεμα την εβδομάδα λόγω των διαφόρων διακοπών στο βορρά. Έτσι μόνο λίγα κλεισίματα ήρθαν στην επιφάνεια και αυτά σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα. Μόνο κάποια φορτία στο νότο για τις αρχές του άλλου μήνα έδωσαν ένα τόνο αισιοδοξίας. Δυτικότερα, η αγορά εμφάνισε ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης. Έτσι δεν είδαμε έντονες διαφοροποιήσεις στους ναύλους. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 8,5-10Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 8,5-10Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 8-9,5Κ /ημέρα.
Disclaimer
This report and the information contained herein it is for general information only and does not constitute an investment advice