Κυρ04282024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

«Πράσινη μετάβαση» λιμένων – Εντός του Απριλίου η διαβούλευση του κανονισμού για την ηλεκτροδότηση πλοίων

0Ευγεν889a

Εντός του Απριλίου θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση το σχέδιο ΠΔ του "κανονισμού για την ασφαλή ηλεκτροδότηση, ηλεκτροφόρηση, ελλιμενισμό, έλεγχο και πιστοποίηση ηλεκτρικών και υβριδικών πλοίων» που παρουσιάστηκε νωρίτερα απόψε σε workshop στο Ίδρυμα Ευγενίδου. Στις εργασίες του κατέστη σαφής ο ρόλος που θα διαδραματίσει το εν λόγω νομοθέτημα το οποίο εμπεριέχει το μέγα ζήτημα της παροχής από την ξηρά ενέργειας σε πλοία που ελλιμενίζονται σε ελληνικά λιμάνια. Από τις συζητήσεις και τοποθετήσεις που έγινα καταγράφηκε ο προβληματισμός κυρίως στο τεχνικό πεδίο ως προς τις προδιαγραφές που θα πρέπει να πληρούνται, την ομογενοποίηση των συστημάτων ώστε να εξυπηρετούνται όλα τα πλοία αλλά και για το γεγονός ότι η υλοποίηση του cold ironing απαιτεί μεγάλες επενδύσεις σε υποδομές και ακόμη μεγαλύτερα ηλεκτρικά φορτία για την κάλυψη των ημερήσιων αναγκών των πλοίων. Μάλιστα για την περίπτωση του λιμανιού του Πειραιά εμπορικού και επιβατικού έχει υπολογιστεί ότι η ισχύς που θα απαιτηθεί ξεπερνά τα 150 megawatt. Επί της ουσίας και πέραν του σχεδίου ΠΔ που παρουσιάστηκε καταγράφηκε επίσης ο προβληματισμός για τα επί μέρους νομικά πλαίσια, τις αποσβέσεις των επενδύσεων αλλά και για τα χρονοδιαγράμματα που πρέπει να γίνουν οι όποιες ενέργειες καθώς έχει προσδιοριστεί τα χρονικό «κατώφλι» από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Να σημειωθεί ότι ο ESPO που εκπροσωπεί τα ευρωπαϊκά λιμάνια έχει καταθέσει ανάλογους προβληματισμούς ενώ έχει θέσει και το θέμα για το κατά πόσον «πράσινη» είναι η παραγόμενη ενέργεια που θα χρησιμοποιηθεί στο cold ironing. Αξίζει να σημειωθεί ότι στην εναρκτήρια ομιλία του ο γενικός γραμματέας του ΥΝΝΠ Ευάγγελος Κυριαζόπουλος που έκανε λόγο για τις ιστορικές μεταβάσεις της ναυτιλίας όσον αφορά στην πρόωση των πλοίων και την σημερινή εποχή όπου αναζητούνται τα φιλικότερα προς το περιβάλλον καύσιμα «φωτογράφισε» τον προβληματισμό λέγοντας ότι «πρέπει να βλέπουμε και πίσω από αυτά που βλέπουμε» για το κατά πόσον τα μεγέθη της ηλεκτρικής ισχύος που θα «ζητήσουν» προσεχώς τα λιμάνια θα προέρχεται αποκλειστικά από ΑΠΕ.

Ένα διαφορετικό Cluster

Στα χρηματοδοτικά εργαλεία που θα αξιοποιηθούν το επόμενο διάστημα σε πρώτη φάση για το πρασίνισμα κυρίως της ακτοπλοΐας, συνδυάζοντας αξιοποίηση υποδομών λιμένων με κίνηση πλοίων, αναφέρθηκε ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης.
Ο υπουργός χαρακτήρισε ορόσημο την πρόσφατη συμφωνία του ΙΜΟ για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας και πρόσθεσε ότι τελευταίο διάστημα υπάρχει μια κοινή αγωνία πως θα πάμε στο επόμενο βήμα, αλλά και την ίδια στιγμή πως θα κρατηθούμε ανταγωνιστικοί προκειμένου η ελληνική ναυτιλία να διατηρήσει τον πρωταγωνιστικό της ρόλο.
Τόνισε ότι “αν όλη αυτή η προσπάθεια της παγκόσμιας κοινότητας με τα διαφορετικά συμφέροντα και τις επιστημονικές απόψεις αγνοήσει τα σκληρά ρεαλιστικά δεδομένα της κοινωνίας και της αγοράς κατά την εκτίμησή μου θα αποτύχει.”
Επεσήμανε επίσης ότι η χώρα μας ήταν και θα είναι πάντοτε σταθερός υποστηρικτής των υιοθετημένων παγκοσμίων κανόνων για τη ναυτιλία αλλά θα πρέπει να είναι ταυτόχρονα και συνδιαμορφωτής.
Αναφερόμενος στο θέμα της ευρωπαϊκής ανταγωνιστικότητας είπε ότι είναι πεποίθησή του ότι αυτή πάσχει και βρίσκεται σιγά σιγά σε μειονεκτική θέση απέναντι στον παγκόσμιο ανταγωνισμό στα θέματα ναυτιλίας και ειδικά της Ασίας.
Πρόσθεσε ότι αν αυτό αφεθεί στο έλεος του και στη δίνη των καιρών θα δημιουργήσει προβλήματα και στην Ευρωπαϊκή οικονομία ως σύνολο αλλά και στην ελληνική οικονομία και τη ναυτιλία.
Ο κ.Στυλιανίδης ανέφερε ότι θα πρέπει να σκεφτούμε πολύ σοβαρά πως θα εξασφαλίσουμε αυτό τον κρίσιμο το ανταγωνιστικό ρόλο της ευρωπαϊκής οικονομίας και τη ναυτιλίας ώστε να κερδηθεί το στοίχημα.
Ο υπουργός αναφέρθηκε στην αξιοποίηση των ευρωπαϊκών χρηματοδοτικών εργαλείων που θα βοηθήσουν πλοιοκτήτες λιμάνια και ναυπηγεία να πάνε ένα βήμα περισσότερο στο θέμα της “πράσινης” μετάβασης.
Ειδικά για την ακτοπλοΐα, που όπως επεσήμανε έχει ιδιαίτερα προβλήματα ανέφερε ότι αυτή τη στιγμή έχει ξεκινήσει μια προσπάθεια σε επίπεδο Βρυξελλών και ότι η χώρα έχει καταφέρει να αξιοποιήσει ευρωπαϊκή χρηματοδότηση.
Αναφέρθηκε επίσης στο ΕΣΠΑ μεταφορών τονίζοντας ότι υπάρχει ήδη ένα πρόγραμμα 80 εκατ. ευρώ για τα πλοία της ακτοπλοΐας στις άγονες γραμμές. Τόνισε ότι με αυτό τον τρόπο οι σημερινές άγονες γραμμές θα εξορθολογιστούν ενώ τα νησιά θα αποκτήσουν πράσινα πλοία με τον Έλληνα πλοιοκτήτη και τον Έλληνα ναυτικό να είναι πρωταγωνιστής σε αυτή την προσπάθεια.
Ο κ.Στυλιανίδης είπε ότι στόχος δεν είναι εύκολος καθώς η Ελλάδα σε επίπεδο Ευρώπης θα πρέπει να αποδείξει γεγονότα.
Πρόσθεσε ότι σε πρώτη φάση η ΕΕ έχει πειστεί ότι το πρασίνισμα αυτών των πλοίων της ακτοπλοΐας για τις άγονες γραμμές δεν είναι αποκλειστική ιδιοκτησία του κράτους η των περιφερειών ενώ προανήγγειλε ότι ήδη το υπουργείο Ναυτιλίας είναι σε διαπραγμάτευση προκειμένου να υπάρξουν και συμπράξεις δημόσιου ιδιωτικού τομέα στην επίτευξη του στόχου ενώ ήδη πραγματοποιήθηκε και η πρώτη συνάντηση για το θέμα αυτό.
Για τον ενεργειακό μετασχηματισμό των λιμανιών και την ηλεκτροδότηση των ελλιμενιζόμενων πλοίων τόνισε ότι υπάρχει ήδη πολύ καλή συνεργασία με το υπουργείο Περιβάλλοντος και θα μπορέσει να ληφθεί ένα μεγάλο ποσό από το ταμείο της ΕΕ για την απανθρακοποίηση.
Τόνισε ότι το συγκεκριμένο πρόγραμμα είναι σε πολύ καλό σημείο προσθέτοντας ότι αυτό που θέλει να πετύχει η χώρας μας είναι ο συνδυασμός πράσινης υποδομής και κίνησης πλοίων.

"We need radicalism, as well as realism".

Μεταφέροντας την πρόταση – επισήμανση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη "We need radicalism, as well as realism" ο υπουργός σημείωσε ότι η Ελλάδα θα παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο σε αυτήν την προσπάθεια και θα προσαρμόσει ανάλογα τις πολιτικές της για το «πρασίνισμα» της ναυτιλίας και των λιμένων λέγοντας ότι και ο Κανονισμός που συζητάμε σήμερα είναι ένα βήμα προς σε αυτή την κατεύθυνση. Δεν σταματάμε όμως εκεί. Προχωρούμε δυναμικά, σχεδιάζοντας καινοτόμες προσεγγίσεις και δράσεις. Ο υπουργός ενδεικτικά ανέφερε τρία παραδείγματα:
1. την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου με νέα "πράσινα" πλοία, μέσω Σύμπραξης του Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα, σε ένα έργο συνολικού προϋπολογισμού 360 εκατομμυρίων Ευρώ.
2. το "πρασίνισμα" και τον ενεργειακό μετασχηματισμό των λιμανιών μας, με έμφαση στην ηλεκτροδότηση ελλιμενιζόμενων πλοίων – το λεγόμενο "cold ironing", σε συνεργασία και με το Υπουργείο Περιβάλλοντος.
3. Την ανάπτυξη και χρηματοδότηση ενός "συνεργατικού σχήματος" που αφορά σε όλη την αλυσίδα των επιχειρήσεων ναυτιλιακού εξοπλισμού – ναυπηγεία, επιχειρήσεις ναυπηγικού και μηχανολογικού εξοπλισμού και επισκευών. Ενός "maritime cluster" δηλαδή που θα αφορά στην ανάπτυξη και παραγωγή "πράσινων" τεχνολογιών στην Ελλάδα.
Ο κ.Στυλιανίδης τόνισε επίσης ότι ένα μεγάλο ποσό θα μπορέσει να εκταμιευθεί και από το ταμείο ανάκαμψης για το πρασίνισμα της ναυτιλίας όπου ο κάθε πλοιοκτήτης θα μπορεί και με τη βοήθεια τραπεζικού δανεισμού να τρέξει το σχετικό πρόγραμμα.
Ανέφερε εξάλλου και την αξιοποίηση του ΕΣΠΑ ανταγωνισμού όπου υπάρχει μία σκέψη να δημιουργηθεί ένα συνεργατικό σχήμα και αξιοποιώντας κονδύλια να μπορέσουν να υπάρξουν συμπράξεις του ιδιωτικού τομέα όπου μέσα σε αυτό να συμπεριληφθούν ναυπηγεία και επιχειρήσεις εξοπλισμού γεγονός που βρίσκεται υπό συζήτηση με τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομίας Νίκο Παπαθανάση. Μάλιστα σε αυτό το πλαίσιο δεν απέκλεισε για το σκοπό αυτό να σχηματοποιηθεί ένα ιδιότυπο cluster συμπράξεων και συνεργασιών.

Το θέμα της εκπαίδευσης

Ο Πρόεδρος του Ιδρύματος Ευγενίδου, Λεωνίδας Δημητριάδης- Ευγενίδης έθεσε το θέμα της εκπαίδευσης που πρέπει να έχουν τα στελέχη που θα χειριστούν τις «πράσινες πολιτικές» αλλά και θα «τρέξουν» τεχνολογικά αυτές παρουσιάζοντας έτσι μια πτυχή του θέματος της «πράσινης μετάβασης». Στην επισήμανση Ευγενίδη «στοιχήθηκαν» επώνυμα στελέχη που έλαβαν το λόγο καταγράφοντας ένα προβληματισμό που ήδη διακατέχει την ναυτιλία στα πλοία της οποία έχουν εισέλθει οι νέες τεχνολογικές εξελίξεις αλλά και λίαν προσεχώς οι νέες μηχανές που θα «καίνε» για πρόωση τα «πράσινα καύσιμα». Είπε επίσης ίπε ότι ποντοπόρος ναυτιλία των Ελλήνων είναι πρώτη σε παραγγελίες όσον αφορά τα πλοία εναλλακτικών καυσίμων και ακολουθεί κατά γράμμα ό, τι προβλέπουν οι κανονισμοί. Τόνισε ότι πολλές ελληνικές εταιρείες, συμμετέχουν ήδη σε πολλά προγράμματα προς σε αυτή την κατεύθυνση ενώ ζήτησε να υπάρχουν εναλλακτικά καύσιμα σε όλα τα λιμάνια διεθνώς, διευκρινίζοντας ότι η ελληνική ναυτιλία είναι τεχνολογικά ουδέτερη.
“Είμαστε πάρα πολύ ενεργοί και χαρήκαμε και πάρα πολύ που η Ελλάδα προσπάθησε πριν ένα χρόνο με τον Πρωθυπουργό να συμμετέχει στο κεφάλαιο της έρευνας Ερευνητικού Κέντρου Αριστείας σε περιβαλλοντικά θέματα από τα λεφτά τα οποία μαζεύονται από τη φορολόγηση των ρύπων” ανέφερε ο κ.Δημητριάδης. Μάλιστα στην αναφορά του στην ακτοπλοΐα είπε ότι για πρώτη φορά αισθάνεται ότι υπάρχει μια θέληση να πεθάνει, αυτό το άρρωστο, που έχει διαλύσει το συντεχνιακό. Τόνισε δε ότι οι Έλληνες επιχειρηματίες δεν ζητάνε προνομιακή μεταχείριση, επισημαίνοντας ότι στα Ελληνικά Ναυπηγεία γίνεται μια ολιστική προσπάθεια από κάπου να ξεκινήσει να έρθει και το θέμα του περιβάλλοντος και της πράσινης ακτοπλοΐας.
Το workshop έκλεισε με συζήτηση τόσο επί του νομοθετήματος που παρουσιάστηκε όσο και για τα επί μέρους τεχνικά θέματα που τέθηκαν από τους ομιλητές.

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter