Πεμ03282024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

Το Σχέδιο Ανάπτυξης για την Ελληνική Οικονομία του Πισσαρίδη για την Cosco και τα Λιμάνια

OLP SEMPO6579

Ιδιαίτερες αναφορές περιλαμβάνει το τελικό σχέδιο της έκθεσης Πισσαρίδη και για τα ελληνικά λιμάνια. 

Αρχικά ξεχωρίζει μια αναφορά στα αρχικά κεφάλαια της έκθεσης (δομή του παγκοσμίου εμπορίου) όπου επισημαίνει αναφερόμενη στον Πειραιά και την Cosco ότι «Η κινεζική πλευρά φαίνεται διατεθειμένη να χρησιμοποιήσει το λιμάνι του Πειραιά ως σημείο εισόδου στην Ευρώπη, σε συνδυασμό με τρένα υψηλών ταχυτήτων που θα μεταφέρουν εμπορεύματα στη Βόρεια και Ανατολική Ευρώπη. Πρόκειται για μια ευκαιρία που προσφέρει πολλά οφέλη στην Ελλάδα και οι υποδομές και οι συμφωνίες που είναι απαραίτητες για να ευοδωθεί πρέπει να επιδιωχθούν ενεργά».
Επίσης στο κεφάλαιο για τις ιδιωτικοποιήσεις τονίζει ότι «το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων έχει σημαντικές επιδράσεις στην παραγωγικότητα των περιουσιακών στοιχείων που ιδιωτικοποιούνται, καθώς και σε αυτή της οικονομίας γενικότερα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η θεαματική αύξηση στην κίνηση εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Πειραιά με τη δραστηριοποίηση του ομίλου COSCO από το 2008 και την αλλαγή του επιχειρηματικού υποδείγματος διαχείρισης του λιμένα. Ειδικότερα, η κίνηση αυξήθηκε από 1,4 εκατ. TEUs το 2007 σε 5,7 εκατ. TEUs το 2019, και ως αποτέλεσμα το λιμάνι του Πειραιά κατέλαβε την 1η θέση στη Μεσόγειο και την 4η στην Ευρώπη, από 17η το 2007».
Στο κεφάλαιο για τα logistics σημειώνει ότι «η διασύνδεση με άλλες υποδομές μεταφοράς αλλά και με μεγάλες παραγωγικές μονάδες της χώρας είναι ανεπαρκής. Ενδεικτικά, από τα λιμάνια της χώρας, μόνο τρία (Αλεξανδρούπολης, Θεσσαλονίκης και Πειραιά) έχουν κάποια συνδεσιμότητα με το σιδηροδρομικό δίκτυο. Ωστόσο, η ανταγωνιστικότητα της Ελλάδας ως διαμετακομιστικού κόμβου εξαρτάται κρίσιμα από τη δυνατότητα μετακίνησης φορτίων από και προς τα λιμάνια με τον σιδηρόδρομο».
Η έκθεση προχωρεί και σε μία πολύ σύντομη καταγραφή της κατάστασης των λιμανιών υπογραμμίζοντας ότι «Η Ελλάδα διαθέτει 130 λιμάνια, εκ των οποίων δύο διαχειρίζονται από εταιρείες που δεν τελούν υπό τον έλεγχο του Ελληνικού Δημοσίου (Θεσσαλονίκης - ΟΛΘ και Πειραιά - ΟΛΠ) και δέκα έχουν τη μορφή ανώνυμων εταιριών σε διαδικασία ιδιωτικοποίησης. Στους ΟΛΘ και ΟΛΠ υλοποιούνται επενδυτικά προγράμματα και καταγράφεται άνοδος δραστηριότητας, ωστόσο η δραστηριότητά τους περιορίζεται από την περιορισμένη διασυνδεσιμότητα με τις λοιπές υποδομές μεταφορών και από τις απαρχαιωμένες τελωνειακές διαδικασίες. Στα υπόλοιπα λιμάνια της χώρας η λειτουργία είναι αναποτελεσματική λόγω υποεπένδυσης και μη επιχειρηματικού υποδείγματος λειτουργίας. Τα λιμενικά ταμεία συχνά αντιμετωπίζονται ως μια επιπλέον πηγή εσόδων για τις δημοτικές αρχές, χωρίς να εξασφαλίζονται πόροι για τη συντήρηση και βελτίωση των λιμενικών υποδομών. Ως αποτέλεσμα, τα περισσότερα λιμάνια της χώρας έχουν ανεπαρκείς εξοπλισμούς υποδοχής, προβληματικές ράμπες, προβλήματα κυματισμού και ανεπαρκείς χερσαίες διευκολύνσεις. Ακόμα και στα δέκα περιφερειακά λιμάνια που έχουν τη μορφή ανώνυμων εταιριών, το ποσοστό της δυναμικότητας που αξιοποιείται είναι χαμηλό: ενδεικτικά στα λιμάνια Ηρακλείου, Λαυρίου, Πάτρας και Ελευσίνας περιορίζεται στο εύρος 2,0% έως 15,4% στη μεταφορά γενικού φορτίου».

Επιπλέον αναφέρεται στα οφέλη από την αναβάθμισης των εξαγωγικών λιμανιών τονίζοντας ότι «επενδύσεις στα εξαγωγικά λιμάνια της χώρας θα βελτιώσουν τις υπάρχουσες υποδομές τους, μειώνοντας το κόστος εξαγωγών και εισαγωγών. Το όφελος της αναβάθμισης των οκτώ μεγάλων εξαγωγικών λιμανιών στο Διάγραμμα 5.16 υπολογίζεται υποθέτοντας ότι το κόστος εξαγωγών και εισαγωγών μέσω αυτών θα μειωθεί κατά 20%. Η μείωση του κόστους αφορά όχι μόνο εξαγωγές ελληνικών προϊόντων και εισαγωγές προϊόντων που προορίζονται για κατανάλωση στην Ελλάδα, αλλά και το εμπόριο προϊόντων που δεν παράγονται ή καταναλώνονται στην Ελλάδα αλλά περνούν από ελληνικό έδαφος. Με άλλα λόγια, η μείωση του κόστους εξαγωγών και εισαγωγών αποφέρει και αναβάθμιση της Ελλάδας ως διαμετακομιστικό κόμβο. Σύμφωνα με το υπόδειγμα, η αναβάθμιση των οκτώ μεγάλων εξαγωγικών λιμανιών συμβάλλει σε αύξηση του ΑΕΠ κατά περίπου μισό δισεκ. ευρώ το χρόνο (ευρώ του 2017). Η αύξηση του εισοδήματος είναι ιδιαίτερα υψηλή στους δήμους της Κρήτης και σε αυτούς κοντά στην Πάτρα και τον Πειραιά».
ΣΕ άλλο σημείο υπογραμμίζει ότι «Το καθεστώς διαχείρισης δημόσιων υποδομών θα πρέπει να βελτιωθεί, με την εισαγωγή πιο αποτελεσματικών μορφών διακυβέρνησης. Οι αλληλοεπικαλύψεις αρμοδιοτήτων θα πρέπει να ελαχιστοποιηθούν. Για τις υποδομές των οποίων η διαχείριση απαιτεί εξειδίκευση και επενδύσεις, θα πρέπει να εξεταστεί η λύση της ιδιωτικοποίησης, με το Δημόσιο να λαμβάνει ενδεχομένως μέρος των κερδών και να εποπτεύει μέσω ανεξάρτητων ρυθμιστικών αρχών. Τα εξαγωγικά λιμάνια της χώρας ανήκουν στην παραπάνω κατηγορία. Οι ιδιωτικοποιήσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη για δέκα από αυτά είναι σημαντικές για την αύξηση της παραγωγικότητας και την υλοποίηση νέων επενδύσεων. Η είσοδος στρατηγικών επενδυτών μπορεί να οδηγήσει σε καλύτερη διαχείριση και περισσότερο ενεργητική αναζήτηση εμπορικών ευκαιριών. Παράλληλα, τα νέα κεφάλαια των επενδυτών θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την ανανέωση των υποδομών στα λιμάνια. Οι υποδομές που χρήζουν ανανέωσης αφορούν τόσο τον μηχανικό εξοπλισμό των 182 λιμανιών όσο και πληροφοριακά συστήματα για τον ταχύτερο έλεγχο και έγκριση των φορτίων. Τέτοια συστήματα μπορούν να εφαρμοστούν και στα χερσαία σύνορα της χώρας».
Τέλος ιδιαίτερη αξία έχει μια αναφορά στη διασύνδεση μεταφορικών μέσων όπου σημειώνεται ότι: Ο χρόνος μετακίνησης προς ορισμένους δημοφιλείς προορισμούς του Αιγαίου είναι συντομότερος από τα λιμάνια της Ραφήνας και του Λαυρίου, ωστόσο η διασύνδεσή τους με το υπόλοιπο δίκτυο μεταφορών (προαστιακός σιδηρόδρομος, μετρό, οδικό δίκτυο) είναι ελλιπής και πρέπει να ενισχυθούν.

 

Δείτε εδώ όλη την έκθεση Πισσαρίδη

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter