Allied QuantumSea Research: Εκτιμήσεις για τον κλάδο δεξαμενοπλοίων
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: NEA
- Δημοσιεύτηκε στις Τετάρτη, 12 Νοεμβρίου 2025 06:34
Κατά τους πρώτους εννέα μήνες του 2025, ο παγκόσμιος στόλος δεξαμενόπλοιων αυξήθηκε στα 6.103 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 673,3 εκατ. DWT, σημειώνοντας καθαρή άνοδο 1,6% από την αρχή του έτους. Η ανάπτυξη προήλθε κυρίως από τα τμήματα MR και Aframax/LR2, ενώ οι νέες παραδόσεις VLCC και Suezmax παρέμειναν περιορισμένες, σημειώνει σε μια ανάλυση της για την εικόνα του στόλου δεξαμενοπλοίων η Allied QuantumSea Research.
Το βιβλίο παραγγελιών αριθμεί 944 πλοία, αντιπροσωπεύοντας το 15,4% του ενεργού στόλου, ελαφρώς μειωμένο από τις 967 μονάδες (15,9%) στις αρχές του έτους. Οι παραδόσεις εστιάζουν κυρίως στα μεσαία μεγέθη, MR και Aframax/LR2, αντανακλώντας τη μετατόπιση της ζήτησης προς πιο ευέλικτα πλοία.
Η μέση ηλικία του στόλου ανέρχεται στα 12,7 έτη, με περίπου 10% της χωρητικότητας να αφορά πλοία άνω των 20 ετών. Η δραστηριότητα διάλυσης παραμένει εξαιρετικά χαμηλή – μόλις 34 πλοία (2 εκατ. DWT) αποσύρθηκαν έως το τέλος Σεπτεμβρίου – υποδεικνύοντας μια αγορά που προτιμά να διατηρεί ενεργά ακόμα και τα παλαιότερα σκάφη εν μέσω ισχυρών ναύλων.
Στο τέταρτο τρίμηνο, η αγορά εισέρχεται με μια προσφορά ολοένα και πιο σφιχτή και ένα εμπορικό τοπίο που μεταβάλλεται ραγδαία, υπό την επίδραση γεωπολιτικών κυρώσεων, μετατόπισης ροών πετρελαίου και περιφερειακής εξισορρόπησης. Η σταδιακή αύξηση παραγωγής στον Αραβικό Κόλπο ενισχύει τη ζήτηση για VLCC μεγάλων αποστάσεων προς την Άπω Ανατολή, ενώ η μείωση των ρωσικών εισαγωγών στην Ινδία εντείνει την εξάρτηση από τη Μέση Ανατολή, επιμηκύνοντας τις εμπορικές διαδρομές και ενισχύοντας τη ζήτηση στα μεγαλύτερα μεγέθη δεξαμενόπλοιων.
Παράλληλα, οι «βρώμικες» ροές πετρελαίου από εναλλακτικούς εξαγωγείς αυξάνονται, προσφέροντας σημαντική υποστήριξη στη ναυλαγορά αργού προς το 2026. Ωστόσο, η περιορισμένη διάλυση και το συγκρατημένο βιβλίο παραγγελιών σημαίνουν ότι οι πιέσεις στην προσφορά πιθανότατα θα συνεχιστούν, ακόμη και αν οι εμπορικές διαδρομές προσαρμοστούν.
Μεσοπρόθεσμα, η πορεία του κλάδου θα εξαρτηθεί από τη ρυθμιστική δυναμική και την πορεία απεξάρτησης από τον άνθρακα. Οι αυστηρότεροι κανόνες εκπομπών, η αβεβαιότητα γύρω από τα καύσιμα του μέλλοντος και το αυξανόμενο κόστος συμμόρφωσης αναγκάζουν τους πλοιοκτήτες να επαναπροσδιορίσουν τη στρατηγική ανανέωσης στόλου.
Η τομή γεωπολιτικών και ρυθμιστικών παραγόντων θέτει τις βάσεις για έναν νέο, πιο αυστηρό αλλά και πιο σύνθετο κύκλο στην αγορά δεξαμενόπλοιων, ο οποίος φαίνεται ικανός να διατηρήσει την ισχύ του έως το 2026 και πέραν αυτού.
