Οι εξαγωγές των ΗΠΑ σε Ευρώπη στηρίζει την αγορά του LNG
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: NEA
- Δημοσιεύτηκε στις Πέμπτη, 06 Νοεμβρίου 2025 07:30
Ο Οκτώβριος αποδείχθηκε ένας ισχυρός μήνας για τον τομέα της ναυτιλίας LNG, προσφέροντας μια ευπρόσδεκτη ώθηση στα ναύλα της spot αγοράς, η οποία στηρίχθηκε σε μεγάλο βαθμό από την αυξημένη δραστηριότητα στη λεκάνη του Ατλαντικού, αναφέρει σε ανάλυση της η Intermodal.
Στο τέλος του μήνα, ο ναύλος spot για ένα πλοίο χωρητικότητας 174.000 κυβικών μέτρων ανήλθε στα 49.750 δολάρια/ημέρα, σημαντικά υψηλότερα από τον μέσο όρο του 2025 μέχρι στιγμής, που διαμορφώνεται στα 27.886 δολάρια/ημέρα. Οι spot ναύλοι στον Ατλαντικό ξεπέρασαν τα 60.000 δολάρια/ημέρα, αντικατοπτρίζοντας την αυξημένη δραστηριότητα στη spot αγορά και τη συνακόλουθη συστολή της διαθεσιμότητας πλοίων. Συνολικά, ο μέσος spot ναύλος του Οκτωβρίου διαμορφώθηκε στα 29.500 δολάρια/ημέρα, περίπου 6% υψηλότερα σε σχέση με τον Σεπτέμβριο.
Ένας από τους βασικούς παράγοντες αυτής της αναζωπύρωσης ήταν η αύξηση των εξαγωγών LNG των Ηνωμένων Πολιτειών, οι οποίες αυξήθηκαν κατά 27,6% σε ετήσια βάση τον Οκτώβριο. Η άνοδος της δραστηριότητας spot στον Ατλαντικό περιόρισε τη διαθέσιμη χωρητικότητα, στηρίζοντας έτσι τα ναύλα. Η Ευρώπη αποτέλεσε τον κύριο προορισμό των αμερικανικών φορτίων, με ένα μικρό ποσοστό να κατευθύνεται προς την Αίγυπτο, η οποία έχει μετατραπεί πλέον σε καθαρό εισαγωγέα LNG. Η ευρωπαϊκή ζήτηση ενισχύθηκε ενόψει της χειμερινής περιόδου θέρμανσης, αλλά και με στόχο την αντικατάσταση των ρωσικών ποσοτήτων φυσικού αερίου μέσω αγωγών. Τον Οκτώβριο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε το 19ο πακέτο κυρώσεων, το οποίο απαγορεύει τις εισαγωγές ρωσικού LNG βάσει μακροχρόνιων συμβολαίων από τον Ιανουάριο του 2027, καθώς και τη σταδιακή κατάργηση των βραχυπρόθεσμων συμφωνιών μέσα σε διάστημα έξι μηνών.
Οι καιρικοί παράγοντες επίσης συνέβαλαν στη διαμόρφωση των συνθηκών της αγοράς στον Ατλαντικό. Ο τυφώνας Melissa, που αναβαθμίστηκε σε Κατηγορία 5 και είναι ένας από τους ισχυρότερους κυκλώνες του 2025, κινείται κατά μήκος του ανατολικού Ατλαντικού. Αν και σε μεγάλο βαθμό παρακάμπτει τις υποδομές LNG στις ακτές του Κόλπου των ΗΠΑ, εντούτοις ενέχει τον κίνδυνο διαταραχών στα θαλάσσια δρομολόγια LNG, γεγονός που μπορεί να στηρίξει την αγορά ναύλων μέσω περιορισμού της ενεργής χωρητικότητας.
Ενώ η δραστηριότητα στον Ατλαντικό ενισχύθηκε, οι συνθήκες στην Ασία ήταν πιο υποτονικές. Η Νότια Κορέα και η Κίνα κατέγραψαν μειωμένες εισαγωγές τον Οκτώβριο, επηρεασμένες από ήπιες καιρικές συνθήκες, ενώ η Ιαπωνία αύξησε τις εισαγωγές της κατά 17% σε ετήσια βάση, προμηθευόμενη κυρίως από Αυστραλία και Μαλαισία, εξαιτίας της μείωσης των αποθεμάτων φυσικού αερίου και των πιέσεων από τις ΗΠΑ για απεξάρτηση από τη ρωσική προσφορά. Σε ευρύτερο πλαίσιο, η αναδιάταξη του παγκόσμιου εμπορίου LNG, που οφείλεται μεταξύ άλλων και σε γεωπολιτικές μετατοπίσεις, έχει επηρεάσει σημαντικά τόσο τα μοτίβα του εμπορίου όσο και τη ζήτηση σε τονομίλια. Η παύση των δρομολογίων μεγάλης απόστασης μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας, που αντικαταστάθηκαν από συντομότερες διαδρομές (ΗΠΑ–Ευρώπη, Αυστραλία–Κίνα, Μέση Ανατολή–Κίνα), σε συνδυασμό με την προσπάθεια της Κίνας για αύξηση της εγχώριας παραγωγής, αναμένεται να οδηγήσει σε ήπια αύξηση των τονομιλίων κατά 1,4% φέτος. Για το 2026, προβλέπεται ισχυρότερη ανάκαμψη, με τα τονομίλια να αυξάνονται κατά 19%, ενισχυμένα από νέα έργα υγροποίησης που αναμένεται να τεθούν σε λειτουργία, οδηγώντας σε αύξηση της παραγωγής φυσικού αερίου.
Στην πλευρά της προσφοράς, οι δυναμικές του στόλου συνεχίζουν να επηρεάζουν τα θεμελιώδη μεγέθη της αγοράς, καθώς η χωρητικότητα προβλέπεται να αυξηθεί κατά 9% το 2025, υπερβαίνοντας την προβλεπόμενη αύξηση του εμπορίου LNG κατά 5%. Αν και ο λόγος βιβλίου παραγγελιών προς στόλο μειώνεται σταδιακά από τα μέσα του 2024, παραμένει υψηλός στο 41%. Ο μέσος όρος ηλικίας του στόλου είναι 10,36 έτη, ελαφρώς νεότερος από τον ιστορικό μέσο όρο των 10,61 ετών, με το 32% της συνολικής χωρητικότητας να είναι νεότερο των 5 ετών. Το παρατεταμένο περιβάλλον χαμηλών ναύλων των τελευταίων μηνών, σε συνδυασμό με ρυθμιστικές και εμπορικές πιέσεις — δεδομένου ότι σχεδόν το ένα τέταρτο του στόλου εξακολουθεί να λειτουργεί με μηχανές τύπου ατμοστρόβιλου — έχει επιταχύνει την ανακύκλωση πλοίων, με ρεκόρ 12 πλοίων LNG να έχουν ήδη διαλυθεί μέσα στο 2025 (συνολικής χωρητικότητας 1,63 εκατ. κυβικών μέτρων).
Κοιτώντας προς το μέλλον, οι ισχυρές αμερικανικές εξαγωγές και η έναρξη της χειμερινής περιόδου θέρμανσης αναμένεται να προσφέρουν βραχυπρόθεσμη στήριξη στα spot ναύλα LNG, αν και τα θεμελιώδη μεγέθη της αγοράς δημιουργούν αμφιβολίες για τη βιωσιμότητα αυτής της δυναμικής. Μια πιο διατηρήσιμη ανάκαμψη προβλέπεται από το 2026 και μετά, καθώς θα αυξάνονται οι όγκοι LNG με την έναρξη λειτουργίας νέων έργων υγροποίησης. Αυτή η δομική επέκταση της προσφοράς αναμένεται να ενισχύσει το παγκόσμιο εμπόριο LNG, οδηγώντας σε αυξημένη ζήτηση χωρητικότητας.
