IMO: Αναβλήθηκε για ένα χρόνο η συνεδρίαση της MEPC
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: NEA
- Δημοσιεύτηκε στις Παρασκευή, 17 Οκτωβρίου 2025 20:02

Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός ψήφισε την Παρασκευή να αναβάλει για ένα χρόνο την έκτακτη συνεδρίαση της Επιτροπής Προστασίας του Θαλάσσιου Περιβάλλοντος, αφήνοντας το μέλλον της απανθρακοποίησης της ναυτιλίας σε αβεβαιότητα.
Οι χώρες ψήφισαν 57-49 υπέρ της αναβολής, μετά από πρόταση της Σαουδικής Αραβίας. Άλλες 21 χώρες, μεταξύ των οποίων η Ελλάδα και η Κύπρος, απείχαν, ενώ οκτώ δεν συμμετείχαν, αναφέρει η Lloyd’s List.
Οι χώρες της ΕΕ ψήφισαν κατά της αναβολής, ενώ η Ρωσία, η Κίνα και οι μεγάλες χώρες εξαγωγής πετρελαίου ψήφισαν αναβολή. Το στρατόπεδο του «Ναι» χρειαζόταν 54 ψήφους από τις 106 για να κερδίσει.
Η Σαουδική Αραβία, η οποία άσκησε έντονες πιέσεις για να καταργηθεί η τιμή του άνθρακα, ζήτησε την αναβολή επικαλούμενη το επίπεδο διαίρεσης σχετικά με την τιμολόγηση του άνθρακα.
Ωστόσο, η Βραζιλία, η οποία είχε πιέσει για την άμεση διεξαγωγή της ψηφοφορίας για το NZF, υποστήριξε ότι η αναβολή ισοδυναμούσε με «άρνηση των μέτρων», καθώς όλες οι ημερομηνίες στο NZF θα έπρεπε να επανεξεταστούν.
Ο ΔΝΟ θα πραγματοποιήσει την ενδιάμεση συνεδρίασή του για τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου την επόμενη εβδομάδα, πράγμα που σημαίνει ότι οι εκπρόσωποι θα έχουν την ευκαιρία να συνεχίσουν τις συνομιλίες για τις λεπτομέρειες του NZF.
Ωστόσο, η αναβολή θέτει υπό αμφισβήτηση την επιχειρηματική σκοπιμότητα των επενδύσεων σε πράσινη ναυτιλία, παρατείνοντας την αβεβαιότητα για τους πλοιοκτήτες που πρέπει να ανανεώσουν τους στόλους τους.
Ο γενικός γραμματέας του ΙΜΟ, Arsenio Dominguez, ζήτησε από τους εκπροσώπους να μην πανηγυρίσουν για το αποτέλεσμα. Ο κ. Dominguez είπε ότι πρέπει να μάθουν από το αποτέλεσμα, να εργαστούν για την επίτευξη συναίνεσης και να «επιστρέψουν σε ένα χρόνο έτοιμοι για διαπραγματεύσεις».
Το πλαίσιο στοχεύει στη δημιουργία του πρώτου παγκόσμιου μηχανισμού τιμολόγησης του άνθρακα για οποιονδήποτε βιομηχανικό τομέα, με στόχο να χαράξει μια σαφή πορεία για τη μετάβαση της ναυτιλίας σε καθαρές εκπομπές μηδενικού ισοζυγίου. Η υιοθέτηση της συμφωνίας του ΔΝΟ είναι ζωτικής σημασίας για την υλοποίηση της μετάβασης της διεθνούς ναυτιλίας σε καθαρές εκπομπές μηδενικού ισοζυγίου και για τη διασφάλιση ισότιμων όρων ανταγωνισμού σε διεθνές επίπεδο στον τομέα
«Λυπούμαστε για την σημερινή αναβολή της υιοθέτησης της διεθνούς συμφωνίας για το κλίμα στον τομέα της ναυτιλίας. Το πλαίσιο του ΔΝΟ για τις μηδενικές εκπομπές είναι απαραίτητο για να δώσει στον κλάδο τη βεβαιότητα που χρειάζεται και να στείλει ένα ισχυρό μήνυμα στην αγορά να παράγει τα καθαρά καύσιμα που είναι απαραίτητα για την επίτευξη του στόχου των μηδενικών εκπομπών.
Οι ευρωπαίοι πλοιοκτήτες (European Shipowners | ECSA) εκφράζουν τη λύπη τους για την αναβολή της υιοθέτησης του πλαισίου Net-Zero Framework (NZF) του IMO, αναφέρεται σε ανακοίνωση της ECSA.
Σήμερα, μετά από μια εβδομάδα διαπραγματεύσεων για το κλίμα στο Λονδίνο, τα κράτη μέλη του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΔΝΟ) των Ηνωμένων Εθνών ανέβαλαν για ένα έτος την ψηφοφορία για την υιοθέτηση του πλαισίου Net-Zero Framework του ΔΝΟ.
Το πλαίσιο στοχεύει στη δημιουργία του πρώτου παγκόσμιου μηχανισμού τιμολόγησης του άνθρακα για οποιονδήποτε βιομηχανικό τομέα, με στόχο να χαράξει μια σαφή πορεία για τη μετάβαση της ναυτιλίας στο net zero. Η υιοθέτηση της συμφωνίας του IMO είναι ζωτικής σημασίας για την υλοποίηση της μετάβασης της διεθνούς ναυτιλίας σε εκπομπές net-zero και για τη διασφάλιση ισότιμων όρων ανταγωνισμού σε διεθνές επίπεδο στον τομέα της ρύθμισης.
«Λυπούμαστε για την σημερινή αναβολή της υιοθέτησης της διεθνούς συμφωνίας για το κλίμα για τη ναυτιλία. Το πλαίσιο IMO Net-Zero είναι απαραίτητο για να δώσει στον κλάδο τη βεβαιότητα που χρειάζεται και να στείλει ένα ισχυρό μήνυμα στην αγορά να παράγει τα καθαρά καύσιμα που είναι απαραίτητα για την επίτευξη του στόχου μηδενικών εκπομπών.
Η ναυτιλία είναι ένας διεθνής κλάδος που απαιτεί ουσιαστικούς παγκόσμιους κανονισμούς για την αποκαρβονισμοποίηση. Η παγκόσμια ρύθμιση είναι απαραίτητη για να εξασφαλιστεί ισότιμη μεταχείριση σε διεθνές επίπεδο και να επιτευχθεί η ενεργειακή μετάβαση της διεθνούς ναυτιλίας.
Θα συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε με τους διεθνείς εταίρους μας για να διασφαλίσουμε την επίτευξη συμφωνίας σχετικά με το IMO NZF», δήλωσε ο Σωτήρης Ράπτης, Γενικός Γραμματέας της Ευρωπαϊκής Ένωσης Πλοιοκτητών | ECSA.
Οι πρώτες αντιδράσεις και δηλώσεις
Ο υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ Μάρκο Ρούμπιο, χαρακτήρισε την αναβολή «άλλη μια τεράστια νίκη», ενώ ο πρεσβευτής των ΗΠΑ στον ΟΗΕ Μάικ Βαλτς δημοσίευσε ένα μήνυμα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης λέγοντας ότι με την ηγεσία των ΗΠΑ, απέτρεψαν μια «μαζική αύξηση φόρων του ΟΗΕ».
Η κοινότητα των ΜΚΟ και οι περιβαλλοντικές οργανώσεις αντέδρασαν γρήγορα, μαζί με πολλά τμήματα της ναυτιλιακής βιομηχανίας. Το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο, το οποίο υπήρξε ισχυρός υποστηρικτής του προγράμματος τελών άνθρακα και κεφαλαίων, δήλωσε απογοητευμένο και τόνισε ότι «ο κλάδος χρειάζεται σαφήνεια». Έχει εγείρει τον φόβο πολλών ότι μεμονωμένα έθνη ή περιοχές ενδέχεται να προχωρήσουν, δημιουργώντας ένα συνονθύλευμα κανονισμών για τον κλάδο.
Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ναυτιλίας τόνισε ότι ο κλάδος είναι διεθνής και απαιτεί ουσιαστικούς παγκόσμιους κανονισμούς για την καθοδήγησή του από τις ανθρακούχες εκπομπές. Είπαν ότι είναι απαραίτητο για «ίσους όρους ανταγωνισμού» για την επίτευξη της ενεργειακής μετάβασης της διεθνούς ναυτιλίας.
Η ομάδα με επιρροή Danish Shipping εξέδωσε δήλωση λέγοντας ότι «η γεωπολιτική εκτροχίασε την πράσινη μετάβαση» και εκφράζοντας την απογοήτευσή της. «Δεν ήρθαμε γι' αυτό. Ήρθαμε εδώ για να συνάψουμε επιτέλους μια κρίσιμη συμφωνία για το κλίμα για τη διεθνή ναυτιλία», δήλωσε η Διευθύνουσα Σύμβουλος της Danish Shipping, Anne H. Steffensen.
Τα μικρότερα και νησιωτικά έθνη ήταν αμείλικτα στην υπεράσπισή τους. Ο Υπουργός Κλιματικής Αλλαγής για τη Δημοκρατία του Βανουάτου είπε ότι ήταν απρόθυμοι υποστηρικτές, τονίζοντας ότι το πλαίσιο «στερείται φιλοδοξίας», αλλά ήταν ένα σημαντικό βήμα. Είπε ότι η καθυστέρηση είναι «απαράδεκτη δεδομένης της επείγουσας ανάγκης που αντιμετωπίζουμε υπό το φως της επιταχυνόμενης κλιματικής αλλαγής».
Ο Andrew Fortescue, ο οποίος ήταν ισχυρός υποστηρικτής και υπέρμαχος των προσπαθειών απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές, μίλησε ενάντια στον εκφοβισμό που συνέβαινε. Η εταιρεία του εξέδωσε αργότερα μια δήλωση τονίζοντας την απογοήτευσή της και λέγοντας: «Το σημερινό αποτέλεσμα αντιπροσωπεύει μια χαμένη ευκαιρία για τον κόσμο».
«Καθυστερώντας την υιοθέτηση του Net Zero Framework, ο ΙΜΟ σπατάλησε σήμερα μια σημαντική ευκαιρία για την αντιμετώπιση της συμβολής της παγκόσμιας ναυτιλίας στην κλιματική κατάρρευση», δήλωσε ο Maggs του Clean Shipping Coalition. «Με τις επιπτώσεις της υπερθέρμανσης του κλίματος να γίνονται αισθητές παντού στη Γη, το να κλωτσήσουμε αυτή την απόφαση στο δρόμο απλώς αποφεύγει την πραγματικότητα».
Το Ινστιτούτο Ενέργειας του UCL σημείωσε ότι ο ΙΜΟ και τα κράτη μέλη απέτυχαν να ολοκληρώσουν το επόμενο ορόσημο προς τα εμπρός στο πρόγραμμα προς την έναρξη ισχύος του πλαισίου Net Zero, αφήνοντας πολλούς να αναρωτιούνται τι θα ακολουθήσει.
«Αυτό είναι καταστροφικό για την εμπιστοσύνη, και επομένως και για τη δίκαιη και φιλόδοξη απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές που χρειαζόμαστε», δήλωσε ο Δρ Tristan Smith, Καθηγητής Ενέργειας και Μεταφορών στο UCL Energy Institute Shipping & Oceans Research Group. «Τώρα θα πρέπει να διπλασιάσουμε άλλα μέσα για να προωθήσουμε τη μείωση των αερίων του θερμοκηπίου στη ναυτιλία και την ενεργειακή μετάβαση».
Ο Maggs στο Clean Shipping Coalition είπε ότι δεν υπάρχει χρόνος για χάσιμο και η εστίαση μετατοπίζεται στην Επιτροπή Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος του ΙΜΟ και στη σύνοδο MPEC 84 τον Απρίλιο του 2026. Ζητούν να δοθεί προσοχή στη μετατροπή του CII στη μέτρηση της ενεργειακής απόδοσης που απαιτείται για τη βιομηχανία.
Το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ναυτιλίας, το οποίο εκπροσωπεί τους μεταφορείς εμπορευματοκιβωτίων, δήλωσε ότι αναγνωρίζει τις προκλήσεις και την πολυπλοκότητα των διαπραγματεύσεων. Είπε ότι ο ΙΜΟ παραμένει το σωστό μέρος για την παροχή μιας παγκόσμιας λύσης και ότι θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν το επόμενο έτος για να καλύψουν τα εναπομείναντα κενά και να εξασφαλίσουν μια αποτελεσματική παγκόσμια συμφωνία.