Οι προκλήσεις της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων-μελέτη ΙΟΒΕ
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: NEA
- Δημοσιεύτηκε στις Πέμπτη, 18 Σεπτεμβρίου 2025 19:07

Η Ένωση Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων (ΕΕΝΜΑ), αναγνωρίζοντας τον καίριο ρόλο της shortsea ναυτιλίας στις διατροπικές μεταφορές και στην τροφοδοσία των νησιωτικών περιοχών, ανέθεσε στο ΙΟΒΕ τη μελέτη «Shortsea Ναυτιλία: Τάσεις, προκλήσεις και επίδραση στην ελληνική οικονομία». Η μελέτη αποτυπώνει τη συμβολή του κλάδου στην οικονομία, τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει και τις ευκαιρίες που αναδύονται στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης.
Κύρια ευρήματα της μελέτης είναι:
-H Συμβολή του κλάδου είναι 914 εκατ. ευρώ στο ΑΕΠ το 2023 και 207 εκατ. ευρώ στα δημόσια έσοδα.
-Διαθέτει 8.300 ισοδύναμες θέσεις πλήρους απασχόλησης και είναι σημαντικός πολλαπλασιαστής αξίας για την οικονομία.
-Ο στόλος γηράσκει: άνω του 70% των πλοίων έχει ηλικία μεγαλύτερη των 30 ετών, ενώ ο αριθμός τους έχει μειωθεί δραστικά την τελευταία 20ετία.
-Η συμμόρφωση με τους νέους «πράσινους» κανονισμούς απαιτεί επενδύσεις που φτάνουν τα 225 εκατ. ευρώ έως το 2030, με πιθανή αύξηση ναύλων έως 38,6% και απώλεια εσόδων 140 εκατ. ευρώ ετησίως.
Στις στρατηγικές προτεραιότητες του κλάδου της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων , εντάσσονται η ανανέωση στόλου με νεότερα, πιο αποδοτικά και περιβαλλοντικά πλοία. Επίσης η διερεύνηση χρηματοδοτικών εργαλείων που θα αξιοποιούν πόρους από το ETS και άλλους μηχανισμούς. Η παράτηση της ευνοϊκής φορολογικής διαχείρισης των καυσίμων ναυτιλίας (μηδενικός φόρος ETD) και παροχή έκπτωσης στα λιμενικά τέλη με στόχο τη στήριξη της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής shortsea ναυτιλίας, η εκπαίδευση προσωπικού σε νέες τεχνολογίες (Blue Skills, Horizon Europe), η ενίσχυση πολυτροπικότητας με καλύτερη διασύνδεση με σιδηρόδρομο και οδικό δίκτυο.
Ο ρόλος του SPC Greece
Το Shortsea Promotion Center Greece, ιδρυτικό μέλος του European Shortsea Network, θα έχει κομβικό ρόλο στην προώθηση της πράσινης μετάβασης σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Η ανάληψη της προεδρίας του ESN (2025-2027) και η μελλοντική προεδρία της ΕΕ από την Ελλάδα (2027) αποτελούν ευκαιρίες για συντονισμένες πρωτοβουλίες υπέρ της ανταγωνιστικότητας και της βιωσιμότητας της ελληνικής shortsea ναυτιλίας.