ΝΑΥΤΙΛΙΑ
Επίθεση σε ελληνόκτητο πλοίο στην Ερυθρά
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΤΙΛΙΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Κυριακή, 06 Ιουλίου 2025 19:53
Ένα πλοίο δέχθηκε επίθεση στην Ερυθρά Θάλασσα ανοικτά της νοτιοδυτικής ακτής της Υεμένης την Κυριακή, σύμφωνα με βρετανική ναυτιλιακή υπηρεσία και εταιρεία ασφαλείας, σε μια επίθεση που, σύμφωνα με μία από τις δύο, φέρει τα χαρακτηριστικά της μαχητικής ομάδας των Χούτι.
Πηγές της ναυτιλιακής ασφάλειας ανέφεραν ότι το πλοίο, το οποίο αναγνώρισαν ως το φορτηγό Magic Seas, με σημαία Λιβερίας και ιδιοκτησίας της STEM SHIPPING σύμφωνα με το Equasis, «μπάζει νερά» μετά από επίθεση με θαλάσσια drones.
Το πλοίο δέχτηκε πρώτα πυρά και αυτοκινούμενες χειροβομβίδες που εκτοξεύτηκαν από οκτώ μικρά σκάφη, με την ένοπλη ασφάλεια του πλοίου να ανταποδίδει τα πυρά, σύμφωνα με ανακοινώσεις της United Kingdom Maritime Trade Operations (UKMTO) και της βρετανικής εταιρείας θαλάσσιας ασφάλειας Ambrey.
Η Ambrey ανέφερε σε ξεχωριστή ανακοίνωση ότι το πλοίο δέχτηκε αργότερα επίθεση από τέσσερα μη επανδρωμένα επιφανειακά οχήματα.
«Δύο από τα USV χτύπησαν την αριστερή πλευρά του πλοίου, προκαλώντας ζημιά στο φορτίο του», πρόσθεσε η Ambrey. Η UKMTO ανέφερε ότι η επίθεση προκάλεσε πυρκαγιά στο πλοίο και ότι το περιστατικό συνεχίζεται.
Δεν υπήρξαν αναφορές για τραυματισμούς μεταξύ του πληρώματος, σύμφωνα με πηγή της εταιρείας θαλάσσιας ασφάλειας Diaplous. Ο διαχειριστής του πλοίου δεν ήταν άμεσα διαθέσιμος για σχόλιο, αναφέρει το Reuters.
Κανείς δεν ανέλαβε αμέσως την ευθύνη για την επίθεση, αλλά η Ambrey εκτίμησε ότι το πλοίο «ανταποκρίνεται στο καθιερωμένο προφίλ στόχου των Χούτι».
Ήταν το πρώτο τέτοιο περιστατικό που αναφέρθηκε από τις υπηρεσίες στην περιοχή από τα μέσα Απριλίου. Οι εντάσεις στη Μέση Ανατολή παραμένουν υψηλές λόγω του πολέμου στη Γάζα και μετά τον 12ήμερο πόλεμο μεταξύ Ισραήλ και Ιράν και τις αεροπορικές επιδρομές των Ηνωμένων Πολιτειών σε ιρανικές πυρηνικές εγκαταστάσεις τον Ιούνιο.
Η επίθεση της Κυριακής συνέβη 51 ναυτικά μίλια νοτιοδυτικά της λιμενικής πόλης Χοντέιντα της Υεμένης, ανέφεραν το UKMTO και η Ambrey.
Τέλος στον «εφιάλτη»
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: NEA
- Δημοσιεύτηκε στις Κυριακή, 06 Ιουλίου 2025 14:11
Τέλος στον «εφιάλτη» της ανάφλεξης μπαταριών σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα που μεταφέρονται με πλοία και τις μεγάλες ζημιές που προκαλούνται επιχειρεί να βάλει η ABS.
Αίτημα ITF για WOA
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: NEA
- Δημοσιεύτηκε στις Κυριακή, 06 Ιουλίου 2025 08:23
Η International Transport Workers’ Federation (ITF) εξέφρασε την ανησυχία της στην Joint Negotiating Group (JNG), η οποία εκπροσωπεί τους εργοδότες της ναυτιλίας, σχετικά με τα στενά του Ορμούζ, τον Κόλπο του Ομάν και τα ισραηλινά λιμάνια και ζήτησε αυτές οι περιοχές να χαρακτηριστούν ως Warlike Operations Areas (WOA).
Πλοία-γίγαντες με πράσινη ενέργεια: Η νέα πορεία της ναυτιλίας
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: NEA
- Δημοσιεύτηκε στις Κυριακή, 06 Ιουλίου 2025 06:21
Παρά τη μικρή κάμψη στον αριθμό των νέων παραγγελιών, το πρώτο εξάμηνο του 2025 καταγράφεται εντυπωσιακή αύξηση 78% στη συνολική χωρητικότητα (GT) των πλοίων με εναλλακτικά καύσιμα, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του νορβηγικού νηογνώμονα DNV.
Β. Κικίλιας από Σάμο: «Με κάμερες drone και νέες προσλήψεις ενισχύουμε το Λιμενικό που παλεύει στο Αιγαίο»
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: NEA
- Δημοσιεύτηκε στις Σάββατο, 05 Ιουλίου 2025 13:59
«Προχωρούν οι διαγωνισμοί για τις προμήθειες νέων σκαφών του Λιμενικού Σώματος, νέων μέσων τελευταίας τεχνολογίας, κάμερες drone, δορυφορικές λήψεις και ό,τι άλλο ψηφιακό απαιτείται, ώστε να ανταποκρίνονται καλύτερα στη δουλειά τους τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος που παλεύουν στο Αιγαίο, ενώ τον Οκτώβρη έχει προβλεφθεί ειδικό κομμάτι για προσλήψεις νέων συναδέλφων, οι οποίοι θα έρθουν εδώ στο Βορειοανατολικό Αιγαίο και στη Σάμο» δήλωσε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλης Κικίλιας, κατά την επίσκεψή του στη Σάμο.
5+ 1 εκρήξεις σε δεξαμενόπλοια εντείνουν το προβληματισμό
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: NEA
- Δημοσιεύτηκε στις Σάββατο, 05 Ιουλίου 2025 09:23
Μια σειρά από «ύποπτες επιθέσεις» πιθανώς με νάρκες και ανεξήγητες εκρήξεις με στόχο δεξαμενόπλοια στη Μεσόγειο έχει αναζωπυρώσει την ανησυχία για την εξελισσόμενη φύση των θαλάσσιων απειλών.
Petrofin: Εντυπωσιακή αύξηση 18% στα ναυτιλιακά δάνεια από τις ελληνικές τράπεζες
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΤΙΛΙΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Παρασκευή, 04 Ιουλίου 2025 15:10
Μικρή άνοδο σημείωσε η παγκόσμια τραπεζική χρηματοδότηση της ναυτιλίας το 2024, σύμφωνα με τη 17η ετήσια έρευνα της Petrofin Research. Ο σχετικός δείκτης αυξήθηκε από τις 62 στις 63 μονάδες, με το συνολικό δανειακό χαρτοφυλάκιο των 40 τραπεζών με τη μεγαλύτερη έκθεση στον τομέα να φτάνει τα 289,65 δισ. δολάρια, καταγράφοντας ετήσια αύξηση 2%.
Ωστόσο, η πιο θεαματική μεταβολή έρχεται από την Ελλάδα. Οι τέσσερις συστημικές ελληνικές τράπεζες – Eurobank, Τράπεζα Πειραιώς, Εθνική Τράπεζα και Alpha Bank – κατέγραψαν εντυπωσιακή αύξηση 18% στα ναυτιλιακά τους χαρτοφυλάκια, ανεβάζοντας το συνολικό τους δανεισμό από 15 δισ. δολ. το 2023 σε 18 δισ. δολ. το 2024. Το μερίδιο της Ελλάδας στην παγκόσμια τραπεζική χρηματοδότηση της ναυτιλίας ενισχύθηκε από 5,2% σε 6,1%.
Η Eurobank αναδεικνύεται πρώτη μεταξύ των ελληνικών τραπεζών, καταλαμβάνοντας την 24η θέση διεθνώς, με ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο 4,6 δισ. δολαρίων. Ακολουθούν η Τράπεζα Πειραιώς (25η θέση, 4,5 δισ. δολ.), η Εθνική Τράπεζα (29η, 4,2 δισ. δολ.) και η Alpha Bank (31η, 4 δισ. δολ.).
Σε ευρύτερο επίπεδο, οι ευρωπαϊκές τράπεζες συνεχίζουν να κυριαρχούν στον τομέα, κατέχοντας μερίδιο 52% με συνολικά δάνεια ύψους 152 δισ. δολαρίων. Αντιθέτως, οι ασιατικές και αυστραλιανές τράπεζες εμφανίζουν υποχώρηση, καθώς μετατοπίζουν το ενδιαφέρον τους προς το leasing. Οι ιαπωνικές τράπεζες διατηρούν τη δεύτερη μεγαλύτερη συμμετοχή με 22%, ενώ οι αμερικανικές τράπεζες παραμένουν σταθερές.
Ραγδαία Άνοδος του Leasing και των ESG Κριτηρίων
Η μελέτη της Petrofin αναδεικνύει την ταχεία ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών χρηματοδότησης, όπως το leasing, το οποίο καλύπτει πλέον σημαντικό μέρος της ναυτιλιακής χρηματοδότησης. Η συνολική παγκόσμια ναυτιλιακή χρηματοδότηση – συμπεριλαμβανομένων τραπεζικών δανείων, leasing, εξαγωγικών πιστώσεων και εναλλακτικών πηγών – εκτιμάται στα 625 δισ. δολάρια, έναντι 400 δισ. δολαρίων του καθαρού τραπεζικού δανεισμού.
Ιδιαίτερο βάρος δίνεται πλέον και στη βιωσιμότητα. Η εφαρμογή των Αρχών Ποσειδώνα (Poseidon Principles) από 35 τραπεζικά ιδρύματα επηρεάζει ολοένα και περισσότερο την παροχή χρηματοδότησης. Πλέον, πολλές τράπεζες προσφέρουν δάνεια με δείκτες απόδοσης βιωσιμότητας (Sustainability-linked KPIs), ενισχύοντας τη στροφή προς την πράσινη ναυτιλία.
Αβεβαιότητα και Προοπτικές για το 2025
Η γεωπολιτική αστάθεια, με εντάσεις στην Ουκρανία, την Ερυθρά Θάλασσα και τη Μέση Ανατολή, επιβαρύνει τον παγκόσμιο ναυτιλιακό κλάδο, χωρίς – προς το παρόν – να έχει περιορίσει τη διάθεση για χρηματοδότηση. Ωστόσο, η επανεμφάνιση προστατευτικών πολιτικών στις ΗΠΑ και η πιθανή στοχοποίηση κινεζικών πλοίων αυξάνουν την αβεβαιότητα.
Παρά τις προκλήσεις, οι προβλέψεις για το 2025 παραμένουν θετικές. Οι τράπεζες διατηρούν σταθερούς προϋπολογισμούς για χορηγήσεις, ενώ οι πλοιοκτήτες εμφανίζουν αυξημένη ρευστότητα. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η αναθέρμανση της ζήτησης για τραπεζική χρηματοδότηση, καθώς αρκετοί πλοιοκτήτες απομακρύνονται από κινεζικά leasing deals και επιστρέφουν σε παραδοσιακούς τραπεζικούς όρους, που πλέον θεωρούνται ανταγωνιστικοί.
Η ανάδειξη των ελληνικών τραπεζών ως σημαντικοί δανειστές της διεθνούς ναυτιλίας ενισχύει τον ρόλο της χώρας στο διεθνές ναυτιλιακό και χρηματοοικονομικό γίγνεσθαι, σηματοδοτώντας μια νέα εποχή εμπιστοσύνης και στρατηγικής εξωστρέφειας για το ελληνικό τραπεζικό σύστημα.
Δείτε εδώ την έρευνα