Τρι10212025

Last updateΤρι, 21 Οκτ 2025 7pm

O ESPO εξέφρασε τη λύπη του για την αναβολή του πλαισίου NET Zero για τη ναυτιλία

0ESPO

Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Θαλάσσιων Λιμένων (ESPO) εξέφρασε σοβαρή ανησυχία για την απόφαση του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) να αναβάλει την έγκριση του πλαισίου μηδενικών καθαρών εκπομπών (NZF) κατά ένα έτος. Η καθυστέρηση, που αποφασίστηκε κατά τη συνεδρίαση της Επιτροπής Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (MEPC) την περασμένη εβδομάδα στο Λονδίνο, κινδυνεύει να δημιουργήσει στασιμότητα στην παγκόσμια φιλοδοξία για το κλίμα και να μειώσει τον ρυθμό προόδου στην απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές στη ναυτιλία.
Το NZF αναμενόταν να δημιουργήσει μια παγκόσμια ρυθμιστική βάση για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τη ναυτιλία, συμπεριλαμβανομένου ενός προτύπου καυσίμου και ενός μηχανισμού τιμολόγησης. Ο ESPO θεωρεί ότι η αναβολή αυτή αποτελεί χαμένη ευκαιρία για την επιτάχυνση της μετάβασης του κλάδου σε καθαρά καύσιμα και φοβάται ότι θα παρατείνει περαιτέρω τον κατακερματισμό και τους άνισους όρους ανταγωνισμού που απορρέουν από τους περιφερειακούς κανονισμούς.
Αυτή η απόφαση είναι ιδιαίτερα απογοητευτική δεδομένων των ισχυρών εκκλήσεων από όλο τον ναυτιλιακό τομέα για μια ενιαία παγκόσμια προσέγγιση. Η δυναμική υπήρχε, με ευρεία υποστήριξη για ένα πλαίσιο που θα μπορούσε να παρέχει σαφήνεια, προβλεψιμότητα και ισότιμους όρους ανταγωνισμού για όλους τους παράγοντες της θαλάσσιας αλυσίδας εφοδιασμού. Η αναβολή κινδυνεύει να υπονομεύσει αυτή τη σπάνια στιγμή σύγκλισης και να αποδυναμώσει την αξιοπιστία της διεθνούς ηγετικής θέσης για το κλίμα στη ναυτιλία.
Παρά την οπισθοδρόμηση αυτή, ο ESPO χαιρετίζει τη νέα στρατηγική της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη διαμόρφωση μιας παγκόσμιας καθαρής και ανθεκτικής μετάβασης, η οποία στοχεύει να δώσει πολιτική ώθηση στη δράση για το κλίμα, να υποστηρίξει τις βιομηχανίες καθαρής τεχνολογίας και να επεκτείνει τις παγκόσμιες συνεργασίες για βιώσιμες αλυσίδες αξίας.
Για να διατηρηθεί η πρόοδος και να δοθούν κίνητρα για τη χρήση καθαρών καυσίμων, ο ESPO καλεί την Επιτροπή να αναλάβει συγκεκριμένες δράσεις, μεταξύ των οποίων:
• Θέσπιση στοχευμένων φορολογικών απαλλαγών για την ηλεκτρική ενέργεια που χρησιμοποιείται από ελλιμενισμένα πλοία και για καύσιμα μηδενικών ανθρακούχων εκπομπών, όπως η πράσινη μεθανόλη, η αμμωνία και το υδρογόνο, για τη μείωση του λειτουργικού κόστους και την τόνωση της ζήτησης.
• Ανάπτυξη επιδοτήσεων και συμβάσεων επί διαφοράς για τον άνθρακα (CCfD) για τη γεφύρωση του χάσματος τιμών μεταξύ ορυκτών και βιώσιμων καυσίμων, ιδίως σε πρώιμες φάσεις ανάπτυξης.
• Χρήση των εσόδων από το σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών της ΕΕ (EU ETS) για τη στήριξη των λιμενικών υποδομών για τον ανεφοδιασμό με καθαρά καύσιμα και την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας από ξηράς (OPS), δίνοντας προτεραιότητα στις επενδύσεις εκεί όπου έχει περισσότερο νόημα.
• Παροχή κινήτρων για τη ζήτηση καθαρών καυσίμων, άρση της αβεβαιότητας και αύξηση της ελκυστικότητας για τους παραγωγούς και τους προμηθευτές καυσίμων να επενδύσουν και να αυξήσουν την παραγωγική τους ικανότητα.
Η αναβολή δεν πρέπει να ερμηνευθεί ως ακύρωση. Ο ESPO αναγνωρίζει ότι οι τεχνικές εργασίες του IMO για την ανάπτυξη κατευθυντήριων γραμμών και οδών εφαρμογής βρίσκονται ακόμη σε εξέλιξη. Ο ESPO προτρέπει όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη -κυβερνήσεις, βιομηχανία και κοινωνία των πολιτών- να μην χάσουν την πίστη τους στη διαδικασία και να συνεχίσουν να συμβάλλουν εποικοδομητικά. Η παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα πρέπει να παραμείνει αφοσιωμένη και προσηλωμένη στη διαμόρφωση ενός πλαισίου που θα είναι ταυτόχρονα φιλόδοξο και εφαρμόσιμο.
Επιπλέον, ελλείψει σημαντικής προόδου σε παγκόσμιο επίπεδο, οι λιμένες της Ευρώπης ζητούν από την Επιτροπή να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά τις αρνητικές επιπτώσεις των μέτρων περιφερειακής προσέγγισης της ΕΕ στη διαρροή επιχειρήσεων και στην ανταγωνιστικότητα. Εν αναμονή μιας πιθανής ευθυγράμμισης μεταξύ των κανονισμών της ΕΕ και των μελλοντικών κανονισμών του ΙΜΟ, θα πρέπει να αναγνωριστούν και να αντιμετωπιστούν οι στρεβλώσεις της αγοράς που υπονομεύουν την ισχύ των ευρωπαϊκών λιμένων.
Τέλος, η ESPO καλεί επίσης την Επιτροπή, τα κράτη μέλη της ΕΕ και τους ενδιαφερόμενους φορείς της ναυτιλίας να συνεχίσουν να πιέζουν για ισχυρή παγκόσμια ρύθμιση στο πλαίσιο του ΙΜΟ, διασφαλίζοντας ότι η διεθνής ναυτιλία παραμένει σε μια αξιόπιστη πορεία προς τις καθαρές μηδενικές εκπομπές.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter