Πεμ10022025

Last updateΠεμ, 02 Οκτ 2025 8pm

Π. Ξηραδάκης «Κανονισμοί ρυμούλκησης. Ο Κλέφτης και ο Ψεύτης τον πρώτο χρόνο χαίρονται»

0xiradakis

Η Ελληνική Ένωση Πλοιοκτητών Ρυμουλκών, Ναυαγοσωστικών, Αντιρρυπαντικών & Πλοίων Υποστήριξης Υπεράκτιων Εγκαταστάσεων με ανακοίνωσή της σχετικά με τους κανονισμούς ρυμούλκησης επισημαίνει τα ακόλουθα:

 

«Μόλις την προηγούμενη εβδομάδα, η ΟΛΘ Α.Ε. ανακοίνωσε αύξηση των καθαρών κερδών της για το α΄ εξάμηνο του 2025 κατά 16,7% έναντι του α΄ εξαμήνου του 2024, φτάνοντας τα 15,9 εκατομμύρια ευρώ και επιβεβαιώνοντας τη σταθερά αναπτυξιακή πορεία του Οργανισμού Λιμένα Θεσσαλονίκης.
Ωστόσο, το πρώτο εξάμηνο του 2025 συμπίπτει και με τη συμπλήρωση ενός έτους από την εφαρμογή του Κανονισμού ρυμούλκησης του ΟΛΘ, ο οποίος, όπως είναι γνωστό, υπήρξε αντικείμενο εντονότατων αντιπαραθέσεων μεταξύ των φορέων που εμπλέκονται στον τομέα των ρυμουλκήσεων στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης καθώς και δικαστικών διενέξεων κατά της ηγεσίας του ΟΛΘ από μερίδα των υπόψη φορέων.
Χρειάζεται, επομένως, να γίνει μια αποτίμηση της κατάστασης που επικρατούσε πριν και της σημερινής σε αυτόν τον άκρως ενδιαφέροντα χώρο της ρυμούλκησης. Αναμφισβήτητα, λοιπόν, η πραγματικότητα είναι ότι υπήρξε, κατ΄ αρχήν, εκσυγχρονισμός των ρυμουλκών που δραστηριοποιούνται στην Θεσσαλονίκη και σαφής βελτίωση της ασφάλειας στις υπηρεσίες ρυμούλκησης. Νέα, σύγχρονα ρυμουλκά ήλθαν στην θέση των παλιών, πράγμα το οποίο οφείλεται και στο γεγονός ότι ο ΟΛΘ με τον Κανονισμό ρυμούλκησης, όχι μόνο εφάρμοσε τις ελάχιστες απαιτήσεις της ελληνικής νομοθεσίας, δηλ. το Π.Δ. 83/2022, αλλά πήρε την πρωτοβουλία να θέσει πρόσθετες απαιτήσεις ασφαλείας, όπως η ελάχιστη ελκτική δύναμη των ρυμουλκών, η πυροσβεστική τους ικανότητα, απαγόρευση δραστηριοποίησης μονοπρόπελων ρυμουλκών καθώς και ρυμουλκών ηλικίας άνω των 30 ετών, η πιστοποίηση των εταιρειών των ρυμουλκών με συγκεκριμένα ISO καθώς και η υποχρεωτική ασφάλιση των ρυμουλκών για ζημιές έναντι τρίτων.
Τα επιχειρήματα της μερίδας των πλοιοκτητών των ρυμουλκών και των χρηστών λιμένα που αντιτάχθηκαν στην εφαρμογή του Κανονισμού ρυμούλκησης περί κινδύνου έλλειψης ρυμουλκών που να συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις του Κανονισμού, απώλειας θέσεων εργασίας των ναυτικών που εργάζονται στα ρυμουλκά και αύξησης του κόστους των ρυμουλκήσεων, δεν επιβεβαιώθηκαν. Το αντίθετο μάλιστα. Τίποτε από τα παραπάνω δεν προέκυψε. Καμιά εταιρεία ρυμουλκών δεν απώλεσε την πελατεία της, κανείς δεν έχασε την δουλειά του και, το κυριότερο, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης κατέστη ακόμη πιο ασφαλές και πιο ανταγωνιστικό διότι υπήρξε ξεκάθαρη μείωση του αριθμού των ρυμουλκών που χρησιμοποιούνται για τη ρυμούλκηση των πλοίων που καταπλέουν σε αυτό, πράγμα το οποίο, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι δεν υπήρξε καμιά αύξηση των τιμών των ρυμουλκήσεων και μάλιστα σε μια περίοδο γενικότερης αύξησης του κόστους υπηρεσιών και υλικών πανελλαδικά, οδήγησε σε μείωση των δαπανών τους.
Τελικά, ο ΟΛΘ επιβραβεύεται για τις πρωτοβουλίες του, λαμβανομένου υπόψη μάλιστα ότι ήταν ο πρώτος φορέας διαχείρισης και εκμετάλλευσης λιμένα που εφάρμοσε την υποχρέωση που έθεσε το Π.Δ. 83/2022 για την έκδοση Κανονισμού ρυμούλκησης για κάθε λιμάνι.
Ο Πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Πλοιοκτητών Ρυμουλκών, Ναυαγοσωστικών, Αντιρρυπαντικών & Πλοίων Υποστήριξης Υπεράκτιων Εγκαταστάσεων, κ. Παύλος Ξηραδάκης δήλωσε: «Σήμερα, ένα χρόνο μετά την έναρξη εφαρμογής του Κανονισμού ρυμούλκησης του ΟΛΘ και αφού υπήρξε λυσσαλέα αντίδραση ορισμένων πλοιοκτητών και χρηστών του λιμένα στον εκσυγχρονισμό και την ασφάλεια στον χώρο των ρυμουλκήσεων, όλα αυτά για τα οποία κατηγορήθηκε ο ΟΛΘ, ακόμη και δικαστικά, καταρρίφθηκαν. Θα είχε πράγματι μεγάλο ενδιαφέρον να ακούγαμε την γνωστή συντεχνιακή ομάδα τι έχει τώρα να πει. Είναι, ίσως, λυπηρό, αλλά πάντως αναμφισβήτητο ότι η λαϊκή ρήση επιβεβαιώνεται για μια ακόμη φορά: "Κλέφτης και ο ψεύτης τον πρώτο χρόνο χαίρονται’". Αναμένουμε τώρα με πολύ ενδιαφέρον τον Κανονισμό ρυμούλκησης του ΟΛΠ ελπίζοντας ότι θα ακολουθήσει το παράδειγμα του ΟΛΘ προς όφελος της ασφάλειας και της ανταγωνιστικότητας του λιμένα του. Ειδικά για το ζήτημα της ανταγωνιστικότητας πρέπει να τονιστεί ότι στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης οι τρεις μεγάλες εταιρείες μεταφοράς κοντέινερ χρησιμοποίησαν τη χρονική περίοδο από 1 Ιουλίου 2023 μέχρι 30 Ιουνίου 2024 και με βάση τον Κανονισμό ρυμούλκησης που ίσχυε έως τότε, 1002 ρυμουλκά ενώ με τον Κανονισμό του ΟΛΘ χρησιμοποίησαν 870 ρυμουλκά, δηλ. 132 ρυμουλκά λιγότερα».

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter