Πεμ07102025

Last updateΠεμ, 10 Ιουλ 2025 7pm

ESPO: Οι λιμένες της ΕΕ είναι καίριας σημασίας για την επίτευξη των φιλοδοξιών ανθεκτικότητας της Ευρώπης, αλλά χρειάζονται ισχυρό προϋπολογισμό της ΕΕ

0ESPO

Με την πρόταση για το Multiannual Financial Framework (MFF) μετά το 2027, ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Θαλάσσιων Λιμένων (ESPO) καλεί για άλλη μια φορά την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα κράτη μέλη να προτείνουν ένα ισχυρό χρηματοδοτικό μέσο της ΕΕ για τις μεταφορές.

Οι μεταφορές αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της εσωτερικής αγοράς και απαραίτητη προϋπόθεση για την ενίσχυση της ευημερίας και της ανθεκτικότητας της Ευρώπης. Οι λιμένες είναι καίριας σημασίας για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της ανθεκτικότητας της Ευρώπης και αποτελούν ουσιαστικούς εταίρους για τη διασφάλιση τόσο της ενεργειακής όσο και της καθαρής βιομηχανικής μετάβασης και της ενεργειακής ασφάλειας. Αυτοί οι πρόσθετοι, κυρίως δημόσιοι ρόλοι συμφέροντος, συνοδεύονται από σημαντικές επενδυτικές ανάγκες σε λιμενικές υποδομές και συνδεσιμότητα, οι οποίες μπορούν να υλοποιηθούν μόνο με επαρκή στήριξη από την ΕΕ.
«Ο πολυετής προϋπολογισμός που θα προτείνει η Επιτροπή την επόμενη εβδομάδα θα δείξει πόσο σοβαρή είναι η Επιτροπή όσον αφορά την ενίσχυση της ανθεκτικότητας της Ευρώπης, την υλοποίηση της συμφωνίας για την καθαρή βιομηχανική χρήση και την αύξηση της εγχώριας καθαρής ενέργειας της Ευρώπης. Οι λιμενικές υποδομές και, γενικότερα, οι υπερσύγχρονες υποδομές μεταφορών και η βελτίωση της συνδεσιμότητας των μεταφορών αποτελούν το θεμέλιο για την υλοποίηση καθεμιάς από αυτές τις φιλοδοξίες και θα πρέπει να θεωρούνται επενδύσεις υψηλής προτεραιότητας στον μελλοντικό προϋπολογισμό. Οι μεταφορές κρατούν την Ευρώπη ενωμένη και συνδεδεμένη. Η επενδυτική στήριξη της ΕΕ για τις μεταφορές πρέπει να θεωρείται η αναγκαία γέφυρα προς το μέλλον της Ευρώπης», λέει η Isabelle Ryckbost, Γενική Γραμματέας του ESPO.
Οι θαλάσσιοι λιμένες της Ευρώπης αποτελούν πύλες προς τον κόσμο και βρίσκονται στο σταυροδρόμι των παγκόσμιων αλυσίδων εφοδιασμού και, ως εκ τούτου, είναι εξ ορισμού διασυνοριακές υποδομές. Συνδέουν τις θαλάσσιες μεταφορές με την ενδοχώρα μέσω διαφόρων τρόπων μεταφοράς. Εξασφαλίζουν την κινητικότητα των προσώπων, των πολιτών και των ταξιδιωτών, συνδέοντας πόλεις και περιφέρειες και αποτελούν απαραίτητες σανίδες σωτηρίας μεταξύ της ηπειρωτικής Ευρώπης και των νησιών και των περιφερειακών περιοχών της. Ως μοναδικός σύνδεσμος μεταξύ ξηράς και θάλασσας, είναι ουσιαστικής σημασίας για όλους τους τομείς της γαλάζιας οικονομίας.
Αλλά τα λιμάνια κάνουν περισσότερα από αυτό. Πολλοί λιμένες στην Ευρώπη διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στη διασφάλιση του ενεργειακού εφοδιασμού της Ευρώπης και διαδραματίζουν ολοένα και σημαντικότερο ρόλο στη φιλοξενία της παραγωγής, διευκολύνοντας την αποθήκευση και τη μετατροπή, την εισαγωγή και την εξαγωγή νέων καυσίμων και ενέργειας. Αποτελούν, ως εκ τούτου, καταλύτη για την υλοποίηση των φιλοδοξιών της Ευρώπης στον τομέα της ενέργειας και του κλίματος. Οι θαλάσσιοι λιμένες συγκεντρώνουν επίσης σημαντικές βιομηχανίες ή/και αποτελούν τη διαμετακόμιση προς αυτούς τους βιομηχανικούς συνεργατικούς σχηματισμούς στην άμεση ενδοχώρα.
Τελευταίος αλλά εξίσου σημαντικός, λόγω του σημερινού γεωπολιτικού πλαισίου, έχει έρθει στο προσκήνιο ο κρίσιμος ρόλος των λιμένων ως παραγόντων διευκόλυνσης της στρατιωτικής κινητικότητας και ως εταίρων στην ενίσχυση της στρατηγικής ετοιμότητας και ανθεκτικότητας της Ευρώπης. Καθ' όλη τη διάρκεια των κρίσεων που ακολούθησαν, οι λιμένες αποδείχθηκαν στρατηγικοί κόμβοι για τον εφοδιασμό της οικονομίας και της κοινωνίας της Ευρώπης με αγαθά και υλικά, καθώς και ενέργεια.
Μόνο με ισχυρές υποδομές μεταφορών στον πυρήνα της και επαρκή στήριξη για τις αναγκαίες λιμενικές επενδύσεις, θα μπορέσει η Ευρώπη να αυξήσει τη στρατιωτική της κινητικότητα, να ενισχύσει τη βιομηχανική της ανταγωνιστικότητα και την οικονομική, κοινωνική και εδαφική συνοχή της, να διασφαλίσει τον εφοδιασμό της με πρώτες ύλες κρίσιμης σημασίας και να διαφυλάξει την κυριαρχία της στην αλυσίδα εφοδιασμού της. Νωρίτερα φέτος, ο ESPO μαζί με περισσότερους από 50 οργανισμούς μεταφορών έστειλαν ανοιχτή επιστολή υπογραμμίζοντας ότι ένας ισχυρός τομέας μεταφορών αποτελεί προϋπόθεση για την οικοδόμηση μιας ανταγωνιστικής, καθαρής μηδενικής και ανθεκτικής Ευρώπης.
Η χρηματοδότηση της CEF έχει αποδειχθεί σημαντικό μέσο για τη στήριξη των λιμένων της Ευρώπης στις επενδυτικές τους ανάγκες. Ωστόσο, το κονδύλιο του προϋπολογισμού για τους λιμένες ήταν υπερβολικά χαμηλό για να καλύψει όλες τις επενδύσεις που στηρίζουν τις ευθύνες δημοσίου συμφέροντος της Ευρώπης, οι οποίες αυξάνονται. Ως εκ τούτου, ο ESPO προτρέπει και πάλι τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής της ΕΕ να συνεχίσουν και να ενισχύσουν περαιτέρω ένα μέσο χρηματοδότησης των μεταφορών. Κατά τα προσεχή έτη απαιτούνται σημαντικές επενδύσεις σε ανθεκτικούς στις μελλοντικές εξελίξεις λιμένες και υποδομές της ενδοχώρας

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter