Παρ05032024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

Tanger Med και το Port Said περιλαμβάνονται στην οδηγία για το EU ETS

0koyti

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συμπεριέλαβε το Tanger Med και το Port Said, δύο βασικούς κόμβους μεταφόρτωσης, στο ανανεωμένο καθεστώς τιμολόγησης άνθρακα της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EU ETS) για τα πλοία.
Αυτή η τελευταία επικαιροποίηση, ωστόσο, επιφέρει σημαντική αλλαγή στον τρόπο αξιολόγησης των εκπομπών και επεκτείνει την εμβέλειά της πέρα από τα σύνορα της ΕΕ, προαναγγέλλοντας εξωεδαφικές επιπτώσεις.
Η κίνηση επιδιώκεται καθώς η ΕΕ στοχεύει στη μείωση του κινδύνου αποφυγής ελλιμενισμού από πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων σε λιμένες εκτός της Ένωσης και μετεγκατάστασης των δραστηριοτήτων μεταφόρτωσης εμπορευματοκιβωτίων σε λιμένες εκτός της Ένωσης.
Tanger Med και το Port Said έχουν αναγνωριστεί ως λιμάνια μεταφόρτωσης εμπορευματοκιβωτίων, καθώς πληρούν τα αυστηρά κριτήρια, τα οποία ορίζουν ότι τα λιμάνια υπερβαίνουν το 65% του μεριδίου μεταφόρτωσης στη συνολική ροή εμπορευματοκιβωτίων τους κατά την πιο πρόσφατη δωδεκάμηνη περίοδο. Επιπλέον, αυτοί οι λιμένες πρέπει να βρίσκονται εκτός της ΕΕ, ενώ παραμένουν σε απόσταση μόλις 300 ναυτικών μιλίων από τη δικαιοδοσία ενός κράτους μέλους της ΕΕ.
Η οδηγία για το EU ETS για τον ναυτιλιακό τομέα αποσκοπεί στην αντιμετώπιση των εκπομπών στη ναυτιλιακή βιομηχανία με τη θέσπιση φόρου άνθρακα για την κάλυψη των εκπομπών τους και την ενθάρρυνση πιο βιώσιμων πρακτικών.
Σύμφωνα με την οδηγία, οι ναυτιλιακές εταιρείες πρέπει να παραδώσουν τα αρχικά τους δικαιώματα έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2025 για τις εκπομπές που δηλώνονται το 2024. Για να διασφαλιστεί η λογοδοσία για τις εκπομπές, η οδηγία για το ΣΕΔΕ της ΕΕ εισάγει μια σταδιακή προσέγγιση όσον αφορά την κάλυψη των δικαιωμάτων εκπομπής.
Σύμφωνα με τον εν λόγω κανονισμό, η κατανομή της τιμολόγησης των ανθρακούχων εκπομπών οριοθετείται ως εξής:
• Το 50% των εκπομπών που προέρχονται από πλόες μεταξύ λιμένα της ΕΕ και λιμένα εκτός ΕΕ, και προς τις δύο κατευθύνσεις, θα υπόκεινται στο EU ETS.
• Οι εκπομπές από πλόες μεταξύ λιμένων της ΕΕ θα έχουν πλήρη κάλυψη 100%.
• Ομοίως, οι εκπομπές από τα πλοία που ελλιμενίζονται σε λιμένες της ΕΕ θα περιλαμβάνονται πλήρως.
Για να καθοριστεί ποιοι γειτονικοί λιμένες εκτός ΕΕ θα εμπίπτουν σε αυτό το πεδίο εφαρμογής της οδηγίας, εισήχθη μια «ρήτρα μεταφόρτωσης» και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διεξήγαγε πρόσφατα δημόσια διαβούλευση επί του θέματος.
Υπενθυμίζεται ότι ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Θαλάσσιων Λιμένων (ESPO) αλλά και άλλοι φορείς που εμπλέκονται στην διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων έχουν εκφράσει ανησυχίες σχετικά με το ενδεχόμενο διαρροής άνθρακα και επιχειρήσεων λόγω του περιορισμένου πεδίου εφαρμογής της ισχύουσας νομοθεσίας. Ωστόσο η επικαιροποίηση με την εισαγωγή των Tanger Med και Port Said, αλλάζουν τα δεδομένα για τα κομβικής σημασίας ευρωπαϊκά λιμάνια της Μεσογείου που είχαν εκφράσει φόβους για τις μεταφορτώσεις, σε λιμάνια εκτός ΕΕ.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter