Δευ06092025

Last updateΔευ, 09 Ιουν 2025 1pm

Για ντοκιμαντέρ…

0trainose 2

«Τα λιμάνια, οι σιδηρόδρομοι και το μαρτύριο των Κινέζων» . θα μπορούσε να αποτελεί κάλλιστα τον τίτλο «δραματικής» ταινίας- ντοκιμαντέρ χωρίς happy ending δεδομένων των χρονικών οριζόντων ολοκλήρωσης σιδηροδρομικών παρεμβάσεων που σχετίζονται με τα εμπορικά λιμάνια της χώρας. Των οποίων η στρατηγική σημασία «θρυλείται» την τελευταία τριακονταετία, και πλέον, με τις αναλύσεις περί γεωστρατηγικών, παρτίδων σκάκι και λοιπών αναλύσεων να επαναφέρουν στο προσκήνιο ένα θέμα μείζονος σημασίας. Η πραγματικότητα είναι ότι η COSCO με την έλευσή της στο Πειραιά ήταν η πρώτη, και μοναδική έως τώρα, εταιρία που κατέδειξε τη σημασία της σιδηροδρομικής κάλυψης έτη -(φωτός)- μετά τις ιστορικές πλέον αναφορές του αειμνήστου Περικλή Παναγόπουλου που άφησε ενεούς συνέδρους για τις συνδυασμένες μεταφορές και τα λιμάνια κάνοντας λόγο για σιδηροδρομικά πορθμεία, για σιδηροδρομικούς άξονες ακόμη και συνδυασμένες επιβατικές μεταφορές (πλοίο- τραίνο) σε κάποια λιμάνια της ελληνικής επικράτειας. Έκτοτε το «πικρό ποτήρι της σιδηροδρομικής πραγματικότητας» έμελλε να το δοκιμάσουν εταιρίες που επένδυσαν στο σιδηροδρομικό έργο στην μετά cabotage εποχή μηδέ εξαιρουμένης και της COSCO.
Οι φυσικές καταστροφές, και όχι μόνο, επιβεβαίωσαν το «ήτανε στραβό το κλήμα τό 'φαγε κι ο γάιδαρος...» όταν στην Δυτική Ευρώπη σε Ισπανία, Γαλλία και Γερμανία οι καταστροφές που προκάλεσαν στα σιδηροδρομικά δίκτια αποκαταστάθηκαν σύντομα και μάλιστα υπό το βάρος της «λογικής» ότι έχουν γίνει τεράστιες επενδύσεις στα θαλάσσια λιμάνια και τα inland ports οι οποίες δεν πρέπει να τεθούν σε κίνδυνο.
Πρόσφατα οι σιδηροδρομικές παρεμβάσεις ήρθαν στο προσκήνιο καθώς το κυβερνητικό επιτελείο εξέτασε μια σειρά από αυτές που αφορούν:

- Τη νέα σιδηροδρομική σύνδεση Θριάσιου - Σφίγγας
Πρόκειται για τη νέα γραμμή 46 χιλιομέτρων που θα συνδέει το ΣΚΑ - Κιάτο με Θήβα και τον κύριο άξονα Αθήνα - Θεσσαλονίκη. Είναι ένα έργο στρατηγικής σημασίας που προβλέπεται να συμβάλει στη μεγάλη αύξηση της χωρητικότητας του άξονα σε εμπορική και υπεραστική επιβατική κίνηση. Ο σταθμός διαλογής - εμπορευματικός Θριασίου αποκτά άλλη δυναμική και τα εμπορευματικά τρένα δεν θα διέρχονται από τις κατοικημένες περιοχές του άξονα ΣΚΑ - Οινόη που θα εξυπηρετεί μόνο προαστιακά τραίνα. Το έργο βρίσκεται στην 1η φάση μελετών και θα χρηματοδοτηθεί από την επόμενη Προγραμματική

- Την αναβάθμιση γραμμής Αλεξανδρούπολη - Ορμένιο
Ο προϋπολογισμός ανέρχεται περίπου στα 720 εκ. ευρώ (με συστήματα ηλεκτροκίνησης, σηματοδότησης) και βρίσκεται στη φάση της δημοπράτησης.

- Την σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου Προβλήτα του Λιμανιού Θεσσαλονίκης.
Πρόκειται για την κατασκευή νέας σιδηροδρομικής γραμμής δύο χιλιομέτρων που θα συνδέει τον 6ο Προβλήτα του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης με τη υφιστάμενη σιδηροδρομική γραμμή. Ο προϋπολογισμός του έργου (μαζί με τον Προαστιακό Δυτικής Θεσσαλονίκης) ανέρχεται στα 53,5 εκ. ευρώ με την ολοκλήρωση του έργου να εκτιμάται στο τέλος του τρίτου τριμήνου του 2026.

- Την σιδηροδρομική γραμμή Νέα Καρβάλη - Τοξότες
Πρόκειται για τη νέα μονή σιδηροδρομική γραμμή μήκους 31,7 χλμ. (Νέα Καρβάλη - Τοξότες) και 5,3 χλμ σύνδεσης με τον Εμπορευματικό Λιμένα Καβάλας. Το έργο προϋπολογισμού 193,2 εκ. ευρώ θα έχει διάρκεια κατασκευής 3,5 έτη και σε αυτό δεν περιλαμβάνονται ηλεκτροκίνηση, σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση και ETCS (θα υλοποιηθούν μελλοντικά).

Σε αυτό το «σκηνικό» η "περίφημη" επέκταση του προαστιακού και το μετρό προς το λιμάνι του Λαυρίου και Ραφήνας έχει περάσει στο «παρασκήνιο» καθώς οι πρώτοι σχεδιασμοί «ήθελαν» το έργο να έχει ολοκληρωθεί κάπου στο «μακρινό» 2010-11.

Με τις επενδύσεις δισεκατομμυρίων ευρώ να τρέχουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση σε «κάθετους» και «οριζόντιους» άξονες, σε inland ports με πλέον πρόσφατη περίπτωση της MEDLOG, που ανήκει στην MSC, η οποία εγκαινίασε επίσημα το MEDLOG Inland Terminal Paris-Bruyères, ένα νέο inland port που βρίσκεται 40 χιλιόμετρα βόρεια του Παρισιού της Γαλλίας η υπόθεση της γεωστρατηγικής αξίας των ελληνικών λιμένων είναι κρίσιμη. Όταν μάλιστα Ινδοί, Γάλλοι και Αμερικάνοι επενδυτές «ψάχνονται» να τοποθετηθούν «στρατηγικά» στη ελληνική επικράτεια έχοντας «κατά νου» τις σιδηροδρομικές καλύψεις...

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter