UNCTAD: Στα 35 τρις $ το παγκόσμιο εμπόριο
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Τετάρτη, 10 Δεκεμβρίου 2025 09:04
Το παγκόσμιο εμπόριο βρίσκεται σε καλό δρόμο για να φτάσει τα 35 τρισεκατομμύρια δολάρια φέτος, με τους διαδρόμους της Ανατολικής Ασίας, της Αφρικής και του Νότου-Νότου να οδηγούν τα κέρδη, ακόμη και όταν ο γεωπολιτικός κατακερματισμός αναδιαμορφώνει τις αλυσίδες εφοδιασμού, σύμφωνα με την ενημέρωση της UNCTAD για το παγκόσμιο εμπόριο στο τέλος του έτους.
Το εμπόριο αναμένεται να αυξηθεί κατά 7% το 2025, προσθέτοντας 2,2 τρισεκατομμύρια δολάρια σε νέα αξία. Κυρίως, η επέκταση στα τέλη του έτους τροφοδοτείται από υψηλότερους όγκους και όχι από υψηλότερες τιμές, σηματοδοτώντας μια μετατόπιση από την αύξηση του εμπορίου λόγω του πληθωρισμού που παρατηρήθηκε νωρίτερα μέσα στο έτος.
Τα στοιχεία της UNCTAD δείχνουν ότι τα αγαθά αυξήθηκαν σχεδόν 2% και οι υπηρεσίες 4% το 3ο τρίμηνο, με τη δυναμική να επιβραδύνεται αλλά να παραμένει θετική στο 4ο τρίμηνο. Ο πληθωρισμός του εμπορίου αναμένεται να μειωθεί, με τις τιμές των εμπορεύσιμων αγαθών να αναμένεται να μειωθούν το τελευταίο τρίμηνο.
Η Ανατολική Ασία παραμένει η κορυφαία απόδοση, σημειώνοντας αύξηση των εξαγωγών κατά 9% το περασμένο έτος, υποστηριζόμενη από την αύξηση του ενδοπεριφερειακού εμπορίου κατά 10%.
Η Αφρική κατέγραψε επίσης ισχυρή δυναμική, με τις εισαγωγές να αυξάνονται κατά 10% και τις εξαγωγές να αυξάνονται κατά 6%. Οι ροές Νότου-Νότου αυξήθηκαν περίπου 8%, υπογραμμίζοντας πώς το εμπόριο μεταξύ των αναπτυσσόμενων οικονομιών έχει γίνει δομική κινητήρια δύναμη του παγκόσμιου εμπορίου.
Η μεταποίηση παραμένει η ραχοκοκαλιά της ανάπτυξης του παγκόσμιου εμπορίου, με επικεφαλής τα ηλεκτρονικά, τα οποία επεκτάθηκαν κατά 14% λόγω της ζήτησης που βασίζεται στην τεχνητή νοημοσύνη. Η γεωργία σημείωσε επίσης απότομη ανάκαμψη το 3ο τρίμηνο, ενώ οι αποστολές ενέργειας και αυτοκινήτων υποχώρησαν: οι ροές αργού πετρελαίου μειώθηκαν, το LNG συρρικνώθηκε και το παγκόσμιο εμπόριο αυτοκινήτων συρρικνώθηκε κατά 4% κατά τη διάρκεια του έτους.
Ωστόσο, η UNCTAD προειδοποίησε ότι το friendshoring και το nearshoring εντάθηκαν ξανά το 2025, επιταχύνοντας την αναδιάρθρωση των εμπορικών οδών που βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη από την εποχή της πανδημίας. Οι εμπορικές ανισορροπίες παραμένουν αυξημένες και οι αλυσίδες εφοδιασμού ενοποιούνται γύρω από πολιτικά ευθυγραμμισμένους εταίρους.
Κοιτάζοντας το μέλλον, ο οργανισμός αναμένει ασθενέστερη ανάπτυξη το 2026, καθώς η επιβράδυνση της παγκόσμιας δραστηριότητας, η αύξηση του χρέους, το υψηλότερο κόστος εφοδιαστικής και η επίμονη αβεβαιότητα επιβαρύνουν τις επιδόσεις.
Για τη ναυτιλία, οι αριθμοί επιβεβαιώνουν αυτό που γνωρίζουν οι φορείς εκμετάλλευσης όλο το χρόνο ότι το παγκόσμιο εμπόριο δεν έχει απλώς ανακάμψει – έχει αναδρομολογηθεί. Το αυξανόμενο μερίδιο της Ανατολικής Ασίας και της Αφρικής, η αναζωπύρωση των όγκων στις αναδυόμενες αγορές και οι σταθερά αυξανόμενες ροές Νότου-Νότου επανασχεδιάζουν τον εμπορικό χάρτη της παγκόσμιας ναυτιλίας καθώς ο κλάδος εισέρχεται στο 2026.
Αντιμέτωποι με τους δασμολογικούς φραγμούς των ΗΠΑ, οι Κινέζοι εξαγωγείς πραγματοποίησαν αυτό που η έκθεση της Vizion περιέγραψε ως «μια αξιοσημείωτη γεωγραφική στροφή» το 2025. Τα στοιχεία της Vizion δείχνουν ότι οι κρατήσεις με προορισμό τις ΗΠΑ από την Κίνα μειώθηκαν κατά 8-12% φέτος σε σύγκριση με το 2024, ενώ οι κρατήσεις με προορισμό την Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 10-15%, οι κρατήσεις με προορισμό την Αφρική αυξήθηκαν κατά 20-25%, ενώ οι κρατήσεις με προορισμό την ASEAN αυξήθηκαν κατά 6-8%.
