Κυρ04282024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

Η Βραζιλία εκτός από ποδοσφαιριστές εξάγει και πετρέλαιο

brazil

Τα τελευταία χρόνια, κάθε φορά που οι αναλυτές πετρελαίου και δεξαμενόπλοιων μιλούν για την αύξηση της παραγωγής εκτός ΟΠΕΚ, αναφέρουν πάντα έναν μικρό αριθμό χωρών. Οι συνήθεις ύποπτοι είναι οι ΗΠΑ, η Γουιάνα, ο Καναδάς και τέλος η Βραζιλία.

Η Βραζιλία είναι ο μεγαλύτερος παραγωγός πετρελαίου στη Νότια Αμερική και ο έβδομος στον κόσμο. Η Βραζιλία δεν εξάγει μόνο ποδοσφαιριστές αλλά και πετρέλαιο.
Περισσότερο από το 95% της παραγωγής της Βραζιλίας σύμφωνα με τον Poten, προέρχεται από υπεράκτια κοιτάσματα, κυρίως σε υποθαλάσσιες pre-salt περιοχές (υποθαλάσσιες περιοχές μεταξύ στρωμάτων αλάτων). Το 2023, η Βραζιλία παρήγαγε κατά μέσο όρο 4,21 Mb/d (σύμφωνα με την EIA) περί τα 450.000 b/d (12%) περισσότερο από ό,τι το 2022. Ο ΙΕΑ προβλέπει άλλη μια αύξηση κατά 150.000 b/d για το 2024 και 160.000 b/d το 2025. Τα pre-salt κοιτάσματα της Βραζιλίας, τα οποία βρίσκονται σε βάθος έως και 7.000 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας, παρουσίασαν σημαντικές τεχνικές προκλήσεις και απαιτούσαν τεράστιες επενδύσεις για να αναπτυχθούν. Ωστόσο, τώρα τα πεδία αυτά είναι εξαιρετικά παραγωγικά και φτηνά στην παραγωγή. Σύμφωνα με την Rystad Energy, η παραγωγή πετρελαίου pre-salt από τη Βραζιλία κοστίζει περίπου 35 δολάρια/βαρέλι. Έχει επίσης σχετικά χαμηλή ένταση εκπομπών. Το CO2 που εκπέμπεται κατά την παραγωγή είναι το μισό του παγκόσμιου μέσου όρου για ένα βαρέλι πετρελαίου. Σε σύγκριση με την προηγούμενη κυβέρνηση του κ. Μπολσονάρου, ο σημερινός πρόεδρος κ. Λουίς Ινάσιο Λούλα ντα Σίλβα εστιάζει περισσότερο στη βιώσιμη ανάπτυξη και τη μεγαλύτερη οικολογική προστασία. Ωστόσο, ο συνδυασμός του ανταγωνιστικού κόστους εξισορρόπησης και της χαμηλής έντασης εκπομπών σημαίνει ότι η κυβέρνηση της Βραζιλίας εξακολουθεί να είναι αποφασισμένη να αναπτύξει τους πόρους της. Στόχος της Βραζιλίας είναι η χώρα να παράγει 5,4 Mb/d στο τέλος της δεκαετίας. Αυτό θα καθιστούσε τη Βραζιλία τον τέταρτο μεγαλύτερο παραγωγό πετρελαίου στον κόσμο, μετά τις Ηνωμένες Πολιτείες, τη Ρωσία και τη Σαουδική Αραβία, αλλά μπροστά από τον Καναδά, το Ιράκ και την Κίνα. Ενώ η Βραζιλία διαθέτει μια αξιόλογη εγχώρια βιομηχανία διύλισης, η παραγωγή πετρελαίου αυξάνεται ταχύτερα από την εγχώρια ζήτηση και, ως εκ τούτου, οι εξαγωγές αργού πετρελαίου ακολουθούν ανοδική πορεία. Η Βραζιλία έχει στρατηγική θέση και καλή λιμενική υποδομή και εξάγει το αργό πετρέλαιό της σε διάφορες χώρες, τόσο στη λεκάνη του Ατλαντικού όσο και στον Ειρηνικό.
Η Κίνα είναι μακράν ο σημαντικότερος αγοραστής βραζιλιάνικου αργού, λαμβάνοντας σχεδόν το 40% των θαλάσσιων εξαγωγών κατά την τελευταία τριετία (2021-2023). Οι ΗΠΑ βρίσκονται στη δεύτερη θέση με 11%. Η Χιλή παίρνει το 7% και το υπόλοιπο πηγαίνει κυρίως σε διάφορες χώρες της Ευρώπης και της Ασίας. Η Ευρώπη έγινε πιο σημαντικός πελάτης για το βραζιλιάνικο αργό μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, αντικαθιστώντας μέρος των ρωσικών Ουράλ. Οι εξαγωγές προς την Ευρώπη αυξήθηκαν από 193.000 b/d το 2021 σε 347.000 b/d το 2023, μια αύξηση 80% σε δύο χρόνια.
Τα τμήματα των πλοίων που συμμετέχουν στις εξαγωγές της Βραζιλίας έχουν επίσης αλλάξει τα τελευταία τρία χρόνια, με τα VLCC να καταλαμβάνουν μεγαλύτερο μερίδιο. Από το 2021 (πριν από τη ρωσική εισβολή) έως το 2023, το μερίδιο αγοράς των VLCC αυξήθηκε από 55% σε 64%. Κατά την ίδια περίοδο, το μερίδιο των Suezmax μειώθηκε από 39% σε 26%. Τα VLCC αύξησαν κυρίως το μερίδιο αγοράς τους στην Ευρώπη. Το 2021, μόνο το 3% των εξαγωγών της Βραζιλίας προς την Ευρώπη μεταφερόνταν με VLCCs, ενώ το 84% μεταφερόταν με Suezmaxes. Το 2022, αυτό είχε αλλάξει σε 22% VLCCs και 65% Suezmaxes. Η τάση αυτή συνεχίστηκε και το 2023, όταν το μερίδιο αγοράς των VLCC αυξήθηκε στο 41% και των Suezmaxes μειώθηκε στο 48%. Όπως αναφέραμε προηγουμένως, οι εξαγωγές από τη Βραζιλία προς την Ευρώπη αυξήθηκαν δραματικά τα τελευταία δύο χρόνια και τα περισσότερα από αυτά τα επιπλέον βαρέλια μετακινήθηκαν με VLCCs. Οι εξαγωγές από τη Βραζιλία προς την Κίνα αυξήθηκαν επίσης, ιδίως το 2023, όταν οι ποσότητες έφτασαν τα 667.000 βαρέλια ημερησίως (από 463.000 βαρέλια ημερησίως το 2022). Σχεδόν το σύνολο των εξαγωγών προς την Κίνα (>95%) μεταφέρεται με VLCCs.
Εκτός από μεγάλος εξαγωγέας, η Βραζιλία εισάγει επίσης αργό πετρέλαιο. Το μεγαλύτερο μέρος της εγχώριας παραγωγής της Βραζιλίας είναι βαρύτερο αργό πετρέλαιο (βαρύτητα API < 25) και τα εγχώρια διυλιστήρια πρέπει να συμπληρώνουν αυτές τις ποιότητες με εισαγόμενα ελαφρύτερα αργά πετρέλαια. Από το 2021, εισάγουν περίπου 200.000 βαρέλια ημερησίως, κυρίως ελαφριά γλυκά αργά πετρέλαια από τη Σαουδική Αραβία, τις ΗΠΑ, την Αλγερία και τη Νιγηρία. Από τον Ιανουάριο του 2022 και μετά, η Βραζιλία άρχισε επίσης να εισάγει μέτριες ποσότητες αργού πετρελαίου από τη Γουιάνα. Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι το μεγαλύτερο μέρος του αργού πετρελαίου από τη Σαουδική Αραβία φτάνει με VLCC, ενώ τα Suezmax κυριαρχούν στις συναλλαγές από τις Ηνωμένες Πολιτείες και τη Γουιάνα. Το μέλλον της βραζιλιάνικης παραγωγής και των εξαγωγών είναι λαμπρό. Με βάση τις πρόσφατες τάσεις, αναμένουμε ότι τα VLCC θα είναι ο κύριος δικαιούχος, ακολουθούμενα από τα Suezmaxes.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter