Σαβ04272024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

Γιάννης Πλακιωτάκης: Το 2020 θα είναι χρονιά μεταρρυθμίσεων σε όλα τα επίπεδα- Το Ελληνικό νηολόγιο θα γίνει πιο ανταγωνιστικό

0plakiwtakis3

Υπάρχει τεράστιο επενδυτικό ενδιαφέρον για τα 10 μεγάλα περιφερειακά λιμάνια της χώρας μας, καθώς έχουν τεράστιο συγκριτικό πλεονέκτημα από γεωπολιτικής και γεωστρατηγικής άποψης, τόνισε σήμερα ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης στο πλαίσιο διεξαγωγής του συνεδρίου OPEN SHIPPING FINANCE 2020 που πραγματοποιείτα σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας. Τόνισε ότι τα λιμάνια εντάσσονται πλέον στην εθνική στρατηγική λιμένων και logistics και μεταφορών και με αυτό τον τρόπο μπορούν να εξυπηρετήσουν συνδυασμένες μεταφορές.
Αναφερόμενος στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης ο υπουργός είπε ότι αποτελεί ένα λιμάνι με τεράστια γεωστρατηγική αξία, ένας ενεργειακός κόμβος που μπορεί να εξελιχθεί το επόμενο χρονικό διάστημα.
Πρόσθεσε ότι ήδη έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες για το νέο πλωτό σταθμό αεριοποίησης του υγροποιημένου φυσικού αερίου και το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα θα ξεκινήσουν σύντομα οι εργασίες.
Ο κ. Πλακιωτάκης τόνισε ότι το 2020 θα είναι μια χρονιά μεταρρυθμίσεων σε όλα τα επίπεδα προσθέτοντας ότι το Ελληνικό νηολόγιο θα γίνει πιο ανταγωνιστικό με μείωσης της γραφειοκρατίας και ενίσχυσης των ηλεκτρονικών διαδικασιών.
Τόνισε ότι θα υπάρχει διασύνδεση του Υπουργείου μας και με τις ΔΟΥ και με το Υπουργείο Ανάπτυξης, αλλά και με όλες τις άλλες υπηρεσίες χρειάζονται, έτσι ώστε ο πλοιοκτήτης να μπορεί άμεσα και μέσα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα να νηολογήσει τα πλοία υπό ελληνική σημαία.
Πρόσθεσε επίσης ότι για να γίνει το ελληνικό νηολόγιο και η ελληνική σημαία πιο ανταγωνιστική, θα χρειαστούν και παρεμβάσεις και στο θεσμικό πλαίσιο.
Για τη ναυτική εκπαίδευση είπε ότι οι ακαδημίες εμπορικού ναυτικού θα ενισχυθούν με ανθρώπινο δυναμικό προκειμένου να δημιουργηθούν ακαδημίες πρότυπα
Αναλυτικότερα στην ομιλία του ο κ. Πλακιωτάκης ανέφερε τα ακόλουθα:
Η πραγματικότητα είναι ότι στην αυγή μιας νέας δεκαετίας οι προκλήσεις που συναντάμε καθημερινά είναι πολλές, πολυποίκιλες, πολύπλευρες και σίγουρα ζούμε μία πολύ ενδιαφέρουσα περίοδο.
Εμπορικοί πόλεμοι, γεωπολιτικές και γεωστρατηγικές εξελίξεις, κορονοϊός τώρα τελευταία, συνθέτουν ένα σκηνικό το οποίο θα κληθεί να αντιμετωπίσει η παγκόσμια οικονομία, αλλά και η παγκόσμια κοινωνία.
Στα θέματα της ναυτιλίας παρουσιάζονται σημαντικές διεθνείς, ευρωπαϊκές περιβαλλοντικές εξελίξεις αλλά και σε εθνικό επίπεδο. Έχουμε από 1/1/2020 την εφαρμογή των νέων καυσίμων, 0,5 χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, όπου ουσιαστικά αποτελούν μία ιστορική στιγμή για τα θέματα της παγκόσμιας ναυτιλίας.
Η Ελλάδα ως μεγάλη ναυτική δύναμη, παραδοσιακή ναυτική δύναμη και ως πρώτη παγκόσμια ναυτιλιακή χώρα εγκαίρως είχαμε προειδοποιήσει και προσπαθήσαμε τη μετάβαση αυτή να την κάνουμε πιο ομαλή, εξ ου και η παρέμβασή μου στη Γενική Συνέλευση του IMO.
Σκοπός μας ήταν να κινητοποιήσουμε τις αρχές κρατών, αρχές λιμένων έτσι ώστε όσο γίνεται πιο smoothly να γίνει η μετάβαση στη νέα εποχή.
Σε καμία περίπτωση δεν αμφισβητήσαμε την εφαρμογή των νέων περιβαλλοντικών κανονισμών και θέλω να είμαι σαφής σε αυτό.
Τα προβλήματα όμως, ακόμα και ένα μήνα μετά την εφαρμογή των νέων διεθνών κανόνων παραμένουν, ζητήματα που έχουν να κάνουν σχέση με την ασφάλεια, επάρκεια, ποιότητα του νέου καυσίμου παραμένουν.
Εμείς παρακολουθούμε με πολύ μεγάλη προσοχή την εφαρμογή του νέου πλέον καυσίμου το πρώτο χρονικό διάστημα και αναμένουμε σαφώς τα αποτελέσματα.
Σε κάθε όμως περίπτωση, είμαστε εδώ και παρακολουθούμε πάρα πολύ στενά τις εξελίξεις. Επίσης, έχουμε τις εκπομπές αερίων από τα πλοία. Η Ελλάδα και εδώ παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο. Είμαστε σε συνεργασία με την Ιαπωνία αλλά και με άλλες χώρες και πιστεύω να βρούμε την βέλτιστη δυνατή λύση, να συγκλίνουν οι απόψεις μας έτσι ώστε πραγματικά να επιτευχθούν διεθνείς κανόνες στα θέματα της ναυτιλίας και να αποφύγουμε τις οποιεσδήποτε περιφερειακές αποφάσεις, ιδιαίτερα σε θέματα περιβάλλοντος.
Τώρα, σε εθνικό επίπεδο η Ελλάδα τουλάχιστον από οικονομικής απόψεως βρίσκεται σε πολύ καλό επίπεδο. Είναι κάτι που πλέον αναγνωρίζεται από όλες τις αγορές, από όλες τις χώρες, από όλα τα funds αλλά και τους οίκους αξιολόγησης.
Έχουμε μια Κυβέρνηση η οποία είναι προσηλωμένη στην εφαρμογή των προεκλογικών μας δεσμεύσεων. Εργαζόμαστε καθημερινά υλοποιώντας το πρόγραμμά μας, μειώνοντας τη φορολογία, μειώνοντας την γραφειοκρατία και δημιουργούμε ελκυστικό περιβάλλον για την προσέλκυση ξένων, αλλά και εγχώριων επενδύσεων.
Και είμαι βέβαιος ότι το 2020 θα είναι μια χρονιά πολύ καλύτερη σε σχέση με τις προηγούμενες. Αυτό βέβαια είχα την ευκαιρία να το διαπιστώσω και από τις επισκέψεις του πρωθυπουργού και στην Κίνα και στην Αμερική αλλά και σε όλες του τις επαφές με τους ευρωπαίους ηγέτες, όλοι πλέον αναγνωρίζουν ότι η Ελλάδα έχει αλλάξει.
Έχουμε μια Κυβέρνηση η οποία και γνωρίζει τι θέλει να πράξει, έχει ολοκληρωμένο πρόγραμμα και βεβαίως και στο κομμάτι της ναυτιλίας εμείς δεν φιλοδοξούμε να κάνουμε μια αβλαβή διέλευση όπως έκαναν οι προκάτοχοί μας.
Θέλουμε το 2020 να είναι μια χρονιά μεταρρυθμίσεων σε όλα τα επίπεδα και γίνομαι πιο συγκεκριμένος. Εμείς θέλουμε κατ’ αρχήν, το Ελληνικό νηολόγιο να γίνει πιο ανταγωνιστικό και πως θα γίνει πιο ανταγωνιστικό;
Πολύ απλά θα υιοθετήσουμε καλές πρακτικές από τα άλλα ανταγωνιστικά νηολόγια. Με άλλα λόγια, και τη γραφειοκρατία θα μειώσουμε.
Ήδη είμαστε σε μία εξέλιξη μείωσης και της γραφειοκρατίας, αλλά και ενίσχυση των ηλεκτρονικών διαδικασιών. Με άλλα λόγια, θα υπάρχει διασύνδεση του Υπουργείου μας και με τις ΔΟΥ και με το Υπουργείο Ανάπτυξης, αλλά και με όλες τις άλλες υπηρεσίες χρειάζονται, έτσι ώστε ο πλοιοκτήτης να μπορεί άμεσα και μέσα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα να νηολογήσει τα πλοία υπό ελληνική σημαία.
Βέβαια για να γίνει το ελληνικό νηολόγιο και η ελληνική σημαία πιο ανταγωνιστική, θα χρειαστούν και παρεμβάσεις και στο θεσμικό πλαίσιο, αλλά σε κάθε περίπτωση εμείς είμαστε αποφασισμένοι όλα αυτά να τα προχωρήσουμε.
Ήδη η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, ειδικά στο θέμα της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού νηολογίου είναι στενός συμπαραστάτης μας και θέλω δημοσίως να τους ευχαριστήσω.
Όμως, η Ένωση είναι συμπαραστάτης μας και σε θέματα ναυτικής εκπαιδεύσεως. Διότι σε μια νέα αγορά η οποία, μια παγκόσμια ναυτιλιακή αγορά η οποία αλλάζει με ταχείς ρυθμούς, χρειαζόμαστε ποιοτικούς αξιωματικούς.
Αξιωματικούς που οφείλουμε και πρέπει να δημιουργήσουμε προϋποθέσεις κινητροδότησης των νέων αξιωματικών. Θέλουμε λοιπόν, με άλλα λόγια, να αναβαθμίσουμε τη ναυτική μας εκπαίδευση και εδώ θα χρειαστούν πραγματικά τομές.
Γιατί δεν είναι θέμα μόνο κτιριακού εξοπλισμού. Δεν είναι μόνο θέμα μέσων, δεν είναι μόνο θέμα συστημάτων, είναι κυρίως η επένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό.
Εμείς θέλουμε οι ακαδημίες εμπορικού ναυτικού να ενισχυθούν με ανθρώπινο δυναμικό. Δεν μπορεί για παράδειγμα το 30% μόνο του προσωπικού να είναι μόνιμο και το 70% να είναι ωρομίσθιοι. Αυτό είναι απαράδεκτο για μία χώρα όπου έχει τη μεγαλύτερη ναυτιλία του κόσμου.
Εμάς οι φιλοδοξίες μας είναι να δημιουργήσουμε ακαδημίες πρότυπα και ως πρότυπη ακαδημία θα πρέπει να καταστεί η Ακαδημία Εμπορικού Ναυτικού στον Ασπρόπυργο.
Εμείς ήδη έχουμε ξεκινήσει όπως σας είπα και αναμορφώνουμε και κτιριολογικά αλλά και σε επίπεδο εξοπλισμού την ΑΕΝ Ασπροπύργου, όπου σημειωτέων εργασίες, τουλάχιστον στα παλιά κτήρια, είχανε να γίνουν μερικές δεκαετίες τώρα. Αυτή είναι η πραγματικότητα δυστυχώς.
Όμως εμείς είμαστε αποφασισμένοι να τ’ αλλάξουμε και ήδη τα πρώτα θετικά δείγματα γραφής έχουν φανεί μόνο στους πρώτους 6 μήνες.
Όπως βεβαίως, ανάλογες παρεμβάσεις έχουμε κάνει και στο ΚΕΣΕΝ στη Μακεδονία όπου πολύ γρήγορα λειτουργεί Σώμα, καλύπτοντας ένα πολύ σημαντικό κενό στα εκπαιδευτικά δρόμενα, στα ναυτιλιακά εκπαιδευτικά δρόμενα και για τα παιδιά της βορείου Ελλάδος.
Άρα επένδυση στη ναυτική εκπαίδευση πολύ απλά και πρακτικά σημαίνει επένδυση στην ελληνική ναυτοσύνη. Διότι δεν αρκεί να έχουμε μόνο τον πρώτο ναυτιλιακό στόλο στον κόσμο, δεν αρκεί μόνο να έχουμε τους πρώτους πλοιοκτήτες στον κόσμο.
Χρειάζεται να έχουμε και να μεγαλώσουμε και τη ναυτοσύνη, την ελληνική ναυτοσύνη και αυτός πραγματικά αποτελεί ένας από τους σημαντικότερους στόχους της νέας πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου μας.
Τώρα, ένα άλλο θέμα στο οποίο θα επενδύσουμε είναι το ζήτημα των υποδομών μας. Εδώ θέλω απλά να αναφέρω για να θυμίσω ότι πολύ σύντομα μέσα σε χρόνο ρεκόρ μόλις τριών μηνών εγκρίναμε το νέο master plan στο λιμάνι του Πειραιά, το οποίο περιλαμβάνει επενδύσεις 610 εκατομμυρίων ευρώ. Προχωρά η υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Ενώ για τα 10 μεγάλα περιφερειακά λιμάνια της χώρας μας ήδη έχει ολοκληρωθεί το πρώτο στάδιο αξιολόγησης βιωσιμότητας των 10 μεγάλων περιφερειακών λιμένων της πατρίδας μας και μέσα στο 2020 θα προχωρήσουμε στη διενέργεια διεθνών διαγωνισμών.
Άρα, μέσα στο 2020, ανάλογα βέβαια και με τις συνθήκες της αγοράς και το επενδυτικό ενδιαφέρον που θα εκδηλωθεί, αν και οφείλω να σας ομολογήσω ότι και για τα 10 μεγάλα περιφερειακά λιμάνια της χώρας μας υπάρχει τεράστιο επενδυτικό ενδιαφέρον.
Και αυτό είναι απολύτως λογικό όταν τα λιμάνια της πατρίδας μας ουσιαστικά βρίσκονται στο σταυροδρόμι τριών ηπείρων. Άρα, από γεωπολιτικής και γεωστρατηγικής άποψης έχουν τεράστιο συγκριτικό πλεονέκτημα.
Και επιπλέον τα λιμάνια της πατρίδας μας μπορούν να εξελιχθούν σε ατμομηχανές ανάπτυξης σε τοπικό, περιφερειακό και σε εθνικό επίπεδο.
Εντάσσουμε, λοιπόν, τα λιμάνια μας στην εθνική στρατηγική λιμένων και logistics και μεταφορών. Άρα, με αυτό τον τρόπο, μπορούν τα λιμάνια μας να εξυπηρετήσουν συνδυασμένες πλέον μεταφορές και αυτό αποτελεί στόχο.
Για παράδειγμα, το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης όλοι γνωρίζουμε ότι αποτελεί ένα λιμάνι με τεράστια γεωστρατηγική αξία. Ένας ενεργειακός κόμβος που μπορεί να εξελιχθεί το επόμενο χρονικό διάστημα.
Ήδη έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες για το νέο πλωτό σταθμό αεροποίησης του υγροποιημένου φυσικού αερίου και το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα θα ξεκινήσουν σύντομα οι εργασίες.
Ένα λιμάνι το οποίο μπορεί να συνδυάσει χερσαίες, θαλάσσιες, σιδηροδρομικές, ενεργειακές μεταφορές. Άρα καταλαβαίνετε τι προστιθέμενη αξία μπορεί να δώσει και στην τοπική αλλά κυρίως στην εθνική μας οικονομία.
Με άλλα λόγια, κυρίες και κύριοι, εμείς μέσα στο 2020 σκοπεύουμε στη ναυτιλία μας να τα αλλάξουμε όλα. Αυτό που έχω και θέλω να σας διαβεβαιώσω είναι ότι δεν θα χάσουμε ούτε λεπτό και προφανώς δεν θα χάσουμε καμία επενδυτική ευκαιρία.
Γιατί πολύ απλά διαθέτουμε και ολοκληρωμένο στρατηγικό σχέδιο, γνωρίζουμε πολύ καλά τι πρέπει να κάνουμε προκειμένου να εκμεταλλευτούμε και τη συγκυρία αλλά και τις ευκαιρίες που μας δίνονται.
Και πιστεύω ότι η ναυτιλία μας συνεχίζει, η ελληνική ναυτιλία συνεχίζει να αποτελεί ένα αξιόπιστο παράγοντα της παγκόσμιας οικονομίας και απόφασή μας ως Κυβέρνηση, ως νέα Κυβέρνηση του Κυριάκου του Μητσοτάκη είναι να στηρίξουμε με κάθε μέσο και με κάθε τρόπο το συγκεκριμένο τομέα διότι η ελληνική ναυτιλία δεν συμβάλει μόνο στην κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη αυτής της χώρας, κυρίως συμβάλει σε στρατηγικό επίπεδο.
Δυο νούμερα θα σας πω και ολοκληρώνω. Όταν τα τελευταία 15 χρόνια έχουν χτιστεί πάνω από 1000 πλοία στα κινεζικά ναυπηγεία και έχουν επενδυθεί πάνω από 65 δισεκατομμύρια δολάρια μπορεί κανένας να αντιληφθεί το πόσο σημαντική είναι η ελληνική πλοιοκτησία, οι Έλληνες εφοπλιστές σε παγκόσμιο επίπεδο και επίσης η στρατηγική ισχύ που δίδουν στη χώρα μας. Σε μια χώρα που παρόλη τη δύσκολη συγκυρία, παρόλα τα δύσκολα χρόνια που περάσαμε, τα τελευταία χρόνια, η ελληνική πλοιοκτησία κατάφερε και παρέμεινε στην πρώτη θέση σε παγκόσμιο επίπεδο με πολύ μεγάλη διαφορά από τη δεύτερη χώρα.
Και αυτό σίγουρα είναι ένα από τα ελληνικά θαύματα, ίσως το μόνο ελληνικό θαύμα, το οποίο βέβαια είναι αποτέλεσμα σκληρής δουλειάς της ελληνικής πλοιοκτησίας και το ελληνικού ναυτεργατικού δυναμικού, αλλά και των ανθρώπων και της ναυτιλιακής και της παναυτιλιακής βιομηχανίας.
Ενώ επίσης, ένα άλλο στοιχείο που θέλω να καταθέσω, είναι ότι Έλληνες πλοιοκτήτες μεταφέρουν το 30% των εισαγωγών πετρελαίου στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, ενώ πάλι Έλληνες πλοιοκτήτες μεταφέρουν το 20% των εξαγωγών των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής.
Άρα, καταλαβαίνετε ότι η ελληνική ναυτιλία αποτελεί κυρίες και κύριος το μεγάλο στρατηγικό πλεονέκτημα και απόθεμα αυτής της χώρας, για αυτό και εμείς είμαστε αποφασισμένοι να το στηρίξουμε και θα το στηρίξουμε με κάθε τρόπο.
Και πάλι θέλω να ευχαριστήσω τους διοργανωτές για την τιμητική πρόσκληση. Το συγκεκριμένο Διεθνές Συνέδριο αποτελεί πλέον θεσμό στα ναυτιλιακά δρώμενα της πατρίδας μας και εύχομαι οι εργασίες του να είναι εποικοδομητικές, να αναπτυχθεί ένας γόνιμος διάλογος
Γνωρίζω ότι υπάρχουν και αντικρουόμενες απόψεις σε συγκεκριμένα ζητήματα. Όμως μέσα από ένα υγιή διάλογο και υγιή ανταλλαγή απόψεων πιστεύω ότι θα βγάλουμε πολύ θετικά αποτελέσματα.
Και πάλι σας ευχαριστώ πολύ. Καλή χρονιά σε όλους και βέβαια και καλές δουλειές. Να είστε καλά.

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ:

Ευχαριστώ πολύ τον Υπουργό. Υπάρχουν ερωτήσεις προς τον Υπουργό;

ΕΡΩΤΗΣΗ:

Να σας κάνω εγώ μία πολύ σύντομη ερώτηση. Αναφέρατε ότι ταξιδέψατε στην Κίνα και αναφερθήκατε στα 600 εκατομμύρια ευρώ που η COSCO έχει επενδύσει στο λιμάνι του Πειραιά στο παρελθόν.
Εξετάζοντας τους άλλους 10 λιμένες για τους οποίους αναφέρατε στην Ελλάδα, τι συζητήσεις είχατε με κινέζους επενδυτές σε σχέση με μια πιθανή μελλοντική στρατηγική επένδυση σε άλλους λιμένες;

Κος ΠΛΑΚΙΩΤΑΚΗΣ:

Ενδιαφέρον υπάρχει από όλες τις χώρες. Και από την Κίνα και από την Αμερική και από ευρωπαϊκές χώρες αλλά και από χώρες της Μέσης Ανατολής.
Είπα προηγουμένως ότι τα λιμάνια της πατρίδας μας παρουσιάζουν σημαντικά γεωπολιτικά και γεωστρατηγικά πλεονεκτήματα. Άρα εμείς είμαστε αποφασισμένοι να αξιοποιήσουμε το κάθε λιμάνι ξεχωριστά.
Για παράδειγμα, η Αλεξανδρούπολη μπορεί να παρουσιαστεί ως ενεργειακό hub, η Κέρκυρα ως σταθμός κρουαζιέρας. Το λιμάνι της Ηγουμενίτσας είναι κομβικό λιμάνι, όπως καταλαβαίνετε. Βρίσκεται στον άξονα της Αδριατικής. Αντιστοίχως το λιμάνι του Ηρακλείου αλλά και τα υπόλοιπα λιμάνια της Αττικής, του Βόλου, της Καβάλας.
Όλα αυτά τα λιμάνια, λοιπόν, το κάθε ένα ξεχωριστά εμφανίζει διαφορετικά συγκριτικά πλεονεκτήματα. Το ενδιαφέρον, το οποίο θέλω ξανά να το πιστοποιήσω, είναι μεγάλο. Και έχει εκδηλωθεί από μεγάλους παγκόσμιους ναυτιλιακούς παρόχους και στο χώρο των μεταφορών και στο χώρο της λιμενικής βιομηχανίας και στο χώρο της κρουαζιέρας και στο χώρο του θαλασσίου τουρισμού.
Άρα, εγώ πιστεύω ότι το εγχείρημά μας θα στεφθεί από απόλυτη επιτυχία αρχής γενομένης μέσα στο 2020 ξεκινώντας βέβαια από τα λιμάνια για τα οποία ήδη έχει εκδηλωθεί επενδυτικό ενδιαφέρον.
Άρα, νομίζω ότι οι προοπτικές είναι μπροστά μας. Η συγκυρία για την Ελλάδα είναι καλή, εξαιρετικά θετική. Και αυτό το momentum σκοπεύουμε και εμείς να το εκμεταλλευτούμε.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter