Σαβ04272024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

Πλακιωτάκης: Ζήτησε αναβολή της εφαρμογής του κανονισμού των νέων καυσίμων μειωμένου θείου

plakiotakisimo1

Να εξεταστεί η αναβολή της εφαρμογής του νέου Κανονισμού που προβλέπει την χρήση από τη ναυτιλία καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, προέτρεψε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Γιάννης Πλακιωτάκης , την Ολομέλεια των μελών του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, μιλώντας σήμερα στην 31ης Γενική Συνέλευση του ΙΜΟ στο Λονδίνο.

Ο κ. Πλακιωτάκης υπογράμμισε την ανάγκη να εκτιμηθούν περισσότερο και σε βάθος οι όποιες επιπτώσεις προκύψουν για την ασφάλεια των πληρωμάτων και των πλοίων.

Όπως τόνισε, «αν και η γενικότερη αντίληψη είναι πως με το θέμα αυτό έχουμε τελειώσει, το γεγονός πως οι αρμόδιες επιτροπές του ΙΜΟ συνεχίζουν να το συζητούν δείχνει πως υπάρχουν ακόμη ζητήματα, όπως η διαθεσιμότητα, η συμβατότητα, η ασφάλεια, στα οποία δεν έχουν δοθεί πλήρεις απαντήσεις και παραμένουν ανοικτά».

«Αν η διεθνής ναυτιλιακή κοινότητα», συνέχισε, «δεν εξετάσει αυτά τα θέματα με σοβαρότητα και με τον επείγοντα χαρακτήρα που απαιτούν, φοβούμαι ότι ο κόσμος θα γίνει μάρτυρας όχι μόνο σοβαρών διαταραχών του εμπορίου, αλλά και απειλών για σοβαρά, ακόμα και θανατηφόρα ατυχήματα.

«Ο ΙΜΟ», τόνισε, «έχει και τα μέσα και την εμπειρία να το κάνει αυτό. Θα πρέπει επίσης όμως να έχει και τη βούληση να το πράξει».

Εξάλλου, ο κ. Πλακιωτάκης, παρότρυνε τα κράτη - μέλη του ΙΜΟ να ακολουθήσουν το παράδειγμα της Ελλάδας, που προωθεί νομοθετική ρύθμιση η οποία προβλέπει κυρώσεις για τους προμηθευτές εκείνους που θα παραδίδουν στα πλοία καύσιμα που δεν συμμορφώνονται με τις νέες προδιαγραφές.

Σε άλλα σημεία της ομιλίας του ο κ. Πλακιωτάκης αναφέρθηκε στην ηγετικό ρόλο της Ελληνικής Ναυτιλίας, αλλά και στις καθημερινές προσπάθειες των στελεχών του Λιμενικού Σώματος να διαφυλάξουν τα θαλάσσια σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, λειτουργώντας με αποφασιστικότητα, αλλά και προτεραιότητα την προστασία της ανθρώπινης ζωής.

Αναφέρθηκε επίσης και στην μάστιγα των πειρατικών επιθέσεων που όπως δείχνουν τα στοιχεία επιστρέφει στη ναυτιλιακή βιομηχανία καλώντας τα Κράτη – μέλη του ΙΜΟ να επιδείξουν ετοιμότητα και στενή συνεργασία για την καταπολέμηση του φαινομένου.

Τέλος, ο κ. Πλακιωτάκης, υπογράμμισε τη σημασία του ανθρώπινου παράγοντα και της ναυτικής εκπαίδευσης και κατάρτισης στην ομαλή και ασφαλή λειτουργία της ναυτιλίας, ιδίως υπό το φως των τεχνολογικών εξελίξεων, των τεχνικών περιβαλλοντικών μέτρων και της εισαγωγής αυτοματισμών στα πλοία.

Η Ομιλια Πλακιωτάκη

Εξοχότατε κ. Γενικέ Γραμματέα ,

Αξιότιμη κυρία Πρόεδρε της Συνέλευσης,

Αξιότιμοι κύριοι υπουργοί,

Διακεκριμένοι Αντιπρόσωποι των Κρατών μελών του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού.

Κυρίες και κύριοι,

Αισθάνομαι βαθιά τιμή και προνόμιο να απευθυνθώ στους διακεκριμένους συμμετέχοντες στην 31η σύνοδο της Συνέλευσης του ΙΜΟ, θεωρώντας την ως μια εξαιρετική ευκαιρία για όλους μας να επιβεβαιώσουμε επίσημα και καθαρά την αφοσίωσή μας στον ΙΜΟ ως μοναδική έγκυρη ρυθμιστική αρχή της διεθνούς ναυτιλίας.

Όλοι μας μοιραζόμαστε τη σημαντική ευθύνη να παραδώσουμε στις σε μελλοντικές γενιές ένα αποτελεσματικό και βιώσιμοο σύστημα θαλάσσιων μεταφορών.

Ως Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της Ελληνικής Δημοκρατίας, είμαι περήφανος που εκπροσωπώ μια χώρα με μεγάλη παράδοση στη ναυτιλία.

Η Ελλάδα, μια σχετικά μικρή χώρα από γεωγραφική άποψη, είναι πραγματικά περήφανη που ελέγχει ένα στόλο σχεδόν 5000 εμπορικών πλοίων, το μεγαλύτερο σε όλο τον κόσμο, και έναν εθνικό στόλο πραγματικά συνδεδεμένο με τη χώρα, τον όγδοο μεγαλύτερο στον κόσμο σε αριθμό πλοίων.

Ο ελληνικός στόλος αντιπροσωπεύει το 21% και το 53% της συνολικής χωρητικότητας της ΕΕ, αντίστοιχα.

Επιπλέον, το ελληνικό ναυτιλιακό σύμπλεγμα είναι ένα μοναδικά επιτυχημένο φωτεινό σημείο στην ελληνική οικονομία.

Ο πυρήνας του αποτελείται από εκατοντάδες εταιρείες διαχείρισης πλοίων και ναύλωσης, οι οποίες λειτουργούν ως επί το πλείστον από τον Πειραιά.

Με αυτή την έννοια, το ενδιαφέρον της Ελλάδας για παροχή διεθνών ναυτιλιακών υπηρεσιών είναι από τις μεγαλύτερες παγκοσμίως.

Η φιλοδοξία μας να εκπροσωπούμαστε στην Α’ Κατηγορία του Συμβουλίου του ΙΜΟ αντικατοπτρίζει πραγματικά το ειλικρινές μας ενδιαφέρον για την εξυπηρέτηση του ΙΜΟ και τη στενή συνεργασία με τους ομολόγους μας για να εξασφαλίσουμε ότι σε έναν ταχέως μεταβαλλόμενο κόσμο η ναυτιλία θα συνεχίσει να είναι ο ηγέτης στην πορεία στην αειφόρο ανάπτυξη και την ευημερία.

Είναι αυτονόητο ότι ένα ελεύθερο και σταθερό παγκόσμιο κανονιστικό πλαίσιο που εγγυάται την παγκόσμια διακίνηση φορτίων σε ένα πραγματικά ανταγωνιστικό περιβάλλον είναι βασικός παράγοντας για τη λειτουργία της διεθνούς ναυτιλίας.

Ταυτόχρονα, πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στις αποφάσεις που λαμβάνουμε. Οι αποφάσεις αυτές πρέπει να έχουν εκτιμηθεί σωστά και σε βάθος για τις όποιες επιπτώσεις τους.

Κάθε απόφαση που λαμβάνουμε στο πλαίσιο του ΙΜΟ έχει πιθανό αντίκτυπο στο παγκόσμιο εμπόριο και σε εκατομμύρια καταναλωτές σε όλο τον κόσμο, ιδίως εκείνους που ζουν σε απομακρυσμένα και νησιωτικά κράτη.

Κυρίες και κύριοι,

Η ναυτιλία του αύριο δεν μπορεί να γίνει αντιληπτή χωρίς την κατάλληλη εκπαίδευση του ανθρώπινου κεφαλαίου της ναυτιλίας.

Η εκπαίδευση πρέπει να προωθηθεί και να υποστηριχθεί ώστε να καλύψει τις μελλοντικές ανάγκες και απαιτήσεις ανεξάρτητα από το επίπεδο που φτάνει η τάση αυτοματισμού.

Η ψηφιοποίηση και η αυτοματοποίηση των πλοίων θεωρούνται σωστά ως βασικές προτεραιότητες που πρέπει να αναπτυχθούν περαιτέρω.

Ωστόσο, το μέλλον της διεθνούς ναυτιλίας δεν μπορεί να σχεδιαστεί χωρίς ειδικευμένους ναυτικούς στο πλοίο και με ικανό προσωπικό στην ξηρά, με αποτέλεσμα να απαιτείται συνεχή κατάρτιση και προσαρμογή στις ανάγκες.

Σε αυτό το σημείο, υπό το πρίσμα μιας πρόσφατης πειρατείας επί πλοίου με ελληνική σημαία στη Δυτική Αφρική που οδήγησε στην απαγωγή τεσσάρων μελών του πληρώματος, συμπεριλαμβανομένου ενός 20χρονου Έλληνα Δόκιμου Μηχανικού, αλλά και άλλων παρόμοιων πρόσφατων επιθέσεων στην περιοχή, και πάλι η σκοτεινή πλευρά της ναυτιλίας στο προσκήνιο.

Πιστεύουμε ότι η συντονισμένη δράση όλων των ενδιαφερόμενων φορέων αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα και υπάρχει επείγουσα ανάγκη για μια ουσιαστική και αποτελεσματική αντιμετώπιση αυτής της μάστιγας για τους ναυτικούς μας, για τη ναυτιλία μας.

Εξάλλου ως χώρα που πλήττεται σοβαρά από μια άνευ προηγουμένου αύξηση των προσφυγικών και μεταναστευτικών ρευμάτων κατά τη διάρκεια των τελευταίων πέντε ετών, δεν μπορώ παρά να επαινέσω το έργο των λαών μας για την προστασία της ανθρώπινης ζωής στην θάλασσα.

Το Λιμενικό Σώωμα - Ελληνική Ακτοφυλακή, με υψηλό αίσθημα ευθύνης και απόλυτο σεβασμό στην αξία της ζωής και στα θεμελιώδη ανθρώπινα δικαιώματα, από το 2015 μέχρι σήμερα έχει διασώσει σχεδόν μισό εκατομμύριο μεταναστών και προσφύγων που προσπαθούν να διασχίσουν τα θαλάσσια σύνορά μας με μη ασφαλή πλαστικά σκάφη.

Στο ίδιο πνεύμα, θα ήθελα να εκφράσω την ειλικρινή ευγνωμοσύνη μας προς τη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα, η οποία έδειξε τη μέγιστη αλληλεγγύη.

Κυρίες και κύριοι,

Έχω ήδη αναφέρει την ανάγκη να διασφαλίσουμε τη βιωσιμότητα της ναυτιλίας στο μέλλον.

Από την άποψη αυτή, όλοι μας έχουμε ένα σημαντικό καθήκον σε σχέση με την έγκαιρη παροχή κατάλληλων βραχυπρόθεσμων μέτρων για τη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου από τα πλοία.

Πρέπει να δηλώσω με σαφήνεια ότι όλοι είμαστε αφοσιωμένοι στην κατεύθυνση αυτή.

Κατά την άποψή μας, ο καλύτερος τρόπος για να γίνει αυτό είναι με ρεαλιστικό, πρακτικό και εύκολο τρόπο υλοποίησης, τόσο για τη βιομηχανία όσο και για τις εθνικές διοικήσεις.

Καλώ όλους τους ομολόγους μου στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό να υποστηρίξουν ειλικρινά και ανεπιφύλακτα τη δική μας απόφαση ορόσημο.

Να συμφωνήσουμε στην αρχική στρατηγική του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού και τους στόχους του και να συνεργαστούμε ενωμένοι για να επιτύχουμε τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στη ναυτιλία, μόλις όμως αποκτήσουμε αποτελεσματικά άλλα εναλλακτικά καύσιμα που αναπτύσσονται ευρέως κατά τη διάρκεια αυτού του αιώνα.

Στο ίδιο πνεύμα, θα ήθελα να επιστήσω την προσοχή της Γενικής Συνέλευσης του ΙΜΟ σε ένα πολύ σημαντικό και κρίσιμο, για τις θαλάσσιες μεταφορές και το διεθνές εμπόριο θέμα.

Πρόκειται για την εφαρμογή του παγκόσμιου ανώτατου ορίου για τα θείο στα καύσιμα πλοίων.

Η παγκόσμια διαθεσιμότητα ασφαλών συμβατών καυσίμων παραμένει μια μεγάλη πρόκληση.

Για να το εξασφαλίσουμε αυτό, πρέπει να συμμετέχουν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς στην αλυσίδα εφοδιασμού με καύσιμα.

Όλα τα μέρη πρέπει να επιδεικνύουν την ίδια δέσμευση με εκείνη της ναυτιλιακής βιομηχανίας και του ΙΜΟ για την επιτυχή εφαρμογή του νέου ορίου για το θείο.

Τα πλοία και τα πληρώματα καταβάλλουν μεγάλες προσπάθειες για τη διασφάλιση της συμμόρφωσης.

Οι προμηθευτές πετρελαίου από την πλευρά τους πρέπει να παραδώσουν ασφαλή καύσιμα και ταυτόχρονα να καθοδηγήσουν τα πληρώματα και τη βιομηχανία στην ασφαλή χρήση τους.

Από την πλευρά της, η Ελλάδα θέτει σε ισχύ νομοθεσία για την επιβολή κυρώσεων στους προμηθευτές καυσίμων που παραδίδουν καύσιμα που δεν συμμορφώνονται με τις SOLAS και MARPOL και ζητάμε από όλα τα κράτη μέλη του ΙΜΟ να κάνουν το ίδιο.

Γνωρίζω ότι το θέμα έχει συζητηθεί εκτενώς στα αρμόδια όργανα του ΙΜΟ και ορισμένες κρίσιμες διαστάσεις του, όπως οι ζωτικές ανησυχίες για την ασφάλεια που προκύπτουν σε σχέση με αυτό, εξακολουθούν να εξετάζονται στις αρμόδιες επιτροπές του ΙΜΟ.

Αυτό από μόνο του καθιστά σαφές ότι δεν έχουμε τελειώσει με αυτό το ζήτημα, όπως ίσως είναι η ευρύτερη αντίληψη.

Αντίθετα. Πρέπει να αντιμετωπίσουμε ακόμη τις προκλήσεις της διαθεσιμότητας, της συμβατότητας, της ασφάλειας και των σοβαρών κινδύνων των νέων καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, ειδικά των αναμεμειγμένων.

Δεν θέλω να γίνω «Κασσάνδρα», η ελληνική αρχαία πριγκίπισσα προφήτης των κακών ειδήσεων.

Αλλά αν η διεθνής κοινότητα δεν εξετάσει αυτά τα θέματα και δεν τα αντιμετωπίσει αποτελεσματικά με σοβαρότητα και με τον επείγοντα χαρακτήρα που απαιτούν, φοβούμαι ότι ο κόσμος θα γίνει μάρτυρας όχι μόνο σοβαρών διαταραχών του εμπορίου αλλά κυρίως θανάτων.

Και είμαι βέβαιος ότι αυτό είναι κάτι που όλοι εδώ ελπίζουν έντονα ότι δεν θα συμβεί ποτέ.

Αλλά η ελπίδα δεν αρκεί.

Απαιτείται βεβαιότητα και αυτό είναι μόνο στα χέρια αυτής της Γενικής Συνέλευσης.

Ως υπεύθυνα μέλη αυτού του μοναδικού οργάνου των Ηνωμένων Εθνών, η κορυφαία προτεραιότητά μας και ο στόχος μας, πέρα από κάθε άλλη εκτίμηση, πρέπει να είναι πρωτίστως η ασφάλεια της ζωής στη θάλασσα και η ασφάλεια του περιβάλλοντος.

Προς το σκοπό αυτό, και για να μπορέσουν να επιλυθούν σωστά και στον χρόνο που πρέπει όλα τα προβλήματα που έχουμε εντοπίσει και προτού συμβεί οποιοδήποτε θανατηφόρο ατύχημα, παροτρύνω τη Συνέλευση του ΙΜΟ και όλα τα κράτη μέλη να λάβουν μια θαρραλέα στάση σε αυτό το θέμα, και να εξετάσουν την αναβολή ενδεχομένως της εφαρμογής του Κανονισμού έως ότου βρούμε τις σωστές λύσεις.

Ο ΙΜΟ έχει τα μέσα και την εμπειρία να το κάνει αυτό. Θα πρέπει επίσης όμως να έχει και τη βούληση να το πράξει.

Πιστεύω πως όλα τα Κράτη – μέλη διακρίνονται από υψηλό αίσθημα ευθύνης και καθήκοντος, υπηρετώντας πιστά τις βασικές αρχές και την αποστολή του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, που δεν είναι άλλες από την προστασία της ανθρώπινης ζωής στην θάλασσα, αλλά και την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος.

Κυρίες και κύριοι,

Λαμβάνοντας υπόψη όλες τις σύγχρονες προκλήσεις για τη διεθνή ναυτιλία, η Ελλάδα δεσμεύεται να ενισχύσει περαιτέρω τον ΙΜΟ, για να ανταποκριθεί στις προσδοκίες των κρατών μελών του, της ναυτιλιακής βιομηχανίας, αλλά και της διεθνούς κοινότητας στο σύνολό της.

Όλοι πρέπει να συνδυάσουμε τις προσπάθειές μας για να εξασφαλίσουμε την ομαλή μετάβαση της ναυτιλίας στη νέα εποχή, η οποία απαιτεί από όλους τους οικονομικούς τομείς να προσαρμοστούν στην τρέχουσα ζήτηση για αποδοτικότητα, βιωσιμότητα και ανάπτυξη.

Η Ελλάδα δηλώνει την πλήρη αφοσίωσή της σε αυτόν τον στόχο και δεσμεύεται να συνεργαστεί ειλικρινά με όλα τα κράτη του ΙΜΟ, όπως έχει κάνει εδώ και περισσότερα από 60 χρόνια, προκειμένου να επιτύχει αυτόν τον ευγενή στόχο.

Εκφράζοντας, εξ ονόματος της Ελληνικής Κυβέρνησης, την επιθυμία μου για κάθε επιτυχία στις συζητήσεις της Συνέλευσης, σας ευχαριστώ ειλικρινά για την προσοχή σας.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter