Κυρ04282024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

Στους «κρίκους» της εφοδιαστικής εστίασε η UNCTAD - Οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τον παγκόσμιο στόλο κατευθύνονται προς τη λάθος κατεύθυνση (UPD)

0koyti

Στους «κρίκους» της εφοδιαστικής εστίασε η UNCTAD σε μία θεώρηση της επισκόπησης των θαλασσίων μεταφορών για το τρέχον έτος.

Επί της ουσίας η UNCTAD έθεσε το θέμα τω επενδύσεων ώστε η εφοδιαστική να είναι καλύτερα προετοιμασμένη για μελλοντικές παγκόσμιες κρίσεις, την κλιματική αλλαγή και τη μετάβαση σε ενέργεια χαμηλών εκπομπών άνθρακα. Αναβάθμιση των λιμένων, αποθήκευση, συνδέσεις με την ενδοχώρα, ψηφιοποίηση και δεξιότητες αποτελούν πεδία για επενδύσεις με στόχο την ενδυνάμωση της εφοδιαστικής. Κατά την ανάλυση της περιόδου 2020-21 παρουσιάστηκαν οι διακυμάνσεις στο θαλάσσιο εμπόριο με έμφαση στον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων. Για την περίοδο 2023-2027, η UNCTAD προβλέπει ότι το θαλάσσιο εμπόριο θα αυξηθεί κατά μέσο όρο 2,1%, πολύ πιο αργά από τον μέσο όρο του 3,2% των τελευταίων 30 ετών. Ιδιαίτερης σημασίας προσέλαβε και η «παρατήρηση» για την «συγκέντρωση» στις γραμμές εμπορευματοκιβωτίων με τις εξαγορές και συγχωνεύσεις αλλά και την επέκταση στα logistics, με ότι αυτό μπορεί να συνεπάγεται για την διαμόρφωση των ναύλων αλλά και για τις μικρότερες οικονομίες γενικότερα. Όσον αφορά στα «απόνερα» της Ρωσο-Ουκρανικής σύρραξης η προσομοίωση της UNCTAD προβλέπει ότι οι υψηλότερες τιμές των σιτηρών και οι ναύλοι χύδην ξηρού φορτίου μπορούν να οδηγήσουν σε αύξηση 1,2% στις τιμές των καταναλωτικών τροφίμων, με υψηλότερες αυξήσεις στις χώρες μεσαίου και χαμηλού εισοδήματος.

Οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τον παγκόσμιο στόλο κατευθύνονται προς τη λάθος κατεύθυνση

Οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τον παγκόσμιο θαλάσσιο στόλο αυξήθηκαν κατά 4,7%, μεταξύ 2020 και 2021, με το μεγαλύτερο μέρος της αύξησης να προέρχεται από πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και πλοία γενικού φορτίου, προειδοποιεί η τελευταία έκθεση θαλάσσιων μεταφορών από την UNCTAD.
Μια άλλη ανησυχητική τάση είναι το γεγονός ότι ο μέσος όρος ηλικίας του στόλου αυξάνεται επίσης και τα παλαιότερα πλοία ρυπαίνουν περισσότερο. Με τον αριθμό των πλοίων, η τρέχουσα μέση ηλικία είναι 21,9 έτη και κατά μεταφορική ικανότητα 11,5 έτη, ανέφερε η UNCTAD.
Η Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη δήλωσε ότι μόνο περίπου το 6% της χρηματοδότησης για τα κίνητρα μετά τον COVID διατέθηκε για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Τώρα με τον πόλεμο στην Ουκρανία και τις επιπτώσεις του, η απανθρακοποίηση μπορεί να ωθηθεί περαιτέρω στη λίστα προτεραιότητας. Δηλαδή, εάν το φυσικό αέριο αντικατασταθεί από άνθρακα ή εάν μειωθεί η χρήση βιοκαυσίμων, οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου θα μπορούσαν να αυξηθούν.
«Τα πλοία γερνούν εν μέρει λόγω της αβεβαιότητας των πλοιοκτητών για τις μελλοντικές τεχνολογικές εξελίξεις και τα πιο οικονομικά αποδοτικά καύσιμα, καθώς και για τους μεταβαλλόμενους κανονισμούς και τις τιμές του άνθρακα», πρόσθεσε η έκθεση.
«Ο κόσμος χρειάζεται μια νέα γενιά πλοίων που μπορούν να χρησιμοποιούν τα πιο οικονομικά αποδοτικά καύσιμα και να ενσωματώνονται απρόσκοπτα με έξυπνα ψηφιακά συστήματα. Ωστόσο, ο όγκος της ναυπηγικής βιομηχανίας παραμένει χαμηλός. Ο παγκόσμιος εμπορικός στόλος αυξήθηκε κατά λιγότερο από 3% το 2021 – ο δεύτερος χαμηλότερος ρυθμός από το 2005».
Περίπου το 40% του θαλάσσιου φορτίου περιλαμβάνει ορυκτά καύσιμα, επομένως η ενεργειακή μετάβαση θα αλλάξει τη ζήτηση για ναυτιλία, καθώς και τους τύπους και τα μεγέθη των πλοίων, καθώς και τα καύσιμα που χρησιμοποιούνται από τους λιμένες και τα πλοία. Τα πρότυπα ναυσιπλοΐας και τα ναυτιλιακά δίκτυα θα πρέπει επίσης να αναδιοργανωθούν – όπως και τα λιμάνια που εξυπηρετούν τέτοια πλοία
Η UNCTAD ζήτησε περισσότερες επενδύσεις σε ενεργειακά αποδοτικές τεχνολογίες ναυτιλίας και επιτάχυνση της μετάβασης σε εναλλακτικά καύσιμα χαμηλών ανθρακούχων εκπομπών για τη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα των θαλάσσιων μεταφορών.
Για να συμβεί αυτό, υπάρχει ανάγκη για ένα προβλέψιμο παγκόσμιο ρυθμιστικό πλαίσιο για επενδύσεις στην απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές και αυξημένη στήριξη για τις αναπτυσσόμενες χώρες στην ενεργειακή μετάβαση.
Η έκθεση ζητεί επίσης οι λιμένες και άλλες υποδομές μεταφορών ζωτικής σημασίας να προσαρμοστούν στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, ιδίως για τις πλέον ευάλωτες χώρες.
Όπως εξηγήθηκε, οι χώρες θα πρέπει να αξιολογήσουν προσεκτικά τις πιθανές αλλαγές στη ναυτιλιακή ζήτηση, να αναπτύξουν και να αναβαθμίσουν τις λιμενικές υποδομές και τις συνδέσεις με την ενδοχώρα, εμπλέκοντας παράλληλα τον ιδιωτικό τομέα. Θα πρέπει επίσης να ενισχύσουν τη συνδεσιμότητα των λιμένων, να επεκτείνουν τον χώρο αποθήκευσης και τις δυνατότητες αποθήκευσης, να ελαχιστοποιήσουν τις ελλείψεις εργατικού δυναμικού και εξοπλισμού.
Πολλές διαταραχές της αλυσίδας εφοδιασμού μπορούν επίσης να αμβλυνθούν μέσω της διευκόλυνσης του εμπορίου, ιδίως μέσω της ψηφιοποίησης, η οποία μειώνει τους χρόνους αναμονής και εκκαθάρισης στους λιμένες και επιταχύνει τις διαδικασίες τεκμηρίωσης μέσω ηλεκτρονικών εγγράφων και ηλεκτρονικών πληρωμών.
«Αν υπάρχει ένα πράγμα που μάθαμε από την κρίση των τελευταίων δύο ετών είναι ότι τα λιμάνια και η ναυτιλία έχουν μεγάλη σημασία για μια καλά λειτουργούσα παγκόσμια οικονομία», δήλωσε η Shamika N. Sirimanne, διευθύντρια του τμήματος τεχνολογίας και εφοδιαστικής της UNCTAD. «Οι υψηλότεροι ναύλοι έχουν οδηγήσει σε αύξηση των τιμών καταναλωτή, ειδικά για τους πιο ευάλωτους. Η διακοπή των αλυσίδων εφοδιασμού οδήγησε σε απολύσεις και επισιτιστική ανασφάλεια».
Επιπλέον, η UNCTAD ζήτησε ισχυρότερη στήριξη για να βοηθηθούν οι αναπτυσσόμενες χώρες να προσαρμόσουν τα λιμάνια στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, ιδίως στα μικρά νησιωτικά αναπτυσσόμενα κράτη.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter