Κυρ04282024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

Ισοζύγιο Πληρωμών ( Ιανουάριος – Μάιος 2016)

isozugio euro

Σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος, το Ισοζύγιο Τρεχουσών Συναλλαγών της Χώρας, κατά την περίοδο Ιανουαρίου – Μαίου 2016, παραμένει ελλειμματικό και περιορίζεται σε -3.508,6 εκατ. €, έναντι ελλείμματος -4.392,4 εκατ. € της αντιστοίχου περιόδου του 2015 (-20,12%). Η παρατηρηθείσα μείωση του ελλείμματος αποδίδεται στην μείωση των ελλειμμάτων του Ισοζυγίου Αγαθών και του Ισοζυγίου Υπηρεσιών.
Το Ισοζύγιο Αγαθών (Εμπορικό Ισοζύγιο) εμφανίζει έλλειμμα κατά την υπό κρίση περίοδο και περιορίζεται σε -6.875,5 εκατ. € από -8.109,1 εκατ. € της αντιστοίχου περιόδου του 2015 (-15,21%).
Η μείωση αυτή αποδίδεται κυρίως στην μείωση του ελλείμματος του Ισοζυγίου των Καυσίμων το οποίο κατά την ίδια περίοδο περιορίζεται σε -900,1 εκατ. € από -1.882,8 εκατ. € της αυτής περιόδου του 2015 (-52,2%).

Οι Συνολικές Εξαγωγές παρουσίασαν σημαντική κάμψη και περιορίσθηκαν σε 9.568,2 εκατ. € από 10.447,4 εκατ. € της αντιστοίχου περιόδου του 2015 (-8,42%). Η μείωση αποδίδεται στην πτώση των εξαγωγών των καυσίμων και στον περιορισμό της πωλήσεως πλοίων.

Οι Εξαγωγές Αγαθών (χωρίς καύσιμα και πλοία) παρουσίασαν οριακή κάμψη και περιορίσθηκαν σε 7.293,2 εκατ. € έναντι 7.384,0 εκατ. € του προηγουμένου έτους. Η συγκράτηση της ανοδικής πορείας των εξαγωγών, αποδίδεται στις αρνητικές επιπτώσεις των capital controls, της αδυναμίας δανεισμού των επιχειρήσεων και στις καθυστερήσεις επιστροφής φόρων κυρίως ΦΠΑ εκ μέρους του Ελληνικού Δημοσίου.

Οι Εξαγωγές Καυσίμων επίσης μειούνται σε 2.183,8 εκατ. € από 2.915,8 εκατ. € της αντιστοίχου περιόδου 2015 (-22,51%). Οι εξαγωγές
καυσίμων συνιστούν το 22,82% του συνόλου των εξαγωγών, ενώ οι εισαγωγές καυσίμων το 18,75% στου συνόλου των εισαγωγών.

Οι Εισαγωγές Καυσίμων μειώθηκαν, λόγω σημαντικής πτώσεως της τιμής των υγρών καυσίμων σε 3.083,9 εκατ. € από 4.798,6 εκατ. € του προηγουμένου πενταμήνου (-35,73%).

Η μείωση της τιμής των υγρών καυσίμων συνέβαλε ουσιαστικά στη μείωση του λειτουργικού κόστους πολλών επιχειρήσεων που χρησιμοποιούν τα υγρά καύσιμα και κυρίως στις Θαλάσσιες Μεταφορές της Χώρας μας (Ακτοπλοΐα).

Το Ισοζύγιο Πλοίων παραμένει ελλειμματικό, αλλά με σημαντική μείωση και το έλλειμμα περιορίζεται σε -84,4 εκατ. € από -324,8 εκατ. € του προηγουμένου πενταμήνου. Ειδικώτερα οι πωλήσεις πλοίων μειούνται σε 91,2 εκατ. € από 147,6 εκατ. €, ενώ οι αγορές πλοίων περιορίσθηκαν επίσης σε 175,5 εκατ. € από 472,5 εκατ. €.

Οι Συνολικές Εισαγωγές Αγαθών, λόγω μειώσεως της τιμής των καυσίμων και περιορισμού των αγορών πλοίων, περιορίζονται σε 16.443,7 εκατ. € έναντι 18.556,4 εκατ. € της αντιστοίχου περιόδου 2015 (-11,39%). Όσον αφορά στις Εισαγωγές Αγαθών (χωρίς καύσιμα και πλοία) παρουσίασαν οριακή κάμψη και περιορίζονται σε 13.184,3 εκατ. € από 13.285,4 εκατ. € του πενταμήνου 2015 και παραμένουν σχετικά αυξημένες έναντι των αντιστοίχων εισαγωγών του 2014 που ήσαν 12.319,6 εκατ. € (+7,02%).

Το Ισοζύγιο Υπηρεσιών (Ισοζύγιο Αδήλων Πόρων) παραμένει πλεονασματικό, αλλά με σημαντικά μειωμένο πλεόνασμα, το οποίο αποδίδεται κυρίως στην μείωση των εισπράξεων από τις θαλάσσιες μεταφορές και στη κάμψη των εισπράξεων από τον τουρισμό.

Το πλεόνασμα του Ισοζυγίου Υπηρεσιών κατά το πεντάμηνο 2016 μειώθηκε σε 2.428,3 εκατ. € από 3.758,9 εκατ. € την περίοδο 2015 (-35,4%).

Οι Εισπράξεις από τον Τουρισμό μειώθηκαν σε 2.077,8 εκατ. € από 2.214,7 εκατ. € της προηγούμενης αντίστοιχης περιόδου (-6,18%). Τούτο
αποδίδεται στην σχετική αύξηση του κόστους λόγω κυβερνητικών μέτρων και κυρίως στο μεταναστευτικό – προσφυγικό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Χώρα μας. Τα νησιά του Β. Αιγαίου και η Κως αντιμετωπίζουν οξύτατο πρόβλημα.

Οι Εισπράξεις από τις Μεταφορές παρουσιάζουν κατακόρυφη πτώση και περιορίζονται σε 2.864,3 εκατ. € από 5.289,2 εκατ. € του αντιστοίχου πενταμήνου 2015 (-45,85%).
Η πτώση αποδίδεται στην κάμψη των εισπράξεων από τις θαλάσσιες Μεταφορές, οι οποίες περιορίζονται σε 2.228,7 εκατ. € από 4.670,7 εκατ. € της αντιστοίχου περιόδου 2015 (-52,28%).

Η μείωση αυτή αποδίδεται στην αύξηση του κόστους λειτουργίας των ναυτιλιακών επιχειρήσεων στην Ελλάδα, στα capital controls, στην κρίση που αντιμετωπίζει ο κλάδος της μεταφοράς ξηρού φορτίου και στον περιορισμό της εμπιστοσύνης του ναυτιλιακού κόσμου προς την ικανότητα και πρόθεση της Κυβερνήσεως, να υποστηρίξει αποτελεσματικά τα συμφέροντα της Ελληνικής Ποντοπόρου Ναυτιλίας στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Δεν είναι συμπτωματικό ότι πολλές ναυτιλιακές επιχειρήσεις έχουν μετακομίσει από την Ελλάδα στην Κύπρο.

Το Ισοζύγιο των Πρωτογενών Εισοδημάτων, εμφανίζει αύξηση του πλεονάσματος που ανέρχεται σε 1.000,2 εκατ. € από 284,9 εκατ. € του 2015 (+251,1%). Η αύξηση του πλεονάσματος αποδίδεται στην σημαντική μείωση των πληρωμών για την εξυπηρέτηση του Δημοσίου Χρέους. Οι Πληρωμές για Τόκους, Μερίσματα, Κέρδη, περιορίσθηκαν σε 1.640,0 εκατ. € από 2.499,0 εκατ. € του πενταμήνου 2015 (-34,37%).

Οι Άμεσες Επενδύσεις εμφανίζουν ποσοτικά σημαντική αύξηση (+105,19%) και ανήλθαν σε 545,2 εκατ. € από 265,7 εκατ. € του αντιστοίχου πενταμήνου 2015, πλην όμως από απόψεως πραγματικών μεγεθών, πόρρω απέχουν των απαιτουμένων επενδύσεων για την επανεμφάνιση της ποθητής ανακάμψεως.

Β. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ

Καίτοι παρήλθαν έτη επτά από την έναρξη της οικονομικής κρίσεως και εφαρμόζεται «αισίως» το Τρίτο Μνημόνιο, η Χώρα εξακολουθεί να βρίσκεται σε ύφεση, η ανεργία να απολαμβάνει την μεγαλυτέρα της επίδοση, τα εισοδήματα να ακολουθούν δραματική πτωτική πορεία, οι εξαγωγές να παρουσιάζουν κάμψη, όπως επίσης τα έσοδα από τον Τουρισμό και την Ναυτιλία, να αυξάνεται ο αριθμός των επιχειρήσεων που βάζουν «λουκέτο», να αυξάνονται τα «κανόνια» στην αγορά με δυσμενείς επιπτώσεις σε όλο το κύκλωμα της παραγωγής, τους προμηθευτές και τους εργαζομένους, να αυξάνουν τα «κόκκινα δάνεια», όπως επίσης και οι οφειλές των ιδιωτών προς το Κράτος λόγω μη καταβολής φόρων και εισφορών σε ασφαλιστικούς οργανισμούς, αλλά και τανάπαλιν, δηλαδή μη καταβολή οφειλομένων από το Κράτος προς ιδιώτες και Επιχειρήσεις.

Το τραπεζικό σύστημα δεν μπορεί να προσφέρει το αναγκαίο οξυγόνο για την επιβίωση και συνέχιση των εργασιών των υγιών επιχειρήσεων.
Ουδέποτε στην Ιστορία του Ελληνικού Γένους υπεβλήθησαν τόσο δυσβάστακτοι φόροι και ασφαλιστικές εισφορές.

Η πολιτική και οικονομική αβεβαιότητα και ανασφάλεια, κυριαρχούν στον Τόπο μας. Η σύγχρονη Ελληνική κοινωνία ζει και εργάζεται (όσοι φυσικά έχουν απασχόληση) αποκλειστικά και μόνον για να πληρώνουν τις φορολογικές τους υποχρεώσεις. Η νέα γενιά, δεν έχει ελπίδα, δεν έχει μέλλον και στρέφεται σε αναζήτηση τύχης στο εξωτερικό και πρόκειται για την καλλίτερη και περισσότερο μορφωμένη γενιά, που απέκτησε η Χώρα μας.

Οι Αναρχικοί αποτελούν την νέα πολιτική δύναμη στην Χώρα μας και σύμφωνα με τις επίσημες αναγγελίες του ΣΥΡΙΖΑ, διαμορφώνουν τις τάσεις της Κυβερνητικής Πολιτικής. Φαίνεται ότι οι Αναρχικοί είναι η κυριαρχούσα συνιστώσα του Κυβερνητικού Κόμματος.

Το μοναδικό στοιχείο που λειτουργεί αποτελεσματικά στον Τόπο μας είναι ο Κρατικός Φορολογικός Μηχανισμός. Οι κατασχέσεις περιουσιακών στοιχείων
και τραπεζικών καταθέσεων, χωρίς καμία ειδοποίηση, συνιστούν την προσφιλή τακτική της Κυβερνήσεως «για πρώτη φορά Αριστερά».

Η Χώρα μας εξακολουθεί να βυθίζεται στην οικονομική και κοινωνική ένδεια, χωρίς σημεία ανακάμψεως, ενώ το επόμενο κύμα διεθνούς υφέσεως ενδέχεται να μας δώσει την χαριστική βολή.
Το Κοινωνικό Κράτος αδυνατεί να προσφέρει τις ελάχιστες και χαμηλής ποιότητος κοινωνικές υπηρεσίες, που προσέφερε στους πολίτες του πριν από το ξέσπασμα της κρίσεως.

Η Ελληνική Οικονομία οδηγείται στην παγίδα της χαμηλής αναπτύξεως, της οποίας κύρια χαρακτηριστικά είναι το χαμηλό επίπεδο των επενδύσεων, η οριακή βελτίωση της παραγωγικότητας, η μικρή αύξηση της απασχολήσεως και η στασιμότητα των μισθών και συντάξεων.

Η υπερβολική φορολόγηση φυσικών προσώπων και επιχειρήσεων, σε συνδυασμό με την πολιτική χαμηλών μισθών και συντάξεων, συντηρεί τον φαύλο κύκλο της διαρκούς στασιμότητος και αποτρέπει την αύξηση της ζητήσεως, η οποία και μόνον μπορεί να προκαλέσει την ανάπτυξη, με την αύξηση της παραγωγής και των επενδύσεων.

Οι βασικοί τομείς της Εθνικής μας Οικονομίας, ναυτιλία και τουρισμός, παρουσιάζουν κάμψη, σε μια περίοδο που όλοι δικαιολογημένα προσδοκούν σημαντική αύξηση, ενώ η πτώση των εξαγωγών προκαλεί έντονη ανησυχία. Η αστάθεια και οι πιέσεις στο εξωτερικό εμπόριο της Χώρας αποτυπώνουν τις επιπτώσεις της αβεβαιότητος που έχει δημιουργηθεί σχετικά με τις προοπτικές της Ελληνικής Οικονομίας, στο πλαίσιο των διαρκών διαπραγματεύσεων με τους δανειστές της, αλλά και την εξάντληση των παραγωγικών και εξαγωγικών δυνατοτήτων έπειτα από την πολύχρονη ύφεση.
Η επιβράδυνση της παγκοσμίου οικονομίας και η τροχιά υφέσεως στην οποία εισέρχονται πολλές από τις αναδυόμενες αγορές, προκαλούν σκεπτικισμό για τις εξελίξεις στις εξαγωγές, την ναυτιλία και τον τουρισμό.

Ο ιδιωτικός τομέας της οικονομίας αντιμετωπίζει οξύτατα προβλήματα. Την περίοδο 2012 -2015, 1.940 επιχειρήσεις υπέβαλαν αίτημα για υπαγωγή στις
προστατευτικές διατάξεις του άρθρου 99 του Πτωχευτικού Κώδικα. Το Πρωτοδικείο Αθηνών έκανε δεκτές 1.040 αιτήσεις, ενώ τα Πρωτοδικεία Θεσσαλονίκης, Πειραιώς και Πατρών δέχθηκαν αντιστοίχως 224 - 48 και 59 αιτήσεις.

Από το 2008 έως σήμερα, σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, έκλεισαν 244.714 επιχειρήσεις και χάθηκαν 842.670 θέσεις εργασίας. Σε όρους προστιθέμενης αξίας, το κλείσιμο αυτών των επιχειρήσεων εξαφάνισε αξία προϊόντος 30,31 δις € από την οικονομία.

Σύμφωνα με στοιχεία του Γενικού Εμπορικού Μητρώου (ΓΕΜΗ) στο χρονικό διάστημα από 1/1/2016 έως 22/3/2016 διεγράφησαν 9.812 επιχειρήσεις, αριθμός υψηλότερος κατά 78,08% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2015. Το 2015, υπέβαλαν αίτηση διαγραφής 4.000 επαγγελματίες και από το 2010 διεγράφησαν περισσότεροι από 14.000 μηχανικοί του ΤΕΕ, λόγω μεταναστεύσεως ή ανεργίας.

Το σύνολο των μη εξυπηρετουμένων δανείων ξεπερνά τα 100 δις €.
Οι κλάδοι με τα υψηλότερα μη εξυπηρετούμενα δάνεια είναι η Κλωστοϋφαντουργία (71%), Βιομηχανία Χάρτου - Ξύλου (63%), Αγροτικός (61,4%), Εμπόριο (54%), Κατασκευές (49%) και Μεταποίηση (47,8%), ενώ οι Κλάδοι με τα χαμηλώτερα είναι η Υγεία (33,1%), Ναυτιλία (28,8%) και Ενέργεια και Πετρελαιοειδή (3,5%). Πολλές επιχειρήσεις είναι ήδη πτωχευμένες από καιρού και αναμένεται το πιστοποιητικό θανάτου των.

Η πρόσφατη εξέλιξη μεγάλης επιχειρήσεως στον χώρο των τροφίμων, ενδέχεται να συμπαρασύρει μεγάλο αριθμό μικρών προμηθευτών, αλλά και μεγαλυτέρων επιχειρήσεων, οι απαιτήσεις των οποίων, δεν συνοδεύονται από εμπράγματες εξασφαλίσεις, ενώ τα χρέη του Ομίλου προς τις εν λόγω εταιρίες ξεπερνούν ακόμη και την κεφαλαιοποίησή του. Πρόκειται για επιχείρηση με ετήσιο κύκλο εργασιών 1,5 δις € δηλ. το 0,85% του ΑΕΠ της Χώρας, 11.000 εργαζομένους, 480 καταστήματα αλλά και χρέη ύψους 1,3 δις € σε τράπεζες, προμηθευτές, εργαζομένους και ασφαλιστικά ταμεία.

Οι πιστωτές υπολογίζονται σε 3.000 και το ενδεχόμενο ανεξελέγκτου ντόμινο στην αγορά είναι ορατό.

Δυστυχώς υπάρχουν πολλές επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν παρεμφερείς καταστάσεις. Πολλές επιχειρήσεις αδυνατούν να αντιμετωπίσουν τον εκρηκτικό συνδυασμό: των ζημιών και του υψηλού δανεισμού. Πολλές επιχειρήσεις έχουν μειώσει την παραγωγή τους στην προσπάθειά τους να συγκρατήσουν το λειτουργικό κόστος, το οποίο λόγω τιμών πρώτων υλών έχει αυξηθεί κατά 20% - 30% από την αρχή του χρόνου. Όσον αφορά στις 219 εισηγμένες στο Χρηματιστήριο εταιρείες, πολλές δεν έχουν προχωρήσει σε αναδιάρθρωση του δανεισμού τους με αποτέλεσμα οι 83 εισηγμένες (ποσοστό 37,89%) να παραμένουν σε ένα ιδιότυπο καθεστώς.

Η υποβόσκουσα ανησυχία στην αγορά έχει εντατικοποιηθεί.

Την περίοδο 2008 – 2016 έφυγαν για το εξωτερικό, σε αναζήτηση εργασίας 427.000 επιστήμονες, δηλαδή πλήρης αφελληνισμός.
Σύμφωνα με έρευνα της Endeavor Greece υπολογίζεται ότι από το 2008 έως και σήμερα οι Έλληνες «νεομετανάστες» έχουν παράγει στις χώρες υποδοχής πάνω από 50 δις € ΑΕΠ. Επιπλέον, υπολογίζεται ότι στις νέες πατρίδες τους συμβάλλουν στα φορολογικά έσοδα με ποσόν 9,1 δις € ετησίως. Η Ελλάδα στερείται τα καλλίτερα μυαλά που θα μπορούσαν να συμβάλλουν στην πολυπόθητη ανάπτυξη. Τα στοιχεία αυτά καθίστανται περισσότερο οδυνηρά, εάν αναλογισθούμε ότι το Ελληνικό Κράτος υπολογίζεται ότι δαπάνησε για την εκπαίδευση των ανθρώπων αυτών ποσόν περίπου 8 δις € και αυτό το ανθρώπινο κεφάλαιο εξάγεται κυρίως στην Αγγλία και Γερμανία.

Από το 2009 έως τον Μάιο 2016 τα ληξιπρόθεσμα χρέη των ιδιωτών προς το Δημόσιο αυξήθηκαν κατά 59 δις € και ανήλθαν στο αστρονομικό ποσόν των 88,88 δις €, όσο δηλαδή το 50% του ετησίου ΑΕΠ της Χώρας. Εκτιμάται ότι στο τέλος του 2016, τα χρέη αυτά θα έχουν ξεπεράσει τα 95 δις €, λαμβανομένου υπόψη, ότι αυξάνονται κατά 1 δις €/μήνα. Επτά (7) στους δέκα (10) Έλληνες αδυνατούν να πληρώσουν φόρους και εισφορές. Οι απλήρωτοι λογαριασμοί προς την ΔΕΗ ανήλθαν σε 2,8 δις €. Σε ένα τρίμηνο οι απλήρωτοι λογαριασμοί αυξήθηκαν κατά 400 εκατ. €.

Οι δαπάνες των Ελλήνων για διακοπές στην Ελλάδα, μειώθηκαν κατά 64% την περίοδο 2008 – 2014 και από 3,16 δις € περιορίσθηκαν σε 1,14 δις €, ενώ οι δαπάνες για ταξίδια στο εξωτερικό μειώθηκαν κατά 72,2% και έγιναν 293 εκατ. € από 1 δις € του 2008.

«Σύμφωνα με όλες τις επίσημες στατιστικές η τάση «φτωχοποιήσεως» των Ελλήνων επιταχύνεται. Το 2018 με την ολοκλήρωση του Τρίτου Μνημονίου το 90% των Ελλήνων φορολογουμένων, θα εμφανίζει στις δηλώσεις του καθαρό ατομικό εισόδημα χαμηλότερο των 1.000€ τον μήνα. Ήδη, πάνω από 80% των φορολογουμένων, δηλαδή περισσότερο από 6,5 εκατ. πολίτες, δηλώνει ότι έχει καθαρές τριψήφιες μηνιαίες αποδοχές, ενώ με τα μέτρα που ψηφίσθηκαν τον Μάιο σε ασφαλιστικό και φορολογικό, η φτωχοποίηση θα συνεχισθεί με αμείωτο ρυθμό. Μέχρι το 2018, υπολογίζεται ότι επί πλέον 500.000 πολίτες θα σπάσουν το φράγμα των 1.000€, γεγονός που σημαίνει ότι 7 εκατ. πολίτες σε σύνολο 8 εκατ. εργαζομένων και συνταξιούχων, θα διαβιούν με καθαρές αποδοχές κάτω των 12.000€ τον χρόνο».

Η ανεργία τον Απρίλιο περιορίσθηκε σε 23,3% έναντι 25,8% της ανεργίας του Φεβρουαρίου 2016. Η βελτίωση αυτή αποδίδεται στην εποχικότητα.
Η μισθωτή εργασία στην Ελλάδα αντιπροσωπεύει το 65,85% της συνολικής απασχολήσεως έναντι 84,74% της Ευρωζώνης. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η αυτοαπασχόληση απετέλεσε διέξοδο για χιλιάδες μισθωτούς που έχασαν την δουλειά τους. Στην σημερινή Ελλάδα 1 στους 3 εργαζόμενους είναι ελεύθερος επαγγελματίας. Η ανεργία πλήττει κυρίως τους νέους ηλικίας 15-24 ετών (51,4%) και εκείνους που βρίσκονται κοντά στην συνταξιοδότηση (30%).

Το φορολογικό σύστημα τιμωρεί την μεσαία τάξη και τις επιχειρήσεις και δεν αφήνει περιθώρια για επενδύσεις και ανάπτυξη.
Τα μνημόνια δεν επιφέρουν τα αναμενόμενα αποτελέσματα.

Το 95% των 220 δις € που έχει λάβει η Ελλάδα, από την αρχή της κρίσεως, ως δάνεια από τον μηχανισμό στηρίξεως έχει κατευθυνθεί για να σωθούν κυρίως οι Ευρωπαϊκές Τράπεζες. Δηλ. μόνον 9,7 δις €, κάτι λιγώτερο
από το 5%, κατέληξε στον Ελληνικό Προϋπολογισμό και επομένως ήταν προς όφελος των Ελλήνων πολιτών.

«Σύμφωνα με έρευνα της Ευρωπαϊκής Σχολής Μάναντζμεντ και Τεχνολογίας (ESMT), του Βερολίνου, που δημοσιεύθηκε στην Γερμανική οικονομική εφημερίδα Handelsblatt, αποδεικνύεται πως «η Ευρώπη και το ΔΝΤ έσωσαν τα περασμένα χρόνια, κυρίως τις Τράπεζες και άλλους ιδιώτες πιστωτές». Ο Διευθυντής της ESMT, Γ. Ρόχολ, δήλωσε στην εφημερίδα ότι «με τα πακέτα βοηθείας σώθηκαν κυρίως οι Ευρωπαϊκές Τράπεζες». Ειδικώτερα, σύμφωνα με την έρευνα, 86,9 δις € χρησιμοποιήθηκαν για την εξόφληση παλαιών χρεών, 52,3 δις € για την αποπληρωμή τόκων και 37,3 δις € για την επανακεφαλαιοποίηση των Ελληνικών Τραπεζών.

Εδώ και έξι χρόνια η Ευρώπη προσπαθεί μάταια να τερματίσει την κρίση στην Ελλάδα με δάνεια και απαιτεί συνεχώς σκληρότερα μέτρα και μεταρρυθμίσεις.
Η αιτία της αποτυχίας βρίσκεται προφανώς λιγότερο στην πλευρά της Ελληνικής Κυβερνήσεως και περισσότερο στον σχεδιασμό των προγραμμάτων βοηθείας» σημειώνει η Γερμανική εφημερίδα.

Οι Ελληνικές Τράπεζες παρά τις επανακεφαλαιοποιήσεις εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν προβλήματα και δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις ανάγκες χρηματοδοτήσεως της οικονομίας. Το τραπεζικό κόστος δανεισμού είναι υψηλό και μη ανταγωνιστικό και τα διαθέσιμα των τραπεζών υφίστανται τις επιπτώσεις της επιπόλαιης κυβερνητικής πολιτικής με τους τυχοδιωκτισμούς της πολιτικής Βαρουφάκη, που προκάλεσε την εκροή καταθέσεων ύψους 45 δις € και την επιβολή των capital controls. Το σύνολο των κυβερνητικών αστοχιών εστοίχισαν στην Ελλάδα 86 δις € του Τρίτου Μνημονίου.

Είναι χαρακτηριστική η δήλωση του Γερμανού Υπουργού Β. Σόιμπλε ότι «Η Ελλάδα θα μπορούσε να βγει το 2014 από τον μηχανισμό στηρίξεως, αλλά αυτό κατέστη ανέφικτο λόγω των υποσχέσεων του ΣΥΡΙΖΑ για παραμονή στην Ευρωζώνη, χωρίς μεταρρυθμίσεις». Έκθεση του Lisbon Council (δεξαμενή σκέψεων με έδρα τις Βρυξέλλες) επιβεβαιώνει τις ανωτέρω απόψεις και προσθέτει: «Η διαπραγμάτευση του 2015 εστοίχισε 45 δις € στην Ελληνική
Οικονομία. Οι χειρισμοί της Ελληνικής Κυβερνήσεως οδήγησαν σε capital controls και νέο μνημόνιο, οι συνέπειες του οποίου ανέρχονται στο 25% του ΑΕΠ των 180 δις € δηλ. 45 δις €.

Η πρόσφατη έκθεση του Ανεξάρτητου Γραφείου Αξιολογήσεως (Independent Evaluation Office) του Δ.Ν.Τ. για τα προγράμματα σταθεροποιήσεως στην Ευρωζώνη, αποκαλύπτει τους λόγους αποτυχίας του πρώτου προγράμματος προσαρμογής της Ελλάδος (2010 -2012), αλλά και για την επιτυχή εφαρμογή των προγραμμάτων σε Ιρλανδία και Πορτογαλία.

Η κριτική του Ελληνικού προγράμματος επικεντρώνεται στα ακόλουθα σημεία:

α) Το Δ.Ν.Τ. συμμετέσχε σε ένα πρόγραμμα, χωρίς προηγουμένως να διαπιστωθεί η βιωσιμότητα του Δημοσίου Χρέους.
β) Οι στόχοι του προγράμματος ήσαν υπεραισιόδοξοι.
γ) Οι στόχοι δεν μπόρεσαν να πραγματοποιηθούν, διότι η χώρα δεν ήταν σύγχρονο ανεπτυγμένο Κράτος, εστερείτο των κατάλληλων διοικητικών μηχανισμών και προκλήθηκαν αντιδράσεις από οργανωμένα συμφέροντα (συνδικαλισμός – συντεχνίες), από σοβαρά προβλήματα εφαρμογής του προγράμματος καθώς και από τις επαναλαμβανόμενες πολιτικές κρίσεις.
δ) Αστοχία στις προβλέψεις του Δ.Ν.Τ. για τον ρυθμό αναπτύξεως και ανεργίας, υποεκτιμώντας τις επιπτώσεις της δημοσιονομικής προσαρμογής στο ΑΕΠ («πολλαπλασιαστής»).
ε) Η άρνηση για αναδιάρθρωση του Ελληνικού Χρέους στην αρχή του προγράμματος, παρά την μεγάλη πιθανότητα το χρέος να μην αποδειχθεί βιώσιμο, αποτελεί αντικείμενο κριτικής. Η έκθεση επισημαίνει ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η ΕΚΤ και μερικά κράτη – μέλη (κυρίως Γερμανία, Ολλανδία) ήσαν αντίθετα με την αναδιάρθρωση του χρέους για λόγους οικονομικούς, τεχνικούς ή πολιτικούς, με αποτέλεσμα οι Ελληνικές Αρχές να συμφωνήσουν, διότι χρειάζονταν επειγόντως την Ευρωπαϊκή βοήθεια. Τότε το Δ.Ν.Τ. έπρεπε να ζητήσει από τους Ευρωπαίους μεγαλύτερη χρηματοδότηση.
στ) Το Δ.Ν.Τ. δεν έλαβε υπόψη του τους περιορισμούς που ισχύουν για τις Χώρες της Νομισματικής Ενώσεως.

Ανεξάρτητα όμως από τις διαπιστώσεις της εκθέσεως, ουδείς μπορεί να αμφισβητήσει ότι επετεύχθη τεράστια δημοσιονομική προσαρμογή που επέτρεψε στην Χώρα να παραμείνει στην Ζώνη του Ευρώ.

Δυστυχώς οι Κυβερνήσεις και τα Πολιτικά Κόμματα, δέσμια του πολιτικού κόστους αδυνατούν να συνειδητοποιήσουν ότι η μοναδική λύση για την ουσιαστική αντιμετώπιση του οικονομικού προβλήματος, είναι ο περιορισμός του Κράτους, η πάταξη της φοροδιαφυγής και εισφοροδιαφυγής και η διεύρυνση της φορολογικής βάσεως.

Απαιτείται ένα δίκαιο και σταθερό (δεκαετία) φορολογικό σύστημα και ένα αποτελεσματικό τραπεζικό σύστημα.

Οι στρατηγικοί επενδυτές δεν έρχονται στην Ελλάδα, λόγω μη εκσυγχρονισμού της Δημοσίας Διοικήσεως και της δημιουργίας ενός θεσμικού πλαισίου φιλικού στην επιχειρηματικότητα. Στην σημερινή Ελλάδα έρχονται μόνον Hedge Funds και Private Equity Funds , δηλαδή επενδυτικά κεφάλαια για να πάρουν αυτό που θέλουν, στην τιμή που θέλουν και φεύγουν, δεν πραγματοποιούν επενδύσεις.

Η οικονομική ανάκαμψη, είναι επίπονη διαδικασία και δεν επέρχεται μόνον με ευχολόγια, απαιτούνται προσπάθειες και θυσίες. Τα οικονομικά προγράμματα μπορούν να επιτύχουν ή αποτύχουν για πολλούς λόγους, λόγος αποτυχίας είναι και οι υπεραισιόδοξοι στόχοι, όπως η επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% του ΑΕΠ το 2018.

Η Διοίκηση της Τραπέζης της Ελλάδος εκτιμά ότι στόχος του 3% για το 2018 μπορεί να επιτευχθεί υπό προϋποθέσεις όπως η εμπέδωση της εμπιστοσύνης και ενίσχυση της εκτιμήσεως ότι η Ελληνική Οικονομία έχει επανέλθει στην κανονικότητα και δεν επιφυλάσσει ανεπιθύμητες παλινδρομήσεις, η αξιοποίηση της δημοσίας περιουσίας και η ταχεία προώθηση των ιδιωτικοποιήσεων, η ορθολογική αντιμετώπιση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, η σταδιακή εξάΑείίρη των περιορισμών στην κίνηση κεφαλαίων και 01 μεταρρυθμίσεις για τόνωση της εξωστρέφειας.

Με τις ανωτέρω προϋποθέσεις να πληρούνται, η Τράπεζα της Ελλάδος εκτιμά ότι το ΑΕΠ θα μειωθεί μόνον -0,3% το 2016 και θα αυξηθεί κατά 2,5% το 2017, οι επενδύσεις θα αυξηθούν το 2016 κατά 0,8% και 10,8% το 2017, οι εξαγωγές θα αυξηθούν αντιστοίχως κατά 0,4% και 3,9%, ενώ η ανεργία από 24,1% ίο 2016 θα μειωθεί σε 22,8% το 2017.

Με αυτές λοιπόν τις αισιόδοξες εκτιμήσεις «Καλό Καλοκαίρι».

Αθήνα, 29 Ιουλίου 2016

Ο Συντάκτης
Γεώργιος Σ. Βλάχος
τ. Γενικός Γραμματέας
ΥΠΕΘΟ και ΥΕΝ

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter