Σαβ04272024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

Ισοζύγιο Πληρωμών (Ιανουάριος – Δεκέμβριος 2015) και Οικονομική Επισκόπηση

isozugio euro

Σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος, το Ισοζύγιο Πληρωμών της Χώρας, στο τέλος του 2015, παρουσίασε οριακό έλλειμμα -7,5 εκατ. €. Ουσιαστικά το Ισοζύγιο Πληρωμών παρουσιάζεται, για το έτος 2015, σχεδόν ισοσκελισμένο, έναντι ελλείμματος 3.767,4 εκατ. € του 2014 και 3.691,9 εκατ. € του 2013. Η σημαντική αυτή βελτίωση του Ισοζυγίου Τρεχουσών Συναλλαγών, αποδίδεται στην αύξηση των εσόδων από τον Τουρισμό και στην δραματική πτώση της τιμής του πετρελαίου, που προκάλεσε την μείωση των εισαγωγών.

Το Ισοζύγιο Αγαθών και Υπηρεσιών (Εμπορικό Ισοζύγιο και Ισοζύγιο Υπηρεσιών) εμφανίζει για το έτος 2015 έλλειμμα -234,6 εκατ. €, έναντι αντιστοίχων ελλειμμάτων -4.006,3 εκατ. € και -5.030,9 εκατ. € κατά τα έτη 2014 και 2013.

Το αποτέλεσμα του έτους 2015 προσδίδει την εντύπωση ότι το έλλειμμα του Ισοζυγίου Αγαθών -17.247,8 εκατ. €, σχεδόν καλύπτεται από το πλεόνασμα του Ισοζυγίου Υπηρεσιών +17.013,2 εκατ. €.

Το αποτέλεσμα αυτό δεν αντανακλά την βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της Ελληνικής οικονομίας αλλά επήλθε λόγω της παρατεταμένης οικονομικής κρίσεως, η οποία ακόμη και το 2015, υποτίθεται έτος ανακάμψεως, παρουσίασε τελικά κάμψη -0,3%.

Κατά τον μήνα Δεκέμβριο 2015 το έλλειμμα του Ισοζυγίου Τρεχουσών Συναλλαγών μειώθηκε σε -779,8 εκατ. € έναντι -1.868,8 εκατ. € του Δεκεμβρίου 2014 (-41%) και το έλλειμμα του Ισοζυγίου Αγαθών και Υπηρεσιών σε -1.146,4 εκατ. € από -1.517,4 εκατ. € κατά την αντίστοιχη περίοδο (-25%).

Το έλλειμμα του Εμπορικού Ισοζυγίου του 2015 (-17.247,8 εκατ. €) εμφανίζεται τελικά μειωμένο κατά 22,6% έναντι του αντιστοίχου ελλείμματος του 2014 (-22.279,4 εκατ. €).

Το Ισοζύγιο Καυσίμων εμφανίζει για το 2015 έλλειμμα -4.208,1 εκατ. € έναντι ελλείμματος -6.275,4 εκατ. € του 2014 (-33,0%), λόγω της δραματικής κάμψεως της τιμής των υγρών καυσίμων.

Οι Εισαγωγές Καυσίμων το 2015 περιορίσθηκαν σε 10.921,8 εκατ. € από 15.325,2 εκατ. € του 2014 (-29%), ενώ οι Εξαγωγές Καυσίμων μειώθηκαν σε 6.713,7 εκατ. € από 9.049,8 εκατ. € κατά την αντίστοιχη περίοδο (-26%).

Η ιδία περίπου τάση εμφανίζεται και τον Δεκέμβριο 2015. Επισημαίνεται ότι η τιμή των καυσίμων είναι ιδιαίτερα σημαντική για την εξισορρόπηση του Ισοζυγίου Πληρωμών της Χώρας και μια πιθανή αύξηση των τιμών θα προκαλέσει και αύξηση του ελλείμματος, με αποτέλεσμα την περαιτέρω αύξηση των αναγκών για εξωτερικό δανεισμό.

Το Ισοζύγιο Πλοίων παρουσιάζει έλλειμμα -447,8 εκατ. € έναντι ελλείμματος -2.173,1 εκατ. € του 2014 (-80%). Το έλλειμμα αποδίδεται στο γεγονός ότι οι αγορές πλοίων (623.2 εκατ. €) ήταν μεγαλύτερες των πωλήσεων (175,5 εκατ. €). Πάντως οι αγορές πλοίων του 2015 ήσαν σημαντικά μειωμένες έναντι των αγορών του 2014 (2.799,2 εκατ. €).

Οι Εξαγωγές Αγαθών, περιλαμβανομένων Καυσίμων και Πλοίων, περιορίσθηκαν το 2015 σε 24.787,2 εκατ. €, έναντι αντιστοίχων εξαγωγών του 2014, 26.788,0 εκατ. € (-7,5%).

Όμως, οι Εξαγωγές Αγαθών χωρίς Καύσιμα και Πλοία, παρουσίασαν σχετική αύξηση (+4,5%) και ανήλθαν σε 17.898,0 εκατ. € από 17.112,1 εκατ. € του προηγουμένου έτους.

Το Σύνολο των Εισαγωγών εμφανίζει σημαντική κάμψη, λόγω μειώσεως της τιμής των καυσίμων και των πωλήσεων πλοίων και περιορίζεται σε 42.036,0 εκατ. € από 49.067,4 εκατ. € του προηγουμένου έτους (-14,4%).

Οι Εισαγωγές Αγαθών χωρίς Καύσιμα και Πλοία παρουσιάζουν οριακή κάμψη (-1,5%) και ανέρχονται σε 30.489,9 εκατ. € από 30.943,0 εκατ. € του 2014. Η κάμψη αυτή αντανακλά τις επιπτώσεις των μέτρων ελέγχου της κινήσεως κεφαλαίων.

Οι Εισπράξεις από τον Τουρισμό αυξήθηκαν σημαντικά και ανήλθαν σε 14.194,4 εκατ. € από 13.393,1 εκατ. € του προηγουμένου έτους (+5,9%). Ο Τουρισμός εξελίσσεται στην πλέον σημαντική και σχεδόν μοναδική πηγή αδήλων πόρων μετά την προσφάτως παρατηρηθείσα εκτροπή του ναυτιλιακού συναλλάγματος.

Οι Εισπράξεις από Μεταφορές συνεχίζουν την πτωτική τους πορεία, λόγω ναυτιλίας και περιορίζονται σε 9.968,3 εκατ. € από 13.130,8 εκατ. € του 2014 (-24,2%).

Το Ναυτιλιακό Συνάλλαγμα εμφανίζει δραματική μείωση και περιορίζεται το 2015 σε 8.136,8 εκατ. € από 11.448,7 εκατ. € του προηγουμένου έτους (-29%). Η ίδια τάση και πλέον αυξημένη, παρουσιάζεται και κατά τον μήνα Δεκέμβριο 2015 κατά τον οποίο οι εισπράξεις από την Ναυτιλία περιορίζονται σε 515,4 εκατ. € από 1.052,6 εκατ. € του αντιστοίχου μήνα του 2014 (-51,1%).

Οι μειώσεις των εισπράξεων από την Ναυτιλία, αποδίδονται στην αβεβαιότητα ως προς το φορολογικό καθεστώς της Ελληνικής Ναυτιλίας αλλά και στην αύξηση του κόστους λειτουργίας των Ναυτιλιακών επιχειρήσεων στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα την εκτροπή του Ναυτιλιακού Συναλλάγματος στην φιλόξενη Κύπρο.

Ιδιαίτερα σημαντική είναι η μείωση της δαπάνης για την εξυπηρέτηση του Δημοσίου Χρέους. Κατά το 2015 η δαπάνη για την καταβολή τόκων εξυπηρετήσεως του χρέους, περιορίζεται σε 4.525,0 εκατ. € από 5.439,6 εκατ. € και 6.097,1 εκατ. € των ετών 2014 και 2013, που αντιστοιχούν σε αντίστοιχες μειώσεις -16,1% και -25,8%.

Οι μειώσεις αυτές αποδίδονται στις θετικές επιπτώσεις του PSI (Private Sector Involvement).

Τέλος, όσον αφορά στον τομέα των Επενδύσεων, συνεχίζεται η επενδυτική άπνοια. Το 2015 έκλεισε με αποεπένδυση της Ελληνικής Οικονομίας, λαμβανομένου υπόψη ότι οι άμεσες επενδύσεις εξωτερικού παρουσίασαν κάμψη -257,6 εκατ. € έναντι επενδύσεων 1.262,5 εκατ. € και 2.179,4 εκατ. € της αντιστοίχου περιόδου των ετών 2014 και 2013.

Β. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ

Η πορεία της Ελληνικής Οικονομίας δεν είναι ικανοποιητική. Το Ισοζύγιο Πληρωμών εμφανίζεται σχεδόν ισοσκελισμένο, αλλά η εικόνα αυτή είναι απατηλή. Η οικονομία είναι ιδιαιτέρως εύθραυστη. Η συνεχιζόμενη επταετής οικονομική ύφεση δεν εμφανίζει συμπτώματα τερματισμού.

Η μείωση των εισοδημάτων έχει προκαλέσει την ουσιαστική μείωση των εισαγωγών, ενώ οι εξαγωγές, λόγω μειωμένης ανταγωνιστικότητας και capital controls, δεν ωφελήθησαν επαρκώς της μειώσεως του κόστους εργασίας.

Οι εισπράξεις από την Ναυτιλία ακολουθούν πτωτική πορεία, επακόλουθο της κρίσεως του διεθνούς εμπορίου και της εσφαλμένης Κυβερνητικής Πολιτικής.

Η σχετικά ικανοποιητική εικόνα του Ισοζυγίου των Πληρωμών οφείλεται στην πτώση των διεθνών τιμών των καυσίμων και στην βελτίωση του Τουρισμού, λαμβανομένου υπόψη ότι λόγω των πολεμικών γεγονότων στην περιοχή και στην αύξηση της τρομοκρατίας, η Ελλάδα διατηρεί το σχετικό πλεονέκτημα.

Οι παράγοντες όμως αυτοί είναι εξωγενείς και αποδίδονται στην διεθνή συγκυρία.

Η Ελλάδα, δεν έχει λάβει κανένα μέτρο και δεν έχει ακολουθήσει καμμία πολιτική που θα οδηγούσε τη Χώρα στην Ανάπτυξη και στη βελτίωση των οικονομικών και κοινωνικών της δομών.

Ο Κρατικός Προϋπολογισμός εμφανίζεται πλεονασματικός, την στιγμή κατά την οποία οι οφειλές του Ελληνικού Δημοσίου προς ιδιώτες είναι πολλαπλάσιες του πλεονάσματος. Τον Ιανουάριο 2016 οι οφειλές του Δημοσίου προς ιδιώτες ανήρχοντο σε 5,471 δις € έναντι αντιστοίχων οφειλών 3,95 δις € του Ιανουαρίου 2015 και η παρατηρούμενη τάση είναι αυξητική.

Η ανεργία, σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία διατηρείται σταθερά σε υψηλά επίπεδα. Τον Νοέμβριο 2015 ανήρχετο σε 24,6% έναντι 24,7% του Οκτωβρίου 2015 και 25,9% του Νοεμβρίου 2014. Το σύνολο των απασχολουμένων τον Νοέμβριο 2015 ήταν 3.620.750 άτομα και ο αριθμός των ανέργων 1.180.516 άτομα. Η βραχυχρόνια ανεργία μετατρέπεται σε μακροχρόνια, με αποτέλεσμα να απαξιωθεί η όποια απόκτηση γνώσεων, προσόντων και δεξιοτήτων.

Πολλοί νέοι με υψηλό επίπεδο σπουδών και τεχνογνωσίας εγκαταλείπουν την χώρα για να κατακτήσουν μια ελκυστική θέση εργασίας στο εξωτερικό. Κατ' αυτόν τον τρόπο εμφανίζεται το φαινόμενο της μεταναστεύσεως σε τρίτες χώρες του πιο καλά εκπαιδευμένου ανθρώπινου δυναμικού, δηλαδή της διαρροής εγκεφάλων (Brain – Drain).

Η οικονομία και η ανταγωνιστικότητά της πλήττονται ευθέως από την εξέλιξη αυτή, καθώς η παραγωγή της καινοτομίας για την κατάκτηση ξένων αγορών προϋποθέτει υψηλό επίπεδο σπουδών και τεχνογνωσίας, το οποίο η Χώρα μας αποστερείται.

Η ανεργία των νέων συνιστά ένα κρίσιμο κοινωνικό και οικονομικό ζήτημα υψηλής πολυπλοκότητας, που συσχετίζεται άμεσα με το μοντέλο της οικονομικής αναπτύξεως, τη λειτουργία του εκπαιδευτικού συστήματος και του συστήματος της επαγγελματικής καταρτίσεως και του τρόπου που αυτά διασυνδέονται με την οικονομία, τις επιχειρήσεις και την αγορά εργασίας.

Στο άμεσο όμως μέλλον δεν υπάρχει καμία απολύτως ελπίδα να απορροφηθεί αυτός ο αριθμός των ανέργων, λαμβανομένου υπόψη ότι υπάρχει επενδυτική άπνοια. Ουδεμία επένδυση πραγματοποιείται και το κλίμα που καλλιεργείται στον Τόπο μας είναι εχθρικό κάθε επιχειρηματικής δραστηριότητας και κάθε ιδιωτικής πρωτοβουλίας.

Σύμφωνα με στοιχεία της Διεθνούς Τραπέζης για το 2015 σχετικά με την φιλικότητα προς τις επιχειρήσεις των χωρών – μελών της Ε.Ε., η χώρα μας κατατάσσεται στην 26 θέση μεταξύ των 28 χωρών.

Η Ελληνική επιχείρηση πλήττεται από επαχθή φορολογική επιβάρυνση, έλλειψη ρευστότητας, υψηλό κόστος χρήματος και ενέργειας, γραφειοκρατία, διαφθορά, συχνές αλλαγές της νομοθεσίας, καθυστερήσεις στην εξόφληση των οφειλών του δημοσίου και την επιβολή των capital controls.

Το κλίμα της απαισιοδοξίας και αβεβαιότητος που επικρατεί όσον αφορά στις μελλοντικές οικονομικές εξελίξεις καθιστούν εύθραυστη την ισορροπία στην οικονομία. Η επιβολή των capital controls το περασμένο καλοκαίρι, απετέλεσε την χαριστική βολή.

Η Ελληνική επιχείρηση δεν μπόρεσε να αξιοποιήσει το ευνοϊκό διεθνές κλίμα, που προκάλεσε η μείωση των τιμών πετρελαίου και ο μηδενισμός των επιτοκίων. Η Ελληνική επιχείρηση και ιδίως ο επιχειρηματίας αντιμετωπίζονται εχθρικά παρά τη μεγάλη τους οικονομική και κοινωνική συμβολή στη λειτουργία του Κράτους.

Η υψηλή φορολογία σε συνδυασμό με άλλες φορολογικές επιβαρύνσεις που θεσπίζονται ετησίως, αναγκάζουν τις Ελληνικές επιχειρήσεις να αναζητούν διέξοδο σε Βαλκανικές Χώρες και να επιδιώκουν την αλλαγή της φορολογικής έδρας.

Στόχος της φορολογικής κυβερνητικής πολιτικής είναι οι εργαζόμενοι, οι συνταξιούχοι και οι επιχειρήσεις.

Η φορολογία φυσικών και νομικών προσώπων αυξάνεται, αυξάνεται επίσης και η προκαταβολή φόρου εισοδήματος από 55% σε 75%, η εισφορά αλληλεγγύης αντί της μειώσεως, επαυξάνεται και παγιώνεται, ενώ η αύξηση των συντελεστών Φ.Π.Α. δεν απέδωσε τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Τα έσοδα του 2015 από Φ.Π.Α. αυξήθηκαν μόνον κατά 0,09%, δηλαδή μόνον κατά 12 εκατ. € σε σύνολο εσόδων από Φ.Π.Α. στα 13,6 δις €.

Τα Φορολογικά έσοδα του 2015, ελαφρώς μειωμένα έναντι του 2014, περιορίσθηκαν σε 43,61 δις €, εκ των οποίων 19,84 δις € Άμεσοι Φόροι και 23,77 δις € έμμεσοι Φόροι. Το γεγονός ότι η άμεση φορολογία απέδωσε το 45% της συνολικής φορολογίας, αποδεικνύει την ανισότητα και αδικία του φορολογικού συστήματος.

Καμία προσπάθεια για τον περιορισμό του μεγέθους του δημόσιου τομέα και την μείωση των κρατικών δαπανών.

Παρά την ύφεση, το κριτήριο του «πολιτικού κόστους» και της «ιδεοληψίας», εξακολουθούν να κυριαρχούν.

Διακεκριμένος επιστήμων και Ακαδημαϊκός (Γρ. Σκαλκέας) σε συνέντευξή του στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, επισημαίνει ότι η Ελλάδα χρειάζεται 10-12.000 ιατρούς και έχει 80-90.000 ιατρούς, με αποτέλεσμα να έχουμε έναεπιστημονικό προλεταριάτο.

Η Ελλάδα έχει γεμίσει με Πανεπιστήμια και ΤΕΙ, τα οποία παράγουν σε αρκετές περιπτώσεις, αμφιβόλου ποιότητος επιστήμονες. Κάθε πόλις και Πανεπιστήμιο ή ΤΕΙ για την ενίσχυση της τοπικής οικονομίας και την επανεκλογή των τοπικών βουλευτών.

Αρκεί ένα διαμέρισμα πολυκατοικίας για να στεγάσει την διοίκηση του Πανεπιστημίου ή ΤΕΙ και όσον αφορά για τις αίθουσες διδασκαλίας θα δούμε. Κανείς από αυτούς τους εμπνευστές των Πανεπιστημίων – ΤΕΙ, δεν ενδιαφέρθηκε για βιβλιοθήκες και βιβλία, για αίθουσες εργαστηρίων και ερευνών, για εστίες φοιτητών και σπουδαστών. Ουδεμία αξιολόγηση του ακαδημαϊκού έργου.

Οι κατ' εξοχήν αξιολογητές της επιδόσεως των φοιτητών – σπουδαστών, αρνούνται τη δική τους αξιολόγηση. Αρκεί τα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ να είναι κρατικά και όχι ιδιωτικά και να πληρώνουν οι φορολογούμενοι.

Κάποτε το παραμύθι αυτό πρέπει να σταματήσει. Να επιτραπεί η λειτουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων, όπως και στο εξωτερικό, με αυστηρές όμως προδιαγραφές και ελέγχους τηρήσεως των προδιαγραφών.

Παράλληλα, πρέπει να μειωθεί ο αριθμός και το μέγεθος των κρατικών Πανεπιστημίων και ο αριθμός των διδασκόντων σε αυτά, ώστε να μειωθούν οι κρατικές δαπάνες.

Η ΕΡΤ δεν πρέπει να επιδοτείται σε βάρος των φορολογουμένων, αν είναι βιώσιμη να διατηρηθεί, άλλως να κλείσει. Η Βουλή δεν χρειάζεται Τηλεοπτικό Σταθμό, ούτε χρειάζεται το Ίδρυμα της Βουλής, του οποίου μοναδική προσφορά είναι να «τακτοποιήσουμε τα παιδάκια μας».

Ο αριθμός των Ελληνικών Πρεσβειών, έχει υπέρμετρα αυξηθεί, ιδίως μετά την κατάρρευση του Υπαρκτού Σοσιαλισμού και επιβάλλεται η μείωσή του με αξιοπρεπή εμφάνιση των υπολοίπων.

Υπάρχουν άχρηστοι οργανισμοί που πρέπει να καταργηθούν γιατί δεν προσφέρουν κανένα έργο. Υπάρχουν πολλές δυνατότητες για εξοικονόμηση πόρων.

Όσον αφορά στις διαρθρωτικές αλλαγές, δεν λαμβάνονται τα επιβαλλόμενα μέτρα για την αποδέσμευση της οικονομίας και την απελευθέρωση των παραγωγικών δυνάμεων.

Οι ιδιωτικοποιήσεις έχουν τελματώσει, κλασσική περίπτωση η αξιοποίηση του Ελληνικού και του Αστέρα Βουλιαγμένης, όσον δε αφορά στην παραχώρηση του ΟΛΠ στην Κινεζική COSCO, κατόπιν διεθνούς διαγωνιστικής διαδικασίας, το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας προσπαθεί να την τορπιλίσει με την δημιουργία της Δημόσιας Αρχής Λιμένα Πειραιά.

Η Αρχή αυτή, το κόστος λειτουργίας της οποίας θα καλύπτει ο ΟΛΠ, θα ασκεί ουσιαστικά την διοίκηση του ΟΛΠ, λαμβανομένου υπόψη ότι θα καθορίζει την επενδυτική πολιτική του Οργανισμού και θα διαμορφώνει το «κοινωνικό μέρισμα» το οποίο παράγεται. Κατά δήλωση του αρμόδιου Υπουργού «πρέπει να διατηρηθεί ο δημόσιος έλεγχος».

Φαίνεται ότι το «Πρώτη φορά Αριστερά» καλά κρατεί και η ιδεοληψία κυριαρχεί. Η Κομμουνιστική αντίληψη της Κυβερνήσεως δεν τους επέτρεψε να αντιληφθούν ότι η τμηματική ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ το 2008 από την COSCO κατέστησε τον Λιμένα του Πειραιώς, τον ταχύτερα αναπτυσσόμενο λιμένα διακινήσεως εμπορευματοκιβωτίων την περίοδο 2009-2013.

Η αύξηση της διακινήσεως εμπορευματοκιβωτίων ανήλθε σε 476%, κατατάσσοντας τον λιμένα του Πειραιά στην πρώτη θέση μεταξύ 50 λιμένων παγκοσμίως ως προς τον ρυθμό αναπτύξεως.

Από τα 665.000 εμπορευματοκιβώτια που διακινούνταν στον λιμένα το 2009, το 2013 ο αριθμός αυτός άγγιζε τα 3,16 εκατ. εμπορευματοκιβώτια. Επισημαίνεται ότι κατά το 2014 ο αριθμός αυτός αυξήθηκε σε 3,7 εκατ. εμπορευματοκιβώτια. Αύξηση μεταξύ 2013-2014 της τάξεως του 19%.

Το τίμημα που προσέφερε η COSCO για το 51% των μετοχών του ΟΛΠ, είναι υψηλότερο των Κυβερνητικών προσδοκιών, εν μέσω πολιτικής αβεβαιότητος. Το τίμημα ανέρχεται σε 370 εκατ. € εκ των οποίων τα 280 εκατ. € αφορούν το 51% των μετοχών, που θα καταβληθεί άμεσα και τα υπόλοιπα 90 εκατ. €, το 16% των μετοχών που θα μεταβιβασθεί σε πέντε χρόνια μετά την ολοκλήρωση της πρώτης συναλλαγής. Ο διαγωνισμός κατέληξε σε υπερτίμημα 50% σε σχέση με τον μέσο όρο της τιμής της μετοχής το τελευταίο τρίμηνο και υπερτίμημα 63% σε σχέση με το κλείσιμο της τιμής της μετοχής την προηγούμενη ημέρα (19/1/2016).

Υπενθυμίζεται ότι η ιδιωτικοποίηση των προβλήτων ΙΙ και ΙΙΙ του ΟΛΠ από την COSCO είχε ως αποτέλεσμα την δημιουργία 850 νέων θέσεων εργασίας. Η Σύμβαση Παραχωρήσεως του 2008 προσφέρει σήμερα περίπου το 40% των ετησίων εσόδων του ΟΛΠ και το 200% των ετησίων κερδών του. Ο ΟΛΠ έχει έσοδα από την COSCO 40 εκατ. € και κέρδη λιγότερο από 20 εκατ. €, κυρίως εξαιτίας των υψηλών ζημιών που εμφανίζει η δραστηριότητα του προβλήτα Ι, τον οποίο διαχειρίζεται ο ΟΛΠ.

Η επιτυχής ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ πρέπει να συνετίσει την Κυβέρνηση και να αντιληφθεί ότι οι διαφανείς ιδιωτικοποιήσεις συμβάλλουν ουσιαστικά στην καταπολέμηση της ανεργίας και στην πολυπόθητη οικονομική ανάπτυξη.

Ο Τουρισμός εξελίσσεται ιδιαιτέρως ικανοποιητικά, διότι συνιστά αποκλειστική δραστηριότητα του ιδιωτικού τομέα. Τα έσοδα από τον τουρισμό το 2015 ανήλθαν σε 14,2 δις € και ο αριθμός των αφίξεων τουριστών σε 26 εκατ. άτομα.

Οι προοπτικές για το 2016 δεν είναι ενθαρρυντικές, διότι λόγω της ανερμάτιστης μεταναστευτικής – προσφυγικής πολιτικής της Κυβερνήσεως θα πληγούν τουριστικοί προορισμοί του Αιγαίου. Νησιά του Ανατολικού Αιγαίου και κυρίως η νήσος Κως θα υποστούν σημαντικές ζημιές λόγω των προσφύγων.

Υπάρχει έντονη ανησυχία λόγω ανικανότητος διαχειρίσεως των προσφυγικών μεταναστευτικών ροών. Το προσφυγικό όμως θα δημιουργήσει σοβαρό πρόβλημα μεσοπρόθεσμα και στην Ακτοπλοΐα, παρά τα όποια βραχυπρόθεσμα οφέλη από την αύξηση της σχετικής επιβατικής κινήσεως.

Η αύξηση των ταξιδιωτικών εσόδων το 2015 αποδίδεται στην σημαντική αύξηση των εισπράξεων από Αμερικανούς και Βρετανούς τουρίστες. Οι εισπράξεις από Αμερικανούς τουρίστες αυξήθηκαν κατά 44,4% φθάνοντας σε επίπεδο ρεκόρ των 945,6 εκατ. € και από τους Βρετανούς κατά 30,5%, ξεπερνώντας τα 2 δις €.

Οι Γερμανοί τουρίστες καταλαμβάνουν την πρώτη θέση με εισπράξεις 2.266 εκατ. € και αύξηση 13,6%, ενώ οι Γάλλοι τουρίστες ξόδεψαν 1.204 εκατ. € και πραγματοποίησαν αύξηση 6,6%. Στον αντίποδα εμφανίζονται οι Ρώσσοι οι οποίοι πραγματοποίησαν πτώση κατά 63,2 % και οι εισπράξεις διαμορφώθηκαν σε 425,5 εκατ. €.

Αρνητικό στοιχείο συνιστά το γεγονός ότι η μέση δαπάνη ανά ταξείδι μειώθηκε κατά 1,2% και περιορίσθηκε σε 582,9 €. Παράλληλα, οι καθαρές εισπράξεις από την παροχή ταξειδιωτικών υπηρεσιών αντιστάθμισαν κατά 70,6% το έλλειμμα του Ισοζυγίου Αγαθών και συνέβαλαν κατά 71,5% στο σύνολο των καθαρών εισπράξεων από υπηρεσίες.

Σύμφωνα με στοιχεία της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών (Ε.Ε.Ε.), η Ελληνόκτητη ναυτιλία διατηρεί την πρώτη θέση διεθνώς και ελέγχει ακόμη μεγαλύτερο μερίδιο του παγκοσμίου στόλου. Η ναυτιλία των Ελλήνων, παρά το δυσμενές περιβάλλον στην ναυλαγορά του ξηρού φορτίου, αύξησε το ποσοστό της σε όρους χωρητικότητος στο 19,63%, στις αρχές του 2016, από 17% της αντιστοίχου περιόδου του 2015.

Ο Ελληνόκτητος στόλος αριθμεί περίπου 4.500 πλοία (άνω των 1.000 τόνων ολικής χωρητικότητος). Οι Έλληνες εφοπλιστές κατέχουν το 49,96% της χωρητικότητος σε dwt του στόλου της Ευρωπαϊκής Ενώσεως.

Τα μεγέθη της Ελληνόκτητης Ναυτιλίας είναι ακόμη μεγαλύτερα εάν περιληφθούν και πλοία μικρότερα των 1.000 τόνων ολικής χωρητικότητος, τα οποία είναι ποντοπόρα. Τα Ελληνικά μεγέθη είναι κατά πολύ μεγαλύτερα της Ιαπωνίας που είναι η δεύτερη διεθνώς ναυτιλιακή δύναμη σε όρους χωρητικότητας και σχεδόν διπλάσια της τρίτης Κίνας.

Η Γερμανία καταλαμβάνει την τέταρτη θέση και το Χόνγκ Κόνγκ την πέμπτη.

Η ναυτιλιακή αγορά αντιμετωπίζει μεγάλη κρίση και διανύει την χειρότερη εποχή της στον κλάδο των μεταφορών ξηρού φορτίου χύδην, ενώ αντιθέτως ο κλάδος των δεξαμενοπλοίων διανύει την καλλίτερη εποχή του από το 2008. Θετικά αποτελέσματα εμφανίζει η μεταφορά παραγώγων προϊόντων πετρελαίου και υγροποιημένου αερίου.

Η Ελληνόκτητη ποντοπόρος ναυτιλία, αποκλειστικό δημιούργημα της ιδιωτικής πρωτοβουλίας, πρωταγωνιστεί διεθνώς παρά τον σκληρό διεθνή ανταγωνισμό.

Την δύναμη της Ελληνικής Ναυτιλίας αγνοεί, δυστυχώς, η Ελληνική Διπλωματία, ενώ η Κυβέρνηση με την πολιτική της εκτρέπει τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις στην Κύπρο, με δυσμενείς επιπτώσεις στην εισροή του ναυτιλιακού συναλλάγματος, την απασχόληση και τα δημοσιονομικά έσοδα.

Πρόσφατα η Ελληνική Ναυτιλία δέχεται πιέσεις από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για μεταβολή της φορολογικής μεταχειρίσεως, σε ότι αφορά στον κλάδο των θαλασσίων μεταφορών, προκειμένου να μη παραπεμφθεί για παράνομες επιδοτήσεις.

Η Ελληνική πλευρά (Ε.Ε.Ε.) υποστηρίζει ότι το Ελληνικό ναυτιλιακό πλαίσιο αποτελεί προενταξιακό δίκαιο, το οποίο αναγνωρίσθηκε πλήρως κατά την εισδοχή της Ελλάδος το 1981 στην τότε Ευρωπαϊκή Οικονομική Κοινότητα και δεν έχει αμφισβητηθεί έως σήμερα, αποτελώντας σημαντικό τμήμα της Εθνικής Πολιτικής για την προσέλκυση επενδύσεων στον ναυτιλιακό τομέα. Επιπλέον επισημαίνεται ότι ουδεμία επίσημη καταγγελία υπεβλήθη στην Γενική Δ/νση Ανταγωνισμού ώστε να προκληθεί σχετική έρευνα και απόφαση.

Ελπίζεται ότι η Ελληνική Κυβέρνηση δεν θα αδρανήσει και θα προσπαθήσει να διατηρήσει την Ελληνική Ναυτιλία (Ελληνική Σημαία) στον Τόπο της. Πλήττονται άμεσα Ελληνικά συμφέροντα και οι ιδεοληψίες δεν χωρούν.

Σύμφωνα με ανάλυση του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων (Π.Σ.Ε.) και του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και μελετών (Κ.Ε.Ε.Μ.) για το 2015, προκύπτει μείωση της συνολικής αξίας των Ελληνικών εξαγωγών κατά 5,1% στα 25,8 δις €, έναντι 27,2 δις € του 2014. Οι εξαγωγείς καταλογίζουν στην Κυβερνητική πολιτική, λόγω εφαρμογής των capital controls, απώλειες 3,5 δις € στις εξαγωγές του 2015 που αντιστοιχεί περίπου σε 2% του ΑΕΠ. Σύμφωνα με έρευνα του ΙΟΒΕ προβλέπεται μείωση των εξαγωγών για το 2016.

Οι εξαγωγικές επιχειρήσεις πλήττονται από τα capital controls, την έλλειψη ρευστότητος, το κόστος του χρήματος και της ενέργειας, όπως και από την καθυστέρηση της επιστροφής του πιστωτικού υπολοίπου του Φ.Π.Α. και λοιπών φόρων, παράλληλα με την υψηλή φορολογία.

Στην υψηλή φορολογία αποδίδεται το μέγεθος της φοροδιαφυγής στην Ελλάδα, που ανέρχεται σε 26,86% του ΑΕΠ, σύμφωνα με στοιχεία του Ο.Ο.Σ.Α.
Επισημαίνεται ότι η παραοικονομία περιορίζει τους δημόσιους πόρους και τις επενδύσεις, δυσχεραίνει την εφαρμογή πολιτικής στον τραπεζικό τομέα, προκαλεί συνθήκες άνισου ανταγωνισμού μεταξύ των επιχειρήσεων, οδηγεί στην εδραίωση ενός κλίματος κοινωνικά αποδεκτής απαξιώσεως του κράτους, των θεσμών και της νομοθεσίας και τελικά προκαλεί νέες αυξήσεις της φορολογίας, οι οποίες με την σειρά τους εντείνουν τα κίνητρα για φοροδιαφυγή.

Οι εξελίξεις του Χρηματιστηρίου Αξιών Αθηνών είναι απογοητευτικές. Το Ελληνικό Χρηματιστήριο παρουσιάζει τις μεγαλύτερες απώλειες του κόσμου και επέστρεψε στα επίπεδα του 1987. Τις μεγαλύτερες απώλειες εμφανίζουν οι Τραπεζικές μετοχές.

Η μη ολοκλήρωση της αξιολογήσεως από τις Κοινοτικές Αρχές και το Δ.Ν.Τ. εγκυμονεί κινδύνους για την Εθνική μας Οικονομία και το Grexit δεν εξέλειπε πλήρως. Η μη ικανοποιητική πορεία των μεταρρυθμίσεων, οι διαφωνίες για το Ασφαλιστικό και το Φορολογικό και οι καθυστερήσεις στις διαπραγματεύσεις που έσπρωξαν τις τραπεζικές μετοχές στον γκρεμό αυξάνουν τους φόβους πως ίσως χρειασθεί ένας νέος γύρος ανακεφαλαιοποιήσεως των Ελληνικών Τραπεζών, κάτι που αν συμβεί θα περιλαμβάνει και bail – in , με ότι αυτό συνεπάγεται για τους Έλληνες καταθέτες αλλά και διεθνείς επενδυτές και funds που έχουν επενδύσει περισσότερο από 10 δις € στο Ελληνικό Τραπεζικό Σύστημα.

Η σημαντική πτώση της τιμής των καυσίμων είναι θετική εξέλιξη για την διεθνή οικονομία και εκτιμάται ότι η παγκόσμια οικονομία θα βελτιωθεί από 0,4% - 0,8% λόγω μειώσεως της τιμής του πετρελαίου. Πάντως ο Έλληνας καταναλωτής δεν πρόκειται να απολαύσει χαμηλή τιμή βενζίνης, διότι οι συνολικές επιβαρύνσεις στην τιμή της βενζίνης ανέρχονται σε 0,93 – 0,98€/lt. Δηλαδή και να μηδενισθεί η τιμή των καυσίμων ο Έλληνας καταναλωτής θα επιβαρύνεται με 1€/lt.

Ο πληθωρισμός το 2015 συνέχισε την πτωτική του πορεία, κυρίως λόγω μειώσεως των τιμών ενέργειας. Το 2016 προβλέπεται μικρή αύξηση του πληθωρισμού 0,5% - 1,0%.

Ο παρατηρούμενος αποπληθωρισμός στην Ευρωζώνη θα είναι καταστροφικός, διότι θα αυξάνεται το ονομαστικό βάρος του Χρέους. Η προοπτική αυτή δημιουργεί συνθήκες λήψεως μέτρων από την ΕΚΤ με έμφαση στην χαλάρωση της ασκούμενης νομισματικής πολιτικής για να ενισχυθεί η ανάπτυξη και να καταπολεμηθεί η ανεργία.

Ελπίζεται να ολοκληρωθεί η αξιολόγηση, ώστε και η Ελλάδα να ωφεληθεί των νέων μέτρων πολιτικής. Πάντως η υποχώρηση της τιμής του πετρελαίου μπορεί να τονώσει την ανάπτυξη, αλλά την ίδια στιγμή εντείνει την απειλή αποπληθωρισμού για την Ευρωζώνη.

Η ύφεση συνεχίσθηκε και το 2015, αλλά με ρυθμό χαμηλότερο του προβλεπομένου (-0,3%). Αυτό αποδίδεται στην πορεία των υπηρεσιών (τουρισμός, χονδρικό – λιανικό εμπόριο, πωλήσεις αυτοκινήτων). Ιδιαίτερα το δ' τρίμηνο οι εξελίξεις υπήρξαν καλλίτερες των αναμενομένων, η ύφεση όμως αποδίδεται στην μείωση των επενδύσεων κατά 13,2% έναντι του 2014 αφού περιορίσθησαν σε 19,4 δις €. Οι προβλέψεις του ΙΟΒΕ διαβλέπουν ύφεση και για το 2016 (1,5%).

Το Διεθνές κλίμα δεν είναι ικανοποιητικό. Οι προοπτικές αναπτύξεως της παγκοσμίου οικονομίας, σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ αναθεωρούνται προς τα κάτω και περιορίζονται σε 3,0% για την περίοδο 2015-2016. Η ανάπτυξη στις ΗΠΑ θα μειωθεί στο 2% από 2,4% το 2015 και από 2,5% που ήταν η αρχική πρόβλεψη για το 2016. Στην Ευρωζώνη η ανάπτυξη το 2016 θα μειωθεί στο 1,4% (αρχική πρόβλεψη 1,8%) από 1,5% το 2015.

Στην Γερμανία, την ατμομηχανή της Ευρωζώνης, η ανάπτυξη θα μειωθεί στο 1,3% το 2016 (αρχική πρόβλεψη 1,8%) από 1,4% το 2015, ενώ ακόμη χειρότερη θα είναι η κατάσταση σε Γαλλία και Ιταλία. Για την Κίνα ο ΟΟΣΑ προβλέπει επιβράδυνση της αναπτύξεως στο 6,5% το 2016 και στο 6,2% το 2017.

Στην Βραζιλία, τη μεγαλύτερη οικονομία της Λατινικής Αμερικής, η ύφεση παίρνει διαστάσεις χιονοστιβάδας και αναμένεται να φθάσει το 4% το 2016 (αρχική πρόβλεψη 1,2%). Η Κομισιόν προέβλεπε τον περασμένο Νοέμβριο ανάπτυξη 1,8% για την Ευρωζώνη το 2016 και 1,9% για την Γερμανία.

Στις νέες, ενδιάμεσες προβλέψεις του Φεβρουαρίου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναθεώρησε ελαφρώς προς το χειρότερο τις προβλέψεις της για ανάπτυξη 1,7% στην Ευρωζώνη το 2016 και 1,8% στην Γερμανία. Ο ΟΟΣΑ συνιστά στις Κυβερνήσεις τον μεγάλων οικονομιών «να σταματήσουν να εφαρμόζουν περιοριστική δημοσιονομική πολιτική».
« Η δέσμευση για αύξηση των δημοσίων επενδύσεων θα ενίσχυε τη ζήτηση και θα υποστήριζε την μελλοντική ανάπτυξη».

Οι συστάσεις αυτές πρέπει να ληφθούν υπόψη και από Κυβερνήσεις μικροτέρων οικονομιών όπως η Ελλάδα και να προχωρήσει γρήγορα η απορρόφηση των πόρων του νέου ΕΣΠΑ.

Το ύψος των χρηματοδοτικών πόρων του ΕΣΠΑ 2014-2020 ανέρχεται συνολικά σε 25,09 δις € και ουσιαστικά ξεκινά το 2016. Τα χρήματα που θα πρέπει να απορροφηθούν το 2016 στο πλαίσιο του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων ανέρχονται σε 6,7 δις €.

Από αυτά τα 2,5 δις € είναι η κοινοτική συνδρομή για έργα που έχουν ενταχθεί στο νέο πρόγραμμα, στο 3,5 δις € ανέρχονται οι πόροι που θα πρέπει να βάλει ο κρατικός προϋπολογισμός για τα συγχρηματοδοτούμενα έργα, ενώ 750 εκατ. € είναι τα αμιγώς εθνικά χρήματα που θα διατεθούν σε πολιτικές που δεν χρηματοδοτούνται από την Ε.Ε.

Επισημαίνεται ότι η συμβολή των δημοσίων επενδύσεων στην ανάπτυξη δεν εξαρτάται αποκλειστικά από το ύψος αυτών αλλά κυρίως από την συμβολή τους στην ανάπτυξη. Η αξιολόγηση και επιλογή των καταλλήλων αναπτυξιακών έργων είναι η ειδοποιός διαφορά. Πρέπει να υπάρξει ριζική αλλαγή της φιλοσοφίας και μετατόπιση του ενδιαφέροντος των χρηματοδοτήσεων από τα έργα υποδομής σε πολιτικές «έξυπνης εξειδικεύσεως και στην καινοτομία».

Η κατάσταση στην Ελλάδα είναι όχι απλώς δραματική αλλά τραγική. Δεν έχουμε μια κακή Κυβέρνηση, απλά δεν έχουμε Κυβέρνηση. Η χαριστική βολή επήλθε με το μεταναστευτικό – προσφυγικό. Η Χώρα είναι ελεύθερο αμπέλι. Καμμιά κρατική υπηρεσία δεν γνωρίζει υπεύθυνα ποιος είναι ο αριθμός των μεταναστών – προσφύγων που εισήλθαν και παραμένουν στην Χώρα μας. Το θέμα δεν το διαχειρίζεται το υπεύθυνο Κράτος, αλλά διάφορες Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις (Μ.Κ.Ο), πολλές των οποίων είναι υπόπτου υποστάσεως.

Ο Πρωθυπουργός της Χώρας μετέχει σε διάφορες Κοινοτικές συναντήσεις, αλλά προφανώς δεν καταλαβαίνει περί τίνος πρόκειται. Οι ανακοινώσεις του μετά το πέρας των συνομιλιών, απέχουν των συμπερασμάτων όλων των άλλων Χωρών – Μελών της Ε.Ε.

Δυστυχώς οι διαπιστώσεις αυτές είναι αναπόφευκτες, όταν μοναδική ικανότητα ενός Πρωθυπουργού είναι οι καταλήψεις δημοσίων χώρων (σχολείων, νοσοκομείων, πανεπιστημίων, υπουργείων κ.λ.π.). Η έλλειψη βασικών γνώσεων πολιτικής και η πλήρης απουσία εμπειρίας τον καθιστούν επικίνδυνο για την διαχείριση Εθνικών Θεμάτων. Οι τρόπος λειτουργίας των Κοινοτικών μηχανισμών είναι πολύπλοκος, όπως και η χρησιμοποιούμενη ορολογία.

Η άγνοια δεν συγχωρείται και το κόστος θα το πληρώσει η Ελλάς και ο Ελληνικός Λαός. Αυτό το συνονθύλευμα ατόμων, που στερούνται εμπειρίας, γνώσεως και ήθους, και συγκροτούν την Κυβέρνηση της Ριζοσπαστικής Αριστεράς, πρέπει να αντικατασταθεί αμέσως, διότι στον μόνο τομέα που επιτυγχάνουν είναι η καλλιέργεια μίσους και διχασμού μεταξύ των Ελλήνων.

Αλλά, αυτή τη στιγμή, καμμία πολιτική δύναμη στο εσωτερικό και εξωτερικό της Χώρας, δεν επιθυμεί την ανατροπή της.

Οι Κοινοτικοί και το Δ.Ν.Τ., επιθυμούν την ολοκλήρωση της αξιολογήσεως με τον δικό τους τρόπο, οι λοιπές πολιτικές δυνάμεις αναμένουν η Κυβέρνηση να ψηφίσει το Συνταξιοδοτικό και Φορολογικό, ώστε ο ΣΥΡΙΖΑ να επωμισθεί όλο το πολιτικό κόστος. Είναι φυσικό λοιπόν να περιμένουν τα πολιτικά κόμματα, να πληρώσει ο ΣΥΡΙΖΑ για τις κάλπικες υποσχέσεις του με τις οποίες παρεπλάνησε τον Λαό.

Στο ενδιάμεσο όμως διάστημα η Χώρα βουλιάζει.

Ο ένας στους δύο Έλληνες χρωστάει στην Εφορία. Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του ιδιωτικού τομέα ανέρχονται σε 150 δις € και απειλούν την ύπαρξη των ιδίων των επιχειρήσεων αλλά και το σύνολο της Εθνικής Οικονομίας (58,5 δις € προς την Εφορία, 3,7 δις € προς τα τελωνεία, 27,4 δις € προς ασφαλιστικά ταμεία, 60 δις € προς τράπεζες). Τα κόκκινα δάνεια συνιστούν πληγή για την οικονομία. Επιβάλλεται ο διαχωρισμός των δανείων πρώτης κατοικίας και των επιχειρηματικών. Κάποτε, Κυβερνήσεις και Πολιτικά Κόμματα πρέπει να αντιληφθούν ότι οι μη βιώσιμες επιχειρήσεις πρέπει να κλείσουν.

Οι Ανεξάρτητες Αρχές τελούν υπό καθεστώς διαλύσεως.

Η Ελλάδα κατέχει την πρώτη θέση μεταξύ των Χωρών της Ευρωζώνης και του ΟΟΣΑ από απόψεως επιβολής φόρων, κρατήσεων και εισφορών. Το Χ.Α.Α. έχει μετατραπεί σε μια κλειστή αγορά απόλυτα ελεγχόμενη από ξένα χαρτοφυλάκια.

Το επενδυτικό ενδιαφέρον περιορίζεται στις 4 συστημικές 15 τράπεζες και σε μια μικρή ομάδα εμποροβιομηχανικών μετοχών της υψηλής
κεφαλαιοποιήσεως.

Η Χώρα παραμένει ευαίσθητη σε πιθανές διαταραχές με πιθανότητα εξόδου της Ελλάδος από την Ευρωζώνη. Οι διαταραχές αυτές μπορούν να προκληθούν από την περιορισμένη ρευστότητα της Κυβερνήσεως, την αδυναμία του τραπεζικού συστήματος, το εύθραυστο πολιτικό περιβάλλον και την σημαντική λαϊκή δυσαρέσκεια για τις μεταρρυθμίσεις που συμφωνήθηκαν στο
πλαίσιο του νέου προγράμματος στηρίξεως.

Το Εθνικό Κτηματολόγιο έχει τελματώσει.

Η Ελλάδα παρουσιάζει τα χαρακτηριστικά τριτοκοσμικής χώρας.

Σύμφωνα με δείκτες που μετρούν την αποτελεσματικότητα ενός κράτους, που λαμβάνουν υπόψη όχι μόνον ποσοτικά αλλά και ποιοτικά , κοινωνικά και οργανωτικά στοιχεία, η Χώρα μας παραμένει ουραγός.

Μελέτη της Παγκοσμίου Τραπέζης καταδεικνύει ότι οι δείκτες και η κατάταξη της Ελλάδος στον παγκόσμιο πίνακα «αποτελεσματικότητας» είναι απογοητευτική στους τομείς της ΔιακυΒερνήσεως, της Ποιότητας των Νόμων και Θεσμών, στην αντιμετώπιση της Διαφθοράς, στην έκφραση Λόγου και Λογοδοσίας και στην Ανταγωνιστικότητα.

Η φτώχεια και το Χρέος, που συνιστούν τα μεγάλα προβλήματα της Ελληνικής Κοινωνίας δεν αντιμετωπίζεται υπεύθυνα και ρεαλιστικά.
0 Τόπος πορεύεται χωρίς πυξίδα και χωρίς καμμία ελπίδα.

Όμως, οι Κύπριοι και οι Πορτογάλοι βγήκαν από τα Μνημόνια!!!

 

Ο Συντάκτης

Γεώργιος Σ. Βλάχος
Τ. Γεν. Γραμματέας ΥΠΕΘΟ και ΥΕΝ

 

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter