Πέντε προτάσεις του ΣΥΝΔΔΕ&L για το κυκλοφοριακό πρόβλημα στο Λεκανοπέδιο Αττικής
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Τετάρτη, 24 Δεκεμβρίου 2025 09:29
Επιστολή – υπόμνημα υπέβαλε ο ΣΥΝΔΔΕ&L προς τον Αναπληρωτή Υπουργό Μεταφορών κ. Κωνσταντίνο Κυρανάκη στο οποίο περιγράφονται οι προβληματισμοί και οι προτάσεις του για το κυκλοφοριακό πρόβλημα στο Λεκανοπέδιο Αττικής.
Στο υπόμνημα αναφέρονται τα ακόλουθα: Σε συνέχεια της παραγωγικής συνάντησης της 08.12.2025, που είχαμε στο φιλόξενο χώρο του υπουργείου σας, για την οποία σας ευχαριστούμε ιδιαίτερα, παραθέτουμε παρακάτω τους προβληματισμούς και τις απόψεις μας, αναφορικά με το μείζον ζήτημα ελάφρυνσης της κυκλοφοριακής πίεσης στους δρόμους του λεκανοπεδίου της Αττικής:
1. Η συνεισφορά της περιφέρειας Αττικής στην διαμόρφωση του ΑΕΠ της χώρας μας αυξήθηκε από το 40% που ήταν το 2021 στο 47,90% το 2022 σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΟΒΕ (Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών) και του ΣΒΑΠ (Σύνδεσμος Βιομηχανιών Αττικής Πειραιώς). Ταυτόχρονα και σύμφωνα με την ίδια μελέτη, η συνεισφορά της περιφέρειας Αττικής στην εξαγωγική προσπάθεια της χώρας (σε αξίες) ανέρχεται στο 52,7% του συνόλου των εξαγωγών.
Με βάση τα παραπάνω στοιχεία, η προοδευτική αυξητική εξέλιξη συμμετοχής στην διαμόρφωση του ΑΕΠ της χώρας μας από την περιφέρεια Αττικής, καταδεικνύει την σημασία της τελευταίας ως κινητήριου μοχλού για την Ελληνική οικονομία, συνεπώς οι όποιες παρεμβάσεις στο καθημερινό επιχειρείν, υπό την έννοια επιβολής μέτρων περιορισμού της κυκλοφορίας των επαγγελματικών φορτηγών δημοσίας χρήσεως θα επηρεάσουν κατά την γνώμη μας αρνητικά την απρόσκοπτη ροή της εφοδιαστικής αλυσίδας, και κατά συνέπεια την διευκόλυνση και την περαιτέρω ανάπτυξη του εμπορίου στην χώρα μας.
2. Λάβετε επίσης υπόψη σας πως ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών ως βασικός πυλώνας εισόδου και εξόδου της χώρας, συμμετέχει στην επιμέρους διαμόρφωση του ΑΕΠ, σύμφωνα με την ίδια μελέτη του ΙΟΒΕ, κατά 3,8% και με κάλυψη περίπου 214 χιλιάδων θέσεων εργασίας από όλους τους φορείς της αεροδρομικής κοινότητας.
Ένας από τους βασικούς άξονες που οδηγεί κατά την ροή της ανόδου του σε συνδυασμό με την Αττική οδό προς τον ΔΑΑ, είναι η λεωφόρος Κηφισού. Εάν εφαρμοστεί το μέτρο της πιλοτικής απαγόρευσης κυκλοφορίας των φορτηγών Δ.Χ. από τις 07:00-10:00 πμ αυτό σημαίνει πως η τροφοδοσία των εμπορευματικών σταθμών του ΔΑΑ θα παρουσιάζει ένα μεγάλο κενό, με ορατούς κινδύνους για απώλεια αποστολής προϊόντων, και ιδιαίτερα των ευπαθών τροφίμων τα οποία στην πλειοψηφία τους αποστέλλονται αεροπορικώς, λόγω της περιορισμένης χρονικής διάρκειας στην διατηρησιμότητα τους. Οι αεροπορικές εταιρίες που επιχειρούν από τον ΔΑΑ και οι οποίες δεν μεταφέρουν μόνο επιβάτες αλλά και εμπορεύματα (cargo loads) επιβάλουν συγκεκριμένα “cut-off times” αποδοχής των εμπορευμάτων “as ready for carriage”, συνεπώς εμπορεύματα τα οποία δεν θα μπορούν να αφιχθούν εντός συγκεκριμένων χρονικών πλαισίων θα χάνουν την προγραμματισμένη πτήση αποστολής τους με ότι αυτό συνεπάγεται.
Στο σημείο αυτό θα θέλαμε να σας επισημάνουμε επίσης πως οι εμπορευματικοί σταθμοί στον ΔΑΑ δεν έχουν την δυνατότητα λειτουργίας ως αποθηκευτικοί χώροι εμπορευμάτων εξαγωγής και εισαγωγής, αλλά ως χώροι προσωρινής εναπόθεσης για περιορισμένο χρονικό διάστημα. Δηλαδή λειτουργούν ως “cross-docking warehouse”.
Για την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων αποδοχής των προς εξαγωγή προϊόντων στους εμπορευματικούς σταθμούς του ΔΑΑ, έχει ξεκινήσει την παραγωγική λειτουργία του από 01.12.2025 το πρόγραμμα stargate μέσω του οποίου όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς (μεταφορείς, διαμεταφορείς, εξαγωγείς, εκτελωνιστές κλπ) κλείνουν ραντεβού για τα αφικνούμενα φορτηγά Δ.Χ. σε συγκεκριμένες ράμπες εκφόρτωσης, αποφεύγοντας έτσι την κυκλοφοριακή συμφόρηση, τις χαμένες ώρες των οδηγών και μειώνοντας αισθητά το ανθρακικό αποτύπωμα από τον μηδενισμό σχεδόν των προηγούμενων χρόνων αναμονής.
Με βάση το πρόγραμμα stargate σε συνδυασμό με το πτητικό πρόγραμμα των αεροπορικών εταιριών, τα περισσότερα ραντεβού (booking slot) κλείνονται από τις 07:00πμ έως τις 12:00μ για τις πτήσεις που αναχωρούν την ίδια ημέρα.
Το ίδιο πρόγραμμα, κλεισίματος ραντεβού εφαρμόζεται και σε άλλα διεθνή αεροδρόμια όπως των Βρυξελλών, του Ντάλλας, της Σιγκαπούρης του Λονδίνου κλπ.
3. Ο σταθμός εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά (ΣΕΠ) και ο ΟΛΠ συμμετέχουν επίσης σημαντικά στην επιμέρους διαμόρφωση του ΑΕΠ της χώρας. Χαρακτηριστικά ο όγκος των διακινούμενων εμπορευματοκιβωτίων σε μονάδες από 800 χιλιάδες περίπου που ήταν πριν την επένδυση της COSCO ανήλθε στα 6,5 εκατομμύρια μονάδες (TEU’s) to 2024. Το δημοσιονομικό όφελος για την χώρα παραμένει υψηλά σημαντικό. Η λεωφόρος Κηφισού και στα 2 ρεύματα της, λειτουργεί επίσης ως σημαντικός οδικός άξονας που συνδέει το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, αναφορικά με την μεταφορά έμφορτων εμπορευματοκιβωτίων προς εξαγωγή ή προερχόμενα από εισαγωγή.
Ταυτόχρονα η λεωφόρος Κηφισού λειτουργεί και ως οδικός άξονας για πληθώρα φορτηγών Δ.Χ. τα οποία μεταφέρουν φορτία χύδην, τροφοδοτώντας τις βιομηχανίες της Αττικής και στην συνέχεια μέσω της προέκτασης προς τις εθνικές οδούς, όλη την Ελλάδα.
Το μέτρο λοιπόν επιβολής ιδιότυπου εμπάργκο στην κυκλοφορία των φορτηγών Δ.Χ. (από 07:00-10:00 πμ) θα προκαλέσει και σε αυτή την περίπτωση μεγάλα προβλήματα δυσλειτουργίας για την ομαλή ροή της εφοδιαστικής αλυσίδας με ότι αυτό συνεπάγεται για την έγκαιρη τροφοδοσία της αγοράς και την λειτουργία του εμπορίου.
4. Σύμφωνα με μελέτη της Ένωσης των Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, οι χαμένες (αδρανείς) ώρες λόγω μποτιλιαρίσματος στην λεωφόρου Κηφισού το 2024 ανέρχονταν σε 6,5 εκατομμύρια, μεταφραζόμενες σε ζημιά για το κράτος της τάξεως των 90 εκατομμυρίων ευρώ. Συνεπώς για εμάς τα 2 μεγέθη δεν μπορεί να είναι συγκρίσιμα, δηλαδή η συνεισφορά της Αττικής στο ΑΕΠ της χώρας κατά σχεδόν 50%, άρα περίπου 100 δις ευρώ (στοιχεία του 2024) με τα 90 εκατομμύρια ευρώ ζημίας που προκαλείται στο κράτος από την κυκλοφοριακή συμφόρηση στον Κηφισό.
Σύμφωνα με στοιχεία από την περιφέρεια Αττικής, κάθε χρόνο προστίθενται στο κορεσμένο οδικό δίκτυο του λεκανοπεδίου, περίπου 100 χιλιάδες οχήματα Ι.Χ.
Μεταξύ 2020 και 2024 παρατηρήθηκε αύξηση στα οχήματα Ι.Χ. (επιβατικά) κατά 357732, ενώ για τα οχήματα Ι.Χ. (φορτηγά) καταγράφηκε αύξηση κατά 31321.
Αντιθέτως για τα οχήματα Δ.Χ. η κυκλοφορία τους παρέμεινε στάσιμη στα 16923 (μεταξύ 2020 & 2024).
Το συμπέρασμα που προκύπτει αβίαστα είναι πως ο μεγάλος «ένοχος» γενικότερα για την κυκλοφοριακή πίεση στο οδικό δίκτυο του λεκανοπεδίου, είναι η αύξηση κυκλοφορίας των οχημάτων Ι.Χ. (επιβατικά στην συντριπτική τους πλειοψηφία και φορτηγά Ι.Χ.)
5. Το υπαρκτό αυτό πρόβλημα της κυκλοφορικής συμφόρησης, που ταλανίζει τους κατοίκους του λεκανοπεδίου Αττικής, απαιτεί κατά την γνώμη μας, ολιστικές λύσεις (υποδομιακής προσέγγισης) τις οποίες αναφέρουμε επιγραμματικά:
Βελτιώσεις στον οδικό άξονα της λεωφόρου Κηφισού, με την δημιουργία αποκλειστικής χρήσης λωρίδας κυκλοφορίας για τα φορτηγά Δ.Χ.
Επιτάχυνση για την ολοκλήρωση του επιχειρηματικού πάρκου Φυλής, για την μετεγκατάσταση των εθνικών πρακτορείων μεταφορών
Δημιουργία αυτοκινητόδρομου, Ελευσίνα-Οινόφυτα
Επέκταση Λεωφόρου Κύμης
Τριπλός κόμβος Σκαραμαγκά
Σύνδεση Λεωφόρου Βουλιαγμένης με Αττική Οδό (Σήραγγα Ηλιούπολης)
Σύνδεση περιφερειακής Αιγάλεω με ΠΑΘΕ
Επεκτάσεις Μετρό
Αναβάθμιση συγκοινωνιών
Παραμένουμε στην διάθεση σας για περαιτέρω ανταλλαγή απόψεων στα πλαίσια ενός γόνιμου και παραγωγικού θεσμικού διαλόγου για την επίλυση των προβλημάτων του κλάδου.
