Πεμ05022024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

«Γέφυρα»

0ΥΝΑΝΠΣτυλ

Η Ευρωπαϊκή Ένωση αρχίζει να κατανοεί ότι πρέπει να πάψει να «πυροβολεί τα πόδια της» ως προς το μέγα θέμα της διατήρησης αλλά και ενδυνάμωσης της ανταγωνιστικότητας της Ευρωπαϊκής ναυτιλίας.

Η «μεταστροφή» της διάθεσης της Ε.Ε. που αρχίζει να «βλέπει» τον ΙΜΟ απορρέει από μια σειρά στοιχεία που αναδύονται μέσα από διαπραγματεύσεις οι οποίες είναι σε εξέλιξη με τη ναυτιλία των Ελλήνων , που είναι ηγέτιδα δύναμη στην Ευρωπαϊκή ναυτιλία να διαδραματίζει σημαίνοντα ρόλο στο πλησίασμα των δύο πλευρών γεγονός που προσλαμβάνει ιδιάζουσας σημασίας για τα καλώς εννοούμενα συμφέροντα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας στον παγκόσμιο στίβο. Νωρίτερα σήμερα ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρ. Στυλιανίδης αναφέρθηκε στους τρείς βασικούς άξονες που συνθέτουν επί της ουσίας τις πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει το ΥΝΝΠ σε επίπεδο ΕΕ, προκειμένου η ναυτιλία της χώρας να παίξει καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση των πολιτικών που θα ακολουθήσουν ενόψει της “πράσινης” μετάβασης αποτελώντας τη “γέφυρα” μεταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού ΙΜΟ, προκειμένου να βρεθεί κοινό έδαφος αναφορικά με τη απανθρακοποίηση του κλάδου. Ο υπουργός αναφέρθηκε επίσης στην «γαλάζια οικονομία» σημειώνοντας ότι έχει αρχίσει να ωριμάζει- αναγνωρίζεται σε επίπεδο ΕΕ το γεγονός ότι η ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής οικονομίας στηρίζεται στην ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας για να τονίσει ότι η ισχυρή ευρωπαϊκή ναυτιλία βασίζεται στην ισχυρή ελληνική ναυτιλία. Όλοι, πρόσθεσε, έχουν αρχίσει και αντιλαμβάνονται πόσο κρίσιμα είναι τα θέματα της ναυτιλίας και για το γεγονός ότι η Ευρώπη θα πρέπει να ακολουθεί τις πολιτικές του ΙΜΟ σημειώνοντας πως υπάρχει μία πρόοδος καθώς από τον ριζοσπαστισμό περνάμε στον ρεαλισμό που βοηθά στις σχέσεις ΕΕ-ΙΜΟ. Ο κ.Στυλιανίδης ανέφερε ακόμη ότι με τους ευρωπαίους ομολόγους του συζήτησε για το πως ακριβώς θα διατηρηθεί η ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας σε βαθμό που να συνεισφέρει στην ανταγωνιστική θέση της Ευρώπης. Όσον αφορά στο μέγα θέμα της χρηματοδότησης για την «πράσινη μετάβαση» της ναυτιλίας ο υπουργός εμφανίστηκε αισιόδοξος για την εξέλιξη των διαπραγματεύσεων σε πρώτη φάση έχουν εξασφαλιστεί 80 εκατομμύρια από το ΕΣΠΑ ενώ υπάρχουν συζητήσεις και για συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων καθώς επίσης θα μπορούν να αξιοποιηθούν και ευρωπαϊκά κονδύλια για τις άγονες γραμμές . Επίσης τόνισε ότι υπάρχει το ταμείο Ανάκαμψης από το υπουργείο Ανάπτυξης όπου προωθείται και ένα project με στόχο την αξιοποίηση και των ελληνικών ναυπηγείων. Απαντώντας σε ερώτηση του “theseanation.gr” για την εμπλοκή του χρηματοπιστωτικού συστήματος ως προς την στήριξη επιχειρήσεων του ναυπηγοεπισκευαστικού τομέα για την αξιοποίηση των ελληνικών ναυπηγεικών μονάδων επιφυλάχθηκε να απαντήσει σημειώνοντας ότι όλα βρίσκονται στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων στις οποίες καθοριστικό ρόλο επ’ αυτού μπορεί να διαδραματίσει το υπουργείο Ανάπτυξης. Ανέφερε επίσης, ότι δεδομένου οι διαπραγματεύσεις θα είναι διαρκείς για τα επόμενα τέσσερα πέντε χρόνια στο πλαίσιο αυτό θα επιχειρηθεί να αξιοποιηθούν και άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία. “Εχουμε ξεκινήσει πολλές προσπάθειες είμαστε σε διαπραγμάτευση με ευρωπαίους επιτρόπους ακριβώς για το πως θα αξιοποιήσουμε την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση για να βοηθηθεί η ακτοπλοΐα που έχει δυσκολίες να κάνει την πράσινη μετάβαση με ένα σωστό τρόπο που θα είναι εκείνος που θα βοηθήσει την αναβάθμιση του στόλου αλλά και των καλύτερων υπηρεσιών" τόνισε .
Σημειώνεται ότι οι ευρωπαΪκές χρηματοδοτήσεις είτε αφορούν τον ιδιωτικό η το δημόσιο τομέα έχουν στραφεί αποκλειστικά σε πράσινα πλοία προκειμένου η Ευρώπη να πιάσει του ενεργειακούς στόχους το 2030 και το 2050.
Ωστόσο όπως επισημαίνουν στελέχη του υπουργείου Ναυτιλίας επειδή καμία χώρα της ΕΕ δεν ακόμα έτοιμη σε επίπεδο υποδομών αλλά και παροχής καυσίμων η ΕΕ μετά τις σημαντικές επαφές του υπουργού Ναυτιλίας στις Βρυξέλλες αποφάσισε ειδικότερα για τα ακτοπλοϊκά πλοία να μπορούν να καίνε μέχρι και 5% συμβατικά καύσιμα και να χρηματοδοτούνται από κοινοτικά και εθνικά προγράμματα πράσινης μετάβασης δεδομένου ότι η θεωρία-θέση να χρηματοδοτηθούν 100% «πράσινα πλοία» μηδενικών εκπομπών σταδιακά εγκαταλείπεται. Ο υπουργός είπε ακόμη στόχος του ΥΝΝΠ είναι το ποσοστό αυτό να αυξηθεί δεδομένου ότι το ακτοπλοϊκό δίκτυο της χώρας είναι εκτεταμένο και σε ορισμένες περιπτώσεις όπως π.χ. Βόρειο Αιγαίο, Δωδεκάνησα, οι αποστάσεις είναι μεγάλες.
Όσον αφορά στα «πράσινα λιμάνια» και εδώ διαφαίνεται ότι η ΕΕ μελλοντικά θα «ρίξει νερό στο κρασί της» καθώς η εφαρμογή του EU ETS φαίνεται ότι θα δυναμιτίσει προσεχώς της ανταγωνιστικότητα των ευρωπαϊκών λιμένων δεδομένου ότι οι εταιρίες διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων θα επιλέγουν κοντινά εκτός ΕΕ λιμάνια για να μειώνουν τα κόστη του EU ETS με short sea συνδέσεις. Υπενθυμίζεται ότι ο ESPO που εκφράζει τα ευρωπαϊκά λιμάνια αλλά και άλλοι φορείς που εμπλέκονται στις μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων είχαν επισημάνει αυτόν τον κίνδυνο. Ωστόσο ο κ. Στυλιανίδης «άφησε ένα παράθυρο ανοικτό» για αναθεώρηση βασικών παραμέτρων του συστήματος ύστερα από την αξιολόγηση των στοιχείων εφαρμογής και των συμπερασμάτων που θα απορρεύσουν.
Τέλος όσον αφορά στην από ξηράς ηλεκτροδότηση πλοίων σε ελληνικά λιμάνια ο υπουργός ανέφερε ότι υπάρχει πρόγραμμα ύψους 180 εκατομμυρίων ευρώ που αφορά σε παρεμβάσεις σε δέκα λιμάνια.

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter