Τρι04302024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

Ισχυροί τριγμοί στις σχέσεις Κυβέρνησης - Ε.Ε.Ε. για την υποχρεωτική διπλή φορολόγηση

veniamis-megaliΣτη κόψη του ξυραφιού βρίσκονται εδώ και δύο περίπου 24ωρα οι σχέσεις της κυβέρνησης με την εφοπλιστική κοινότητα της Ελληνικής ποντοπόρου ναυτιλίας, μετά την απόφαση της πρώτης να καταστήσει υποχρεωτική για τα επόμενα τρία χρόνια την εθελοντική μέχρι πρότινος έκτακτη φορολόγηση του κλάδου.


Σύμφωνα με τη νέα διάταξη που εντάχθηκε στο νομοσχέδιο για την φορολογία των ακινήτων, τα επόμενα τρία χρόνια (2014, 2015 και 2016) οι εταιρίες που διαθέτουν πλοία με ελληνική σημαία πρώτης και δεύτερης κατηγορίας 500 κόρων και άνω, καθώς και πλοία με ξένη σημαία των οποίων η διαχείριση γίνεται από ημεδαπές ή αλλοδαπές επιχειρήσεις στην Ελλάδα, θα πληρώσουν διπλάσιο φόρο από εκείνον της προηγούμενης χρονιάς.

Εκπρόσωποι της ποντοπόρου ναυτιλίας σπεύδουν να ξεκαθαρίσουν πως το μείζον ζήτημα με την εν λόγω διάταξη, δεν αφορά στα ποσά που τελικά θα κληθεί να καταβάλει η Ελληνική ποντοπόρος ναυτιλία, τα οποία είναι αυξημένα κατά μια φορά ακόμη πέραν των όσων αρχικά είχαν συμφωνηθεί μεταξύ των δύο πλευρών, αλλά στην μετεξέλιξη αυτής της εθελοντικής συνεισφοράς σε μια υποχρέωση η οποία, όπως υπογραμμίζουν, είναι αντισυνταγματική.

Όπως είναι ήδη γνωστό η διοίκηση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, ανέλαβε εγκαίρως εθελοντική πρωτοβουλία να συνδράμει η ποντοπόρος ναυτιλία δυναμικά στην βελτίωση των κρατικών εσόδων. Μάλιστα, για όσους δεν θυμούνται, η ίδια πρότεινε αφενός να φορολογηθούν ακόμη τα ελληνόκτητα πλοία υπό ξένη σημαία όταν οι εταιρίες που τα διαχειρίζονται είναι στην Ελλάδα, και αφετέρου να ισχύσει εις διπλούν όποιος φόρος προκύψει για τα έτη 2014, 2015 και 2016.

Με βάση τη συμφωνία αυτή άλλωστε υπεγράφη και σχετικό Μνημόνιο μεταξύ του Προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών κ. Θεόδωρου Βενιάμη και του Πρωθυπουργού κ. Αντώνη Σαμαρά προς τον οποίο παραδόθηκε ταυτόχρονα με την υπογραφή του Μνημονίου και λίστα των ναυτιλιακών εταιριών Ελληνικών συμφερόντων που είχαν σπεύσει εθελοντικά να φορολογηθούν εις διπλούν.

Η συμφωνία αυτή είχε δύο στόχους. Ο πρώτος ήταν η συμμετοχή της ναυτιλίας των Ελλήνων στην ενίσχυση των κρατικών εσόδων ακόμη και από πηγές της ναυτιλίας, όπως τα πλοία υπό ξένη σημαία, οι οποίες δεν μπορούν να φορολογηθούν. Ο δεύτερος στόχος ήταν οι όποιες νέες ρυθμίσεις να μην είναι αντισυνταγματικές. Να καλύπτουν μεν τις πραγματικές ανάγκες για τις οποίες δημιουργήθηκαν, αλλά με έναν τρόπο ο οποίος δεν θα υπερβαίνει τη συνταγματικότητα τους.

Όταν μετά από καιρό διαπιστώθηκαν οι προθέσεις της κυβέρνησης, ο οποίες εν τέλει αποτέλεσαν και την βάση πάνω στην οποία συντάχθηκε η εν λόγω διάταξη, προέκυψαν δύο ζητήματα.

Το πρώτο ζήτημα είχε να κάνει με τον τριπλασιασμό της φορολογίας για μια τριετία. Η αρχική συμφωνία προέβλεπε τον διπλασιασμό του τελικού ποσού που θα πλήρωνε το κάθε πλοίο για την επόμενη τριετία και συγκεκριμένα προέβλεπε πως οι εφοπλιστές θα προχωρούσαν εθελοντικά στην καταβολή ενός ακόμη πόσου για κάθε πλοίο το οποίο θα αντιστοιχούσε στον φόρο που θα καλούνταν να πληρώσει.

Με βάση την παραπάνω διάταξη η εθελοντική συνεισφορά δεν ισχύει πλέον, αλλά αντίθετα το κάθε πλοίο θα κληθεί για τα επόμενα τρία χρόνια να πληρώσει εις διπλούν τον φόρο που του αναλογεί. «Το ζήτημα αυτό, της επιπλέον φορολόγησης του πλοίου», όπως δηλώνει ο Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, «δεν είναι το μείζον. Μέσα από έναν έντιμο και καλόπιστο διάλογο θα μπορούσαμε εύκολα να ξεπεράσουμε τον σκόπελο αυτό», υπογραμμίζει.

"Το μείζον ζήτημα", τονίζει, "είναι πως η εν λόγω διάταξη έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τις συνταγματικές πρόνοιες για την προστασία των ναυτιλιακών κεφαλαίων". Η διάταξη είναι αντισυνταγματική, ένα ρίσκο που ανέλαβε η κυβέρνηση προκειμένου να διασφαλίσει το έσοδο από την πλευρά της ναυτιλίας, την ίδια στιγμή κατά την οποία θα μπορούσαν να είχαν βρεθεί άλλοι τρόποι να επιτύχει την εξασφάλιση αυτή από κοινού με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, χωρίς να ακροβατεί εν τέλει όλο το οικοδόμημα της εθελοντική συνεισφοράς της ποντοπόρου ναυτιλίας, όπως συμβαίνει τώρα.

Ποιός ευθύνεται εν τέλει για αυτή την δυσμενή εξέλιξη που συν τον χρόνο να επιδράσει αρνητικά στην στενότερη σύνδεση του ναυτιλιακού κεφαλαίου με την εθνική οικονομία που είναι και το - διαχρονικά - μέγα ζητούμενο;

Τόσο η διοίκηση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, όσο και ο Πρόεδρος της κ. Βενιάμης, ουδέποτε αρνήθηκαν στην κυβέρνηση την στενή συνεργασία τους, ώστε να είχαν βρεθεί οι τρόποι εκείνοι που θα εξασφάλιζαν τη συνεισφορά του κλάδου ακόμη και πέραν των όσων εθελοντικά έσπευσαν να προσφέρουν οι ίδιοι οι εφοπλιστές.

Η κίνηση της κυβέρνησης όμως να προχωρήσει στην ψήφιση της διάταξης αυτής, εκτός όλων των άλλων, θέτει και ένα ζήτημα ηθικής τάξης, αφού εμμέσως πλην σαφώς υπονοεί πως δεν έχει εμπιστοσύνη στον ελληνικό εφοπλισμό της ποντοπόρου ναυτιλίας.

Ο κ. Βενιάμης εγκαίρως είχε επισημάνει γραπτός στην κυβέρνηση αφενός την ετοιμότητα του κλάδου να συζητήσει εκ νέου την εθελοντική συνεισφορά του και αφετέρου τους κινδύνους που ενέχει μια τέτοια διάταξη για την συνολική τοποθέτηση της ποντοπόρου ναυτιλίας απέναντι στα κρίσιμα θέματα που εκ των πραγμάτων θέτει η κρίση που βιώνει η Ελλάδα.

Οι επισημάνσεις του αυτές όπως προκύπτει από το τελικό αποτέλεσμα πετάχτηκαν στον κάλαθο των αχρήστων και δεν ελήφθησαν καθόλου υπόψιν των αρμοδίων οι οποίοι υπέκυψαν τελικά στις πιέσεις που τους ασκήθηκαν από τα κέντρα και τα παράκεντρα των Βρυξελλών και άλλων ευρωπαϊκών κρατών να προχωρήσουν στην λήψη μέτρων που πλήττουν ευθέως τη ναυτιλία των Ελλήνων.

Ο Πρωθυπουργός κ. Αντώνης Σαμαράς έχει χρέος να αποσύρει άμεσα την εν λόγω διάταξη στέλνοντας ένα ηχηρό μήνυμα προς κάθε κατεύθυνση πως κερκόπορτες στην Ελληνική ναυτιλία δεν υπάρχουν και όποιος θέλει να την περιορίσει ας το κάνει μέσα στην θάλασσα αν μπορεί και όχι με τις πλάτες της Ελληνικής κυβέρνησης.

Ταυτόχρονα οφείλει να καλέσει άμεσα την διοίκηση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών σε διάλογο για να σχεδιάσουν από κοινού το πως η ναυτιλία θα ενισχύσει τόσο τα κρατικά έσοδά, όσο και την προσπάθεια των Ελλήνων για την ταχύτερη έξοδο από την κρίση.

Αν ο Πρωθυπουργός δεν σπεύσει να διασφαλίσει τη νομιμότητα προστατεύοντας συνάμα τη ναυτιλία από κάθε ξένη, προς τα συμφέροντα του τόπου, πολιτική, θα το κάνουν οι ίδιοι οι εφοπλιστές με ότι αρνητικό συνεπάγεται αυτό για τις σχέσεις τους με την εθνική οικονομία της χώρας.

 

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

 

 

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter