Τρι04302024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

Παγωμένα ξεκίνησε τη νέα χρονιά η αγορά ξηρού φορτίου

bulk ships 000

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Commercial Director TMC MARITIME CO.

Δρ. Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Maritime Executive and Consultant

H αγορά ξηρού φορτίου σημείωσε σημαντικές μηνιαίες απώλειες σε όλα τα μεγέθη, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πριν από τις εορτές. Αναλυτικότερα, τα Capes μειώθηκαν κατά 47,19%, τα Kamsarmaxes -25,77%, τα Supramaxes -23,7% και τα Handies -32,15%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, ο BDI έπεσε κατά 888 μονάδες (σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα) και έκλεισε στις 1460 μονάδες την Παρασκευή 12 Ιανουαρίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία η αγορά έχασε έδαφος καθώς οι ανθρακωρύχοι από την Αυστραλία δεν ήταν ιδιαίτερα ενεργοί. Επιπλέον απουσίαζαν και τα φορτία κάρβουνου. Τα επίπεδα του δείκτη στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν την Παρασκευή στα 7,97 $/tn.
Στον Ατλαντικό υπήρξε ένα αργό ξεκίνημα της εβδομάδας με τους ναυλωτές να πιέζουν για χαμηλότερα νούμερα και τους πλοιοκτήτες να μην είναι έτοιμοι να προχωρήσουν. Στο δεύτερο μισό της εβδομάδας η εικόνα βελτιώθηκε κυρίως στο νότο που σημειώθηκε αύξηση στα επίπεδα των ναύλων που γίνονταν οι συζητήσεις, ενώ και στο βορρά σταθεροποιήθηκε η κατάσταση. Οι δείκτες την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 22 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 40,69 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 23,82Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στον Ατλαντικό η έλλειψη φορτίων ορυκτών στο βορρά και η αύξηση των διαθέσιμων πλοίων οδήγησε σε νέα πτώση την αγορά. Επιπλέον στο νότο η αγορά δέχτηκε περισσότερη πίεση από τα πλοία που μετακινούνται από την Ασία. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από την Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 12,5-14,5Κ/ημέρα (παράδοση Άπω Ανατολή), από την Ευρώπη προς την Ασία στα $ 21-23 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 13-15 Κ/ημέρα (παράδοση στο Γιβραλτάρ).
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία δεν παρατηρήθηκαν βελτιώσεις αφού δεν υπήρξε καμία ουσιαστική στήριξη ούτε από την Ινδονησία, ούτε από την Αυστραλία αλλά ούτε και από το βόρειο Ειρηνικό. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Ινδονησία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 10,5-12,5Κ /ημέρα (παράδοση Άπω Ανατολή).
Για τα Supramaxes-Ultramaxes, στη νοτιοανατολική Ασία η αγορά παρουσίασε ύφεση. Ενώ υπήρχαν κάποια φορτία κάρβουνου όμως η περιορισμοί εισαγωγών στην Ινδία περιόρισαν τη ζήτηση σημαντικά. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής πήγαν στα 13-14,5Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην άπω Ανατολή η αγορά προχώρησε χωρίς ιδιαίτερες μεταβολές, με τους πλοιοκτήτες να προσπαθούν να φύγουν από την περιοχή, αλλά η ζήτηση δεν έδινε πολλές ευκαιρίες. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στο NOPAC κινήθηκαν στα $ 8-9,5Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 6,5-8Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 5,5-7Κ/ημέρα.
Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά ήταν ήρεμη σε γενικές γραμμές με μόνη δραστηριότητα έρχεται από την Ινδία με κάποια φορτία αλατιού και σιδηρομεταλλεύματος. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $ 17-18,5Κ /ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $ 12-13,5 Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα $ 6-7,5 Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος έχασε έδαφος με τους ναυλωτές να τηρούν στάση αναμονής προσθέτοντας πίεση στους ναύλους. Θετικό στοιχείο οι καθυστερήσεις στο κανάλι του Παναμά που συγκρατούν την προσφερόμενη χωρητικότητα. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έπεσαν στα $ 21,5-23Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 22,5-24Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA υποχώρησε εξαιτίας του αυξημένου αριθμού διαθέσιμων πλοίων, ο οποίος ενισχύθηκε και από πλοία που μετακινήθηκαν προς την περιοχή, ενώ παράλληλα η ζήτηση ήταν περιορισμένη. Ωστόσο στο τέλος της εβδομάδας είδαμε μία αύξηση στη ζήτηση η οποία άφησε ένα τόνο αισιοδοξίας για την επόμενη εβδομάδα. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα κινήθηκαν στα $ 21,5-23Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 16,5-18Κ/ημέρα.
Η Ευρώπη παρουσίασε μικρή άνοδο στη ροή των φορτίων και σε συνδυασμό με το σταθερό αριθμό πλοίων, είδαμε βελτιωμένη εικόνα. Ωστόσο υπάρχουν ακόμα πολλά πλοία που πρέπει να απορροφηθούν ώστε να δούμε άνοδο των ναύλων. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 16-17,5Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 15,5-17Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 23,5-25Κ/ημέρα. Η Μεσόγειος δέχτηκε πιέσεις από την αύξηση των ανοιχτών πλοίων στην περιοχή. Παράλληλα η λίστα των φορτίων ήταν μικρή και μόνο κάποια φορτία ορυκτών βοήθησαν την αγορά. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 24,5-26Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 8,5-10Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 9,5-11 Κ/ημέρα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).
Στην αγορά των Handies, στην Ευρώπη η αγορά συνέχισε να κινείται αρνητικά παρά το γεγονός ότι υπήρχαν κάποια φορτία σιτηρών προς τη Μεσόγειο, τα οποία όμως δεν ήταν έτοιμα προς μεταφορά. Οι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια έφτασαν στα $ 10-11,5Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με Scrap φορτία στα $ 13,5-15Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 8,5-10Κ /ημέρα.
Η Μεσόγειος παρουσίασε ενδιαφέρον μόνο στη δυτική πλευρά, με αυξημένη ζήτηση από το Μαρόκο. Όμως μαύρη θάλασσα και ανατολική μεσόγειος ήταν ήρεμες με λίγα νέα φορτία. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $8,5-10Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 9-10,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 9,5-11Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 16-17,5 Κ/ημέρα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στον Αμερικάνικο Κόλπο η αγορά παρουσίασε μικρές βελτιώσεις με κάποια φορτία σιτηρών και σκραπ. Έτσι κάποιοι πλοιοκτήτες κατάφεραν να κλείσουν κάποιες δουλειές με premium. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυμάνθηκαν στα $ 18,5-20Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 19-20,5Κ/ημέρα.
Η περιοχή της Ανατολικής Ακτής της Νοτίου Αμερικής (ECSA) συνέχισε να υποχωρεί. Στην αρχή της εβδομάδας παρατηρήθηκε περισσότερη δραστηριότητα μειώνοντας την προσφερόμενη χωρητικότητα της περιοχής. Ωστόσο της τελευταίες μέρες επικράτησε ηρεμία. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 15,5-17Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 21,5-23Κ/ημέρα.
Στην Ασία η χρονιά ξεκίνησε σχετικά ισορροπημένα. Από τη μία πλευρά στο νότο Αυστραλία εμφάνισε μικρή άνοδο στους ναύλους λόγω έλλειψη πλοίων ενώ υπήρχαν και κάποια τοπικά ταξίδια. Από την άλλη στο βορρά η υπερπροσφορά πλοίων πίεσε την αγορά. Δυτικότερα, στην Ινδία τα φορτία χάλυβα και λιπασμάτων ενίσχυσαν τη ζήτηση, ενώ η εκρηκτική κατάσταση στην ερυθρά θάλασσα κράτησε την προσφορά χωρητικότητας περιορισμένη. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 8-9,5Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 9-10,5Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 12-13,5Κ /ημέρα.

Wishing you and all of your loved ones health and happiness in the new year

Disclaimer
This report and the information contained herein it is for general information only and does not constitute an investment advice

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter