Παρ04262024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

Αγορά ξηρού φορτίου: Πτώση του θαλάσσιου εμπορίου σιτηρών

capesize1

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst

Πτώση κατά 13,3% εμφανίζει το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο σιτηρών κατά το 1ο 8μηνο, φτάνοντας τους 85 εκατ. τόνους.
Η Ρωσία αποτελεί το μεγαλύτερο εξαγωγέα σιτηρών παγκοσμίως, ωστόσο πτώση παρατηρείται στις εξαγωγές κατά το 1ο 8μηνο. Ωστόσο, τον Αύγουστο σημειώθηκε μηνιαίο ρεκόρ εξαγωγών, ενώ και ο Σεπτέμβριος κινήθηκε εξίσου καλά. Κυριότεροι πελάτες των Ρωσικών σιτηρών είναι η Τουρκία και η Αίγυπτος, καθώς και οι δύο χώρες μαζί εισήγαγαν σχεδόν 7,5 εκατ. τόνους.
Τα μεγέθη που ωφελήθηκαν περισσότερο είναι τα μικρότερα και μεσαία, όπως τα Handies και τα SMXs, αφού μετέφεραν το μεγαλύτερο μέρος των φορτίων αυτών.
Μετά τη Ρωσία, στην παγκόσμια κατάταξη, ακολουθούν οι ΗΠΑ, ο Καναδάς και η Ευρωπαϊκή Ένωση. Αξίζει να σημειωθεί πως πάνω από το 50% (αγγίζει το 54%) των Ευρωπαϊκών εξαγωγών πραγματοποιούνται από την Ουκρανία. Και ακολουθούν Αργεντινή και Αυστραλία.
Ας δούμε πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου:
Ξεκινώντας από τα CAPEs, στην αγορά του Ειρηνικού και στη διαδρομή C5 (Αυστραλίας –Κίνας) είδαμε να υποχωρεί σημαντικά η δραστηριότητα. Παράλληλα, οι πλοιοκτήτες φάνηκαν πιο διστακτικοί στο να μετακινηθούν από τη Σιγκαπούρη προς τον Ατλαντικό, καθώς οι διαπραγματεύσεις για ναυλώσεις στο επόμενο διάστημα γίνονται σε χαμηλότερα επίπεδα. Οι ναύλοι στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας παρέμειναν στα 9-9,5 $/tn.
Ο Ατλαντικός και η περιοχή της Βραζιλίας (C3) συνέχισε πτωτικά, αφού η προσφορά είναι μεγάλη και η ζήτηση ήταν περιορισμένη και δεν αναμένεται κάποια μεταβολή μέχρι το τέλος του μήνα. Ωστόσο, υπάρχει αισιοδοξία για βελτίωση από τον επόμενο μήνα. Οι ναύλοι για το πρώτο μισό του Νοεμβρίου κινούνται κάτω από τα 21 $/tn, ενώ επί του παρόντος έφτασαν στα 21,5-22,5 $/tn.
Στο Β. Ατλαντικό (C7), η αγορά διατήρησε το καλό κλίμα και τη σταθερότητα της ,σε σχέση με το Νότο, αν και οι ναύλοι ήταν λίγο χαμηλότεροι για τα φορτία προς την Άπω Ανατολή (συγκριτικά με την προηγούμενη εβδομάδα). Οι ναύλοι έμειναν στα 10,5-11,5 $ /tn.
Σχετικά με τα KMXs στον Ατλαντικό, η αγορά της ECSA κινήθηκε σε δύο ταχύτητες. Τα κλεισίματα για φορτώσεις εντός Οκτωβρίου ήταν σε ικανοποιητικά επίπεδα, ενώ για το Νοέμβριο ήταν χαμηλότερα. Επίσης, έχουν μειωθεί τα πλοία που μετακινούνται στην περιοχή. Όμως, τα φορτία σπόρων από την Αμερική προς την Κίνα έχουν περιορίσει τον όγκο φορτίων της ECSA. Οι ναύλοι για τα Υπερατλαντικά ταξίδια και την Άπω Ανατολή έμειναν στα $ 21,5-23Κ/ημέρα (APS bss) και στα $ 17-18Κ /ημέρα +$ 700-800Κ ΒΒ, αντίστοιχα.
Η αγορά του Β. Ατλαντικού συνέχισε σε χαμηλότερα επίπεδα, ενώ οι όποιες προσδοκίες για άνοδο γρήγορα διαψεύστηκαν. Δυστυχώς η απόφαση για αύξηση των μεταφορών σπόρων, το επόμενο διάστημα, από την Αμερική προς την Κίνα δε βελτίωσε την εικόνα της αγοράς. Έτσι, τα πλοία με φορτία από την Αμερική προς την Ανατολή έκλειναν στα $ 23-23,5Κ /ημέρα, προς Ευρώπη στα $ 15,5-16,5Κ /ημέρα και τα κυκλικά ταξίδια από τη Βαλτική στα $ 16-17,5Κ /ημέρα.
Από την άλλη πλευρά, και στην Ασία παρατηρήθηκε χειρότερη εικόνα, καθώς υπήρξε υπερπροσφορά και μειωμένη ζήτηση από NOPAC και Αυστραλία. Στο Νότο ζήτηση και προσφορά βρίσκονται σε ισορροπία. Το TCE έφτασε στα $ 13,5-14,5Κ /ημέρα, κατά μ.ο.
Για τα SUPRAMAXes-ULTRAMAXes, στη Ν.Α. Ασία συνέχισε η αυξημένη δραστηριότητα παρά το κακό ξεκίνημα, ενώ σε κάποιες περιοχές παρατηρήθηκε περιορισμένη προσφερόμενη χωρητικότητα. Αναλυτικότερα, οι ναύλοι των SMXs από Ν. Κίνα προς Ν.Α. Ασία έφτασαν στα $ 12-12,5Κ /ημέρα (παράδοση Κίνα). Μεγαλύτερη κινητικότητα είδαμε και στην Αυστραλία και οι ναύλοι για τα UMXs από Κίνα προς Ν.Α. Ασία, μέσω Αυστραλίας, έφτασαν στα $ 13-14,5Κ/ημέρα.
Βορειότερα, οι αγορές της Άπω Ανατολής και του NOPAC δεν εμφάνισαν ιδιαίτερη δράση και ο αριθμός των κλεισιμάτων ήταν περιορισμένος. Τα κυκλικά ταξίδια από Σιγκαπούρη-Ιαπωνία προς NOPAC και επιστροφή, για UMXs, πλήρωναν γύρω στα $ 13-14Κ /ημέρα. Λίγο καλύτερα κινήθηκαν τα ταξίδια επιστροφής (BH), καθώς υπήρχαν περισσότερες ευκαιρίες και οι ναύλοι για τα UMXs από την Κίνα προς τον Αμερικάνικο Κόλπο πλήρωναν $ 4,5-5Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό, στον Αμερικάνικο κόλπο, πολλοί πλοιοκτήτες προτίμησαν να κατευθυνθούν στην περιοχή ακολουθώντας τις προσδοκίες για καλύτερα επίπεδα ναύλων, όσο οδεύουμε προς το τέλος του χρόνου. Οι ναύλοι υποχώρησαν, καθώς υπήρξε όγκος κλεισιμάτων, αλλά δε καλύφθηκε η προσφερόμενη χωρητικότητα. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια, προς τη Μεσόγειο -Μαύρη Θάλασσα, κινήθηκαν στα $ 16-17Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 25-26Κ /ημέρα (APS bss).
Η περιοχή της ECSA είδαμε να κινείται σε καλύτερα επίπεδα, κυρίως για ταξίδια προς την Άπω Ανατολή. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα διατηρήθηκαν στα $ 15,5-16Κ/ημέρα +550-600Κ ΒΒ (APS bss), ενώ για τα Υπερατλαντικά ταξίδια αυξήθηκαν στα $ 20-20,5Κ/ημέρα (APS Recalada).
Η Μεσόγειος συνέχισε με πτωτικές τάσεις, κατά τη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο/ Μαύρη Θάλασσα προς την Ασία έκλεινε στα $ 25-26 Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale/ Μαύρη Θάλασσα), προς τη Β. Ευρώπη στα $ 13-14Κ /ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 14,5-15,5Κ/ημέρα.
Η αγορά των Handies στην Ευρώπη συνέχισε στα επίπεδα των προηγούμενων ημερών, χωρίς όμως την ίδια δυναμική και σαφώς επηρεασμένη από την ευρύτερη εικόνα του Ατλαντικού. Τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας έκλειναν με $ 13,5-14Κ /ημέρα για ταξίδια προς τη Μεσόγειο και με $ 12-13Κ /ημέρα για Υπερατλαντικά ταξίδια.
Η Μεσόγειος ξεκίνησε πτωτικά, αλλά κατά τη διάρκεια της εβδομάδας κατάφερε να βρεθεί σε ισορροπία, καθώς υπήρξαν πολλές ευκαιρίες απασχόλησης για τα μεγαλύτερα πλοία που «άνοιγαν» τις επόμενες μέρες. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36K τόνων DWT) για ταξίδια προς την Ευρώπη έφτασαν στα $ 13-13,5Κ /ημέρα (APS Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 11,5-12,5Κ /ημέρα (μεγάλη πτώση) και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 12-13Κ /ημέρα.
Από την άλλη πλευρά, ο Αμερικάνικος κόλπος συνέχισε πτωτικά καθώς αυξήθηκαν τα διαθέσιμα πλοία και οι ναυλωτές προτίμησαν να περιμένουν. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού παρέμειναν στα $ 14-14,5Κ /ημέρα και στην Ασία στα $ 18,5-19Κ /ημέρα.
Τέλος, η αγορά της ECSA υποχώρησε περαιτέρω, καθώς η ζήτηση περιορίστηκε σημαντικά. Μόνη στήριξη στην αγορά ήρθε από τις δουλειές προς το WCSA. Οι ναύλοι από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έφτασαν στα $ 14,5-15,5 Κ/ημέρα (Ευρώπη –Μεσόγειο) και προς την Ασία στα $ 21-22Κ /ημέρα.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter