Δευ05062024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

Κορκίδης: Να απαλλάξουμε τον αφυπνισθέντα γίγαντα από τον «πονοκέφαλο» - Στον ορίζοντα και οι ΑΠΕ

0Kork777

Στοίχημα χαρακτήρισε ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς Βασίλης Κορκίδης στην εναρκτήρια εκδήλωση του 1ου Συνεδρίου της Ένωσης Ελληνικών Ναυπηγείων τη σχηματοποίηση ενός νέου ενός θεσμικού πλαισίου, από τα συναρμόδια υπουργεία Ανάπτυξης, Οικονομικών, Εργασίας, Ναυτιλίας και Άμυνας, ώστε να απαλλαγεί οριστικά από στρεβλώσεις και άστοχες πολιτικές του παρελθόντος, τα αποτελέσματα των οποίων «πλήρωσε» η ελληνική οικονομία, «βίωσαν» οι επιχειρήσεις της ναυπηγοεπισκευής και δημιουργήθηκε ο κίνδυνος απώλειας μίας τεχνογνωσίας με ιστορία στην διαδρομή των αιώνων, η άρτι αφυπνισθείσα ναυπηγική βιομηχανία της χώρας.

Επί της ουσίας με την εν λόγω τοποθέτηση του προέδρου του Ε.Β.Ε.Π. συντάχθηκαν και άλλοι ομιλητές στις θεματικές συζητήσεις που επακολούθησαν όπου και καταγράφηκαν τα επί μέρους προβλήματα και προβληματισμοί σχετικά με τις αλληλεπικαλύψεις, τις γραφειοκρατικές διατυπώσεις αλλά κυρίως για την διαφαινόμενη και σε αυτό τον τομέα της οικονομικής δραστηριότητας της χώρας καταρτισμένων στελεχών για να καλύψουν τις ανάγκες των ναυπηγεικών μονάδων. Σε αυτές τις επι μέρους θεματικές συζητήσεις κατέστη σαφές ότι η επαναδραστηριοποίηση των ναυπηγεικών μονάδων δεν θα περιοριστεί αποκλειστικά και μόνο στις μετασκευές, επισκευές αλλά θα συμβάλει τόσο στην πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας όσο και στην ανάπτυξη των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας με «προσανατολισμό» τα υπεράκτια αιολικά πάρκα που επίσης θα συμβάλουν στην απεξάρτηση της χώρας από τα ορυκτά καύσιμα παρέχοντας λύση στο ενεργειακό πεδίο. Μάλιστα ο πρέσβης των ΗΠΑ στην Αθήνα κ. Τζορτζ Τσούνης στην τοποθέτησή του σημείωσε μεταξύ άλλων ότι «το θαύμα της της αναγέννησης των ναυπηγείων δεν έχει προηγούμενο. Αυτή η παραδοσιακή βιομηχανία θα παρέχει 2 δισ. στο εγχώριο ΑΕΠ. Είναι πολύ σημαντικό για την Ελλάδα καθώς δίνει ώθηση στην αμυντική βιομηχανία και τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας». Σχολιάζοντας την τροχιά της χώρας στο οικονομικό γίγνεσθαι ο κ. Τσούνης «αν έχεις μια δυνατή οικονομία, σου δίνεται η ευκαιρία να κάνεις τα πάντα. Είναι εξαιρετικά σημαντικό να παραμείνει σε αναπτυξιακή τροχιά η ελληνική οικονομία, και να δυναμώνει συνεχώς” για να χαρακτηρίσει το επίτευγμα αυτό πως “πρόκειται για ένα θαύμα” ενώ στην συνέχεια απαρίθμησε αμερικανικών συμφερόντων επιχειρήσεις οι οποίες έχουν τοποθετηθεί στην ελληνική οικονομία.
Όσον αφορά στην πράσινη μετάβαση και το ρόλο των ΑΠΕ κατά τη συζήτηση για τις ευκαιρίες και τις προκλήσεις ενδιαφέρον παρουσίασαν οι απόψεις ότι οι επενδυτές του εν λόγω τομέα «συνωστίζονται» αναμένοντας ωστόσο για να προχωρήσουν να αναπτυχθεί το θεσμικό πλαίσιο αλλά και να σχηματοποιηθούν οι υποδομές επι των οποίων θα εδράσουν οι επενδύσεις. Μάλιστα τονίστηκε ότι είναι τέτοιο το ενδιαφέρον ώστε λίαν συντόμως ο στόλος των ειδικών πλοίων που σήμερα είναι γνωστά για την εξυπηρέτηση πλατφορμών δεν θα επαρκεί να καλύψει τη ζήτηση γεγονός που ανοίγει επίσης ένα νέο πεδίο για την ναυπηγική βιομηχανία της χώρας. Σε δύο σημεία ενδιαφέροντος στάθηκε ο Πρόεδρος της ΕΛΕΤΑΕΝ κ. Παναγιώτης Λαδακάκος υπογραμμίζοντας την ανάγκη η χώρα να μην χάσει την ευκαιρία να αναπτύξει μία νέα ανταγωνιστική αγορά. “Πρέπει να εκμεταλλευτούμε το ισχυρό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα των ναυπηγείων να μην δούμε μόνο την αγορά της Ελλάδος αλλά να αρπάξουμε την ευκαιρία” να πρωταγωνιστήσουμε σε όλη την περιοχή. Όπως είπε, οι μεγάλοι επενδυτές δείχνουν – από το ενδιαφέρον που έχει αναπτυχθεί να έχουν πεισθεί για τις δυνατότητες της νέας αγοράς. “Τώρα μένει να πειστεί και η εφοδιαστική αλυσίδα για να κάνει τις απαραίτητες επενδύσεις” σημείωσε τονίζοντας πως η χώρα μπορεί να βγει μπροστά κατασκευάζοντας και παρουσιάζοντας τα δικά της σχέδια και προϊόντα που είναι απαραίτητα για την ανάπτυξη της αγοράς (πχ πλωτήρες) προκειμένου να καλύψει όχι μόνο τις εγχώριες ανάγκες αλλά να καταστεί δυνατός παίκτης και σε άλλες αγορές. Στο πλαίσιο αυτό υπογράμμισε και την ευκαιρία που δημιουργείται για συμπράξεις με τους εκπαιδευτικούς οργανισμούς της χώρας. Στα πλάνα ανάπτυξης της ONEX Technology Systems & Business Solutions στον τομέα των υπεράκτιων αιολικών αναφέρθηκε ο Γενικός Διευθυντής του ομίλου κ. Δημήτρης Ντρες. ‘Όπως τόνισε η αγορά αυτή αποτελεί μία από τις προτεραιότητες του οργανισμού και στο πλαίσιο αυτό ήδη εδώ και ένα χρόνο τρέχει ένα πλάνο ενεργειών για την ανάπτυξή του στον τομέα αυτόν. “Διαθέτουμε σημαντική εμπειρία στο να κατασκευάζουμε και να συντηρούμε πλοία και πλατφόρμες και από όλες τις δραστηριότητες έχουμε αποδείξει ότι μπορούμε να διαχειριστούμε πολυσύνθετα πλοία και projects” σημείωσε τονίζοντας η ONEX θέλει να καταστεί “One stop shop για λύσεις για υπεράκτια αιολικά πάρκα”. Παράλληλα, τόνισε πως ο όμιλος σχεδιάζει την αξιοποίηση των ναυπηγείων της Ελευσίνας και της Σύρου προκειμένου να καταστεί hub για τη συντήρηση των μονάδων αυτών. “Στόχος μας είναι να μπορούμε να καλύψουμε όσες περισσότερες ανάγκες της αγοράς μόνοι μας ή μέσω συνεργειών με όλη την σχετική αλυσίδα” υπογράμμισε ο κ. Ντρες.

Ακτοπλοΐα – Η προστιθέμενη αξία των ναυπηγείων – Κοινωνική ευημερία

Η πρόσφατα ανακοινωθείσα συμφωνία μεταξύ της ΟΝΕΧ και του Attica Group αποτέλεσε τη βάση της συζήτησης για τον ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει η ναυπηγικής βιομηχανία στον εκσυγχρονισμό του ακτοπλοϊκού στόλου της χώρας αλλά και στην κατασκευή νέων μονάδων προσαρμοσμένων μάλιστα στις ιδιαιτερότητες της νησιωτικής χώρας, όπως έγινε στο παρελθόν όπου στα ναυπηγεία Ελευσίνας είχαν κτιστεί δύο Ε/Γ-Ο/Γ πλοία που είναι ενταγμένα σήμερα στο στόλο του Attica Group. Όσον αφορά στην κοινωνική διάσταση της αναζωογόνησης των ναυπηγείων ο πρόεδρος του Ε.Β.Ε.Π. υπενθύμισε την κυκλικότητα της οικονομίας τη σημασία της γαλάζιας οικονομίας καθώς και το γεγονός ότι η ναυπηγική βιομηχανία είναι εντάσεως εργασίας με την ανάπτυξη της οποίας θα ανοίξουν νέες θέσεις εργασίας. Η επανεμφάνιση, στη «διεθνή σκακιέρα», των ελληνικών ναυπηγεικών μονάδων πρέπει να είναι μια «κίνηση ματ» τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Κορκίδης υπενθυμίζοντας ότι όλοι καταλαβαίνουν τη σημασία να κάνει το cluster της ΕΕΝ «εξαγωγές στην αυλή μας».

Οι τοποθετήσεις

Για ένα πάρα πολύ σημαντικό εγχείρημα, που έχει ξεκινήσει από επενδυτικής άποψης και αποτελεί σημείο αναφοράς για την ελληνική οικονομία έκανε λόγο η Γενική Γραμματέας Εργασιακών Σχέσεων, κυρία Άννα Στρατινάκη. Όπως είπε, η δημιουργία της ΕΕΝ κόβει τον ομφάλιο λώρο της εργασιακής ανασφάλειας, διασφαλίζοντας βιώσιμες θέσεις εργασίας. "Η μεγαλύτερη πρόκληση είναι με ποια διαδικασία θα γίνει το ξύπνημα του γίγαντα χωρίς να ζαλιστεί", τόνισε η κυρία Στρατινάκη και πρόσθεσε ότι "ανοίγει πλέον το κεφάλαιο της εργασιακής υποστήριξης και της εκπαίδευσης των τεχνικών επαγγελμάτων και κατά βάση των ναυπηγείων".
Σύμφωνα με την ίδια χρειάζεται σοβαρή υποστήριξη και τεχνολογικές ενέσεις για να δώσουμε τον ρυθμό της επόμενης μέρας. Χαρακτήρισε ως δύσκολη άσκηση την στήριξη σε εισαγόμενο προσωπικό και αναφέρθηκε στον διττό ρόλο των παλαιών εργαζομένων, οι οποίοι αφενός πρέπει να φέρουν εις πέρας τα καλά αποτελέσματα της εργασίας τους, αφετέρου να συμβάλλουν στη μετεκπαίδευση μιας νέας γενιάς εργαζομένων, οι οποίοι θα δώσουν το στίγμα τους στην αξιοποίηση των νέων επενδύσεων.
Από την πλευρά του ο Βουλευτής Ν. Ηλείας και Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, κ. Μιχάλης Κατρίνης, αναφέρθηκε στην ελληνική ναυπηγική βιομηχανία τονίζοντας πως πρόκειται για μία από τις κορυφαίες αναπτυξιακές δυνατότητες της χώρας. Επισήμανε τις νέες προοπτικές που δημιουργούνται και που πρέπει να ταυτιστούν με την καινοτομία και τη νέα εποχή, αλλά και το ελκυστικό πλαίσιο κινήτρων που πρέπει να δοθεί στην εγχώρια ακτοπλοΐα με βάση το ιταλικό μοντέλο.
"Τα εγχώρια ναυπηγεία πρέπει να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην αμυντική βιομηχανία" τόνισε ο κ. Κατρίνης σε άλλο σημείο της ομιλίας του, ενώ ανέφερε ότι στις προμήθειες οπλικών συστημάτων πρέπει να υπάρχει ως αντιστάθμισμα η ενίσχυση των ελληνικών ναυπηγείων μέσω της εμπλοκής τους. "Σε κάθε προμήθεια, ένα σημαντικό μέρος του κατασκευαστικού έργου πρέπει να συμπεριλαμβάνει και τα ναυπηγεία της χώρας μας", πρόσθεσε.
"Για να απορροφήσουμε τους πόρους, πρέπει να έχουμε επιχειρησιακό και στρατηγικό σχέδιο, το οποίο θα είναι συμπεριληπτικό για την ελληνική ναυπηγική βιομηχανία" είπε στο ίδιο μήκος κύματος ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ και κατέληξε: "Στα ελληνικά ναυπηγεία μπορούν να γίνουν τα αδύνατα δυνατά. Να γίνουν πραγματικά θαύματα".
Για τις προκλήσεις που δημιουργούνται μέσω της δημιουργίας της Ένωσης Ελληνικών Ναυπηγείων μίλησε ο διοικητής της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (ΔΥΠΑ), κ. Σπύρος Πρωτοψάλτης. "Πού θα βρουν προσωπικό; Είναι το πρώτο πράγμα που σκέφτηκα", είπε στο σύντομο χαιρετισμό του ο κ. Πρωτοψάλτης. Μεταξύ άλλων, σημείωσε: "Πρέπει να συνεργαστούμε, να βρούμε τρόπο να σχεδιάσουμε προγράμματα σε διαφορετικά επίπεδα, ανάλογα με τις απαιτήσεις των επιχειρήσεων ώστε να τις βοηθήσουμε, για να μειώσουμε κι άλλο την ανεργία".
Για μία εξαιρετικά σημαντική κίνηση, όσον αφορά την ίδρυση της Ένωσης Ελληνικών Ναυπηγείων, έκανε λόγο ο εν αποστρατεία Ναύαρχος του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, Επίτιμος Αρχηγός ΓΕΕΘΑ και βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, κ. Ευάγγελος Αποστολάκης. Όπως είπε, η ίδρυση της ΕΕΝ αποτελεί ένα ελπιδοφόρο "βήμα" για τη ναυπηγική βιομηχανία, με έναν νέο "αέρα" να πνέει ευρύτερα για τον κλάδο της ναυτιλίας.
Σύμφωνα με τον ίδιο, πλέον υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις για την αναβίωση και την επανεκκίνηση του κρίσιμου αυτού τομέα, ενώ έκανε λόγο για ανάγκες που αφορούν κυρίως την ακτοπλοΐα.
Για το Πολεμικό Ναυτικό είπε, μεταξύ άλλων: "Γίνεται μια σειρά από έργα συντήρησης με πολύ μικρότερο κόστος στο Πολεμικό Ναυτικό. Τα έργα του ΠΝ δε θα κινδυνεύσουν ώστε να τεθούν υπό ομηρία στο μέλλον, όπως έγινε στο παρελθόν. Δεν μπορεί τα ναυπηγεία να στηρίζονται μόνο από τα έργα του ΠΝ".
Παράλληλα, στάθηκε στον ρόλο των εργαζομένων, οι οποίοι "αυτοί ήταν που τα κράτησαν ζωντανά, την ώρα που οι ιδιώτες τα είχαν αφήσει στην τύχη τους".
"Προοπτική υπάρχει, αρκεί να υπάρχει και η αντίστοιχη βούληση. Να μην επιστρέψουμε σε πολιτικές απαξίωσης" δήλωσε ακόμη ο κ. Αποστολάκης και κατέληξε: "Η δημιουργία της Ένωσης έφτιαξε τις βάσεις ώστε ο "γίγαντας" της ναυπηγικής βιομηχανίας να σηκωθεί ξανά στα πόδια του".
"Σήμερα είναι μια σημαντική μέρα για τα ελληνικά ναυπηγεία, γιατί όπως έλεγαν οι αρχαίοι ημών πρόγονοι, η αρχή είναι το ήμισυ του παντός", δήλωσε ο πρώην Βουλευτής, Τομεάρχης Ναυτιλίας και Εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ, κ. Δημήτρης Διαμαντίδης.
Σύμφωνα με τον κ. Διαμαντίδη, "δημιουργείται η ανάγκη περαιτέρω ενίσχυσης του ελληνικού ναυτικού και συνεπακόλουθα των ελληνικών ναυπηγείων". Η κυβέρνηση προχωρά μεν σε επανασχεδιασμό της αμυντικής στρατηγικής, ωστόσο, όπως σημείωσε "τα ερωτήματα που δημιουργούνται είναι πάρα πολλά, κυρίως για τους εργαζόμενους και τη βιωσιμότητα των ναυπηγείων".
"Γίνονται σοβαρές προσπάθειες, αλλά χωρίς την στήριξη της πολιτείας τα προβλήματα θα είναι δυσεπίλυτα", συμπλήρωσε ο κ. Διαμαντίδης.

Το όραμα

“Στόχος μας είναι η ανασυγκρότηση ενός κλάδου που δεν γίνεται να μην είναι πρωτοπόρος για την ελληνική οικονομία, όπως ήταν πριν από 20 και 30 χρόνια”, τόνισε ο πρόεδρος της Ένωσης Ελληνικών Ναυπηγείων (ΕΕΝ), κ. Πάνος Ξενοκώστας κατά τον εισαγωγικό χαιρετισμό του Περιγράφοντας τον στόχο της ΕΕΝ ο κ. Ξενοκώστας σημείωσε πως η ΕΕΝ ήταν μια επιτακτική ανάγκη για την αναγέννηση του ελληνικού ναυπηγικού τομέα. “Δεν είμαστε μια ένωση λόμπι, γιατί ο κλάδος μας δεν χρειάζεται λόμπι. Δεν είμαστε συνδικαλιστική ένωση. Σε συνεργασία με την κυβέρνηση θέλουμε να αναγεννήσουμε έναν κλάδο που είχε ρημάξει τα τελευταία χρόνια”, ανέφερε χαρακτηριστικά. “Τα ναυπηγεία”, συνέχισε ο κ. Ξενοκώστας, “τα χρησιμοποιούμε ως μια ολοκληρωμένη πλατφόρμα λύσεων που επεκτείνεται πέρα από την ναυτιλία και στην ενέργεια και την άμυνα”. Όπως ανέφερε η συγκεκριμένη βιομηχανία μπορεί να αποτελέσει το 1% του ΑΕΠ. Ο πρόεδρος της ΕΕΝ δήλωσε πως οι Έλληνες εφοπλιστές απέδειξαν ότι “η ναυτιλία μας είναι ανταγωνιστική σε παγκόσμιο επίπεδο” και υπογράμμισε πως ο στόχος είναι το ίδιο να αποδείξουν και τα ναυπηγεία. “Προορισμός μας είναι οι πελάτες μας να είναι ικανοποιημένοι και να μας επιλέγουν ως επιλογή αριστείας και για αυτό πιστεύουμε ότι πρέπει να ενωθούμε όλοι οι Έλληνες ανεξαρτήτως συμφερόντων στον μεγαλύτερο κλάδο της χώρας, της ναυπηγικής, ώστε να μπορεί να ακολουθήσει την πρωτιά της ναυτιλίας”, τόνισε.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter