Δευ05062024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

+ 28 δις δολάρια…

rupoi ploion6

Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της UNCTAD, η μετάβαση στην απανθρακοποιημένη ναυτιλία θα απαιτήσει σημαντική οικονομική δέσμευση. Ο οργανισμός εκτιμά ότι θα χρειαστούν επιπλέον 8 έως 28 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως για να επιτευχθεί πλήρης απαλλαγή των πλοίων από τον άνθρακα έως το 2050.
Ακόμη πιο «τρομακτική» είναι η πρόβλεψη ότι η ανάπτυξη υποδομών για καύσιμα με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα 100% μέχρι το ίδιο έτος θα μπορούσε να απαιτήσει επενδύσεις που κυμαίνονται από 28 δισεκατομμύρια δολάρια έως 90 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως.
Οι επιπτώσεις αυτού του κόστους στη βιομηχανία είναι σημαντικές. Η UNCTAD υπογραμμίζει ότι η κίνηση προς την πλήρη απαλλαγή από τον άνθρακα θα μπορούσε να αυξήσει τις ετήσιες δαπάνες καυσίμων κατά ένα εντυπωσιακό 70% έως 100%. Μια τέτοια αύξηση θα μπορούσε να έχει ιδιαίτερα ολέθριες συνέπειες για τα SIDS και τις λιγότερο ανεπτυγμένες χώρες, οι οποίες συχνά έχουν περιορισμένους πόρους και αντιμετωπίζουν υψηλότερο κόστος αποστολής λόγω των απομακρυσμένων τοποθεσιών τους.
Για να εξασφαλιστεί μια δίκαιη μετάβαση, η UNCTAD τονίζει την ανάγκη θέσπισης ενός καθολικού κανονιστικού πλαισίου που θα ισχύει για όλα τα πλοία, ανεξάρτητα από τις σημαίες νηολόγησης, την ιδιοκτησία ή τις επιχειρησιακές περιοχές τους. Αυτή η προσέγγιση στοχεύει στην αποφυγή μιας διαδικασίας απαλλαγής από τον άνθρακα δύο ταχυτήτων, διασφαλίζοντας ίσους όρους ανταγωνισμού για όλους τους ενδιαφερόμενους στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία.
Εκτός από την αντιμετώπιση των οικονομικών προκλήσεων της απαλλαγής από τον άνθρακα, η UNCTAD εξέφρασε ανησυχίες σχετικά με τη γήρανση του παγκόσμιου ναυτιλιακού στόλου. Στις αρχές του 2023, τα εμπορικά πλοία είχαν μέση ηλικία 22,2 ετών, δύο χρόνια μεγαλύτερη από ό, τι πριν από μια δεκαετία. Με περισσότερο από το ήμισυ του παγκόσμιου στόλου άνω των 15 ετών, οι πλοιοκτήτες και οι λιμενικοί τερματικοί σταθμοί αντιμετωπίζουν το δύσκολο έργο της ανανέωσης του στόλου χωρίς σαφή καθοδήγηση σχετικά με τα εναλλακτικά καύσιμα, την πράσινη τεχνολογία και τα ρυθμιστικά καθεστώτα.
Η UNCTAD τόνισε επίσης τον ρόλο της ψηφιοποίησης στην επιτάχυνση των προσπαθειών απαλλαγής από τον άνθρακα. Τεχνολογίες όπως η τεχνητή νοημοσύνη, η μηχανική μάθηση, το blockchain και το Διαδίκτυο των πραγμάτων μπορούν να βελτιώσουν την προβλεψιμότητα και την αξιοπιστία της ναυτιλίας, οδηγώντας σε βελτιστοποίηση της απόδοσης για παρακολούθηση, δρομολόγηση, ταχύτητα και προληπτική συντήρηση.
Συνολικά, παρά τη συρρίκνωση κατά 0,4% του συνολικού όγκου θαλάσσιου εμπορίου το 2022, ο κλάδος αναμένει αύξηση 2,4% το 2023, με το εμπόριο εμπορευματοκιβωτίων (το οποίο μειώθηκε κατά 3,7% το 2022) να αναμένεται να αυξηθεί κατά 1,2% το 2023 και περισσότερο από 3% μεταξύ 2024 και 2028.
Οι όγκοι του εμπορίου πετρελαίου και φυσικού αερίου παρουσίασαν ισχυρή ανάπτυξη το 2022, ενώ οι ναύλοι των δεξαμενόπλοιων σημείωσαν ισχυρή ανάκαμψη λόγω γεωπολιτικών γεγονότων. Οι τιμές ξηρού χύδην φορτίου παρουσίασαν μεταβλητότητα λόγω της μετατόπισης της ζήτησης, της συμφόρησης των λιμένων, των γεωπολιτικών εντάσεων και των καιρικών διαταραχών.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter