Δευ05062024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

Πάνω τα ασφάλιστρα

0Dry bulk

Τα ασφάλιστρα σε παγκόσμιο επίπεδο για την ασφάλιση σκάφους και μηχανής αυξήθηκαν το 2022 κατά 5,7% αγγίζοντας τα 8,4 δισεκατομμύρια δολάρια. Το γεγονός αυτό οφείλεται κατά κύριο λόγο στη διαρκώς αυξανόμενη εμπορική δραστηριότητα, στην αυξημένη αξία των πλοίων και τη μειωμένη δυναμική της αγοράς.

Οι ζημιές και οι απαιτήσεις των ασφαλισμένων εταιρειών για την ίδια περίοδο παρέμειναν σε μέτρια επίπεδα, ενώ μόνο στις αρχές του 2023 καταγράφηκε μια μικρή αύξηση που οδηγεί ξανά ελαφρώς ανοδικά τους συνολικούς δείκτες ζημιών, οι οποίοι πάντως τα τελευταία τρία χρόνια παρουσίαζαν μια συνεχώς πτωτική τάση, με αποκορύφωμα το 2022 το οποίο υπήρξε η χρονιά που ξεκίνησε με τους χαμηλότερους δείκτες από το 2015. Μέσα σε αυτό το γενικώς θετικό πλαίσιο, ο πληθωρισμός έρχεται να ταράξει τα νερά και πιθανότατα να έχει σημαντική επίδραση στο μέλλον. Ο Ηλίας Τσακίρης, Πρόεδρος της Επιτροπής Ocean Hull της Διεθνούς Ένωσης Ναυτασφαλίσεων (IUMI) μιλώντας στο πρόσφατο συνέδριο της Ένωσης ανέφερε πως κατά την περίοδο μετά τον Covid, σημειώθηκε έλλειψη σε υλικά, όπως ο χάλυβας, η οποία σε συνδυασμό με την αύξηση της ζήτησης λόγω της επανενεργοποίησης της παγκόσμιας ναυτιλίας, επηρέασε τις τιμές, όπως αναμενόταν από τον κανόνα της προσφοράς και της ζήτησης. Αυτό επιδεινώθηκε από την αυξανόμενη πληθωριστική πίεση, η οποία οδήγησε στην επιπλέον αύξηση του κόστους των υλικών, των ναυπηγείων και της εργασίας. Από την άποψη της αναδοχής κινδύνου, ο πληθωρισμός δεν αφορά μόνο τις επισκευές και αξιώσεις πλοίων, αλλά και τα έξοδα των γραφείων των πλοιοκτητριών εταιρειών. Να σημειώσουμε ότι η ασφαλιστική κοινότητα δεν έχει εφαρμόσει τις πληθωριστικές αυξήσεις στη βάση την ασφαλίστρων και αυτό είναι πιθανό να οδηγήσει σε μείωση του συνολικού κέρδους μέσα στα επόμενα ένα ή δύο χρόνια. Πέρα από τον πληθωρισμό υπάρχουν πρόσθετα ζητήματα τα οποία τραβούν την προσοχή των ασφαλιστών σκάφους και μηχανής. Όσον αφορά στα εναλλακτικά καύσιμα οι νέοι στόχοι για τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου με ορίζοντα το 2050, τα νεότευκτα πλοία με μηχανές σχεδιασμένες και προσαρμοσμένες στην κατανάλωση διαφορετικών τύπων καυσίμου, οι νέες κατευθυντήριες γραμμές του ΙΜΟ, αλλά και οι διεθνείς πρωτοβουλίες για τη βιωσιμότητα, πιέζουν το χώρο της ναυτιλίας προς την κατεύθυνση της εξεύρεσης βιώσιμων και τεχνολογικά εξελιγμένων λύσεων για τα εναλλακτικά καύσιμα. Μέχρι τότε, είναι πιθανό να χρησιμοποιηθούν υβριδικές τεχνολογίες όπως υδρογόνο/ορυκτά καύσιμα ή αμμωνία/ορυκτά καύσιμα, έως ότου αναπτυχθεί μια πλήρως καθαρή και εμπορικά εφαρμόσιμη λύση.
Ηλεκτρικά οχήματα
Οι πυρκαγιές σε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων γίνονται όλο και πιο συχνές, ενώ πολλά από αυτά τα πλοία μεταφέρουν πλέον μπαταρίες ιόντων λιθίου ή ηλεκτρικά οχήματα.

«Ένα αξιοσημείωτο πρόσφατο περιστατικό τον Ιούλιο του 2023 ήταν η πυρκαγιά στο οχηματαγωγό Fremantle Highway, νηολογίου Παναμά, στα ανοιχτά των ολλανδικών ακτών. Παρόλο που η αιτία της πυρκαγιάς παραμένει άγνωστη, χρειάστηκαν μέρες για να τεθεί τελικά υπό έλεγχο. Από τα 3.700 αυτοκίνητα σε αυτό το πλοίο, σχεδόν τα 500 ήταν ηλεκτρικά, είπε ο Ηλίας Τσακίρης.
Η μεγαλύτερη ανησυχία σχετικά με τις μπαταρίες ιόντων λιθίου είναι η πιθανότητα «θερμικής διαφυγής», μιας χημικής αντίδρασης που προκαλεί ταχεία θέρμανση, πυρκαγιά και μερικές φορές έκρηξη. Ωστόσο, οι πυρκαγιές από ηλεκτρικά οχήματα δεν είναι πιο συχνές από αυτές από συμβατικά οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Τα παραδοσιακά καύσιμα, όπως η βενζίνη και το ντίζελ, εγκυμονούν επίσης σημαντικούς κινδύνους, ωστόσο η ναυτιλιακή βιομηχανία έχει αποκτήσει επαρκή εμπειρία για να διαχειριστεί αποτελεσματικά αυτούς τους κινδύνους και πρέπει να κάνει το ίδιο για τη νέα αυτή τεχνολογία. Αξίζει να σημειωθεί ότι το IUMI δημοσίευσε μια έκθεση σχετικά με «Βέλτιστες πρακτικές και συστάσεις για την ασφαλή μεταφορά ηλεκτρικών οχημάτων (EVs)» τονίζοντας τη σημασία της έγκαιρης ανίχνευσης της πυρκαγιάς, την εγκατάσταση συστημάτων κατάσβεσης νερού και CO2, αλλά και τη θέσπιση σαφώς καθορισμένων πρωτοκόλλων αποδοχής φορτίου.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter