Κυρ05192024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

Έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών για τις συνομιλίες των επαγγελματιών οδηγών ταξί με τους επιβάτες τους

Taxi-cabs

Του Επαμεινώνδα Ε. Πανά
Καθηγητή
Προέδρου του Τμήματος Στατιστικής Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών

Η έρευνα εκπονήθηκε από τον Καθηγητή του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και Πρόεδρο του Τμήματος Στατιστικής κ. Επαμεινώνδα Πανά στο διάστημα 28/9/2012 – 6/10/2012 σε δείγμα 1200 επαγγελματιών οδηγών ταξί.

 

Η οικονομική ύφεση στη χώρα μας έχει οδηγήσει στην αύξηση της ανεργίας, στην αύξηση του αριθμού των «λουκέτων» των επιχειρήσεων, στη μείωση του οικογενειακού εισοδήματος και τελικά στην αύξηση της φτώχειας.Εκείνοι που διαισθανόντουσαν σε κάποιο βαθμό – χωρίς τη χρήση μαθηματικών υποδειγμάτων – την κρίση στην πραγματική οικονομία, ήταν οι επαγγελματίες οδηγοί των ταξί. Ο λόγος είναι προφανής. Χαρακτηριστικό γνώρισμα των επαγγελματιών οδηγών ταξί, είναι τάση τους να συνομιλούν για ζητήματα της επικαιρότητας με τους επιβάτες.


Όλη την ημέρα για περίπου 13 ώρες όπως προκύπτει από την έρευνά μας, οι οδηγοί ταξί εργάζονται μόνοι τους και είναι λογικό να θέλουν να ανταλλάξουν απόψεις για διάφορα θέματα όπως προκύπτει από την έρευνά μας.


Παρατηρούμε ότι:
• Το μεγαλύτερο ποσοστό των επιβατών συζητά για την κρίση (84,1%)
• Ακολουθούν η ακρίβεια (75%), τα πολιτικά θέματα (73,2%), η αξιοπιστία των πολιτικών (51,3%)
• και τέλος η Χρυσή Αυγή με 38,2%.


Όταν μια κοινωνία διανύει περίοδο βαθειάς κρίσης πολλαπλών διαστάσεων, πρέπει να δίνουμε μεγάλη σημασία στα δίκτυα κοινωνικής δικτύωσης (Διαδίκτυο – facebook, Twitter). Όμως, υπάρχει ένας πραγματικός κίνδυνος: να αγνοούμε μια βασική παράμετρο, αυτήν της επικοινωνίας και διάχυσης. Όσο και αν γίνεται συζήτηση για τις αιτίες ή τα προβλήματα της κρίσης ή για τους πρωταγωνιστές της πολιτικής σκηνής, δεν μπορούμε να αγνοήσουμε τον παράγοντα της από στόμα σε στόμα διάχυσης της πληροφορίας.


Παρά τη διάδοση των κοινωνικών δικτύων, οι Έλληνες έχουν μια ροπή προς τη συζήτηση πρόσωπο με πρόσωπο.Από την παραπάνω θεματολογία «ζωντανής συζήτησης» προκύπτει ότι οι οδηγοί ταξί αποτελούν έναν από τους σημαντικότερους παράγοντες διάχυσης απόψεων σε καθημερινή βάση.Αρκεί μια απλή πράξη πολλαπλασιασμού για να γίνει αντιληπτή αυτή η σημαντικότητα.


Με έναν υποθετικό μέσο όρο 7 κούρσες την ημέρα, ανά ταξί, με μόνο έναν επιβάτη, τα 2000 ταξί θα έχουν τουλάχιστον 14000 επικοινωνίες με τους επιβάτες την ημέρα.Το γεγονός ότι η συζήτηση καλύπτεται από την ανωνυμία, δίνει την ευκαιρία της αβίαστης έκφρασης στους συζητητές. Ο πελάτης εκφράζει τις απόψεις του, που έχουν προκύψει από την επικοινωνία με τους φίλους του, τους συνεργάτες του, το οικογενειακό του περιβάλλον και γενικά από τις αλληλεπιδράσεις των άλλων.


Αυτές οι ανθρώπινες αλληλεπιδράσεις είναι εκείνες που διαχέουν τα αισθήματα και τις διαθέσεις των ατόμων, και τελικά διαμορφώνουν τη δράση τους. Αυτή βασικά είναι η υπόθεση του Prechter "socionomic hypothesis".Όμως, θα πρέπει να σημειώσουμε εδώ ότι οι ανθρώπινες αλληλεπιδράσεις έχουν σημαντικά αυξηθεί κυρίως λόγω των διαύλων επικοινωνίας που υπάρχουν στο διαδίκτυο. Οι «συζητήσεις» μέσω διαδικτύου επιτρέπουν τις αλληλεπιδράσεις αυτές, αφού εκεί ανταλλάσσονται και διαχέονται οι πληροφορίες και οι απόψεις με ταχύτητα.


Οι ανθρώπινες αλληλεπιδράσεις, συνεπώς, επικεντρώνονται στο πώς οι πολίτες μοιράζονται τις πληροφορίες, πώς επηρεάζονται από τις απόψεις των συμμετεχόντων και πώς τελικά διαμορφώνεται ο κοινός παρανομαστής της στάσης των πολιτών ή ακριβώς πώς διαμορφώνεται η κοινωνική διάθεση.Έτσι, η σχέση ανταλλαγής απόψεων μεταξύ των πολιτών, και η μεταξύ τους αλληλεπίδραση δημιουργεί την κοινωνική διάθεση και τα συναισθήματα. (Η κοινή αντίληψη, οι απόψεις, τα πιστεύω, επηρεάζουν τις ατομικές αποφάσεις).


Τελικά, η κοινωνία εκφράζει το άθροισμα των κοινωνικών, οικονομικών και πολιτικών αλληλεπιδράσεων.Απτό αποτέλεσμα όλων αυτών είναι ότι το επίπεδο της κοινωνικής διάθεσης επηρεάζει την οικονομία, την πολιτική και γενικά την κοινωνία.Ο R. Shiller, χρησιμοποιώντας επιδημιολογικά υποδείγματα, έδειξε ότι η διάδοση της διάθεσης είναι όμοια με τη διάδοση μιας ασθένειας.Ο Prechter συμφωνεί ότι οι αλλαγές στην κοινωνική διάθεση αποτελούν την αιτία για την οποία οι άνθρωποι αλλάζουν αποφάσεις.Η κοινωνική διάθεση μεταβάλλεται διαχρονικά.


Η θετική κοινωνική διάθεση επηρεάζει τους ανθρώπους ως προς την αύξηση του συναισθήματος της αισιοδοξίας, με αποτέλεσμα στη θετική συμμετοχή τους στις οικονομικές και κοινωνικές δραστηριότητες. Αντίθετα, οι αρνητικές διαθέσεις οδηγούν σε αντιπαραγωγικές ενέργειες.Έτσι, η κοινωνική διάθεση επηρεάζει το όλο κλίμα μιας κοινωνίας. Πιο απλά η διάθεση των πολιτών μας δίνει και τη διάσταση των αισθημάτων των πολιτών για το μέλλον.


Ο σκοπός της έρευνας που αφορά σε απόψεις ιδιοκτητών και επαγγελματιών οδηγών ταξί, έδωσε αρκετές διαστάσεις των συνθηκών της αγοράς ταξί. Χωρίς αμφιβολία η οικονομική κρίση έχει επίπτωση στους ιδιοκτήτες, τους επαγγελματίες οδηγούς και στις οικογένειές τους.Συνοψίζοντας, τα πιο πάνω, καταλήγουμε ότι αυτή η επισκόπηση του κλάδου των ιδιοκτητών και επαγγελματιών οδηγών ταξί είχε ως στόχο τη σκιαγράφηση ενός πολύ μεγάλου τμήματος του Ελληνικού λαού που έχει άμεση σχέση με την καθημερινότητα.

Επαμεινώνδας Ε. Πανάς
Καθηγητής
Πρόεδρος Τμήματος Στατιστικής
Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών

Δείτε την πλήρη έκδοση της έρευνας :

 

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter