Παρ04262024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

Δημοσιοποιήθηκαν οι θέσεις ΕΒΕΠ για το master plan ΟΛΠ

cosco 520x290

Στο πλαίσιο της συμμετοχής του στη διαβούλευση για το "Master Plan" του Λιμένα Πειραιά, μεταξύ των φορέων – χρηστών του λιμανιού και της Ο.Λ.Π. Α.Ε., η οποία έληξε στις 10 Μαρτίου 2018, το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς απέστειλε, σε ένα πλήρες Υπόμνημα, τις σχετικές θέσεις και προτάσεις του, συγκεντρώνοντας παράλληλα, τόσο τις θετικές, όσο και τις αρνητικές παρατηρήσεις των υπολοίπων φορέων και εκφράζοντας την αισιοδοξία του, ότι αυτό το Επιχειρησιακό Σχέδιο κινείται, σε γενικές γραμμές, σε θετική κατεύθυνση.

Αναλυτικότερα, το Ε.Β.Ε.Π. επισημαίνει ότι:
«..Στην περιοχή επιχειρηματικής ευθύνης του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, που περιλαμβάνονται τα γεωγραφικά όρια της Περιφερειακής Ενότητας Πειραιά, καθώς και των τριών παραλιμένιων Δήμων με διαφορετικές λιμενικές δραστηριότητες και, κατά συνέπεια, με διαφορετικού τύπου επενδύσεις, υπάρχουν και περιοχές υψηλής συγκέντρωσης διαφόρων σημαντικών επιχειρηματικών κλάδων, που πιστεύουν πως, συγκεκριμένα «προαιρετικά» επενδυτικά έργα, αποδυναμώνουν, αντί να αναπτύσσουν την δραστηριότητά τους. Συγκεκριμένα, διατυπώθηκε η αντίρρηση του εμπορικού κόσμου στη δημιουργία εμπορικού κέντρου εντός του λιμανιού και εμπορικών χρήσεων περιμετρικά του λιμανιού, καθώς και η εξώδικη διαμαρτυρία των Ιδιοκτητών Ναυπηγείων Περάματος για την κατασκευή επισκευαστικού προβλήτα mega yachts, παρά τις αντίστοιχες επενδύσεις, που έγιναν στα ναυπηγεία τους.
Στην προσπάθεια του Ε.Β.Ε.Π. να συνθέσει όλες τις θέσεις των επιχειρηματικών φορέων του Πειραιά, αλλά και της ευρύτερης περιοχής, ώστε να μη χαθεί πολύτιμος χρόνος σε διαφωνίες, διαπιστώσαμε ότι, μπορεί να υπάρχουν πολλές απορίες και προβληματισμοί, αλλά σίγουρα υπάρχει λύση και τρόπος προσέγγισης όλων των διαφορετικών απόψεων. Από την πλευρά των επιχειρηματικών φορέων, επισημαίνονται τεκμηριωμένα τα αρνητικά σημεία, αλλά το γεγονός ότι τα θετικά σημεία, που διατυπώνονται από τους ίδιους φορείς υπερτερούν, μας επιτρέπει μία κοινή τοποθέτηση υπέρ των επενδυτικών έργων, που θα στοχεύουν στην ανάπτυξη των λιμενικών υποδομών και τουριστικών υπηρεσιών εντός του λιμανιού, ενώ θα μπορούν να διαχέουν τις ψυχαγωγικές και εμπορικές δραστηριότητες εντός της πόλης.

Το Ε.Β.Ε.Π. πιστεύει ακράδαντα, ότι το λιμάνι του Πειραιά αποτελεί κέντρο οικονομικής ανάπτυξης της πόλης και της ευρύτερης περιοχής, ως εκ τούτου, προτίθεται να συμβάλει ώστε οι λιμενικές και τουριστικές επενδύσεις της Ο.Λ.Π. Α.Ε. σύμφωνα με το "Master Plan" θα πραγματοποιηθούν εντός χρονοδιαγράμματος, χωρίς καθυστερήσεις. Επίσης, θεωρεί σημαντικό να συνδεθεί το Σχέδιο Ανάπτυξης Λιμένος (Σ.Α.Λ.) με την Ολοκληρωμένη Χωρική Επένδυση (Ο.Χ.Ε. Πειραιά), ώστε να λειτουργήσουν συνδυαστικά ως εργαλεία χωροταξικής ανάπλασης και παράλληλης ανάπτυξης λιμανιού και πόλης. Η ζεύξη των δύο επενδυτικών προτάσεων είναι βέβαιο ότι, μπορεί να αξιοποιήσει στο μέγιστο το εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό και την έντονη επιχειρηματικότητα της ευρύτερης περιοχής...».

Σε αυτό το πλαίσιο, ο Πρόεδρος του Ε.Β.Ε.Π., κ. Β. Κορκίδης, δήλωσε:

«Το Επιμελητήριό μας, υποστηρίζοντας τα συμφέροντα χιλιάδων πειραϊκών επιχειρήσεων, με σημαντική εμπορική, βιομηχανική, εισαγωγική, εξαγωγική, εφοδιαστική, μεταφορική, ναυπηγοεπισκευαστική και ναυτιλιακή δραστηριότητα, εκφράζει την βεβαιότητα ότι είναι απόλυτα οργανωμένες για να ακολουθήσουν την ραγδαία εξέλιξη και κατάλληλα πιστοποιημένες να ανταποκριθούν στις αυξημένες απαιτήσεις του μεγαλύτερου λιμανιού της Χώρας μας. Επιπλέον, η πειραϊκή αγορά προσδοκά μεγαλύτερη συνεργασία με την Ο.Λ.Π. Α.Ε., με πολλές τοπικές επιχειρήσεις-μέλη του Ε.Β.Ε.Π. να εκφράζουν την επιθυμία να ενταχθούν στο "suppliers list" για τις ανάγκες εξοπλισμού των εγκαταστάσεων και εφοδιασμού των αναλωσίμων, προσφέροντας πάντα ποιότητα, προδιαγραφές, άμεση εξυπηρέτηση και ανταγωνιστικές τιμές. Τα αναπτυξιακά έργα, που περιλαμβάνονται στο "Master Plan" πρέπει να προχωρήσουν, ώστε ο Πειραιάς να σταματήσει να πληρώνει τα λάθη του παρελθόντος, τα οποία του στέρησαν σημαντικές υποδομές, κατακτώντας επιτέλους την κορυφαία θέση, που του αξίζει. Τέλος το Ε.Β.Ε.Π. καλωσορίζει την άφιξη της νέας πλωτής δεξαμενής που ήρθε για φέρει περισσότερες δουλειές στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά».

ΟΙ ΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ Ε.Β.Ε.Π. ΓΙΑ ΤΟ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΙ ΜΕΛΕΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΛΙΜΕΝΩΝ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ (ΜΑSTER PLAN) ΤΗΣ Ο.Λ.Π. Α.Ε.

1. Γενικά
Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς έχει τοποθετηθεί εξ αρχάς πως, η επένδυση της COSCO στο λιμάνι του Πειραιά έχει δώσει υπεραξία στην ευρύτερη περιοχή, αναζωπυρώνοντας ταυτόχρονα το επενδυτικό ενδιαφέρον εταιρειών, ελληνικών και ξένων συμφερόντων, οι οποίες προσελκύονται από τη ραγδαία εξέλιξη του λιμανιού και τις αυξημένες ανάγκες των λιμενικών δραστηριοτήτων και υπηρεσιών. Υποστηρίζοντας πρωτίστως τα συμφέροντα χιλιάδων πειραϊκών επιχειρήσεων, με σημαντική εμπορική, βιομηχανική, εισαγωγική, εξαγωγική, εφοδιαστική, μεταφορική, ναυπηγοεπισκευαστική και ναυτιλιακή δραστηριότητα, το Ε.Β.Ε.Π. εκφράζει την πεποίθησή του ότι η ελληνική επιχειρηματικότητα είναι έτοιμη και ικανή να ακολουθήσει την πρόοδο και την ανάπτυξη του λιμανιού. Επίσης, εκφράζει την αισιοδοξία του για το παρόν και το μέλλον του λιμανιού του Πειραιά, ως μιας από τις βασικότερες πύλες του παγκόσμιου εμπορίου από την Ασία προς την Ευρώπη. Η διεθνής αναβάθμιση του λιμανιού δίνει, επίσης, μία αναπτυξιακή προοπτική για όλη την περιοχή και δημιουργεί τις προϋποθέσεις για επενδυτικό ενδιαφέρον στην πόλη.
Επιπλέον, η πειραϊκή αγορά περιμένει μεγαλύτερη συνεργασία με την ΟΛΠ Α.Ε., με πολλές τοπικές επιχειρήσεις-μέλη του Ε.Β.Ε.Π. να εκφράζουν την επιθυμία να ενταχθούν στο "suppliers list" για τις ανάγκες εξοπλισμού και εφοδιασμού του λιμανιού, προσφέροντας ποιότητα, service και ανταγωνιστικές τιμές.
Σε αυτό το πλαίσιο, το Ε.Β.Ε.Π. υποστηρίζει, επί της αρχής, το "Master Plan" της Ο.Λ.Π. Α.Ε., καθώς την περίοδο 2018-2021, ο Πειραιάς αναμένεται να αναπτυχθεί, τόσο επενδυτικά, όσο επιχειρηματικά και χωροταξικά και δεν επιτρέπονται άλλες καθυστερήσεις. Βέβαια, οφείλουμε να επισημάνουμε ότι οι παρεμβάσεις μας περιορίζονται στα «προαιρετικά» έργα, καθώς τα περισσότερα είναι «υποχρεωτικά», σύμφωνα και με τη Σύμβαση Παραχώρησης του 2016, που κυρώθηκε με τον Ν. 4404/2016 και ήδη δρομολογούνται. Οι πρώτες μάλιστα υποχρεωτικές επενδύσεις διακρίνονται σε δύο κατηγορίες:
α. αυτές που ορίζονται ως Προτεραιότητας Ι, συνολικού κόστους αναφοράς 222.283.800€, και δεν μπορεί η Ο.Λ.Π. Α.Ε. να τις τροποποιήσει και

β. αυτές που ορίζονται ως Προτεραιότητας II, συνολικού κόστους αναφοράς 71.500.000€, που μπορεί η Ο.Λ.Π. Α.Ε. να προτείνει επιπροσθέτως ή στη θέση αυτών άλλες επενδύσεις, με την επιφύλαξη της συμφωνίας του συνολικού κόστους αναφοράς τους με αυτό της αντίστοιχης κατηγορίας Προτεραιότητας II και με την προϋπόθεση ότι συνάδουν με το Σχέδιο Ανάπτυξης Λιμένα (Σ.Α.Λ.), για του οποίου την υποβολή των αδειών της πρώτης επενδυτικής περιόδου ζητήθηκε από την Ο.Λ.Π. Α.Ε. να της χορηγηθεί παράταση από το Ελληνικό Δημόσιο, μέχρι 31 Οκτωβρίου 2018.
2. Σκοπιμότητα Μελέτης
Η εκπόνηση του Προγραμματικού Σχεδίου για την ανάπτυξη και λειτουργία του Λιμένα Πειραιά έχει σκοπό την υγιή ανάπτυξη και τη δυνατότητα των κοινοτήτων που εξυπηρετούνται από το λιμάνι, να ευημερήσουν επωφελούμενες από τη διαθεσιμότητα, την προβλεψιμότητα, την ποιότητα και την αποτελεσματικότητα των λειτουργιών του. Επίσης, σημαντικός σκοπός είναι ο σωστός προγραμματισμός της μελλοντικής εξέλιξης και ανάπτυξης με γνώμονα τον χρονικό ορίζοντα και το σωστό σχεδιασμό των εγκαταστάσεων. Απόλυτα αναγκαίος είναι ο καθορισμός των μέγιστων επιτρεπόμενων ορίων της λιμενικής ζώνης, οι επιτρεπόμενες προσχώσεις, οι χρήσεις γης, οι όροι και οι περιορισμοί δόμησης, αλλά και οι κυκλοφορικές ρυθμίσεις. Αναφορικά με τη μελέτη, το Ε.Β.Ε.Π. θα ήθελε περισσότερες διευκρινίσεις για τη σκοπιμότητα των εγκαταστάσεων των τουριστικών και ψυχαγωγικών δραστηριοτήτων, όταν δίπλα υπάρχει μία πόλη που εξυπηρετεί το λιμάνι και περιμένει ανταποδοτικά να πάρει τα οφέλη που της αναλογούν από τη προστιθέμενη αξία που δημιουργείται. Η ανάπτυξη του λιμανιού πρέπει να συνδεθεί με την ανάπτυξη της πόλης και να αποφευχθεί η υπερσυγκέντρωση δράσεων και υπηρεσιών στο λιμάνι, τις οποίες μπορεί να προσφέρει η πειραϊκή επιχειρηματικότητα. Το Ε.Β.Ε.Π. μπορεί να διαβεβαιώσει ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις που προσφέρουν υπηρεσίες υποστήριξης στην παγκόσμια ναυτιλία είναι απόλυτα οργανωμένες ώστε να ακολουθήσουν την ραγδαία εξέλιξη και κατάλληλα πιστοποιημένες να ανταποκριθούν στις αυξημένες απαιτήσεις του μεγαλύτερου λιμανιού της Χώρας μας.
Σκοπός της μελέτης, ορθώς είναι η αύξηση των οικονομικών μεγεθών και των κερδών της ΟΛΠ Α.Ε. Είναι άλλωστε εντυπωσιακό πως το 2017, η Ο.Λ.Π. Α.Ε. πέτυχε αύξηση 92% στα κέρδη προ φόρων. Ειδικότερα, ο κύκλος εργασιών ανήλθε σε 111,5 εκ. ευρώ, έναντι 103,5 εκ. ευρώ της αντίστοιχης χρήσης 2016, παρουσιάζοντας αύξηση 7,7 %. Ιδιαίτερα αυξημένα έσοδα παρουσίασαν οι δραστηριότητες στο Container Terminal, κατά 7εκ. ευρώ (53,1%), όπου η διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκε κατά 70,6%, δηλαδή 453.264 ΤEU, έναντι 265.716 TEU το 2016, ενώ αυξημένα ήταν τα έσοδα από την παραχώρηση των Προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ κατά 3,4 εκ. ευρώ περίπου (8,4 %). Τα κέρδη προ φόρων ανέρχονται σε 21,2 εκ. ευρώ, έναντι 11,0 εκ. ευρώ της χρήσης 2016 παρουσιάζοντας αύξηση 92% και το καθαρό αποτέλεσμα εμφανίζεται βελτιωμένο κατά 68,6% σε 11,3 εκ. ευρώ, έναντι 6,7 εκ. ευρώ της χρήσης 2016.

3. Στρατηγικοί στόχοι ΟΛΠ Α.Ε.
Το Δ.Σ. του Ε.Β.Ε.Π. αποδίδει τα εύσημα στη διοίκηση της Ο.Λ.Π. Α.Ε. για τις προσπάθειές της να αναβαθμίσει το λιμάνι του Πειραιά στο 2ο μεγαλύτερο της Μεσογείου και 6ο στην Ευρώπη, καθώς επίσης και να το εξοπλίσει κατάλληλα, ώστε να εξυπηρετήσει τους νέους «γίγαντες των θαλασσών». Η επιτυχημένη μέχρι σήμερα ολοκλήρωση του αρχικού σχεδιασμού με αξιόλογα αναπτυξιακά έργα, σίγουρα μας γεμίζει με υπερηφάνεια και αισιοδοξία για το μέλλον. Αναμφίβολα, πρόκειται για ένα επίτευγμα, το οποίο συμβάλλει στην ανάπτυξη της τοπικής επιχειρηματικότητας και της ελληνικής οικονομίας, με την αύξηση του εμπορίου και αποτελεί μέρος ενός ολοκληρωμένου «επιχειρησιακού σχεδίου» της Ο.Λ.Π. Α.Ε. για την προώθηση της θέσης της Ελλάδας, ως λιμενικού σταθμού μεταξύ της νοτιοανατολικής Ευρώπης, της Ασίας και της Αφρικής και την ένταξή της στο διεθνή χάρτη των συνδυασμένων θαλάσσιων μεταφορών εμπορευμάτων, καθώς και την παγκόσμια αγορά κρουαζιέρας. Είναι ενθαρρυντικό το γεγονός πως, με την ολοκλήρωση του τμήματος των 450 μ. κρηπιδώματος του προβλήτα ΙΙΙ, η χωρητικότητα του λιμανιού αυξάνεται ραγδαία στο πλαίσιο διαχείρισης 4 «mega-carriers» πλοίων. Μάλιστα, από το 2018, αναμένεται ότι θα διεκπεραιωθούν συνολικά περισσότερα από 6 εκ. TEUs. Μόλις επιτευχθεί αυτός ο στόχος, τότε το λιμάνι του Πειραιά θα τοποθετηθεί στον κατάλογο των 30 μεγαλύτερων λιμανιών διακίνησης containers παγκοσμίως. Ήδη ο Πειραιάς ανέβηκε πέρυσι κατά έξι θέσεις στην παγκόσμια κατάταξη των εμπορικών λιμανιών στη σχετική ετήσια λίστα της ναυτιλιακής επιθεώρησης Lloyd’s List (Global Ports Top 100), στην 38η θέση διεθνώς, από την 44η το προηγούμενο έτος. Ήταν ο τρίτος μεγαλύτερος λιμένας της Μεσογείου, ακολουθώντας τα δύο ισπανικά λιμάνια Αλχεθίρας και Βαλένθια, που βρίσκονται στην 28η και την 29η θέση, αντίστοιχα. Βρίσκεται δε στην 6η θέση μεταξύ όλων των ευρωπαϊκών εμπορικών λιμανιών. O Πειραιάς, επίσης, αναπτύσσεται ταχύτατα σε ένα σύγχρονο κόμβο επιβατικής και τουριστικής κίνησης, με «αιχμές της τρίαινας» την ακτοπλοΐα, την κρουαζιέρα και το yachting. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία του 2017, η διακίνηση πλοίων της ακτοπλοΐας, κυμάνθηκε στα 13.344 και της κρουαζιέρας στα 576.
Η Ελλάδα, δεν ήταν ποτέ μία τυχαία επιλογή, αφού συγκεντρώνει τρεις σημαντικούς πυλώνες, τη Nαυτιλία, το Εμπόριο και την Εφοδιαστική Αλυσίδα. Επίσης, ο Πειραιάς δεν ήταν μία τυχαία επιλογή, αφού αποτελεί επιτυχημένο σημείο συνάντησης για δύο παγκόσμιους παίκτες, την Cosco, ως έναν από τους μεγαλύτερους μεταφορείς εμπορευμάτων δια θαλάσσης και την ελληνική ναυτιλία, με τους Έλληνες πλοιοκτήτες να είναι η πρώτη δύναμη του παγκόσμιου εμπορικού στόλου. Ο συνδυασμός αυτός εγγυήθηκε την επιτυχία του εγχειρήματος και οδήγησε στα ακόλουθα αναμφισβήτητα, εντυπωσιακά αποτελέσματα:
• Ο Πειραιάς είναι ο ταχύτερα αναπτυσσόμενος λιμένας σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο.
• Το λιμάνι είναι πλέον έτοιμο να εξυπηρετήσει πλοία «γίγαντες των θαλασσών» χωρητικότητας 20.000+ TEUs
• Το δυναμικό της νέας προβλήτας ΙΙΙ καθιερώνει τον Πειραιά στα μεγαλύτερα και καλύτερα εξοπλισμένα ευρωπαϊκά λιμάνια.
• To λιμάνι του Πειραιά εξελίσσεται σε στρατηγικό σημείο για το «Θαλάσσιο Δρόμο του Μεταξιού» της Κίνας του 21ου αιώνα.
• Η εγκατάσταση της νέας πλωτής δεξαμενής και η επισκευή των υφιστάμενων αναβιώνει την ναυπηγοεπισκευαστική δραστηριότητα με στόχο να προσελκύσει 350450 πλοία ετησίως που εξυπηρετούνται γρήγορα, οικονομικά και αξιόπιστα.
• Τα νέα terminals της κρουαζιέρας με ξενοδοχεία 5 * και συνεδριακό κέντρο θα τοποθετήσουν σύντομα το λιμάνι του Πειραιά στην κορυφή των Μεσογειακών και ευρωπαϊκών λιμένων.
• Ο Πειραιάς γιγαντώνεται και είναι πλέον ένα μεγάλο και σύγχρονο λιμάνι υψηλών προδιαγραφών.
4. Προτεινόμενες επενδύσεις Ο.Λ.Π. Α.Ε.
Αναφορικά με τις 19 επενδύσεις που αναφέρονται στο Ενημερωτικό Σημείωμα της Ο.Λ.Π. Α.Ε. της 22ας Ιανουαρίου 2018 το Ε.Β.Ε.Π. τοποθετείται και επισημάνει τα εξής:
α) Η βασική μας θέση έγκειται στη δημιουργία μίας γέφυρας συνεργασίας, με στόχο, τη ζεύξη του Σχεδίου Ανάπτυξης Λιμένος (Σ.Α.Λ.), ως υποσυνόλου και αναπόσπαστου μέρους του Masterplan και της Ολοκληρωμένης Χωρικής Επένδυσης (Ο.Χ.Ε.) του Δήμου Πειραιά (επισυνάπτεται), ώστε να λειτουργήσουν συμπληρωματικά και όχι ανταγωνιστικά. Άλλωστε, ο στόχος όλων των επιχειρηματικών φορέων της περιοχής, θα πρέπει να είναι να αποτελέσει το λιμάνι του Πειραιά κόμβο του παγκόσμιου συστήματος μεταφορών και να σηματοδοτήσει την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.
β) Όσον αφορά στα επιμέρους ζητήματα, είμαστε αντίθετοι ως προς τη δημιουργία εμπορικού κέντρου σε λιμενικό χώρο για τον οποίο έχει σχεδιαστεί, καθώς, όπου έχουν δημιουργηθεί ανάλογα εμπορικά δεν έχουν αποδώσει. Η πόλη μας είναι ένα ανοικτό κέντρο εμπορίου (ΑΚΕ), με ιδιαίτερη προτίμηση για τους τουρίστες, ενώ μπορεί να αποτελέσει εμπορικό προορισμό για τους επιβάτες της κρουαζιέρας. Γενικότερα, οι επιπτώσεις από την ανάπτυξη μεγάλων εμπορικών κέντρων σηματοδοτεί μόνιμες αλλαγές, που κυρίως συνίστανται στην αύξηση του ανταγωνισμού έναντι των μικρών επιχειρήσεων οι οποίες, δεδομένων των οικονομικών συνθηκών και της έλλειψης ρευστότητας, είναι υπερευαίσθητες σε δραματικές αλλαγές. Στην περίπτωση του Πειραιά, θεωρούμε ότι η προτεινόμενη λειτουργία εμπορικού κέντρου στον χώρο υποδοχής των επιβατών κρουαζιέρας, αλλά και η δυνατότητα ανάπτυξης εμπορικών χρήσεων περιμετρικά σε όλο το

ΕΜΠΟΡΙΚΟ & ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΠΕΙΡΑΙΩΣ

Λιμάνι, πλήττει την επιχειρηματικότητα της πόλης, καθώς επίσης και την προσπάθεια ανάδειξης του Ανοικτού Κέντρου Εμπορίου του Πειραιά. Σε αυτό το πλαίσιο, προτείνουμε τη διάθεση χώρου για εμπορική χρήση στα υφιστάμενα και τα νέα Cruise Terminals, υπό τη μορφή των "duty free shops” τα οποία λειτουργούν στα αεροδρόμια.
Γενικότερα, για την βέλτιστη αξιοποίηση των χερσαίων εκτάσεων, εντός λιμενικής ζώνης πέραν αυτών οι οποίες δεσμεύονται για τις λειτουργικές ανάγκες του λιμένα, απαραίτητη είναι μία μελέτη βέλτιστης αξιοποίησης των χώρων αυτών (είτε είναι γήπεδα, είτε υφιστάμενα κτίρια), σύμφωνα με τις διεθνείς αρχές των μελετών Highest and Best Use, αποτελούμενες από 4 βασικές προϋποθέσεις: να είναι χωροταξικά εφικτές, νομικά επιτρεπόμενες, οικονομικά εφικτές και να διασφαλίζουν τα μέγιστα οικονομικά οφέλη. Όσον αφορά στην εύρυθμη λειτουργία της λιμενικής ζώνης και τα βέλτιστα οικονομικά αποτελέσματα των προτεινόμενων χρήσεων και δραστηριοτήτων, απαραίτητος είναι ο σαφής διαχωρισμός, μεταξύ των εμπορικών/τουριστικών, εμπορευματικών, και βιομηχανικών ζωνών.
γ) Η ανάπτυξη του τουρισμού κρουαζιέρας παρουσιάζει, σήμερα, μια σημαντική δυναμική και βασικό τομέα εισροής εσόδων, με πολλαπλά οφέλη για την πόλη και τη χώρα μας, γενικότερα. Κάθε χρόνο, πάνω από 650 κρουαζιερόπλοια προσεγγίζουν το Λιμάνι του Πειραιά, μεταφέροντας πάνω από 1 εκ. επιβάτες. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, ένα ποσοστό της τάξης του 40% μένουν στα κρουαζιερόπλοια. Πρόκειται, δηλαδή, για ένα εν δυνάμει καταναλωτικό κοινό που, αν προσθέσουμε και τους εργαζόμενους στην κρουαζιέρα, με το συντονισμό των απαιτούμενων συνεργασιών και ενεργειών, όπως π.χ. του σηματοδοτημένου περιπάτου, της καθοδήγησής του στα Μουσεία της πόλης, της προβολής της αγοράς στο ηλεκτρονικό marketing, της παρουσίασης παραστάσεων του Δημοτικού Θεάτρου κ.ά, μπορεί να συνδράμει στην ανάπτυξη της επισκεψιμότητας της κρουαζιέρας στην πόλη μας και στην αγορά της. Σε αυτό το πλαίσιο, πρέπει να σημειωθεί, επίσης, ότι «βάσει και του Άρθρου 6.6 της Σ.Π., ο Ο.Λ.Π. δεσμεύεται ότι, θα διαβουλευθεί με το Δήμο Πειραιά για την κατασκευή έργων (πέραν των υποχρεωτικών επενδύσεων) στον κεντρικό λιμένα, που σχετίζονται με την υποδοχή κρουαζιερόπλοιων και των επιβατών αυτών, καθώς και με τις σχετικές υποδομές, τα αποτελέσματα των οποίων θα ληφθούν υπόψη από πλευράς κυκλοφοριακών και περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
δ) Θα θέλαμε, να υπογραμμίσουμε, ότι η δημιουργία χώρων αναψυχής και εστίασης, που προβλέπονται στο Masterplan, συνιστά αρμοδιότητα της Δημοτικής Αρχής. Κατ’ επέκταση, προτείνουμε, αντί για τη δημιουργία εμπορικού κέντρου, τη δημιουργία μεγαλύτερου Συνεδριακού Κέντρου, δεδομένου ότι ο συνεδριακός τουρισμός αποτελεί μία από τις πλέον προσοδοφόρες εναλλακτικές μορφές τουρισμού. Όμως, στη χώρα μας έχει αρκετά μικρότερη ανάπτυξη από το αναμενόμενο, συγκριτικά με άλλες μορφές τουρισμού. Η δημιουργία, λοιπόν, ενός διεθνούς συνεδριακού κέντρου με εύκολη πρόσβαση, θα συμβάλει ουσιαστικά στην αύξηση της επισκεψιμότητας, στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της τοπικής μας οικονομίας, στην αύξηση της επιχειρηματικότητας και της απασχόλησης, στη δημιουργία θετικού περιβάλλοντος για την προσέλκυση επενδύσεων στην πόλη και το λιμάνι του Πειραιά, στη δικτύωση των ελληνικών επιχειρήσεων με ξένους φορείς και οργανισμούς, στην αναζωογόνηση των πολιτιστικών δραστηριοτήτων και στην τοποθέτηση του Πειραιά στον παγκόσμιο χάρτη του συνεδριακού τουρισμού. Αξίζει να επισημάνουμε ότι οι συνεδριακές υποδομές θα πρέπει να συμμορφώνονται με τις διεθνείς απαιτήσεις για τη φιλοξενία υψηλού επιπέδου συνεδρίων, με χώρους που μπορούν να εξυπηρετήσουν κατ’ ελάχιστον τις ανάγκες 700 συνέδρων. Επίσης, θεωρούμε ότι στον σχεδιασμό για τις συνεδριακές υποδομές, θα έπρεπε να επανεξετασθεί η πιθανότητα κατασκευής εκθεσιακού κέντρου, ώστε να επιστρέψουν τα «Ποσειδώνια» και άλλες μεγάλες εκθέσεις στο φυσικό τους χώρο, στον Πειραιά. Ειδικότερα, προτείνουμε την επιστροφή των «Ποσειδωνίων», σε μία σύγχρονη, μόνιμη, τριπολική εκθεσιακή υποδομή, σε τρεις συνδεδεμένους πόλους εντός του κεντρικού λιμένα, στο Παλατάκι, στον Άγιο Νικόλαο και την Πολιτιστική Ακτή, με τη δημιουργία ενός μόνιμου ελκυστικού παραλιμένιου πεδίου για τη φιλοξενία – διοργάνωση εκθέσεων και συνεδρίων σε συνεχή βάση. Η υλοποίηση ενός τέτοιου σημαντικού έργου, που θα καθιστούσε το λιμάνι και την πόλη μας, ως σημείο παγκόσμιας αναφοράς της γαλάζιας οικονομίας και οικονομικό πόλο.
ε) Φυσικά, είμαστε υπέρ της βελτίωσης των υποδομών στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη συμπεριλαμβανομένων των νέων πλωτών δεξαμενών, καθώς δίνεται η δυνατότητα εξυπηρέτησης μεγαλύτερων πλοίων, γεγονός, που αναμένεται να ωθήσει σημαντικά την αναζωογόνηση της ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας. Όσον αφορά στη διένεξη που έχει προκύψει με το «Σύνδεσμο των Ιδιοκτητών Ναυπηγείων και Εργοδοτών Ναυπηγών Περάματος», επιθυμούμε να τοποθετηθούμε και για την άμβλυνση των διαφόρων αντιρρήσεων, που υπάρχουν, θεωρώντας επιβεβλημένη την εξεύρεση λύσης, η οποία μπορεί να διευκολύνει όλες τις πλευρές, υπό την προϋπόθεση να προκύπτει όχι με όρους αθέμιτου ανταγωνισμού, αλλά συμπληρωματικά. Τέλος, το Ε.Β.Ε.Π. έχει προτείνει να εκδίδονται από το Επιμελητήριο οι άδειες για ναυπηγοεπισκευαστικές εργασίες, ώστε να μην υπάρχει η παρέμβαση πολλών δημόσιων φορέων.
στ) Με γνώμονα ότι, ο Πειραιάς έχει τις προοπτικές να μεταμορφωθεί σε διεθνή κόμβο Logistics με υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας, το Ε.Β.Ε.Π. υποστηρίζει τη δημιουργία του Κέντρου Αποθήκευσης και Διανομής στην πρώην περιοχή ΟΔΔΥ, έκτασης 80.000m2, με την κατασκευή νέων σύγχρονων αποθηκών εφοδιαστικής αλυσίδας, όπως προβλέπεται στο Masterplan. Οι εγκαταστάσεις του ΟΔΔΥ αποτελούν αδιαμφισβήτητα, μαζί με το Θριάσιο Πεδίο, ιδανικές περιοχές για την δημιουργία του μεγαλύτερου κέντρου διαμετακομιστικού εμπορίου στην Νοτιοανατολική Μεσόγειο. Η άμεση οδική και σιδηροδρομική πρόσβαση του ακινήτου του ΟΔΔΥ με τα διεθνή πλέον δίκτυα, καθώς και η δυνατότητα άμεσης διασύνδεσης αυτού με το λιμάνι του Πειραιά, δημιουργούν τις προϋποθέσεις για την εγκατάσταση υπερτοπικών κέντρων Logistics για εταιρείες στον χώρο της βιομηχανίας, λιανεμπορίου και μεταφορών. Στο πλαίσιο αυτό, θα ήταν σκόπιμο να διερευνηθεί η δυνατότητα χωροθέτησης χρήσεων light assemblγ/συσκευασίας-ανασυσκευασίας σε συνδυασμό με την αποθήκευση και διανομή.

Επιπρόσθετα, η ΟΛΠ Α.Ε. μπορεί να συμβάλει στη διαμόρφωση στρατηγικού σχεδίου δράσης για την αναβάθμιση των υπηρεσιών αποθήκευσης, διαμετακόμισης, εμπορίας και διανομής προϊόντων, ως κέντρου logistics για την νησιωτική Ελλάδα, με την δημιουργία χερσαίων υποδομών διαμεταφοράς (cross-docking) σε συνδυασμό με τις αντίστοιχες λιμενικές υποδομές για την μεταφορά αυτών (Short Sea Shipping). Η ενίσχυση της διασύνδεσης, μέσω της αναβάθμισης των λιμενικών υποδομών (δικτύωση μεταξύ της νησιωτικής Ελλάδας και του ενδοπεριφερειακού οδικού και σιδηροδρομικού δικτύου θα έχει πολλαπλά οφέλη για το λιμάνι και την ευρύτερη περιοχή του Πειραιά, τόσο οικονομικά, όσο και κυκλοφοριακά/περιβαλλοντικά.
ζ) Κρίνεται απολύτως αναγκαία μία περιβαλλοντική μελέτη, η οποία θα αφορά στις νέες επενδύσεις και την όποια περιβαλλοντική επιβάρυνση μπορεί αυτές να επιφέρουν. Για παράδειγμα, θα πρέπει να προσδιοριστεί το πώς θα αντιμετωπιστεί η αυξημένη ατμοσφαιρική ρύπανση εξαιτίας, τόσο των νέων δραστηριοτήτων, όσο και της επέκτασης των υφισταμένων χρήσεων, καθώς επίσης και της ηχορύπανσης, λόγω και της λειτουργίας βαρέων μηχανημάτων.
η) Κρίνεται απαραίτητη μία κυκλοφοριακή μελέτη. Το Ε.Β.Ε.Π. έχει προτείνει να συνδράμει στην εκπόνηση συμπληρωματικής μελέτης, με στόχο τη βελτίωση του κυκλοφοριακού της πόλης από και προς το λιμάνι, σε συνεργασία πάντα με το Δήμο και την Περιφέρεια Πειραιά. Ακόμη, σκόπιμη θα ήταν η επανεξέταση της διασύνδεσης της Αττικής Οδού με τη Βιομηχανική Περιοχή της Θήβας (Έξοδος 3 Αττικής Οδού Ελευσίνας-Θήβας) και η προώθηση του έργου αυτού σε εθνικό επίπεδο, έργο καταλυτικό για την εμπορευματική διασύνδεση του Πειραιά και της ευρύτερης περιοχής αυτού, με το διεθνές οδικό δίκτυο, μειώνοντας τον χρόνο και το κόστος μεταφοράς και αυξάνοντας τα επίπεδα οδικής ασφάλειας σε τοπικό και υπερτοπικό επίπεδο, βελτιώνοντας, παράλληλα, την προσβασιμότητα του Λιμένα του Πειραιά, από και προς το ευρύτερο Λεκανοπέδιο της Αττικής.
θ) Θα πρέπει να αποφασιστεί η προτεραιότητα, η αναγκαιότητα και η ιεράρχηση της επενδυτικών προτάσεων, τηρώντας όλα τα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης των έργων. Με τις ανωτέρω διευκρινήσεις, θα δοθεί η δυνατότητα στην ελληνική επιχειρηματικότητα να προετοιμαστεί κατάλληλα και να ακολουθήσει την εξέλιξη και την πρόοδο των επενδυτικών έργων.
ι) Τονίζουμε πως το Ε.Β.Ε.Π. έχει εκπονήσει Μελέτη χαρτογράφησης όλης της επιχειρηματικής δραστηριότητας και έχει διαθέσει την «επιχειρηματική γεωγραφία» της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά στην Ο.Λ.Π. Α.Ε. για τον περαιτέρω αναπτυξιακό σχεδιασμό, πάντα με την αγαστή συνεργασία των τοπικών αρχών και φορέων. Επίσης, ευελπιστεί ότι τα αναπτυξιακά έργα, τα οποία αναφέρονται στο επιχειρησιακό σχέδιο, θα γίνουν αποδεκτά και από το «steering committee" του ναυτιλιακού cluster “Maritime Hellas” ώστε να αποκτήσουν ακόμα μεγαλύτερη δυναμική.

κ) Η κατασκευή πεντάστερων ξενοδοχείων είναι αναγκαία, καθ’ ότι η έλλειψή τους αποδυναμώνει τον Πειραιά στον "high end" Τουρισμό. Ωστόσο, απαιτούνται μελέτες σκοπιμότητας και βιωσιμότητας, καθώς και σχετικές μελέτες χωροθέτησης αυτών (επιβεβαίωση διαστασιολόγησής τους). Η βιωσιμότητα των συγκεκριμένων ξενοδοχείων σε βάθος χρόνου εξαρτάται, επίσης, από τη δυνατότητα που θα έχουν να μπορούν να εξυπηρετούν και άλλους χρήστες και επισκέπτες, πέραν αυτών της κρουαζιέρας.
Ολοκληρώνοντας, ανταποκρινόμενοι στις απαιτήσεις της διαβούλευσης και στο πλαίσιο της συνεργασίας μας με φορείς – χρήστες του λιμανιού και, βεβαίως, με τη Τοπική Αυτοδιοίκηση, σας επισυνάπτουμε πίνακα με τις θετικές και αρνητικές παρατηρήσεις των φορέων, επί των προτεινόμενων επενδυτικών έργων, που περιλαμβάνονται στο σχεδιασμό του «Master Plan» του λιμανιού του Πειραιά.
Με τις ανωτέρω επισημάνσεις, αλλά και με τη διαβεβαίωσή μας πως, η ελληνική επιχειρηματικότητα είναι έτοιμη και απόλυτα ικανή να ακολουθήσει τη ραγδαία εξέλιξη και την πρόοδο του μεγαλύτερου λιμανιού της Χώρας μας, θα επιδιώξουμε, από κοινού με τους λοιπούς εμπλεκόμενους φορείς, με τα επενδυτικά έργα που προτείνετε, να επιτύχουμε το βέλτιστο πολλαπλασιαστή και τη μέγιστη προστιθέμενη αξία προς όφελος του Πειραιά και της Χώρας μας

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter