Τρι04302024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Το πλάνο των Ιταλών και οι κινήσεις των Κινέζων

76081c15a0c34d428e995e6ba6440795

Νέα δεδομένα στις εγχώριες σιδηροδρομικές και συνδυασμένες μεταφορές δημιουργεί η απόκτηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από τον ιταλικό κρατικό όμιλο Ferrovie dello Stato Italliane, έναντι τιμήματος 45 εκατ.ευρώ, στο πλαίσιο διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ. Οι Ιταλικοί Σιδηρόδρομοι, σύμφωνα με όσα ανέφερε και ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιος Πιτσιόρλας στο πλαίσιο ανεπίσημης ενημερωτικής συνάντησης, στο πλάνο τους για την ανάπτυξη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχουν εστιάσει σημαντικά στην ενίσχυσης του επιβατικού σκέλους και σε δεύτερο επίπεδο σε αυτό της εμπορευματικής δραστηριότητας.

Στο πλαίσιο αυτό, εμφανίζονται να έχουν εξασφαλίσει εγκρίσεις για σημαντική χρηματοδότηση με στόχο την ανάπτυξη του επενδυτικού τους πλάνου για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, το οποίο ανέρχεται στο 1 δισ. ευρώ.

Οι Ιταλοί πλέον αποτελούν τον κύριο συνομιλητή όσων ομίλων επιθυμούν να αξιοποιήσουν το δίκτυο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην Ελλάδα, μεταξύ των οποίων η κινεζική Cosco που ελέγχει τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά και μέσω του ελληνικού σιδηρόδρομου έχει αναπτύξει εμπορικές συνεργασίες με κολοσσούς για τη μεταφορά εμπορευμάτων στην κεντρική Ευρώπη.

Ωστόσο, η είσοδος ενός νέου παίκτη, όπως η Ferrovie, στην αγορά αλλά και οι ανησυχίες για την αποτυχία διασφάλισης εργασιακής ειρήνης στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, μετά την ιδιωτικοποίησή της, φαίνεται πως οδηγούν σε ένα ντόμινο εξελίξεων που θα διαταράξει τις ήδη υπάρχουσες συνεργασίες και σχέσεις, αλλάζοντας εν πολλοίς τον χάρτη του κλάδου.

Έτσι, οι Κινέζοι της Cosco εμφανίζονται να κινούνται για την επίτευξη συμφωνίας με την εθνική εταιρεία σιδηροδρόμων των Σκοπίων για τη σιδηροδρομική μεταφορά εμπορευμάτων, μέσω των Σκοπίων, προς ευρωπαϊκούς προορισμούς. Τα εμπορεύματα που θα φθάνουν στο λιμάνι του Πειραιά θα μεταφέρονται οδικώς στα ελληνοσκοπιανά σύνορα και στη συνέχεια θα φορτώνονται σε βαγόνια της εταιρείας σιδηροδρόμων των Σκοπίων με κατεύθυνση την κεντρική Ευρώπη. Μάλιστα, οι ίδιες πληροφορίες κάνουν λόγο για δημιουργία κέντρου logistics στα Σκόπια για το λόγο αυτό.

Παράλληλα, πηγές αναφέρουν πως λόγω των κινητοποιήσεων και των ανησυχιών για κλιμάκωσή τους (παρά την προσωρινή αναστολή) η Hewlett Packard εξετάζει την αναθεώρηση της συνεργασίας της με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ενώ και οι Κινέζοι εμφανίζονται να συνδέονται με την εταιρεία PEARL (Piraeus Europe Asia Rail Logistics), που έλαβε στις αρχές Ιουνίου άδεια σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών από τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων.

Έτσι, το νέο τοπίο που δημιουργείται, με δεδομένη και τη δραστηριοποίηση της (ήδη αδειοδοτημένης) Rail Cargo Logistics Goldair οδήγησε ένταση του ανταγωνισμού σε άμεσο ορίζοντα και στην ανάπτυξη του κλάδου που παρέμενε επί δεκαετίες εν υπνώσει, τελώντας υπό κρατικό έλεγχο.

Παράλληλα, οι συνέργειες που δημιουργούνται προκαλούν εξελίξεις και σε άλλα μέτωπα. Οι Ιταλικοί Σιδηρόδρομοι έχουν υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας με τους Ρωσικούς Σιδηρόδρομους (RZD), οι οποίοι με τη σειρά τους έχουν επιδείξει ενδιαφέρον για τον ΟΛΘ. Βέβαια, η απόφασή τους να μην διεκδικήσουν τελικώς την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, όπως και άλλα ελληνικά assets για τα οποία κατά καιρούς εμφανίζονται ως ενδιαφερόμενοι, θα πρέπει να προσμετρηθεί στη συνολική εικόνα.

Ταυτόχρονα, όμως, η ανάγκη εκσυχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου, ώστε να μπορέσει να ανταποκριθεί στις αυξημένες απαιτήσεις, προσελκύει έτερους κινεζικούς ομίλους, μεταξύ των οποίων η China National Development & Reform Commision.

Σε κάθε περίπτωση, στο προσκήνιο τώρα έρχεται η ολοκλήρωση της συμφωνίας για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ από τη Ferrovie. Το επόμενο βήμα για την ολοκλήρωση της πώλησης είναι η μεταβίβαση του φακέλου της πώλησης στο Ελεγκτικό Συνέδριο πριν την υπογραφή της σύμβασης ενώ θα πρέπει να δοθούν και οι εγκρίσεις από την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Παράλληλα θα κινηθούν οι διαδικασίες για τη διαγραφή του χρέους των 750 εκατ. ευρώ που βαραίνει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ακολούθως θα απαιτηθεί η έκδοση ΚΥΑ των υπουργείων Οικονομικών και Μεταφορών που θα αποδέχεται την απόφαση της Επιτροπής.

Στο ενδιάμεσο, εξαιρετικά κρίσιμη θεωρείται η "αποκατάσταση” του εργασιακού κλίματος στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, δεδομένου ότι και οι Ιταλοί επενδυτές έχουν θέσει ως προϋπόθεση για την ομαλή ολοκλήρωση της αποκρατικοποίησης να υπάρξει ένα modus operandi σε σχέση με τη ΣΣΕ τις αμοιβές του προσωπικού. Επίκειται νέα συνάντηση των συνδικαλιστών με τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ εντός των ημερών (Πέμπτη, με τις κινητοποιήσεις να αναστέλλονται έως τότε) και εφόσον τελικώς υπάρξει λύση στο θέμα, οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για ολοκλήρωση της μεταβίβασης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στους Ιταλούς μέχρι το τέλος του έτους.

Η Ferrovie dello Stato Italliane αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες βιομηχανίες της Ιταλίας, με τουλάχιστον 7 θυγατρικές στη χώρα, και ένας από τους μεγαλύτερους ευρωπαϊκούς σιδηροδρόμους. Στον όμιλο ανήκουν η Trenitalia, ο operator του επιβατικού και εμπορευματικού σιδηροδρομικού έργου, αλλά και η BusItalia SITA Νord, η δημόσια εταιρεία αστικών λεωφορείων. Ο ιταλικός όμιλος το 2015 πραγματοποίησε κύκλο εργασιών 8,5 δισ. ευρώ και καθαρά κέρδη 464 εκατ. ευρώ.

 

Πηγή: www.capital.gr

 

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter