Ξηρό φορτίο : Οριακή άνοδος

0bulk carrier

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης

Commercial Director TMC MARITIME CO.

Δρ. Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής

Maritime Executive and Consultant

H αγορά ξηρού φορτίου κινήθηκε στα πράσινα με την εβδομαδιαία άνοδο στα Capes να είναι διψήφια ενώ στα υπόλοιπα μεγέθη υπήρχαν οριακές αυξομειώσεις, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα.

Αναλυτικότερα, τα Capes ανέβηκαν κατά 11,97%, τα Kamsarmaxes -8,04%, τα Ultramaxes (63) -0,19% και τα Handies +1,37%, σε σχέση με τις αρχές του προηγούμενου μήνα. Έτσι, ο BDI ανέβηκε κατά 77 μονάδες, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα και έκλεισε στις 2203 μονάδες την Παρασκευή 19 Σεπτεμβρίου.

Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία η εβδομάδα ξεκίνησε σε αργούς ρυθμούς ωστόσο η αυξημένη δραστηριότητα από τις μεταλλωρύχους και η ζήτηση για φορτία κάρβουνου βοήθησαν την αγορά να ενδυναμώσει, με τους ναύλους σταδιακά να φτάνουν ακόμα και στα 11 δολ./τόνο. Τα επίπεδα του δείκτη στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν την Παρασκευή στα 10,94 $/tn.

Στον Ατλαντικό και ιδιαίτερα στο νότο παρατηρήθηκαν μικτές τάσεις. Από τη μία οι φορτώσεις για τις αρχές Οκτωβρίου παρουσίασαν πιέσεις, ενώ η εικόνα ήταν καλύτερη για τα μέσα του μήνα. Στο βορρά η αγορά κινήθηκε σε αυξημένους ρυθμούς με ικανοποιητική ζήτηση τόσο στα ταξίδια προς την Ασία όσο και προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Οι δείκτες την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 24,77 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 49,13Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 28,9Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).

Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στη λεκάνη του Ατλαντικού τόσο στο βορρά οι πλοιοκτήτες με πλοία που είναι διαθέσιμα στις αρχές Οκτωβρίου αντιμετώπισαν πρόβλημα στην εύρεση κάποιου φορτίου αφού η ζήτηση ήταν περιορισμένη. Παρομοίως και στο νότο όπου οι πλοιοκτήτες έπρεπε να μειώσουν σημαντικά τις ιδέες τους προκειμένου να κλείσουν τα πλοία τους. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από την Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 15-17 Κ/ημέρα (παράδοση Ασία), από την Ευρώπη προς την Ασία στα $ 25,5-27,5 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 19-21 Κ/ημέρα (παράδοση στο Γιβραλτάρ).

Από την άλλη πλευρά, στην Ασία η βελτιωμένη ζήτηση βοήθησε τη ναυλαγορά να σταθεροποιηθεί στα μέσα της εβδομάδας. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα περισσότερα φορτία από την Ινδονησία καλύφθηκαν κυρίως με τα μικρότερα και παλαιότερα πλοία του τομέα. Ο Βόρειος Ειρηνικός ξεχώρισε με μεγάλο όγκο φορτίων. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στη Νοτιοανατολική Ασία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 14,5-16,5Κ /ημέρα (παράδοση Άπω Ανατολή).

Για τα Supramaxes-Ultramaxes, η Νοτιοανατολική Ασία παρουσίασε μικτές τάσεις αφού υπήρχαν κάποια φορτία από την Ινδονησία που τόνωσαν τη ζήτηση, αλλά παράλληλα σημειώθηκε αύξηση της προσφοράς πλοίων. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής πήγαν στα 14,5-16Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην Άπω Ανατολή η αγορά σημείωσε διορθώσεις αφού τόσο η ηρεμία που επικράτησε στο Βόρειο Ειρηνικό όσο και η απόσταση μεταξύ των προσφορών πλοιοκτητών και ναυλωτών οδήγησαν σε ύφεση της δραστηριότητας. Οι ναύλοι των UMXs για κυκλικά ταξίδια στο Βόρειο Ειρηνικό (NOPAC) κινήθηκαν στα $ 14,5-16Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 16,5-18Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 14,5-16Κ/ημέρα.

Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά προχώρησε θετικά χάρη στα τοπικά ταξίδια τα οποία πλήρωναν ένα premium. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $ 13,5-15Κ /ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $ 15,5-17Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα $ 12-13,5 Κ/ημέρα.

Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος κινήθηκε σε δύο ταχύτητες. Από τη μία πλευρά τα ταξίδια προς την Ασία που δέχτηκαν πιέσεις και παρουσίασαν οριακές απώλειες. Από την άλλη πλευρά τα Υπερατλαντικά ταξίδια κινήθηκαν θετικά. Οι ναύλοι των UMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έφτασαν στα $ 34,5-36Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 30-31.5Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA[1] παρέμεινε σταθερή καθώς η ζήτηση δεν παρουσίασε σημαντικές διαφοροποιήσεις. Υπήρξε μικρή αύξηση στα ταξίδια προς την Ασία ωστόσο αυτό δεν αποτυπώθηκε στους ναύλους. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια προς τη Ν.Α. Ασία-Κίνα κινήθηκαν στα $ 26,5-28Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 25,5-27Κ/ημέρα.

Η Ευρώπη εμφάνισε έλλειψη νέων φορτίων η οποία συνοδεύτηκε από αύξηση της χωρητικότητας. Παρόλα αυτά κάποιοι πλοιοκτήτες κράτησαν τις ιδέες τους. Οι ναύλοι των UMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 15-16,5Κ/ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 22-23,5Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 21,5-23Κ/ημέρα. Η Μεσόγειος εμφάνισε δύο πρόσωπα. Από τη μία η Δυτική Μεσόγειος ήταν ισορροπημένη με σταθερή ροή φορτίων, και από την άλλη η ανατολική πλευρά η οποία προσέφερε αρκετές επιλογές στους πλοιοκτήτες. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα UMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 21,5-23Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 12,5-14Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 15,5-17Κ/ημέρα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).

Στην αγορά των Handies, στην Ευρώπη η αγορά αυξήθηκε αφού το ισοζύγιο προσφοράς και ζήτησης ήταν υπέρ των πλοιοκτητών οι οποίοι βρήκαν ευκαιρία να ανεβάσουν τα νούμερά τους. Oι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια έφτασαν στα $ 13-14,5Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με σκραπ φορτία στα $ 16,5-18Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 11-12,5K/ημέρα.

Η Μεσόγειος κινήθηκε υποτονικά με περιορισμένα φορτία και αυξανόμενο αριθμό ανοιχτών πλοίων. Η Δυτική Μεσόγειος εμφάνισε καλύτερη εικόνα από την ανατολική με μερικά φορτία υπό συζήτηση. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $ 11-12,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 10-11,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 9-10,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 13-14,5 Κ/ημέρα.

Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στον Αμερικάνικο Κόλπο η αγορά παρουσίασε αυξήσεις με σταθερή ροή φορτίων ενώ η λίστα των πλοίων παρέμεινε περιορισμένη. Στην αρχή της εβδομάδας η δραστηριότητα ήταν περιορισμένη αλλά βελτιώθηκε στη συνέχεια. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυμάνθηκαν στα $ 21,5-23Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 16,5-18Κ/ημέρα.

Η περιοχή της Ανατολικής Ακτής της Νοτίου Αμερικής (ECSA) διατήρησε τη δυναμική της παρά το γεγονός ότι τα περισσότερα φορτία Σεπτεμβρίου έχουν καλυφθεί. Πλέον το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στα φορτία Οκτωβρίου. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 22-23,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 18-19,5Κ/ημέρα.

Στην Ασία και ιδιαιτέρως στο βορρά η αγορά παρατηρήθηκαν σημάδια κόπωσης ενώ έπεσαν και οι ρυθμοί στην πλειοψηφία των διαδρομών. Και στο νότο η εικόνα είναι παρόμοια ωστόσο η Αυστραλία πρόσφερε στήριξη στην αγορά. Δυτικότερα, στον κόλπο της Μέσης Ανατολής και την Ινδία σημειώθηκε μείωση της χωρητικότητας στα μέσα της εβδομάδας αλλά αυτό περισσότερο βοήθησε την αγορά να ισορροπήσει παρά να βελτιωθεί. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 10,5-12Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 12,5-14Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 8-9,5Κ /ημέρα.

Disclaimer

This report and the information contained herein it is for general information only and does not constitute an investment advice

[1] ECSA - East Coast South America : Ανατολική Ακτή Νοτίου Αμερικής.