ΖΙΜ: Σε ρότα στρατηγικής αναθεώρησης

0ZIM

Η Zim, που κατατάσσεται στο νούμερο 10 με βάση την παγκόσμια χωρητικότητα, επιβεβαίωσε ότι το διοικητικό συμβούλιο της αναλαμβάνει μια «στρατηγική αναθεώρηση εναλλακτικών λύσεων».

Βρίσκεται σε εξέλιξη τους «τελευταίους μήνες», ανέφερε η εταιρεία σε δήλωση επιβεβαιώνοντας ότι έχει πολλές προτάσεις εκτός από μια προτεινόμενη εξαγορά υπό την ηγεσία της διοίκησης. Το διοικητικό συμβούλιο είπε ότι εξετάζει πιθανές εναλλακτικές λύσεις δημιουργίας αξίας, συμπεριλαμβανομένης της πώλησης της εταιρείας και της κατανομής κεφαλαίων και ευκαιριών απόδοσης. Τον Αύγουστο εμφανίστηκαν αναφορές ότι ο επί μακρόν διευθύνων σύμβουλος και πρόεδρος Eli Glickman ηγήθηκε μιας προτεινόμενης προσφοράς εξαγοράς από τη διοίκηση που περιλαμβάνει επίσης τον Ισραηλινό επιχειρηματία Rami Ungar, ο οποίος ελέγχει την Ray Shipping, μια εταιρεία μεταφοράς αυτοκινήτων RoRo και εισαγωγέα της Kai Motors στο Ισραήλ. Η Zim χαρακτήρισε την πρόταση που έλαβε από τους Glickman και Ungar ως «προκαταρκτική» και «μη δεσμευτική». Οι όροι δεν έχουν ανακοινωθεί, αλλά τα ισραηλινά μέσα ενημέρωσης αναφέρουν ότι η προσφορά αποτίμησε τη Zim στα 2,3 έως 2,4 δισεκατομμύρια δολάρια, ενώ διαπραγματευόταν περίπου στα 1,9 δισεκατομμύρια δολάρια. Η τιμή της μετοχής αυξήθηκε θεαματικά τον περασμένο μήνα, με την αγοραία αξία να ξεπερνά πλέον τα 2 δισεκατομμύρια δολάρια. Από την πλευρά του, το διοικητικό συμβούλιο είπε μόνο ότι είχε λάβει την πρόταση και έχει επίσης λάβει «ενδείξεις ενδιαφέροντος από πολλά μέρη, συμπεριλαμβανομένου του στρατηγικού ενδιαφέροντος, το οποίο αξιολογεί».
Οι προτάσεις για την εξαγορά της εταιρείας έρχονται μόλις πέντε χρόνια μετά την εισαγωγή της Zim στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης. Ο Γκλίκμαν δεν έχει μιλήσει δημόσια για το κίνητρο να ιδιωτικοποιηθεί η εταιρεία, αλλά η τιμή της μετοχής της Zim ήταν πολύ ασταθής.
Η Zim έχει επηρεαστεί έντονα όχι μόνο από τις συνθήκες της αγοράς αλλά και από τη γεωπολιτική κατάσταση. Την περασμένη εβδομάδα, η διοίκηση ανακοίνωσε τα αποτελέσματα του τρίτου τριμήνου και ενώ η εταιρεία είναι κερδοφόρα, το EBITDA μειώθηκε κατά 61% και ο όγκος TEU μειώθηκε κατά 5%. Τα έσοδα μειώθηκαν κατά 36%, με τη διοίκηση να αναφέρει επίσης την αλλαγή των δασμολογικών πολιτικών και τον συνεχιζόμενο παγκόσμιο εμπορικό πόλεμο. Ωστόσο, αύξησε το χαμηλό άκρο του εύρους για την καθοδήγησή της για ολόκληρο το έτος, δίνοντας έμφαση στην ανθεκτικότητα της εταιρείας.
Η Zim, η οποία συμπλήρωσε τα 80 χρόνια της το 2025, έχει δώσει έμφαση στην ευελιξία της στον στόλο και επικεντρώνεται σε μεσαίου μεγέθους πλοία και εξειδικευμένες αγορές. Εκσυγχρονίζει τον στόλο της σε συνεργασία με τον ιδιοκτήτη/εκμισθωτή Seaspan και ήταν από τους πρώτους που εισήγαγε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων διπλού καυσίμου LNG. Η εταιρεία έχει χωρητικότητα περίπου 700.000 TEU και μεγάλο βιβλίο παραγγελιών με χωρητικότητα 163.000 TEU σύμφωνα με την Alphaliner.
Η εξαγορά της Zim θα μπορούσε να περιπλέκεται από μια Ειδική Κρατική Μετοχή που εκδόθηκε στην ισραηλινή κυβέρνηση το 2004, όταν η εταιρεία ιδιωτικοποιήθηκε. Ένας πιθανός αγοραστής που θα υπερέβαινε το 24% της μετοχής πρέπει πρώτα να ενημερώσει το Ισραήλ και μια θέση πάνω από το 35% απαιτεί την έγκριση του Ισραήλ. Η μετοχή απαιτεί από την εταιρεία να παραμείνει ενσωματωμένη στο Ισραήλ και τουλάχιστον η πλειοψηφία των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου, συμπεριλαμβανομένου του προέδρου του διοικητικού συμβουλίου και του διευθύνοντος συμβούλου, πρέπει να είναι Ισραηλινοί πολίτες. Η εταιρεία πρέπει επίσης να διατηρεί στόλο τουλάχιστον 11 πλοίων, με τουλάχιστον τρία να είναι φορτηγά πλοία, αλλά επί του παρόντος έχει μια απαλλαγή που της επιτρέπει να κατέχει λιγότερα από τον απαιτούμενο αριθμό πλοίων. Το κράτος του Ισραήλ πρέπει επίσης να συναινέσει εγγράφως σε οποιαδήποτε εκκαθάριση, συγχώνευση ή απόσχιση, εκτός εάν η Ειδική Κρατική Μετοχή παραμείνει σε ισχύ.