Τρι04162024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

Τι είπε η νέα Επίτροπος Μεταφορών για την ένταξη της ναυτιλίας στο σύστημα εμπορίας ρύπων

valeanmetafores

Γεμάτη προκλήσεις θα είναι για την ναυτιλία η νέα ευρωπαϊκή προεδρία της Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν (Ursula Gertrud von der Leyen) όπως προκύπτει από τις προγραμματικές δηλώσεις τόσο της ίδιας όσο και της νέας επιτρόπου μεταφορών Αντίνα Βαλεάν (Adina Vălean).


Μια από τος προτεραιότητες της νέας επιτροπής είναι η «πράσινη» ανάπτυξη και η αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, ένα θέμα στο οποίο ενώ υπάρχει συμφωνία επί της αρχής μεταξύ ΕΕ και ευρωπαϊκής ναυτιλίας, διαφορές καταγράφονται στον τρόπο αντιμετώπισης του προβλήματος (διεθνή ή περιφερειακά μέτρα), στις πολιτικές αλλά και το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής των όποιων μέτρων.
Για παράδειγμα η ναυτιλία επιζητεί διεθνείς λύσεις στο πλαίσιο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) ενώ η ΕΕ εξαντλεί εύκολα την υπομονή της αναμένοντας τον ΙΜΟ και αρέσκεται στην λήψη περιφερειακών μέτρων, με το επιχείρημα ότι έτσι ηγείται της παγκόσμιας προσπάθειας καταπολέμησης της κλιματικής αλλαγής.
Κεντρικό θέμα τριβής μεταξύ ΕΕ και φορέων της ναυτιλίας η ενδεχόμενη ένταξη της ευρωπαϊκής ναυτιλίας στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων καθώς η ευρωπαϊκή ναυτιλία είναι αντίθετη στην ένταξη της στο ευρωπαϊκο σύστημα εμπορίας ρύπων σύμφωνα με σχετικές ανακοινώσεις της Ecsa.
Η νέα πρόεδρος Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν έχει δεσμευθεί ενώπιον της Ευρωβουλής ότι μέσα στις πρώτες 100 μέρες της θητείας της θα υποβάλει σχέδιο δράσης για την κλιματική αλλαγή. Μεταξύ των μέτρων που είπε ότι θα προωθήσει είναι η μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 50% μέχρι το 2030, καθώς και τον στόχο για μηδενικές εκπομπές άνθρακα μέχρι το 2050. Μεταξύ των επιπλέον μέτρων που θα ληφθούν για την επίτευξη των στόχων είναι και η συμμετοχή της ναυτιλίας στο σύστημα εμπορίας ρύπων (Emissions Trading System).

Στο πλαίσιο αυτό και η νέα επίτροπός Αντίνα Βαλεάν κατά τη διαδικασία ακροάσεων ενώπιον της Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου την προηγούμενη εβδομάδα επανέλαβε αυτούς του στόχους και συμπλήρωσε απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις ότι η επέκταση του συστήματος εμπορίας ρύπων στο ναυτιλιακό τομέα είναι κάτι που θα φέρει μια πολύτιμη αλλαγή.
Μάλιστα τόνισε ότι φιλοδοξία της είναι οι θέσεις της ΕΕ στον κλάδο της ναυτιλίας να αποτελέσουν πρότυπο και για τον ΙΜΟ.
Επίσης απαντώντας σε σχετική ερώτηση ευρωβουλευτή ο οποίος επεσήμανε ότι ο ναυτιλιακός τομέας δραστηριοποιείται με βάση διεθνείς κανόνες και κατά πόσο η ένταξη του στο σύστημα εμπορίας ρύπων θα επηρεάσει την ανταγωνιστικότητα του, η επίτροπος σημείωσε μεταξύ άλλων ότι είναι απολύτως σημαντικό ο ναυτιλιακός τομέας να συμβάλλει στη γενική προσπάθεια μείωσης των εκπομπών ώστε να μπορέσουμε να επιτύχουμε τους γενικότερους στόχους. Φυσικά, η ναυτιλία είναι μια παγκόσμια επιχειρηματική δραστηριότητα και γνωρίζω ότι υπάρχουν προσπάθειες για την προώθηση αυτού του οράματος στο επίπεδο του ΙΜΟ, όπου τέθηκε ως στόχος η η μείωση κατά 50% των εκπομπών μέχρι το 2050 σε σύγκριση με το 2008, με επανεξέταση των στόχων το 2023.
Η επίτροπος συμπλήρωσε ότι πρέπει η ΕΕ να συνεχίσει τη «δουλειά» στο επίπεδο του ΙΜΟ για να λάβει από τον Οργανισμό την έγκριση ή σαφή μέτρα, και πρόσθεσε ότι η ΕΕ «με τις ιδέες μας» και «το όραμά μας» μπορούμε να κάνουμε καλύτερη εργασία στο επίπεδο του ΙΜΟ. «Θα έλεγα, υπογράμμισε, ότι ο ΙΜΟ κινείται, αλλά όχι γρήγορα και αρκετά και εξαρτάται από εμάς να τους πείσουμε να κινηθούν καλύτερα».
Ωστόσο έσπευσε να διευκρινίσει ότι η ΕΕ έχει τα δικά της μέτρα και υπογράμμισε ότι η ΕΕ θα είναι πιο φιλόδοξη σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Τόνισε ότι η συμμετοχή της ναυτιλίας στο EU ETS είναι απολύτως απαραίτητο, διότι όλοι οι τομείς πρέπει να επωμισθούν την προσπάθεια μείωσης των εκπομπών και η ναυτιλία μέχρι τώρα δεν συμμετείχε λόγω της παγκόσμιας φύσης των εργασιών της.
Στην παρατήρηση του ευρωβουλευτή ότι μία συμμετοχή της ευρωπαϊκής ναυτιλίας στο σύστημα εμπορία ρύπων μπορεί να μειώσει την ανταγωνιστικότητα της ή να παρατηρηθεί «διαρροή άνθρακα» προς τρίτες χώρες, η επίτροπος μεταφορών απάντησε λέγοντας ότι το το πρώτο βήμα είναι να αναγνωρίσουμε το γεγονός ότι πρέπει να είμαστε προσεκτικοί για να αναπτύξουμε το σύστημα εμπορίας ρύπων για τη ναυτιλία και πρέπει να αξιοποιήσουμε την εμπειρία που έχει η ΕΕ από τους άλλους τομείς. Η διαρροή άνθρακα αποτελεί απειλή για εμάς και θα την λάβουμε υπόψη όταν αναπτύξουμε την αρχιτεκτονική της νομοθετικής μας πρότασης ενώ θα προσπαθήσουμε να διατηρήσουμε την ανταγωνιστικότητα του τομέα, διότι αυτό είναι απολύτως πολύ σημαντικό για εμάς, σημείωσε.
Η κ. Βαλεάν απαντώντας επίσης σε ερώτηση της ελληνίδας ευρωβουλευτή Ελενας Κουντουρά, αναφέρθηκε στην ανάγκη ανάπτυξης των υποδομών για την ηλεκτροδότηση των πλοίων στα λιμάνια, τα εναλλακτικά καύσιμα όπως επίσης και στην οδηγία για τις λιµενικές εγκαταστάσεις υποδοχής και διαχείρισης των αποβλήτων.
Η ένωση των εφοπλιστικών φορέων της Ευρώπης η Ecsa καλωσόρισε πάντως τη νέα επίτροπο και τόνισε ότι η ευρωπαϊκή ναυτιλιακή βιομηχανία αναμένει να συνεργαστεί στενά με την κ. Βαλεάν, για την επίτευξη των φιλόδοξων κλιματικών στόχων της, δήλωσε ο Martin Dorsman, Γενικός Γραμματέας της ECSA.
Λόγω της πολυετούς εμπειρίας της στο Κοινοβούλιο, τη βαθιά της κατανόηση του τομέα των μεταφορών καθώς και τις γνώσεις της για το παγκόσμιο εμπόριο και την ψηφιοποίηση, το όραμα της κυρίας Βαλεάν, για βιώσιμες, έξυπνες και δίκαιες μεταφορές ευθυγραμμίζεται πλήρως με τις δέκα προτεραιότητες της ECSA για τα επόμενα πέντε χρόνια , πρόσθεσε.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter