Παρ03292024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

Σκληρές "ναυμαχίες" μεταξύ διεθνών ναυτιλιακών κέντρων

asia singapore pasir panjang terminal

Την... «καυτή ανάσα» της Σαγκάης «νοιώθουν» ήδη τα τέσσερα μεγαλύτερα και ρώτα στην παγκόσμια κατάταξη διεθνή ναυτιλιακά κέντρα όπως η Σιγκαπούρη, το Λονδίνο, το Χόνγκ -Κόνγκ και το Αμβούργο.

Τα πρόσφατα στοιχεία δείχνουν την Σαγκάη να έχει προωθηθεί στην πέμπτη θέση αλλά η δυναμική που καταγράφεται προμηνύει το προσεχές διάστημα «σκληρές ναυμαχίες» στην πρώτη πεντάδα.

Λίγο πιο κάτω στην κατάταξη το Ντουμπάι βρίσκεται στην έκτη θέση από την δέκατη που βρισκόταν γεγονός που επίσης καταδεικνύει δυναμική αξιοσημείωτη. Να σημειωθεί ότι οι εν λόγω «ναυμαχίες» εξελίσσονται στα πεδία των προσφερόμενων υποστηρικτών υπηρεσιών προς τη ναυτιλία, το γενικότερο επιχειρηματικό κλίμα, τις τραπεζικές παρουσίες και αντίστοιχα προσφερόμενες υπηρεσίες ακόμη και της αγορά άριστα καταρτισμένων στελεχών για την κάλυψη των αναγκών όλου του φάσματος των συναφών με τη ναυτιλία δραστηριοτήτων.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις το Λονδίνο έχει εσχάτως και ελέω του επικείμενου Brexit στο «στόχαστρο» των «αντιπάλων» αν και η πιθανότητα αξιοποίησης της εξόδου από το Ευρωπαϊκό πλαίσιο ενδεχομένως δημιουργήσει νέα δυναμική προσέλκυσης και άλλων ναυτιλιακών δυνάμεων γεγονός που θα οδηγούσε εκ νέου σε καταμέτρηση των δυνάμεων χάρης τις οποίες σχηματοποιείται η λίστα της παγκόσμιας κατάταξης.

Ο Πειραιάς, η «χημική αντίδραση» και ο «καταλύτης»

Και ενώ στις πρώτες θέσεις της κατάταξης τα δεδομένα είναι λίγο ως πολύ γνωστά η υπόθεση του Πειραιά συνεχίζει να «ταλανίζει» τους αναλυτές που αρέσκονται στο να απεικονίζουν τα της δυναμικής των ναυτιλιακών κέντρων.

Να σημειωθεί ότι η περίπτωση του Πειραιά αποτελεί ειδική περίπτωση γιατί σε αυτόν «εδράζει» η ελληνική ναυτιλία, που εκπροσωπεί το 50% του κοινοτικού στόλου και δεδομένων των ενεργειών από πλευράς Ε.Ε. που ενώ διατείνεται ότι επιδιώκει ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ναυτιλίας της, προβαίνει σε ενέργειες που κλονίζουν τη νομική βεβαιότητα και την ασφάλεια δικαίου της ναυτιλιακής δραστηριότητας στην Ευρώπη. Στο σημείο αυτό αξίζει να υπενθυμιστεί ότι στη δημοσιοποιηθείσα ετήσια έκθεση της Ε.Ε.Ε. στο εισαγωγικό μήνυμα ο πρόεδρος της Θ. Βενιάμης μεταξύ άλλων, και αναφερόμενος στο «κλίμα» που έχει καλλιεργηθεί σημειώνει το ενδεχόμενο «μετεγκατάστασης σε φιλόξενες ναυτιλιακές χώρες εκτός Ευρώπης, ή ίσως και εντός Ευρώπης αλλά εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης», τονίζοντας πως «φαίνεται να μην αποτελεί πια υποθετικό σενάριο».

Για να τονίσει επίσης ωστόσο ότι «ναυτιλιακή κοινότητα και Πολιτεία μοιράζονται τον κοινό στόχο να διατηρηθούν αλλά κυρίως να ενισχυθούν περαιτέρω οι δεσμοί της ναυτιλίας με τον τόπο της».

Να σημειωθεί επίσης ότι μόλις πρόσφατα δημοσιεύτηκε η πρώτη έρευνα που ενισχύει τους φόβους για ενδεχόμενη έξοδο ελληνικών ναυτιλιακών επιχειρήσεων από τη χώρα, εξαιτίας της αβεβαιότητας που προκαλεί η παρατεταμένη διερεύνηση του ελληνικού θεσμικού πλαισίου για την ποντοπόρο από τις υπηρεσίες της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Πολλοί είναι εκείνοι που φοβούνται ότι δεν θα καταλήξει σε κάτι καλό.

Ειδικότερα μία στις δύο (το 56% των ερωτηθέντων) ελληνικές ναυτιλιακές επιχειρήσεις δηλώνει σε μεγάλη έρευνα της Ernst & Young (ΕΥ), με θέμα «Επανατοποθετώντας την Ελλάδα ως διεθνές ναυτιλιακό κέντρο», πως θα εξέταζε μετεγκατάσταση των λειτουργιών διαχείρισης πλοίων εκτός Ελλάδας. Οι βασικές αιτίες;

α) Το φορολογικό πλαίσιο που ισχύει σήμερα (84%) και
β) το ρυθμιστικό περιβάλλον (64%).

Αυτοί είναι οι βασικοί παράγοντες που θα οδηγούσαν σε μια τέτοια κρίσιμη απόφαση, σύμφωνα με την έρευνα της Ε&Υ.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter