Παρ04192024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

Ανάλυση: Τι εκτιμούν οι τράπεζες, ο παγκόσμιος εμπορικός πόλεμος, οι αντιφάσεις στην οικονομία και το... μη τέλος της ναυτιλίας;

to mellon tis nautilias

Ίσως είναι η µόνη φορά από την κρίση του 2008 που οι προειδοποιήσεις για µια νέα Παγκόσµια ύφεση είναι τόσες πολλές και τόσο έντονες, αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος «G. Moundreas» στην εβδομαδιαία ανάλυση του.

Μέχρι πρότινος, συνεχίζει, «παρακολουθούσαµε τις πολιτικές αντιμετώπισης της κρίσης οι οποίες κυρίως ήτανε πολιτικές χαλάρωσης και µείωση των επιτοκίων από τις Κεντρικές τράπεζες και στις οποίες το τελευταίο διάστηµα έχει αρχίσει και εκφράζεται έντονη κριτική για την αποτελεσματικότητα τους στην βελτίωση της πραγματικής οικονομίας.

Εμπορικός πόλεμος

Η Societe Genarale σε πρόσφατη δηµοσίευση της στην Guardian, αναφέρει ότι η απόφαση της FED το 2009 να προχωρήσει σε νοµισµατική χαλάρωση ήταν µία συνετή προσπάθεια για τόνωση της οικονοµίας µέσω αύξησης του πληθωρισµού αλλά τα γεγονότα και τα αποτελέσµατα δείχνουν ότι οδεύουµε προς µία Παγκόσµια ύφεση. Παράλληλα αναφέρει πως βρισκόµαστε στα πρόθυρα, αν δεν έχει ήδη ξεκινήσει καθώς υπάρχουν τέτοιες ενδείξεις, ενός εµπορικού πολέµου παρόµοιο µε αυτό της 10ετίας του 1930.

Σπιράλ θανάτου

Ακόµη πιο απογοητευτικές είναι οι προβλέψεις της Citigroup, η οποία προειδοποιεί για ένα σπιράλ θανάτου. Χαρακτηριστικά αναφέρει πως το 4 ο τρίµηνο του 2015 σηµατοδοτεί το τρίτο συνεχόµενο τρίµηνο όπου τα κέρδη των εταιριών του S&P 500 µειώθηκαν σε σχέση µε το 2014, κάτι το οποίο συµβαίνει για πρώτη φορά από το 2009.

Σύµφωνα µε την τράπεζα, η ισχυροποίηση του δολαρίου, οι χαµηλότερες τιµές πετρελαίου και εµπορευµάτων, η εξασθένιση του Παγκόσµιου εµπορίου και η µείωση της Παγκόσµιας ανάπτυξης θα προκαλέσει πτώση στα διεθνή χρηµατιστήρια γεγονός που επιβεβαιώνει και η J.P Morgan, µεταξύ άλλων, όπως αναφέραµε την προηγούµενη εβδοµάδα.

Να σηµειώσουµε ότι αντίθετα µε το ∆ΝΤ που εκτιµά την Παγκόσµια ανάπτυξη στο 3,4% για φέτος η Citigroup την τοποθετεί στο 2,7%, κοντά στην εκτίµηση του 2,9% της Παγκόσµιας Τράπεζας.

Χιονοστιβάδα χρεωκοπιών

Την ίδια στιγµή και ο ΟΟΣΑ προειδοποιεί ότι το Παγκόσµιο τραπεζικό σύστηµα είναι χειρότερα από το 2007 και το οποίο θα βρεθεί µε µία χιονοστιβάδα χρεωκοπιών. Χαρακτηριστικά επισηµαίνει πως τα µακροοικονοµικά πυροµαχικά για να αντιµετωπιστούν περαιτέρω οικονοµικές κρίσεις έχουν ουσιαστικά χρησιµοποιηθεί όλα τη στιγµή που η αύξηση των χρεών διογκώθηκε τα τελευταία χρόνια (αναλυτική περιγραφή των χρεών είχαµε καταγράψει στην ανάλυση µας στις 20 Ιανουαρίου, 2016) και έχουν φθάσει σε τέτοια επίπεδα σε κάθε µέρος του κόσµου, ώστε έχουν καταστεί µία πιθανή αιτία ζηµιών όπου στην επόµενη ύφεση πολλά από αυτά τα χρέη δεν θα εξυπηρετηθούν ή αποπληρωθούν οδηγώντας σε δραστική µείωση της αξίας των οποιοδήποτε περιουσιακών στοιχείων. Σύµφωνα µε τον Οργανισµό το χρέος έχει φουσκώσει ενώ η Παγκόσµια ανάπτυξη έχει επιβραδύνει και όλα αυτά σε µία στιγµή που πολλές Κεντρικές Τράπεζες ήδη πιέζουν στα όρια τους τα µέτρα νοµισµατικής πολιτικής. Σαν λύση προτείνει ότι οι κυβερνήσεις θα πρέπει να επιστρέψουν στη δηµοσιονοµική προτεραιότητα, µε ένα καταιγισµό επενδύσεων, αλλά ακόµη και αυτό είναι αντιφατικό καθώς µία τέτοια στρατηγική θα αυξήσει περαιτέρω το χρέος.

Το τέλος της ναυτιλίας;

Την Παρασκευή 05 Φεβρουαρίου 2016, ο BDΙ έκλεισε στις 297 µονάδες ενώ οι επιµέρους δείκτες και ο µέσος όρος των ηµερησίων εσόδων κυµάνθηκαν ως εξής: BCI στις 212 µονάδες µε $ 2,824 την ηµέρα, BPI στις 295 µονάδες στα $ 2,361 την ηµέρα, BSI στις 262 µονάδες στα $ 2,736 την ηµέρα και BHSI στις 194 µονάδες, στα $ 2,858 την ηµέρα.

Η ελεύθερη πτώση του δείκτη συνεχίζεται, έχοντας γράψει στο ταµπλό 26 ηµέρες συνεχόµενης καθοδικής πορείας και τουλάχιστον για την εβδοµάδα που η Κίνα είναι κλειστή λόγω των αργιών, λογικά η αγορά θα συνεχίσει σε αυτά τα επίπεδα.

Αναµένουµε να δούµε αν µετά την λήξη των εορταστικών αργιών στην Κίνα, θα επαληθευθεί η κυκλικότητα των εισαγωγών σε Iron Ore, καθώς ο Μάρτιος ιστορικά χαρακτηρίζεται από αύξηση του βιοµηχανικού κλάδου έχοντας σαν αποτέλεσµα την αύξηση των αναγκών σε Iron Ore.

Σε αυτό το σηµείο να υπενθυµίσουµε ότι το 2015 οι εισαγωγές Iron Ore από την επιβραδυνόµενη Κίνα αυξήθηκαν κατά 2,2% φτάνοντας στους 952,7 εκ. τόνους, όπως επίσης να επισηµάνουµε ότι τεράστια αύξηση παρουσίασαν οι εισαγωγές σε Soybean οι οποίες από σχεδόν ανύπαρκτες έφτασαν στους 81,7 εκ. τόνους στο σύνολο του έτους.

Τον Ιανουάριο o κρατικός οργανισµός SISI (Shanghai International Shipping Institute) ανακοίνωσε τα αποτελέσµατα µίας έρευνας από τις 50 µεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες της Κίνας, όπου το συµπέρασµα ήτανε ότι το 60% είναι αντιµέτωπο µε ζηµίες και το 40% ήδη αντιµετωπίζει προβλήµατα ρευστότητας. Σύµφωνα µε την έρευνα, η αγορά είναι ιδιαίτερα αρνητική, χωρίς να διαφαίνονται σηµάδια βελτίωσης για το 2016, έχοντας σαν αποτέλεσµα την αύξηση των ζηµιών και την δυσκολία στην χρηµατοδότηση, οδηγώντας εταιρείες στην χρεωκοπία.

Το τέλος των ναυπηγείων;

Να επισηµάνουµε πως το αρνητικό περιβάλλον δεν το βιώνουν µόνο οι πλοιοκτήτριες-διαχειρίστριες εταιρείες αλλά ο ευρύτερος κλάδος, όπως για παράδειγµα τα ναυπηγεία τα οποία βλέπουν τις παραγγελίες να πηγαίνουν στον Καιάδα.

Είναι χαρακτηριστικό πως µεγάλος αριθµός ναυπηγείων στην Κίνα είτε έκλεισε είτε είναι στα πρόθυρα χρεωκοπίας καθώς το 2015 οι παραγγελίες κατέγραψαν υποχώρηση πάνω από 60% και αυτή τη στιγµή πολλά ναυπηγεία αποζητούν κρατική επιχορήγηση για να παραµείνουν ανοιχτά. Το 2015 µόνο 69 Κινεζικά ναυπηγεία υπέγραψαν παραγγελίες έναντι 126 ναυπηγείων το 2014 και 147 το 2013.

Το τέλος των ναυτιλιακών εταιρειών;

Εντός του 2015 πέντε εταιρείες προχώρησαν σε χρεωκοπία, τον Σεπτέµβριο η Daiichi Chuo Kisen και η θυγατρική της Star Bulk Carriers Co. και πριν η ∆ανέζικη Copenship, η Daebo International Shipping Co. της Νοτίου Κορέας, η Κινεζική Winland Ocean Shipping Corp. και η µε έδρα το Hong Kong, Shahang Shipping.

Και φυσικά τα αρνητικά εταιρικά νέα συνεχίζονται και φέτος καθώς πρόσφατα οι 3 µεγαλύτερες εταιρείες της Ιαπωνίας, Mitsui O.S.K Lines, Nippon Yusen και Kawasaki Kisen (K Line) προέβησαν σε ανακοινώσεις για µείωση των εσόδων. Συγκεκριµένα η Mitsui σε ανακοίνωση της εκτιµά ότι για το οικονοµικό έτος που λήγει στις 31 Μαρτίου αναµένει καθαρή ζηµία 175 δισ. Yen ($ 1.14 δισ.) αναθεωρώντας την προηγούµενη εκτίµηση για κέρδη 17 δισ. Yen.

Ο Hideo Horiguchi, ανώτατο στέλεχος της εταιρείας δήλωσε πως δεν αναµένει βελτίωση της αγοράς λόγω της επιβράδυνσης της Κίνας και την επιδείνωση στις οικονοµίες των χωρών που εξάγουν πρώτες ύλες όπως η Ρωσία και η Βραζιλία.

Αντίστοιχα η K Line µείωσε τις προβλέψεις της για τα κέρδη από 12 δισ. Yen σε 5 δισ. Yen για το οικονοµικό έτος που λήγει στις 31 Μαρτίου, ενώ η Nippon Yusen ανακοίνωσε ότι για το 3 ο τρίµηνο του οικονοµικού έτους (Οκτώβριο – ∆εκέµβριο 2015) τα κέρδη της θα είναι µειωµένα κατά 40% στα 15 δις. Yen».

Με όλα αυτά που διαβάσαμε στην πολύ ενδιαφέρουσα ανάλυση, επανέρχεται στη μνημη μας η γνωστή ρήση: «Η θάλασσα αρρωσταίνει αλλά ποτέ δεν πεθαίνει»

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter