Πεμ03282024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

Επισημάνσεις Βενιάμη για τις SAG- Στην υψηλότερη φορολογική κλίμακα στην Ευρώπη η ελληνική ναυτιλία

untitled

«Σε μία ιδιαίτερα κρίσιμη περίοδο για την οικονομία της χώρας μας, η ναυτιλία μας, ο πιο παραγωγικός πυλώνας για αυτήν, στοχοποιείται και η νομική αβεβαιότητα και επενδυτική ανασφάλεια που δημιουργείται ενδέχεται να προκαλέσουν φυγή, όχι μόνο του ελληνόκτητου στόλου, αλλά και του ευρωπαϊκού, εκτός Ευρώπης και μετεγκατάσταση σε πιο φιλόξενα διεθνή ναυτιλιακά κέντρα». Το «μήνυμα» αυτό με πολλαπλούς αποδέκτες εξέπεμψε χθες κατά τη διάρκεια της ετήσιας γενικής συνέλευσης των μελών της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών ο πρόεδρος του δ.σ. Θ. Βενιάμης.

Στη διάρκεια της οποίας εξετάστηκε το οικονομικό περιβάλλον που διαμορφώνεται σε διεθνές και εθνικό επίπεδο για τη ναυτιλία της χώρας με έμφαση στο φορολογικό και την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με την οποία ζητείται από την Ελλάδα να τροποποιήσει σημαντικές διατάξεις του θεσμικού πλαισίου της ναυτιλίας λόγω επικαλούμενης μη συμβατότητάς τους με τις Κατευθυντήριες Γραμμές για τις κρατικές ενισχύσεις στη ναυτιλία, τις ονομαζόμενες State Aid Guidelines (SAG).

Όπως παρατήρησε οι «διατάξεις που επισημαίνονται ως μη αποδεκτές υπάρχουν αυτούσιες ή παραπλήσιες σε πολλά κράτη μέλη της ΕΕ». Παράλληλα υπενθύμισε ότι η ελληνική ναυτιλία βρίσκεται στην υψηλότερη φορολογική κλίμακα στην Ευρώπη.

Ευχαριστώντας την ηγεσία του Ιδρύματος Ευγενίδη που φιλοξένησε τις εργασίες της γ.σ. ο κ. Βενιάμης στην ομιλία του ανέφερε τα ακόλουθα:

«Η Γενική Συνέλευση της Ενώσεώς μας, λαμβάνει χώρα σε μια περίοδο ιδιαίτερα δύσκολη για τη βιομηχανία της ναυτιλίας διεθνώς και δυστυχώς η κατάσταση επιβαρύνεται για την ελληνική ναυτιλιακή οικογένεια λόγω και της οικονομικής δυσπραγίας που βιώνει η πατρίδα μας.

Στο διεθνές επίπεδο, τους τελευταίους μήνες του 2015 οι ναύλοι των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου χύδην έχουν υποστεί ραγδαία υποχώρηση διανύοντας την χειρότερη εποχή στην ιστορία τους.

Ειδικότερα, η πτώση του δείκτη Baltic Dry (BDI) είναι δραματική, σημειώνοντας ιστορικό χαμηλό ρεκόρ όλων των εποχών και συνεχίζεται χωρίς άμεσες προοπτικές ανάκαμψης. Τεκτονικές μεταβολές παρατηρούνται στην παγκόσμια οικονομία με απότομη προσγείωση και αναταραχές στην οικονομία της Κίνας, χαμηλότατους ρυθμούς ανάπτυξης στις αναδυόμενες αγορές, όπως της Ρωσίας και Βραζιλίας και γενικότερα αναπάντεχη επιβράδυνση του εμπορίου. Η παγκοσμιοποίηση δείχνει τα δόντια της και βρίσκει τη ναυτιλία ευάλωτη λόγω της υπερπροσφοράς χωρητικότητας που επικρατεί και των προβλημάτων ρευστότητας λόγω της δυστοκίας δανεισμού και χρηματοδότησης.

Υπάρχει όμως ευτυχώς και η άλλη όψη του νομίσματος. Ο κλάδος των δεξαμενοπλοίων διανύει την καλύτερη ναυλαγορά από το 2008, με τους ημερήσιους ναύλους να καταγράφουν αυξήσεις της τάξεως άνω του 70% σε σχέση με την προηγούμενη χρήση σύμφωνα με το ναυλομεσιτικό οίκο Clarksons. Εξίσου εξαιρετικά θετικά αποτελέσματα παρουσιάζει η μεταφορά υγροποιημένου υγραερίου και των παραγώγων προϊόντων πετρελαίου.

Όλα τα προαναφερόμενα δημιουργούν έντονο προβληματισμό και αντικρουόμενα συναισθήματα. Σε κάθε περίπτωση, απαιτείται ψυχραιμία αλλά και εγρήγορση στη λήψη αποφάσεων. Εξάλλου η ναυτιλία έχει περάσει και στο παρελθόν δύσκολες καταστάσεις και μεταπτώσεις και πάντοτε βρίσκει τον δρόμο της επιβίωσης και ανάκαμψης.

Και τα αριθμητικά δεδομένα δεν μας επιτρέπουν να είμαστε απαισιόδοξοι. Μέσα σε αυτό το δυσμενές οικονομικό διεθνές περιβάλλον, η ναυτιλία των Ελλήνων αριθμεί περίπου 4.500 πλοία που αντιπροσωπεύουν το 19,63% της παγκόσμιας χωρητικότητας σε dwt, ενώ στην Ευρώπη κατέχει το 49,96% του κοινοτικού στόλου. Σημειωτέον ότι και τα δύο ποσοστά παρουσιάζουν ανοδική πορεία σε σχέση με τα προηγούμενα έτη.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι πάντοτε σε εποχές κρίσης, υπάρχουν και ανοίγονται ελκυστικές ευκαιρίες για επανατοποθέτηση ή επανασχηματισμό της θέσης κάθε ατομικού επιχειρηματία ή ομίλου στη ναυτιλιακή σκακιέρα. Ίσως γι' αυτό παρατηρούμε και συνεχή κινητικότητα της ελληνικής πλοιοκτησίας στις αγοραπωλησίες μεταχειρισμένων πλοίων.

Σε εθνικό επίπεδο, το 2015 ήταν ένα επεισοδιακό έτος με δύο εκλογικές αναμετρήσεις, ένα δημοψήφισμα και επομένως, έντονη πολιτική αστάθεια και ως επακόλουθο επιβράδυνση της οικονομίας, με αποκορύφωμα τον Ιούλιο του 2015 την επιβολή των περιορισμών στη διακίνηση κεφαλαίων, τα capital controls, που παραμένουν έως και σήμερα. Μέσα στο χάος αυτό, ευτυχώς η ελληνική πολιτεία, με την επίμονη παρέμβαση της Ενώσεώς μας και με σχετικά μικρή καθυστέρηση, προσπάθησε να απεγκλωβίσει, έστω και μερικώς, τις ναυτιλιακές δραστηριότητες από τα περιοριστικά τραπεζικά μέτρα, ώστε να μπορούν να ανταποκρίνονται οι ναυτιλιακές εταιρίες μας στις υποχρεώσεις τους.

Όμως οι συνέπειες ήταν και παραμένουν εμφανείς. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, το πρώτο εξάμηνο του 2015 το ναυτιλιακό συνάλλαγμα ήταν 6,42 δισεκατομμύρια ευρώ σημειώνοντας αύξηση 2,13% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2014 που ήταν 6,29 δισεκατομμύρια ευρώ.

Το διάστημα όμως Ιουλίου – Οκτωβρίου 2015 το ναυτιλιακό συνάλλαγμα έφθασε μόνο τα 2,27 δισεκατομμύρια ευρώ σημειώνοντας μείωση 50,78% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2014 που ήταν 4,62 δισεκατομμύρια ευρώ. Η μείωση αυτή είναι αποτέλεσμα αποκλειστικά των capital controls και της οικονομικής αστάθειας και ανασφάλειας που προκάλεσαν.

Επιπροσθέτως, τον Αύγουστο του 2015 και πριν την υπογραφή της νέας Μνημονιακής Συμφωνίας, η ναυτιλία μας και το φορολογικό της καθεστώς, ειδικά όσον αφορά το ύψος της φορολογικής της επιβάρυνσης και των κρατικών εσόδων, απασχόλησε τους θεσμούς στο πλαίσιο των σχετικών διαπραγματεύσεων.

Για άλλη μία φορά, με τεκμηριωμένα οικονομικά στοιχεία που θέσαμε στη διάθεση της κυβερνήσεως, αποδείχθηκε ότι τα πλοία ελληνικής σημαίας ή ξένης αλλά διαχειριζόμενα από την Ελλάδα επιβαρύνονται με υψηλότατη φορολογία σε σύγκριση με τα ισχύοντα σε άλλα κράτη μέλη της ΕΕ. Αν προσθέσουμε και την οικονομική επιβάρυνση του εθελοντικού διπλασιασμού της φορολογίας μας βάσει του Συνυποσχετικού με την ελληνική πολιτεία, τοποθετούμεθα στην υψηλότερη φορολογική κλίμακα στην Ευρώπη.

Με την ευκαιρία, θα ήθελα να σας ευχαριστήσω όλους θερμά για την ανταπόκρισή σας στην εκπλήρωση των υποχρεώσεων που αναλάβαμε εθελοντικά με το Συνυποσχετικό, που αφενός ενισχύει οικονομικά τη χώρα μας σε αυτή την κρίσιμη περίοδο, και αφετέρου αποδεικνύει την υπευθυνότητα, την ομοψυχία και τη συλλογικότητα του κλάδου μας, όταν αυτό επιβάλλεται σε δύσκολες περιόδους.

Όμως το 2015 επεφύλασσε και άλλα χτυπήματα εναντίον της ναυτιλίας μας. Λίγες ημέρες πριν το τέλος του, και μετά από τρία χρόνια ανεπίσημης έρευνας και ανταλλαγής εξηγήσεων και επιχειρημάτων και χωρίς καμία επίσημη καταγγελία εις βάρος μας, ενημερωθήκαμε για την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με την οποία ζητείται από την Ελλάδα να τροποποιήσει σημαντικές διατάξεις του θεσμικού πλαισίου της ναυτιλίας λόγω επικαλούμενης μη συμβατότητάς τους με τις Κατευθυντήριες Γραμμές για τις κρατικές ενισχύσεις στη ναυτιλία, τις ονομαζόμενες State Aid Guidelines (SAG).

Δεν θα σας κουράσω με την παράθεση των νομικών μας επιχειρημάτων που σε κάθε περίπτωση έχουν αξία σε μία νομική αντιδικία. Θέλω όμως να τονίσω από το βήμα αυτό ότι πρόκειται για μία υποκριτική κίνηση εναντίον της ελληνικής ναυτιλίας και της Ελλάδας. Σε μία ιδιαίτερα κρίσιμη περίοδο για την οικονομία της χώρας μας, η ναυτιλία μας, ο πιο παραγωγικός πυλώνας για αυτήν, στοχοποιείται και η νομική αβεβαιότητα και επενδυτική ανασφάλεια που δημιουργείται ενδέχεται να προκαλέσουν φυγή, όχι μόνο του ελληνόκτητου στόλου, αλλά και του ευρωπαϊκού, εκτός Ευρώπης και μετεγκατάσταση σε πιο φιλόξενα διεθνή ναυτιλιακά κέντρα.

Οι διατάξεις που επισημαίνονται ως μη αποδεκτές υπάρχουν αυτούσιες ή παραπλήσιες σε πολλά κράτη μέλη της ΕΕ. Φυσικά, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επικαλείται ότι η απόφαση για την Ελλάδα θα αποτελέσει προηγούμενο και για την εξέταση και άλλων κοινοτικών συστημάτων. Εμμέσως λοιπόν φαίνεται ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τορπιλίζει μόνη της τα SAG, τα οποία υιοθέτησε για την προάσπιση και ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του κοινοτικού στόλου έναντι τρίτων χωρών. Μάλλον οι Ευρωπαίοι νομοθέτες δεν διδάχθηκαν από τα λάθη του πρόσφατου παρελθόντος.

Με κάποιες ανάλογες στενές αντιλήψεις περί εφαρμογής του κοινοτικού δικαίου ανταγωνισμού κατέστρεψαν την ευρωπαϊκή ναυπηγική βιομηχανία και την πρόσφεραν ως δώρο στις χώρες της Άπω Ανατολής. Πώς συνάδουν οι κινήσεις αυτές της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με τις δηλώσεις του Προέδρου Juncker για οικονομική ανάπτυξη, θέσεις εργασίας και παραγωγή καλύτερης νομοθεσίας στην Ευρώπη;

Είμαστε πεπεισμένοι ότι η ελληνική πολιτεία, η οποία γνωρίζει την στρατηγική, οικονομική και κοινωνική διάσταση της ελληνικής ναυτιλίας, θα σταθεί σύμμαχός μας στον κοινό αγώνα προάσπισης της μεγάλης ναυτιλίας μας που τα τελευταία σαράντα χρόνια γιγαντώθηκε, αναπτύσσοντας στενούς δεσμούς με τα πάτρια εδάφη και τους οποίους θέλουμε να διατηρήσουμε ανέπαφους.

Στον τομέα τώρα της ναυτικής εκπαίδευσης, δυστυχώς δεν είχαμε καμία θετική εξέλιξη ή πρόοδο. Η Ένωση έχει καταθέσει από καιρό ολοκληρωμένη πρόταση που θα οδηγήσει τεκμηριωμένα και στη βελτίωση του υφιστάμενου συστήματος της εναλλασσόμενης εκπαίδευσης (των sandwich courses), αλλά και στην οριστική επίλυση του προβλήματος της απορρόφησης των σπουδαστών, προκειμένου να πραγματοποιούν την υποχρεωτική θαλάσσια εκπαιδευτική υπηρεσία τους. Ας ελπίσουμε ότι έστω και με μεγάλη καθυστέρηση, θα υπάρξει κάποια στιγμή η αναγκαία πολιτική βούληση για την ολιστική αντιμετώπιση του θέματος.

Η ΕΕΕ συνεχίζει να υποστηρίζει έμπρακτα τις δημόσιες Ναυτικές Ακαδημίες, ενισχύοντας οικονομικά και τις κτηριακές υποδομές και τον εξοπλισμό τους. Αν θέλουμε όμως πραγματικά να αναβιώσουμε τη ναυτοσύνη των Ελλήνων, την οποία η ελληνική πλοιοκτησία εκτιμά και εμπιστεύεται, θα πρέπει να επιτραπεί επιτέλους και η παράλληλη λειτουργία Ιδιωτικών Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού, προκειμένου να παραχθούν περισσότεροι αξιωματικοί με θετικότατες προοπτικές επαγγελματικής σταδιοδρομίας. Και αυτό σε μία εποχή, όπου η πατρίδα μας και η κοινωνία μαστίζεται από την ανεργία, ιδίως στους νέους.

Και με την ευκαιρία αυτή, θα επαναλάβω ότι η πρότασή μας για δημιουργία νέων θέσεων εργασίας επί των πλοίων μας με όρους σύμφωνους με τα διεθνώς κρατούντα προκειμένου να μην θιγεί η ανταγωνιστικότητα του στόλου, συνεχίζει να είναι θύμα συνδικαλιστικών εμμονών και πολιτικών στείρων αντιπαραθέσεων, εις βάρος των άνεργων συμπολιτών μας.

Τέλος, όσον αφορά στα θέματα του ΝΑΤ και ενόψει της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης που συντελείται, είναι θετικό το γεγονός ότι η ελληνική πολιτεία συμμερίζεται πλήρως την αναγκαιότητα διασφάλισης της εύρυθμης και απρόσκοπτης λειτουργίας των ναυτιλιακών δραστηριοτήτων. Στο πλαίσιο αυτό, η προοπτική διατήρησης της αυτονομίας του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου, αποκλειστικά για εκείνες τις κανονιστικές και ρυθμιστικές αρμοδιότητες, τις μη σχετιζόμενες με τα ασφαλιστικά, συνταξιοδοτικά και προνοιακά θέματα, ανταποκρίνεται πλήρως στις ανησυχίες που έχουμε και επισήμως εκφράσει στους συναρμόδιους Υπουργούς.

Στη χρονιά που πέρασε, η ΕΕΕ συνέχισε δυναμικά το αδιάκοπο έργο της διεθνούς εκπροσώπησης της ελληνικής ναυτιλίας, παρακολουθώντας στενά τις ναυτιλιακές εξελίξεις, τόσο στο διεθνές όσο και στο κοινοτικό επίπεδο. Τα θέματα πολυάριθμα και ποικίλα, σχετικά με περιβαλλοντικές και τεχνολογικές απαιτήσεις που έμμεσα επηρεάζουν και την εμπορική εκμετάλλευση των πλοίων.

Για να μην σας κουράσω, θα ήθελα να επικεντρωθώ μόνο στα κυριότερα από αυτά.

• Στο πεδίο των συζητήσεων για την διαχείριση της κλιματικής αλλαγής και των ατμοσφαιρικών εκπομπών από τα πλοία, οι εξελίξεις είχαν πάλι διαφορετικά πρόσημα λόγω της συνεχιζόμενης τακτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης να προκαταλαμβάνει τις εξελίξεις στα Ηνωμένα Έθνη και τον ΙΜΟ.

Το πρώτο εξάμηνο του 2015 η Ευρωπαϊκή Ένωση εξέδωσε Κανονισμό για την παρακολούθηση των εκπομπών CO2 πλοίων άνω των 5.000 G.T. Ο Κανονισμός πηγαίνει πέραν των νομοθετικών ρυθμίσεων που δρομολογούνται στον ΙΜΟ.

Η Ένωσή μας συνέχισε, κατά τις σχετικές συζητήσεις σε όλα τα επίπεδα, να πιέζει ώστε να ληφθούν υπόψη οι ιδιαιτερότητες του τομέα των χύδην μεταφορών και ειδικότερα του tramp shipping, αλλά κυρίως για να προκριθούν διεθνείς λύσεις μέσω του ΙΜΟ.

Τον περασμένο Δεκέμβριο στη Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για την Κλιματική Αλλαγή στο Παρίσι, 195 κράτη υιοθέτησαν ομόφωνα τη Συμφωνία των Παρισίων, στην οποία δεν γίνεται ρητή αναφορά στην ναυτιλία. Όμως ο ΙΜΟ εξακολουθεί να επωμίζεται την ευθύνη να ασχοληθεί με τις εκπομπές CO2 της ναυτιλίας και αναμένεται να αναλάβει σύντομα δράση.

Στόχος θα είναι η γρηγορότερη δυνατόν καθιέρωση δραστικά περιορισμένου Συστήματος Παρακολούθησης, Υποβολής Αναφορών και Επαλήθευσης των εκπομπών CO2 (Monitoring, Reporting and Verification System – MRV) υποχρεωτικά σε όλα τα πλοία άνω των 5.000 GT, προκειμένου να προλάβουμε τις εξελίξεις στην Ευρώπη και να την οδηγήσουμε σε εναρμόνιση με τις διεθνείς αποφάσεις, καθώς και να αναχαιτίσουμε τις πρωτοβουλίες και μεθοδεύσεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για να εισαχθεί η ναυτιλία στο ευρωπαϊκό ETS.

Η ναυτιλία εκτιμάται ότι συμμετέχει κατά 2,2% στις παγκόσμιες εκπομπές CO2 και αναλαμβάνει την ευθύνη κατά το μέρος που της αναλογεί. Η λύση πρέπει να δοθεί στον ΙΜΟ και να γίνει σεβαστή η αρχή της ίσης μεταχείρισης των πλοίων. Παραμένουμε στην από καιρού διατυπωμένη θέση, με την οποία συμφωνεί η πλειονότητα του διεθνούς εφοπλισμού, ότι εάν οι κυβερνήσεις αποφασίσουν να καθιερώσουν ένα αγοροκεντρικό μέτρο (ΜΒΜ) για τον μετριασμό της κλιματικής αλλαγής, που θα περιλαμβάνει και τη συγκέντρωση χρημάτων, αυτό θα πρέπει να αφορά σε ένα μετακυλίσιμο τέλος επί του ναυτιλιακού καυσίμου. Βρισκόμαστε λοιπόν σε συνεχή εγρήγορση επί των εξελίξεων.

• Στο θέμα τώρα της Διεθνούς Σύμβασης Θαλάσσιου Έρματος, παράδειγμα λανθασμένης και άστοχης νομοθετικής παραγωγής, υπολείπεται ακόμη ένα πολύ μικρό ποσοστό, ώστε να εκπληρωθεί και η προϋπόθεση χωρητικότητας και να τεθεί σε ισχύ, ανοίγοντας επιτέλους και τον δρόμο για την αναθεώρησή της. Όμως, σε κάθε περίπτωση, η επικείμενη θέση της σε ισχύ δεν λύνει τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η ναυτιλία από τις ήδη θεσμοθετημένες μονομερείς από τις ΗΠΑ σχετικές αυξημένες απαιτήσεις και παρόλες τις θετικές ενέργειες εκ μέρους της Αμερικανικής Ακτοφυλακής για να διευκολύνει την όλη κατάσταση.

• Στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής ΄Ενωσης και της ανακοινωθείσας για το 2017 από την Επίτροπο Μεταφορών αναθεώρησης της ναυτιλιακής στρατηγικής της, η Ένωσή μας, μετείχε ενεργά στη διαμόρφωση των προτάσεων της ECSA. Ειδικότερα, εντοπίστηκαν και προτείνονται τέσσερις άξονες που θα πρέπει να αποτελέσουν τις προτεραιότητες της νέας ναυτιλιακής στρατηγικής.
o Η ναυτιλία ως βιώσιμη λύση μεταφορών,
o Η προώθηση της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων. Για το θέμα αυτό μάλιστα, η Ένωση συγκρότησε και ειδική υπο-ομάδα στην Επιτροπή Εξωτερικών Υποθέσεων προκειμένου να διαμορφώσει τις σχετικές πολιτικές και τις συνακόλουθες δράσεις που απαιτούνται.
o Η προβολή της ηγετικής θέσης της ευρωπαϊκής ναυτιλίας,
o και τέλος η συμβολή της στην οικονομία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και στη δημιουργία θέσεων εργασίας, στόχος που συμβαδίζει με την γενικότερη πολιτική ατζέντα του Προέδρου Juncker για «ανάπτυξη και θέσεις εργασίας» στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Στο σημείο αυτό, θα ήθελα να αναφερθώ και στην Εβδομάδα Ναυτιλίας που εορτάσθηκε στις Βρυξέλλες τον Μάρτιο 2015, με στόχο την προβολή της πολυδιάστατης σημασίας της ευρωπαϊκής ναυτιλίας για τις οικονομίες των κρατών μελών της ΕΕ, και την ανάγκη επομένως διατήρησης της ανταγωνιστικότητάς της, εξαιρετική πρωτοβουλία της ECSA, η οποία δεδομένης της θετικής ανταπόκρισης που είχε, θα επαναλαμβάνεται ανά διετία.

Σύμφωνα με την πάγια πολιτική της Ενώσεως, το 2015 συνεχίσαμε τις διμερείς συναντήσεις μας με άλλες εφοπλιστικές ενώσεις, κυρίως ευρωπαϊκών χωρών, με στόχο να σφυρηλατήσουμε συμμαχίες και να προωθήσουμε τις θέσεις μας μέσω συντονισμένων στρατηγικών και δράσεων.

Θα αναφερθώ στις συναντήσεις μας με την Ένωση Γάλλων Εφοπλιστών, την Ένωση Δανών καθώς και την Ένωση Γερμανών Εφοπλιστών, με την οποία έχουμε αναπτύξει μία πολύ στενή και παραγωγική συνεργασία. Σε λίγες μέρες θα συναντηθούμε στο Όσλο και με την Ένωση Νορβηγών Εφοπλιστών. Επίσης συνεχίζεται η στενή συνεργασία με την Κυπριακή Ένωση Πλοιοκτητών και το Κυπριακό Ναυτιλιακό Επιμελητήριο, καθώς και με την εφοπλιστική Ένωση της Μάλτας, που την Προεδρία της έχει τώρα η δική μας Μελίνα Τραυλού.

Εξίσου στενή είναι η συνεργασία μας με την Ένωση Εφοπλιστών του Χονγκ Κονγκ, αντιπροσωπεία της οποίας μας επισκέφθηκε το Φθινόπωρο 2015 και με την Ένωση Εφοπλιστών της Σιγκαπούρης, με τον Πρόεδρο της οποίας συναντήθηκα σήμερα το πρωί, και ο οποίος θα είναι ο επόμενος Πρόεδρος του International Chamber of Shipping (ICS).

Στο ίδιο πλαίσιο συνεχίσαμε την στενή συνεργασία μας με τους νηογνώμονες και την International Association of Classification Societies (IACS), καθώς και με τα P&I Clubs.
Θετική παραμένει η συνεργασία με την RightShip, με την οποία πια έχει αναπτυχθεί σταθερός δίαυλος επικοινωνίας με κύριο στόχο την εκλογίκευση του συστήματος vetting που ακολουθεί.

Η παρουσία μας στα διεθνή δρώμενα παραμένει ισχυρή και χαίρει γενικής αποδοχής λόγω της διαρκούς, δυναμικής και εποικοδομητικής συμμετοχής μας στις διεργασίες των ιδιωτικών οργανισμών της ναυτιλίας. Απτή απόδειξη της ευρείας αποδοχής της τεχνογνωσίας μας και των ικανοτήτων μας είναι η εκλογή Ελλήνων συναδέλφων μας στις προεδρίες των ναυτιλιακών οργανισμών.

Οι αγαπητοί μας Νίκος Τσάκος και Γιάννης Πλατσιδάκης έχουν τις προεδρίες της Intertanko και Intercargo αντίστοιχα, ο Γιάννης Λύρας είναι ένας από τους αντιπροέδρους του ICS, ενώ ο Πάνος Λασκαρίδης εκλέχθηκε πρόσφατα αντιπρόεδρος της ECSA και επομένως, θα είναι ο επόμενος Πρόεδρος αυτής, καθώς και ο Τάσος Παπαγιαννόπουλος, μετά από την μακρόχρονη θητεία του στα διοικητικά όργανα της BIMCO έχει πάρει το χρίσμα για επόμενος Πρόεδρος της BIMCO. Με την παρουσία τους στην ηγεσία των οργανισμών έχουν ενισχυθεί περαιτέρω οι διμερείς σχέσεις με αυτούς και έχουν δημιουργηθεί δίαυλοι παραγωγικής επικοινωνίας.

Επιπροσθέτως, πολλοί άξιοι συνάδελφοί μας συμμετέχουν ενεργά στις διάφορες επιτροπές των οργανισμών της ναυτιλίας, συνδράμοντας ουσιαστικά στην υποστήριξη και προώθηση των θέσεων του ελληνικού εφοπλισμού. Σε όλους τους ένα μεγάλο «ευχαριστώ» για την προσφορά τους στα κοινά του εφοπλισμού.

Θα ήθελα επίσης να ευχαριστήσω ολόθερμα όλους τους συναδέλφους μου στο Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΕΕ, με ειδική μνεία στα μέλη του Προεδρείου, για την αμέριστη συμπαράστασή τους στο δύσκολο έργο της συλλογικής εκπροσώπησης της ναυτιλιακής μας οικογένειας.

Αγαστή και εποικοδομητική παραμένει η συνεργασία μας με τον Πρόεδρο Χάρη Φαφαλιό και τους συναδέλφους μας στο Greek Shipping Co-operation Committee και με την Helmepa υπό την Προεδρία του αγαπητού μου Γιάννη Κούστα.

Τέλος, θα ήθελα να αναφερθώ στην εξαίρετη και αρμονική συνεργασία μας με το Ναυτικό Επιμελητήριο της Ελλάδας και να τονίσω το θεσμικό ρόλο του, τον οποίο θα πρέπει εμείς οι άνθρωποι της ναυτιλίας να προτάξουμε και να προασπίσουμε.

Έχοντας πράγματι, κουραστεί όλοι μας από τις συνεχείς προσπάθειες διαφόρων φορέων να καρπωθούν το δικαίωμα να ομιλούν για τη ναυτιλία και το ναυτιλιακό cluster, καλώ επισήμως το Ναυτικό Επιμελητήριο της Ελλάδας να ηγηθεί της πρωτοβουλίας να διαμορφώσει το αναγκαίο διοικητικό σχήμα που θα ασχοληθεί με τη διαμόρφωση μιας ολιστικής πολιτικής επί του θέματος, με αφετηρία την θεμελιώδη αρχή ότι η ποντοπόρος ναυτιλία αποτελεί την ραχοκοκαλιά του ναυτιλιακού cluster. Τόσο εγώ προσωπικά όσο και όλα τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της Ενώσεως είμαστε πρόθυμοι να συνδράμουμε καθοριστικά στην πρωτοβουλία αυτή.

Θα ήταν όμως παράλειψή μου να μην ευχαριστήσω τη Διεύθυνση της ΕΕΕ, τα στελέχη – συνεργάτες μας και όλο το προσωπικό της Ενώσεως που ανταποκρίνονται με συνέπεια και άριστο επαγγελματισμό στο καθημερινό απαιτητικό έργο της ΕΕΕ. Επίσης, θερμές ευχαριστίες στους συνεργάτες μας Μουρ-Στίβενς για τις εξαίρετες λογιστικές και ελεγκτικές υπηρεσίες που προσφέρουν εδώ και χρόνια στην Ένωση.

Ένα ακόμα μεγάλο ευχαριστώ στους συνεργάτες μας, τους έλληνες ναυτικούς, φωτεινούς φάρους της ναυτοσύνης των Ελλήνων, που ταξιδεύουν με επαγγελματισμό τα πλοία μας. Τους εύχομαι ολόψυχα υγεία και να έχουν πάντοτε καλά ταξίδια σε γαλήνιες θάλασσες.

Πριν ολοκληρώσω τον απολογισμό του περασμένου έτους, θα ήθελα να αναφερθώ και στο πρόγραμμα κοινωνικής προσφοράς και αλληλεγγύης του ελληνικού εφοπλισμού. Το 2015 πέρα από μεμονωμένες, κατά περίπτωση, παρεμβάσεις και ενέργειες οικονομικής υποστήριξης και ενίσχυσης ομάδων και φορέων, ιδιαίτερο βάρος δόθηκε στην ολοκλήρωση των επισκευών των Ναυτικών Ακαδημιών. Πράγματι καταφέραμε να ξεπεράσουμε τα γραφειοκρατικά προβλήματα χρόνων και να επισκευάσουμε ριζικά και την ΑΕΝ Μακεδονίας στη Μηχανιώνα. Μεγάλης έκτασης έργο που έδωσε όμως τη δυνατότητα άμεσα στο Υπουργείο Ναυτιλίας να αυξήσει για το εκπαιδευτικό έτος 2015-2016 κατά 372 τους εισερχόμενους σπουδαστές. Σύντομα, θα γίνει και η τελετή εγκαινίων.

Τέλος, θα ήθελα να σας ενημερώσω ότι σύμφωνα και με την έγκρισή σας κατά την προηγούμενη Γενική Συνέλευση της ΕΕΕ, εντός των προσεχών ημερών θα λάβει υπόσταση η ανεξάρτητη νομική οντότητα με τη μορφή «αστικής μη κερδοσκοπικής εταιρίας» με την επωνυμία «Εταιρία Κοινωνικής Προσφοράς του Ελληνικού Εφοπλισμού» και τον διακριτικό τίτλο «ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ», ονομασία που τονίζει τη δύναμη της συλλογικότητας και της ενότητας, η οποία θα αποτελέσει το μόνιμο όχημα της ναυτιλιακής μας οικογένειας για τη συνέχιση του κοινωνικού της έργου, με βάση πάντοτε τις ανάγκες και τις προτεραιότητες της κοινωνίας μας.

Σύντομα θα ενημερωθούν αναλυτικά όλα τα μέλη της ναυτιλιακής μας κοινότητας, για να συνδράμουν με τις δωρεές τους στο έργο της νέας εταιρίας.

Το 2016 αποτελεί έτος ορόσημο για την ιστορία της Ενώσεώς μας, η οποία κλείνει έναν αιώνα ύπαρξης από την ίδρυσή της το 1916. Εκατό χρόνια πορείας που αποδεικνύει έμπρακτα την σημασία της συλλογικότητας για την προάσπιση των θεσμικών συμφερόντων της ναυτιλίας μας. Η Ένωσή μας υπήρξε και παραμένει ουσιαστικός συνομιλητής της ελληνικής πολιτείας και πρεσβευτής της στα διεθνή fora, εκπροσωπώντας πάντοτε με ισορροπία τα συμφέροντα όλων αδιακρίτως των μελών της, μικρών και μεγάλων ναυτιλιακών επιχειρήσεων. Διότι θέλω να τονίσω ότι η ναυτιλία των Ελλήνων είναι η ναυτιλία των πολλών, τους οποίους έχουμε το ηθικό καθήκον να προασπίζουμε μέσω της δύναμης που έχουμε ως συλλογικό όργανο.

Οι τρέχουσες αντίξοες συγκυρίες σε εθνικό και διεθνές επίπεδο καθιστούν τη συλλογικότητα το ουσιαστικότερο όπλο διαπραγμάτευσής μας. Για το λόγο αυτό, απαιτείται η δυναμική συσπείρωση όλων μας στους κόλπους της Ενώσεώς μας, ώστε να σταθούμε αρωγοί στο δύσκολο έργο που έχει επιφορτιστεί να επιτελέσει.

Ελπίζω ότι η 9η Νοεμβρίου του 2016, ημερομηνία που έχουμε ορίσει για τον επίσημο εορτασμό της εκατονταετίας της Ενώσεώς μας, θα βρει τη ναυτιλία των Ελλήνων αλώβητη, να έχει βγει για άλλη μία φορά νικήτρια από τις Συμπληγάδες του διεθνούς ανταγωνισμού και της οικονομικής κρίσης και, έχοντας τα εχέγγυα της μακρόχρονης παράδοσης και τεχνογνωσίας, να ατενίζει με σθένος και αισιοδοξία το μέλλον.

Είναι δεδομένο ότι έχουμε στα χέρια μας μία μεγάλη ναυτιλία, και από το σημερινό βήμα θέλω να στείλω μήνυμα προς όλες τις κατευθύνσεις ότι η ναυτιλία των Ελλήνων ήταν, είναι και θα παραμείνει «πρωταθλήτρια» στο διεθνή ναυτιλιακό στίβο, σε πείσμα των αθέμιτων χτυπημάτων που δέχεται».

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter