Τετ04242024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

Ποιος μπλοκάρει τις εξελίξεις στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού- Απαντήσεις Δρίτσα για τις ΑΕΝ

aen makedonias

Θετική παρέμβαση χαρακτήρισε την χορηγία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών για την ανακατασκευή της ΑΕΝ Μακεδονίας (στη φωτογραφία), ο Υπουργός Ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας μιλώντας στη Βουλή, στη διάρκεια επίκαιρης ερώτησης του βουλευτή Νίκου Κούζηλου για την ναυτική εκπαίδευση.

Θέλουμε ναυτική εκπαίδευση δημόσια και αναβαθμισμένη, είπε ο κ. Δρίτσας και συμπλήρωσε ότι πρέπει «να δικαιώσουμε τη δημόσια ναυτική εκπαίδευση και να αποτρέψουμε κάθε ενίσχυση επιχειρηματολογίας προς την κατεύθυνση της διολίσθησης στην ιδιωτικοποίησή της». Επίσης δήλωσε ότι έχει τα μάτια και τα αυτιά ανοικτά και ερευνά όλες τις καταγγελίες.

Ακολουθεί η συζήτηση από τα πρακτικά:

Συνεχίζουμε με την με αριθμό 147/16-11-2015 επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή της Α΄ Πειραιώς του Λαϊκού Συνδέσμου-Χρυσή Αυγή κ. Νικόλαου Κούζηλου προς τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, σχετικά με την αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης.

Κύριε Κούζηλε, έχετε τον λόγο για δυο λεπτά.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΚΟΥΖΗΛΟΣ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, με επιστολή της η Πανελλήνια Ένωση Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού στις 2/10/2015 είχε ενημερώσει την ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας για τα προβλήματα που υπάρχουν στη ναυτική εκπαίδευση.

Υπάρχει έλλειψη μονίμων ναυτοδιδασκάλων, καθυστερήσεις στην πρόσληψη προσωπικού. Γενικά παρατηρείται μια αποναυτικοποίηση σε όλες τις σχολές και στο ΚΕΣΕΝ Πλοιάρχων και Μηχανικών. Επίσης, υπάρχει πρόβλημα στη βιβλιογραφία και στην ύλη. Υπάρχουν και κτηριακά προβλήματα. Όλα τα παραπάνω προβλήματα σπρώχνουν τους ναυτικούς στην ιδιωτική εκπαίδευση.

(Στο σημείο αυτό την Προεδρική Έδρα καταλαμβάνει ο Α΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής κ. ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΚΟΥΡΑΚΗΣ)

Θα ήθελα να κάνω γνωστή μια μελέτη που είχε γίνει το 2013 από το Πανεπιστήμιο Αθηνών, από το Στατιστικό Τμήμα Οικονομικών. Είχε δώσει ένα ερωτηματολόγιο στους σπουδαστές των σχολών ΑΕΝ. Για το αν είναι ικανοποιημένοι για τα εκπαιδευτικά ταξίδια, είχε απαντήσει θετικά το 45%. Για το αν είναι ικανοποιημένοι από τις σπουδές τους είχε απαντήσει θετικά το 30%.

Γενικά είχαν θέσει όλοι θέματα ως προς την αφοσίωσή τους στις σχολές, ως προς τη διδακτέα ύλη.

Ερωτάσθε, κύριε Υπουργέ, τι θα πράξετε για την επίλυση των ανωτέρω προβλημάτων με σκοπό την αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης;

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αναστάσιος Κουράκης): Ευχαριστούμε τον κ. Κούζηλο.

Θα απαντήσει για τρία λεπτά ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Θεόδωρος Δρίτσας.
Κύριε Δρίτσα, έχετε τον λόγο.

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΔΡΙΤΣΑΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής): Θα προσπαθήσω να πω τι έχουμε κάνει μέχρι τώρα. Είναι πολύ μικρό μέρος όσων θέλουμε και σχεδιάζουμε να κάνουμε. Πράγματι θεωρούμε ότι η ναυτική εκπαίδευση είναι πυλώνας γενικά της ναυτιλιακής πολιτικής αλλά και της ναυτιλιακής οικονομίας.

Χωρίς μια αναβαθμισμένη, στέρεη και επαρκή ναυτική εκπαίδευση δεν μπορεί να υπάρξει ναυτιλία και δεν μπορεί να υπάρχουν και ναυτικοί με αξιοπρέπεια, δικαιώματα και προσωπικότητα, όπως πρέπει να είναι οι ναυτικοί και όπως η παράδοση των Ελλήνων ναυτικών επιτάσσει.

Γι’ αυτό και όποια επισήμανση κάνει κάθε φορέας, αλλά ιδιαίτερα η Πανελλήνια Ένωση Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού πάσης τάξεως, είναι για μας καμπανάκι που το θέτουμε σε πρώτη προτεραιότητα. Σας βεβαιώνω ότι και με τη διοίκηση και με τον πρόεδρο, τον κ. Γεώργιο Βλάχο, συνεργαζόμαστε και συζητάμε συστηματικά όλα τα ζητήματα, αλλά φυσικά και με τις άλλες ενώσεις των ναυτικών.

Θέλουμε ναυτική εκπαίδευση δημόσια και αναβαθμισμένη. Και πράγματι έχουμε ζήσει όλα τα τελευταία χρόνια το φαινόμενο μιας υποβάθμισης, διαρκούς εγκατάλειψης και παραμέλησης της δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης που τώρα έχει φτάσει, και λόγω της οικονομικής κρίσης και των γνωστών δυσχερειών των δημοσιονομικών, σε ακόμα πιο υποβαθμισμένο επίπεδο. Αυτό παραλάβαμε και προσπαθούμε σιγά σιγά να το ανατάξουμε.

Και ακριβώς ανατάσσοντάς το να δικαιώσουμε τη δημόσια ναυτική εκπαίδευση και να αποτρέψουμε κάθε ενίσχυση επιχειρηματολογίας προς την κατεύθυνση της διολίσθησης στην ιδιωτικοποίησή της.

Η έλλειψη μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού και στα Κέντα Επιμόρφωσης των Στελεχών του Ναυτικού στο ΚΕΣΕΝ, οφείλεται από τη μια μεριά στον περιορισμό των προσλήψεων στο Δημόσιο λόγω της εφαρμοζόμενης δημοσιονομικής πολιτικής επί όλα αυτά τα πέντε χρόνια και αφετέρου οφείλεται και στην κατάργηση από τις κυβερνήσεις της περιόδου 2009-2014 των οργανικών θέσεων.

Διακόσιες τριάντα τέσσερις οργανικές θέσεις ήταν και μειώθηκαν στις ογδόντα. Τώρα είναι πάρα πολύ δύσκολο, παρόλο που θα σας εξηγήσω ότι εμείς κάνουμε προσπάθειες να τις αυξήσουμε και πάλι, αλλά αντιλαμβάνεστε ότι σε αυτήν τη δημοσιονομική μέγγενη το να είχες διακόσιες τριάντα τέσσερις οργανικές θέσεις και να έχεις ογδόντα, είναι μια αφετηρία πάρα πολύ δυσμενής.

Στο πλαίσιο του προγραμματισμού των προσλήψεων για το ’15 έχουμε φτιάξει σχετικούς πίνακες –και οι υπηρεσίες και το Υπουργείο- για τις ανάγκες. Τις έχουμε προωθήσει στο Υπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης.

Είναι μαζί και με όλα τα αντίστοιχα όλων των άλλων φορέων και Υπουργείων στη διαδικασία πια της οριστικής απόφασης για την κατανομή και κάλυψη των όποιων κενών οργανικών θέσεων του εκπαιδευτικού προσωπικού από την πλευρά του Υπουργείου Διοικητικής Ανασυγκρότησης.

Αυτό αφορά όχι μόνο τη ναυτική εκπαίδευση, αφορά και τους οργανισμούς λιμένα και άλλες υπηρεσίες του Υπουργείου Ναυτιλίας. Είμαστε σε συνεχή επικοινωνία και συνεργασία με το αρμόδιο Υπουργείο και νομίζω ότι θα έχουμε κάποια θετική εξέλιξη. Δεν μπορώ να σας περιγράψω τι ύψους. Εγώ ευελπιστώ για το καλύτερο δυνατό, αλλά εν πάση περιπτώσει θα έχουμε θετική εξέλιξη σύντομα και για τη δημόσια ναυτική εκπαίδευση, με την κάλυψη τουλάχιστον ενός αριθμού κενών οργανικών θέσεων.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αναστάσιος Κουράκης): Τα υπόλοιπα στην δευτερολογία σας, κύριε Υπουργέ, αν έχετε την καλοσύνη.

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΔΡΙΤΣΑΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αναστάσιος Κουράκης): Κύριε Κούζηλε, έχετε τον λόγο για να δευτερολογήσετε για τρία λεπτά.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΚΟΥΖΗΛΟΣ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.  Είπατε για δημόσια ναυτική εκπαίδευση. Όντως, έχω δήλωσή σας όπου έχετε εκφραστεί υπέρ της δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης, για το πώς θα την αναβαθμίσουμε, αλλά και ερωτήσεις σας που είχατε κάνει στις προηγούμενες κοινοβουλευτικές σας θητείες και όχι στην ιδιωτική ναυτική εκπαίδευση, στις ΝΕΚΕ δηλαδή.

Υπάρχει η νομοθεσία και σχετικό ΦΕΚ της 20ης Οκτωβρίου 2014 -αν είμαστε ενάντια στην ιδιωτική ναυτική εκπαίδευση, μπορούμε να το καταργήσουμε- που περιέχει προεδρικό διάταγμα το οποίο λέει για επιτυχή αποφοίτηση από τους οικείους κύκλους σπουδών του Κέντρου Επιμορφώσεως Στελεχών Εμπορικού Ναυτικού ή ΝΕΚΕ. Μα, έτσι δίνουμε ένα πάτημα για την ιδιωτική ναυτική εκπαίδευση και υποβαθμίζουμε στην ουσία τη δημόσια ναυτική εκπαίδευση.
Χωρίς χρήματα, χωρίς να βάζουμε τα δημοσιονομικά ως στόχους της Κυβέρνησης κλπ, μπορούμε με πολύ απλές κινήσεις να βοηθήσουμε τη δημόσια ναυτική εκπαίδευση.

Επίσης, υπάρχουν κάποια θεματάκια. Η ΔΝΕ έχει ασχοληθεί -και μπράβο τους- και έχει βρει μέσω του ΕΣΠΑ τρόπο να έχουν όλες οι ακαδημίες προσομοιωτές. Ξέρετε, όμως, ότι κάποιος σύμβουλος το κόλλησε όλο αυτό κάποια στιγμή και κατά λάθος έφτασε στα αυτιά του γραμματέα σας και ότι εάν δεν είχε ενημερωθεί ο γραμματέας σας, δεν θα το ξέρατε ποτέ;

Υπάρχουν και κάποιοι σύμβουλοι που κάνουν κακό αυτήν τη στιγμή στη ναυτική εκπαίδευση. Ενώ το μεγαλύτερο μέρος της ΔΝΕ ασχολείται, προσπαθεί, αγωνίζεται, υπάρχουν ένας - δύο άνθρωποι μέσα στη ΔΝΕ που δημιουργούν σοβαρά προβλήματα.

Ναυτοδιδάσκαλοι. Δεν είναι δυνατόν να υπάρχει διευθυντής σπουδών ή στους πλοίαρχους ή στους μηχανικούς και να μην είναι πλοίαρχος ή μηχανικός. Και όλο αυτό κολλάει σε ένα παραθυράκι που υπάρχει σε μια νομοθεσία, όπου θα πρέπει κάποιος να είναι τρία χρόνια μόνιμος του δημοσίου.

Με μια απλή τροπολογία νομίζω ότι το έχετε αλλάξει χωρίς χρήματα. Δηλαδή, είναι απλές αλλαγές που μπορούμε να κάνουμε, για να βοηθήσουμε -το τονίζω- τη δημόσια ναυτική εκπαίδευση χωρίς προβλήματα και χωρίς κόστος.
Επίσης, το κεφάλαιο ναυτικής εκπαίδευσης καλύπτει μέχρι στιγμής το 70%. Μπορούμε να το αυξήσουμε;

Υπάρχουν ακόμα και άλλα παραδείγματα, για να δείτε ότι κάποιοι άνθρωποι κολλάνε τα θέματα του Υπουργείου. Ξεκινούν επιστημονικοί συνεργάτες στις ναυτικές ακαδημίες. Εγώ έχω ένα χαρτί εδώ. Ακούστε.

Πλοίαρχος Α΄ με δίπλωμα καταθέτει τα χαρτιά του, όπως και διάφοροι άλλοι για να γίνει ναυτοδιδάσκαλος. Αιτιολογικό μη πρόσληψης ξέρετε ποιο είναι; Δεν κατέχει δίπλωμα πλοιάρχου σχολής. Και εδώ δίπλα -θα σας δώσω το χαρτί να το δείτε, δεν θέλω να ακουστεί το όνομα- λέει ότι υπάρχει χαρτί Πλοιάρχου Α΄. Εάν δεν είναι αυτά προβλήματα, κάποιος τα κολλάει. Κάποιος δημιουργεί αυτή τη στιγμή προβλήματα στη ναυτική εκπαίδευση.

Θα ήθελα να τελειώσω -για να μην καταχραστώ άλλο τον χρόνο σας- με τα μεταπτυχιακά. Μια συνεργασία με τα πανεπιστήμια όλης της χώρας, νομίζω, θα είναι βασική για να ξεκινήσουν τα μεταπτυχιακά. Όλοι οι ναυτικοί αυτή τη στιγμή αναγκάζονται να πηγαίνουν στο εξωτερικό. Ενώ υπάρχει η δομή, νομίζω ότι πρέπει να λείπει το νομοθετικό πλαίσιο για τα ελληνικά πανεπιστήμια.

Ευχαριστώ πάρα πολύ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αναστάσιος Κουράκης): Ευχαριστώ τον κύριο Κούζηλο. Τον λόγο έχει ο κ. Δρίτσας, Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, για την δευτερολογία του για τρία λεπτά.

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΔΡΙΤΣΑΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Θα έλεγα ότι δεν θα ήταν καθόλου κακό ό,τι συγκεκριμένο έγγραφο έχετε να το καταθέσετε στα Πρακτικά. Εγώ έχω ανοικτά μάτια, ανοικτά αυτιά -και το Υπουργείο έχει, όχι μόνο εγώ- σε όλες αυτές τις κατευθύνσεις και τα ερευνούμε όλα.

Συνεχίζω από τα προηγούμενα και θα φτάσω και σε αυτά που θέσατε στη δευτερολογία σας. Διαδικασίες πρόσληψης εκτάκτων ξεκίνησαν φέτος δύο μήνες νωρίτερα από κάθε άλλη προηγούμενη εκπαιδευτική περίοδο. Ήδη έχουν προσληφθεί διακόσιοι είκοσι επτά έκτακτοι από το σύνολο των διακοσίων τριάντα τριών που προβλέπονταν με βάση αυτή την διαδικασία.

Όλη η διαδικασία εντός των επομένων ημερών ολοκληρώνεται πλήρως.

Διευθυντές Σχολών: Υπάρχει, πράγματι, ένα πρόβλημα. Λύνουμε το ζήτημα προς το παρόν επί τη βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας. Εάν δεν μπορέσει να λυθεί συνολικότερα, προφανώς πάντα στη σκέψη μας είναι οι νομοθετικές ρυθμίσεις, αλλά δεν είναι η πρώτη μας σκέψη.

Τώρα, αναβάθμιση των ΑΕΝ και των Δημοσίων Σχολών, νέα ωρολόγια αναλυτικά προγράμματα. Από φέτος εφαρμόζονται με την αναθεωρημένη Διεθνή Σύμβαση της Μανίλας.
Κυρώθηκε ο νέος κανονισμός σπουδών του ΚΕΣΕΝ τον Σεπτέμβριο του 2015. Ανταποκρίνεται προφανώς πολύ καλύτερα στις απαιτήσεις του εκσυγχρονισμού και των σπουδών.

Περιλαμβάνει τους κύκλους σπουδών και τα νέα προγράμματα σπουδών των προαγωγικών, των διπλωμάτων, των πλοιάρχων, των μηχανικών α΄ και β΄ τάξης και των τμημάτων ειδικής εκπαίδευσης. Άρα, μπορούμε να μην λύνουμε μόνο ειδικές περιπτώσεις, αλλά να τα λύνουμε και όλα αυτά συνολικά.

Και ακριβώς αυτά τα προγράμματα θα επιτρέψουν και σε πλοιάρχους και σε μηχανικούς με την περάτωση της εκπαίδευσής τους να αποκτήσουν νέα αποδεικτικά ναυτικής ικανότητας σύμφωνα με το ΠΔ. 141/2014 και επομένως νέα αυξημένα δικαιώματα απολύτως κατοχυρωμένα.

Προχωρώ, γιατί δεν έχω τον χρόνο. Αυτή η ερώτηση δεν είναι ακριβώς επίκαιρη. Θα ήταν καλύτερα να απαντήσω αναλυτικά σε μια κανονική ερώτησή σας.

Εν πάση περιπτώσει, για το ΕΣΠΑ είχαμε ακριβώς στο παραπέντε να σώσουμε τέσσερα προγράμματα. Σώσαμε τα δυόμισι. Το καταφέραμε και ήδη έχουμε πραγματικά προχωρήσει με την εγκατάσταση τριών συστημάτων προσομοιωτών και δύο προσομοιωτών ραντάρ ARPA στις σχολές Ιονίων νήσων, Κύμης και Ηπείρου.

Νομίζω ότι έχει γίνει δεκτό με πολύ μεγάλη ικανοποίηση τόσο που άλλες σχολές τώρα ζηλεύουν και λένε «και εμείς», διότι αυτά ακριβώς είναι πολύ χρήσιμα εργαλεία. Και φυσικά σε αυτή την κατεύθυνση, τώρα στο νέο ΕΣΠΑ έχουμε προγραμματίσει για τα έτη 2014 έως 2020 για το σύνολο των σχολών προμήθεια σύγχρονου εκπαιδευτικού και υλικοτεχνικού εξοπλισμού συνολικού προϋπολογισμού περίπου 41 εκατομμυρίων ευρώ. Δεν μπορώ να συνεχίσω. Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε για την ανοχή σας.

Πρέπει να πω ότι για τις κτηριακές εγκαταστάσεις καταβάλλεται μεγάλη προσπάθεια. Έχουμε ήδη προχωρήσει –όχι εμείς, από το προηγούμενο διάστημα- σε επισκευή κτηριακών εγκαταστάσεων στη Σύρο, στην Ύδρα. Εκείνο για το οποίο αξίζει να ενημερωθεί το Σώμα και εσείς, είναι η εξέλιξη, το ξεσκάλωμα επιτέλους μετά από πολλά χρόνια του κτηρίου της Μηχανιώνας με την χορηγία και της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, που επ’ αυτού ήταν πολύ θετική παρέμβαση.

Η σχολή της Μηχανιώνας που χρόνια τώρα –πλησίαζε τη δεκαετία- τα περισσότερα κτήριά της είχαν μείνει ανενεργά, τώρα μέσα στο επόμενο διάστημα ολίγων ημερών όχι μόνο θα ξαναλειτουργήσει σε πλήρη ανάπτυξη, αλλά και θα υπερδιπλασιαστεί ο αριθμός, όπως και ήδη προκηρύχθηκαν και προχωρούν, των σπουδαστών της, κάτι που ήταν πάγια ανάγκη και αίτημα.

Τελειώνω με μια ακόμα σημαντική εξέλιξη. Σε συνεργασία και με το Υπουργείο Μεταφορών και τον αρμόδιο Υπουργό, κ. Σπίρτζη, και άλλους συναρμόδιους Υπουργούς, επαναφέραμε ειδικά για τους σπουδαστές της σχολής Ασπροπύργου –δεν μπορούμε να το γενικεύσουμε ευρύτερα, αλλά εκεί είναι η κύρια ανάγκη- το πάσο στη μεταφορά των σπουδαστών με τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Και αυτό ήταν μια παλιά πραγματικότητα που όλα τα προηγούμενα χρόνια είχε πάψει να ισχύει.

Είναι θέματα μικρά ή μεσαίας κλίμακας αλλά πολύ σημαντικά –το γνωρίζουν όλοι- και χρόνιας εκκρεμότητας που σιγά-σιγά λύνονται. Νομίζω ότι επάνω σε αυτά μπορούμε να στηριχθούμε για έναν συνολικότερο σχεδιασμό τον επόμενο χρόνο, που πιστεύω ότι θα μπορέσουμε να τον βάλουμε πάνω σε ακόμα πιο στέρεα βάση και να τον τρέξουμε με μεγαλύτερη ταχύτητα. Ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αναστάσιος Κουράκης): Ευχαριστούμε τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Θοδωρή Δρίτσα.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter