Παρ03292024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

Απεικόνιση Βάσεων των Α.Ε.Ν. 2013

junior captain

 Του

Επαμεινώνδα Πανά
Καθηγητή Τμήματος Στατιστικής  Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Πριν από το έτος 2010, το ενδιαφέρον των πολύ καλών μαθητών για τις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού δεν ήταν μεγάλο, ενώ ταυτόχρονα ήταν αυξημένη η ζήτηση για τα επαγγέλματα των Πλοιάρχων και των Μηχανικών.

Η προσέλκυση υψηλής ποιότητας μαθητών αποτελούσε ένα σοβαρό πρόβλημα. Έπρεπε -πέρα από τις διαφημίσεις- να γίνει μια στρατηγική προσπάθεια όχι μόνο της προσέλκυσης σπουδαστών, αλλά και του εντοπισμού των λόγων για την αποφυγή του ναυτικού επαγγέλματος.

Η πρώτη Πανελλήνια έρευνα για τους παράγοντες που επιδρούν στην προσέλκυση μαθητών στη ναυτική εκπαίδευση πραγματοποιήθηκε από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών μετά από πρωτοβουλία του Ιδρύματος Ευγενίδου (Δεκέμβριος 2010).

Η έρευνα, μεταξύ άλλων ευρημάτων, συνοπτικά είχε αναδείξει το έλλειμμα γνώσης και πληροφόρησης των μαθητών για την υφιστάμενη σχέση ναυτικής εκπαίδευσης και αγοράς εργασίας.Πάντοτε η αξιολόγηση αποτελεί το κλειδί, αν θέλουμε να εξετάσουμε την επιτυχία ενός προγράμματος, μίας προσπάθειας ή και μίας μελέτης.

Η εκ των υστέρων αξιολόγηση αποτελεί μια σημαντική διαδικασία μέσω της οποίας αξιολογούνται τα προσδοκώμενα αποτελέσματα και οι επιπτώσεις ενός προγράμματος, μιας μελέτης ή και μιας προσπάθειας.

Το γεγονός αυτό με τη σειρά του προϋποθέτει μια συνεχή παρακολούθηση της προσπάθειας και αξιολόγησή της, ώστε να βελτιωθούν οι ενέργειες επίτευξης της προσπάθειας.

Με την ευκαιρία της παρουσίας των βάσεων των ΑΕΝ για το 2013 μας δίνεται η δυνατότητα να αξιολογήσουμε και τη συμβολή της προαναφερθείσας έρευνας του Ιδρύματος Ευγενίδου.

Για το σκοπό αυτό παραθέτουμε ένα γράφημα που απεικονίζει την όλη διαδικασία.

Μελέτη Ιδρύματος Ευγενίδου (Δεκέμβριος 2010)

graph 1

 

Απεικόνιση Βάσεων Εισαγωγής στις ΑΕΝ

Στο τμήμα αυτό θα παρουσιάσουμε συγκριτικά στοιχεία των βάσεων για την περίοδο 2010 – 2013 για τις Σχολές της Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ).

Για κάθε μία από τις δύο Σχολές –Πλοιάρχων και Μηχανικών- στο συγκεντρωτικό πίνακα εμφανίζονται τα μόρια των αντίστοιχων ετών, η διαφορά σε μόρια και η ποσοστιαία (%) μεταβολή συγκριτικά με την προηγούμενη χρονιά.

Αρχίζουμε με τη γενική παρατήρηση της πτωτικής τάσης των βάσεων εισαγωγής στην Ανώτατη και Ανωτέρα εκπαίδευση.

Αυτή η γενική παρατήρηση ισχύει και για τη Σχολή Πλοιάρχων και τη Σχολή Μηχανικών, όπως απεικονίζεται στον Πίνακα 1:

 

Πίνακας 1: Συγκεντρωτικά Στοιχεία Βάσεων Εισαγωγής στις ΑΕΝ

 

Μόρια

Μεταβολή

Διαφορά στα μόρια

 

2010

2011

2012

2013

2011/10

2012/11

2013/12

2011/10

2012/11

2013/12

Σχολή Πλοιάρχων Γενική Σειρά

6102

9687

10851

10651

58,8%

12,0%

-1,8%

3585

1164

-200

Σχολή Μηχανικών Γενική Σειρά

2548

8539

10321

9955

235,1%

20,9%

-3,5%

5991

1782

-366

Σχολή Πλοιάρχων Πολύτεκνοι

-

10806

8692

8651

-

-19,6%

-0,5%

 

-2114

-41

Σχολή Μηχανικών Πολύτεκνοι

-

9003

7927

8250

-

-12,0%

4,1%

 

-1076

323

Σχολή Πλοιάρχων Τρίτεκνοι

10655

11601

10436

10430

8,9%

-10,0%

-0,1%

946

-1165

-6

Σχολή Μηχανικών Τρίτεκνοι

8132

13724

10234

9863

68,8%

-25,4%

-3,6%

5592

-3490

-371

Σχολή Πλοιάρχων Εσπερινά

9066

5580

7508

8136

-38,5%

34,6%

8,4%

-3486

1928

628

Σχολή Μηχανικών Εσπερινά

5789

5484

4564

6247

-5,3%

-16,8%

36,9%

-305

-920

1683

Για να έχουμε ένα μέτρο σύγκρισης ως προς το βαθμό της πτώσης των βάσεων στις ΑΕΝ αρκεί να παρατηρήσουμε ότι:

  • Σε 338 τμήματα σε όλα τα Ιδρύματα έχουμε πτώση
  • Το Τμήμα Μηχανικών χωροταξίας στο Βόλο έχει πτώση 2832 μόρια σε σύγκριση με πέρυσι.
  • Το Τμήμα Μηχανικών στην Ξάνθη έχει πτώση 2538 μόρια σε σύγκριση με το 2012.
  • Το Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου έχει πτώση 959 μόρια σε σύγκριση με το 2012.
  • Η Ιατρική Σχολή σημείωσε μείωση 254 μορίων σε σύγκριση με πέρυσι.
  • Η Νομική Σχολή Αθήνας σημείωσε μείωση 308 μορίων σε σύγκριση με το 2012.
  • Το Τμήμα Στατιστικής του Πανεπιστημίου Πειραιά σημείωσε μείωση 1953 μορίων σε σύγκριση με το 2012
  • Τμήμα Μάρκετινγκ του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών σημείωσε μείωση 1809 μορίων σε σύγκριση με το 2012.
  • Το Τμήμα Ναυτιλιακών Σπουδών του Πανεπιστημίου του Πειραιά έχει πτώση 500 μορίων σε σύγκριση με το 2012.
  • Το Τμήμα Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών του Πανεπιστημίου του Αιγαίου έχει πτώση 1428 μορίων σε σύγκριση με πέρυσι.

 

graph 1-1

Γράφημα 1: Διαχρονική τάση των μορίων των Βάσεων στη Σχολή Πλοιάρχων

Παρατηρώντας τα στοιχεία του Πίνακα 1 και του Γραφήματος 1, διαπιστώνουμε ότι στις ΑΕΝ Πλοιάρχων (Γενική σειρά 90%) η βάση διαμορφώθηκε στα 10651 μόρια, καταγράφοντας σε σύγκριση με το 2012 μια μικρή μείωση 200 μορίων. Είναι η πρώτη φορά μετά το 2010 που καταγράφεται μείωση μορίων.

graph 2-2

 Γράφημα 2: Διαχρονική τάση των μορίων των Βάσεων στη Σχολή Μηχανικών

 

Από τα στοιχεία του Πίνακα 1 σε συνδυασμό με τα στοιχεία του Γραφήματος 2, παρατηρούμε μια μικρή μείωση 366 μορίων σε σύγκριση με πέρυσι στις ΑΕΝ Μηχανικών.

Από τον Πίνακα 1 παρατηρούμε ακόμη και τη σημαντική επίπτωση των αποτελεσμάτων της έρευνας του Ιδρύματος Ευγενίδου, δεδομένου ότι οι βάσεις εκτοξεύτηκαν στη μεν περίπτωση των ΑΕΝ Πλοιάρχων κατά 58,8% σε σύγκριση με το 2010, στη δε περίπτωση των ΑΕΝ Μηχανικών κατά 235,1%(!!!) σε σχέση με το 2010.

Δε θα πρέπει να μένουν απαρατήρητες και οι βάσεις της κατηγορίας του 10%.

Από τα γραφήματα 3 και 4:

graph 3-4

 Γράφημα 3: Τάση Βάσεων Σχολή Πλοιάρχων       Γράφημα 4: Τάση Βάσεων Σχολή Μηχανικών  

 

                     (Εσπερινά)                                                              (Εσπερινά)

 

Από τα στοιχεία των Γραφημάτων 3 και 4 παρατηρούμε μια σημαντική αύξηση των βάσεων.

  • Στις ΑΕΝ Πλοιάρχων (Γράφημα 3) η βάση διαμορφώθηκε στα 8136 μόρια, καταγράφοντας αύξηση 628 μορίων σε σύγκριση με πέρυσι.
  • Στις ΑΕΝ Μηχανικών (Γράφημα 4) η βάση διαμορφώθηκε στα 6247 μόρια, καταγράφοντας μια αύξηση της τάξης του 36,9% σε σύγκριση με το 2012.

Στους πολύτεκνους τα γραφήματα 5 και 6 μας δίνουν την πορεία των βάσεων:

graph 5-6

Γράφημα 5: Τάση Βάσεων Σχολής Πλοιάρχων        Γράφημα 6: Τάση Βάσεων Σχολής Μηχανικών

 

                     (Πολύτεκνοι)                                                              (Πολύτεκνοι)

 

Από τα γραφήματα αυτά παρατηρούμε ότι:

  • Στις ΑΕΝ Πλοιάρχων καταγράφηκε μια μικρή μείωση 41 μορίων σε σύγκριση με το 2012.
  • Ενώ στις ΑΕΝ Μηχανικών καταγράφηκε σημαντική αύξηση 323 μορίων σε σύγκριση με πέρυσι.

 

Τέλος, στην κατηγορία των τριτέκνων, έχουμε τα Γραφήματα 7 και 8 από τα οποία παρατηρούμε:

graph 7-8

 Γράφημα 7: Τάση Βάσεων Σχολής Πλοιάρχων     Γράφημα 8: Τάση Βάσεων Σχολής Μηχανικών

                     (Τρίτεκνοι)                                                            (Τρίτεκνοι)         

  • Μια πολύ μικρή μείωση μορίων (6) στη Σχολή Πλοιάρχων σε σύγκριση με το 2012.
  • Στη Σχολή Μηχανικών καταγράφεται μικρή μείωση 371 μορίων σε σύγκριση με το 2012.

Γενικά και σε σύγκριση με άλλα τμήματα, παρατηρούμε ότι η πτώση των βάσεων στις ΑΕΝ είναι σχετικά μικρή.

Για να ολοκληρώσουμε την εικόνα μας για τις ΑΕΝ δεν πρέπει να σταθούμε μόνο στη διερεύνηση της πορείας των μορίων. Δε θα πρέπει να αγνοήσουμε μια άλλη σημαντική διάσταση:

- την πρώτη προτίμηση της επιλογής των υποψηφίων.

Ας δούμε λοιπόν, τις 20 πρώτες προτιμήσεις των υποψηφίων.

Ο Πίνακας 2 δίνει τα στοιχεία που θέλουμε:

 

Πίνακας 2: Υποψήφιοι που δήλωσαν τη Σχολή ως πρώτη επιλογή

Α/Α

ΣΧΟΛΗ

Αριθμός Υποψηφίων που δήλωσαν τη Σχολή ως πρώτη επιλογή

1

Νομική Αθήνας

2631

2

Ιατρική Αθήνας

1863

3

Ηλεκτρολόγοι Μηχανολόγοι (ΕΜΠ)

1840

4

Νομική Θεσσαλονίκης

1694

5

Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής (Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών)

1305

6

ΑΕΝ Σχολή Πλοιάρχων

1211

7

Αξιωματικοί Ελληνικής Αστυνομίας

1161

8

Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης Αθήνας

1156

9

Ιατρική Θεσσαλονίκης

1139

10

Ψυχολογία Παντείου Πανεπιστημίου

1114

11

Ψυχολογία Θεσσαλονίκης

1109

12

Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης

959

13

Μηχανολόγοι Μηχανικοί (ΕΜΠ)

933

14

Επιστήμης Φυσικής Αγωγής κα Αθλητισμού Αθήνας

897

15

Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών Θεσσαλονίκης

891

16

Αρχιτεκτόνων Μηχανικών ΕΜΠ

834

17

Οικονομικό (ΣΣΑΣ) Θεσσαλονίκης

806

18

Αστυφυλάκων

806

19

Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας Θεσσαλονίκης

803

20

Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής Θεσσαλονίκης

775

Από τα στοιχεία του Πίνακα 2 παρατηρούμε ότι ανάμεσα στις 20 πρώτες Σχολές που οι υποψήφιοι δήλωσαν ως πρώτη προτίμηση είναι και οι ΑΕΝ. Αξίζει να αναφερθεί ότι η ΑΕΝ Πλοιάρχων βρίσκεται στην έκτη θέση (!!!) με 1211 υποψηφίους να τη δηλώνουν ως πρώτη προτίμησή τους.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, για την περίοδο 2011-2013, –αύξηση μορίων εισαγωγής και πρώτη προτίμηση σχολής– αποδεικνύεται ότι η έρευνα του Ιδρύματος Ευγενίδου είχε σημαντική συμβολή στην αποδοτική προσέλκυση νέων υψηλής ποιότητας στο ναυτικό επάγγελμα.

Η διαδικασία αυτής της απλής αξιολόγησης στηρίχθηκε στα αποτελέσματα των βάσεων εισαγωγής που παρατηρούμε από το 2011 μέχρι σήμερα, όσον αφορά στην ποιοτική προσέλκυση των μαθητών και την προτίμηση των ΑΕΝ.

 

Συμπεράσματα

Οι τεχνολογικές εξελίξεις και οι καινοτομίες που συντελούνται παγκοσμίως θα επιφέρουν σημαντικές αλλαγές στη δομή της αγοράς εργασίας. Οι σημαντικές αυτές επιπτώσεις θα επηρεάσουν ασφαλώς και την αγορά των πτυχιούχων των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού.

Με άλλα λόγια αυτό σημαίνει ότι: η προετοιμασία των στελεχών που θα επανδρώσουν τα ελληνικά πλοία θα πρέπει συνεχώς να βελτιώνεται και να προσαρμόζεται στις αλλαγές στην αγορά εργασίας. Δε θα πρέπει δηλαδή σε κάποια φάση να αυξηθεί η ανεργία των πτυχιούχων των ειδικοτήτων Πλοιάρχων και Μηχανικών λόγω ακριβώς των μειωμένων δεξιοτήτων των πτυχιούχων.

Από την άλλη μεριά το εκπαιδευτικό σύστημα των ΑΕΝ θα πρέπει να προσαρμόζει το ακαδημαϊκό του πρόγραμμα πέρα από τα πλαίσια της οδηγίας STCW για να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις της ζήτησης υψηλής στάθμης προσωπικού.

 

Επίσης, οι εργοδότες θα πρέπει να δώσουν το μήνυμά τους, για το τι ακριβώς αναμένουν από αυτές τις Σχολές. Ειδικότερα:

  • Ποιες θεωρούν ότι είναι οι αναγκαίες δυνατότητες που πρέπει να έχουν οι πτυχιούχοι για να αποδώσουν στην εργασία τους;
  • Ποιες από τις νέες τεχνολογικές αλλαγές θα πρέπει να ενσωματωθούν στα προγράμματα σπουδών;
  • Μπορεί το υπάρχον ακαδημαϊκό προσωπικό να ανταπεξέλθει αποτελεσματικά στις νέες εκπαιδευτικές προκλήσεις;

Οφείλουμε να ομολογήσουμε ότι οι τεχνολογικές εξελίξεις έχουν σημαντικές επιπτώσεις στη ναυτιλία και είναι λογικό οι επιχειρήσεις του κλάδου να αναζητούν τα ταλέντα από αυτές τις Σχολές για να τα αξιοποιήσουν και να τα βελτιώσουν. Δηλαδή, αναγνωρίζεται κάποια βραδύτητα με την οποία το εκπαιδευτικό σύστημα ανταποκρίνεται στις προκλήσεις.

Ουσιώδης παράμετρος για να μην υπάρξει διαρροή του μαθητικού πληθυσμού των ΑΕΝ είναι η υψηλή απόδοση των ΑΕΝ. Αυτό σημαίνει στην πράξη υψηλή απόδοση που συνδέεται με την ποιότητα του ανθρώπινου διδακτικού προσωπικού.

Η απουσία αξιολόγησης και ελέγχου του έργου των διδασκόντων αποτελεί επίσης βασική προϋπόθεση για την ποιότητα των ΑΕΝ.

Η μη βελτίωση της ποιότητας του ανθρώπινου δυναμικού έχει μια άλλη επίπτωση: την αύξηση της διαρροής των σπουδαστών των ΑΕΝ.

Αυτή η αποχώρηση των σπουδαστών θα προκαλέσει δύο σημαντικές επιπτώσεις: τη φήμη ότι οι παρεχόμενες σπουδές δεν ανταποκρίνονται στις προσδοκίες τους, οπότε θα δημιουργηθεί αρνητική επίπτωση που αφορά την προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα.

Αντιλαμβάνεται κάποιος ότι όλη αυτή η ουσιαστική και επιτυχημένη προσπάθεια που έγινε με την Πανελλαδική έρευνα (2010) η οποία κάλυψε όλα τα Λύκεια της χώρας για την ενημέρωση και προσέλκυση των μαθητών, ενδέχεται στη συνέχεια να ακυρωθεί λόγω κάποιων συνθηκών εντός των Σχολών;

Είναι σημαντικές οι αντιλήψεις των σπουδαστών για τις συνθήκες στις ΑΕΝ και το επίπεδο των σπουδών τους. Γιατί η προσέλκυση νέων στις ΑΕΝ εξαρτάται από τη θετική εικόνα και τη φήμη της Σχολής. Οι αντιλήψεις που διαμορφώνονται στους υποψηφίους για την επιλογή τους επηρεάζεται πάρα πολύ από την προσωπική και κοινωνική εικόνα του ναυτικού επαγγέλματος.

Η ποιότητα των σπουδών στις ΑΕΝ, αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση ως στοιχείο της αριστείας και της αναγνωρισιμότητας που θα δείχνουν την δυναμικότητα των Σχολών.

Δεν έχει σημασία πού βρισκόμαστε πολιτικά ή αν θεωρούμε ότι είναι αποδοτική η Κυβέρνηση ή αν είναι υπεύθυνη η αντιπολίτευση. Όλοι μας συμφωνούμε ότι κάτι δεν πάει καλά στον τόπο μας. Ένα από τα προβλήματα του τόπου μας είναι οι νέοι μας που βρίσκονται σε πραγματικά άσχημη κατάσταση για την οποία φέρουμε όλοι ευθύνη. Περισσότεροι από 184000 νέοι Έλληνες κάτω των 25 ετών είναι άνεργοι. Και κανένας δεν πρέπει να υποβαθμίζει τις επιπτώσεις αυτού του μεγέθους στην κοινωνία και την οικονομία. Αλλά είναι επίσης επικίνδυνο να εισάγουμε υποψηφίους στις Σχολές χωρίς να μελετούμε τη μελλοντική ζήτηση, οπότε ενδέχεται να αυξάνουμε το μέγεθος της ανεργίας των νέων.

Γι’ αυτό και ο αριθμός των εισακτέων στις ΑΕΝ θα πρέπει να είναι αποτέλεσμα μελέτης της σχέσης του αριθμού των εισακτέων και της αγοράς της εργασίας στο ναυτικό επάγγελμα.

Μία γενική επισήμανση είναι, ότι σε όλες τις Σχολές οι βάσεις έπεσαν σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά.

Όμως, αξιολογώντας και την έρευνα του Ιδρύματος Ευγενίδου έχουμε να σημειώσουμε ότι ο συνολικός στόχος που είχε θέσει η έρευνα για την προσέλκυση νέων και ποιοτικών μαθητών στη ναυτική εκπαίδευση, επετεύχθη.

Η σημαντική συμβολή της έρευνας φαίνεται από το γεγονός ότι οι ΑΕΝ βρίσκονται ανάμεσα στις σχολές με πρώτη προτίμηση των υποψηφίων.

Αν και από αποτελέσματα των ετών 2011 – 2013 δείχνουν τις θετικές επιπτώσεις της έρευνας του Ιδρύματος Ευγενίδου, θα σημειώσουμε εδώ επίσης, ότι η στρατηγική προσέλκυσης καλών σπουδαστών αποτελεί μια συνεχή διαδικασία.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter