Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst Ο δείκτης HRCI υποχώρησε 18 μονάδες την προηγούμενη εβδομάδα, η οποία είναι η μεγαλύτερη πτώση από τον Ιούνιο 2017. Ο HRCI μειώθηκε τον Ιούλιο κατά 45 μονάδες (-5,5%).
Το 2018 ο δείκτης υποχώρησε κατά 62 μονάδες τον Ιούνιο, ενώ τον Ιούλιο σταθεροποιήθηκε τον Ιούλιο. Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι η μείωση του 2017, σε σχέση με το 2016, έφτασε το 15%, η οποία ήταν μεγαλύτερη από την παρούσα.
Αν και ο όγκος των κλεισιμάτων εξακολουθεί να είναι σχετικά χαμηλός, το ενθαρρυντικό στοιχείο είναι πως το 65% εξ’ αυτών αφορούσαν νέες δουλειές.
Ο τομέας PANAMAXes είδε περισσότερη δραστηριότητα την προηγούμενη εβδομάδα με το κλείσιμο κάποιων σκαφών. Πολλά από τα άμεσα διαθέσιμα πλοία βρήκαν απασχόληση και η προσφορά μειώθηκε.
Τα σκάφη χωρητικότητας 5.500 TEUs και άνω ανταγωνίζονταν να βρουν κάποια δουλειά αλλά η ζήτηση ήταν αρκετά μειωμένη, και κατά συνέπεια είδαμε σημαντικές μειώσεις τους ναύλους αυτών των πλοίων.
Ας δούμε όμως πως κινείται η αγορά ανά μέγεθος πλοίου:
Όσον αφορά τα POST-PANAMAXes, η δραστηριότητα συνέχισε την καθοδική της πορεία, ενώ έχει αυξηθεί η διαθέσιμη χωρητικότητα για το επόμενο διάστημα.
Κάποιοι πλοιοκτήτες αποδέχθηκαν μειωμένους ναύλους για να κλείσουν πλοία τους στις αρχές του Φθινοπώρου.
Ενδεικτικά αναφέρουμε πως ένα πλοίο χωρητικότητας 6.900 TEUs ναυλώθηκε για να πραγματοποιήσει ένα κυκλικό ταξίδι μεταξύ Άπω Ανατολή –Αν. Ακτή ΗΠΑ στα $ 16Κ /ημέρα.
Τα PANAMAXes, αν και αποδυναμώνονται, δείχνουν ότι υπάρχει ακόμα ζήτηση γι’ αυτό το μέγεθος, είτε για μικρά POST PANAMAXes, αλλά σε ορισμένο επίπεδο ναύλων, που περιμένουμε να καθοριστεί αυτή την εβδομάδα.
Το μεγαλύτερος μέρος της δραστηριότητας συγκεντρώνεται στην Ασία, αλλά σε πιο αδύναμα επίπεδα, σε σύγκριση με το προηγούμενο διάστημα. Τα μικρότερα πλοία της κατηγορίας κλείνουν γύρω στα $ 12-12,5Κ /ημέρα. Περιμένουμε να σταθεροποιηθεί η κατάσταση, καθώς μειώνεται η άμεσα διαθέσιμη χωρητικότητα.
Στα «3,5άρια», δεν παρατηρήθηκε ιδιαίτερη κινητικότητα, αφού ο ανταγωνισμός από τα μικρότερα πλοία της μεγαλύτερης κατηγορίας είναι έντονος. Αυτή η έλλειψη δραστηριότητας σημαίνει ότι οι ναύλοι είναι ελαφρώς πιο σταθεροί (γύρω στα $ 12Κ/ ημέρα) από ότι σε άλλα μεγέθη, ωστόσο ασκούνται πιέσεις στους πλοιοκτήτες με άμεσα διαθέσιμα πλοία.
Για τα ελαφρώς μικρότερα πλοία, χωρητικότητας 2.800 TEUs, ο λόγος ζήτησης και προσφοράς παραμένει ισορροπημένος. Τα πλοία τύπου MIPO 2800 έκλεινα την προηγούμενη εβδομάδα γύρω στα $ 11-11,5Κ /ημέρα.
Η διαθέσιμη προσφορά είναι μοιρασμένη τόσο στην Άπω Ανατολή, όσο και στον Ατλαντικό. Ο Αύγουστος θεωρείται κρίσιμος ως προς την πορεία αυτού του τμήματος, καθώς ορισμένα πλοία να ολοκληρώνουν τις ναυλώσεις τους.
Τα πλοία χωρητικότητας 2.500 TEUs, δεν εμφάνισαν κάποια μεταβολή την προηγούμενη εβδομάδα και η αγορά φαίνεται ακόμα ήσυχη, ειδικά στην Ασία, όπου μερικά πλοία δεν έχουν βρει ακόμα κάποια απασχόληση. Οι ναύλοι κινούνται λίγο πάνω από τις $ 11Κ /ημέρα. Στον Ατλαντικό δεν υπάρχουν αναφορές και η προσφορά παραμένει ισοσκελισμένη με τη ζήτηση, με σχεδόν καθόλου πλοία.
Όσον αφορά τα πλοία χωρητικότητας 1700 TEUs, η πλειονότητα των δραστηριοτήτων πραγματοποιήθηκε στην Ασία με λίγα νέα κλεισίματα και επεκτάσεις.
Σχετικά με τα FEEDERs, των 1100-700 TEUs, βλέπουμε ότι συνεχίζεται η καλοκαιρινή χαλάρωση. Μόλις δύο σκάφη των 1.100 TEUs, επέκτειναν τις ναυλώσεις τους, πετυχαίνοντας ναύλους πάνω από τα $ 8,5Κ /ημέρα. Φαίνεται πως οι υψηλές τιμές των καυσίμων κρατούν και τους ναύλους σε αυτά τα επίπεδα.
Στη Μεσόγειο υπάρχει έντονη έλλειψη δραστηριότητας και μερικά πλοία παραμένουν ανενεργά εδώ και καιρό. Τα τελευταία κλεισίματα έφτασαν λίγο πάνω από τα $ 7Κ/ ημέρα.
Ο τομέας των «700αριών» είδε, επίσης, περιορισμένη δραστηριότητα και τα άμεσα διαθέσιμα πλοία επέλεξαν να κάνουν εργασίες συντήρησης, Ελπίζουμε ότι ο Αύγουστος θα τονώσει την αγορά των μικρών FEEDERs σε Ασία και Ειρηνικό.