Πεμ04182024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

Αγορά Εμπορευματοκιβωτίων: Στάσιμη η Ασία, Ανάκαμψη στον Ατλαντικό

00 1075885 κουτί

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.

Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst

Φαίνεται πως η αγορά εμπορευματοκιβωτίων δεν έχει βρει ακόμα τον δρόμο της και δεδομένου ότι πλησιάζει και η Κινεζική πρωτοχρονιά, μάλλον θα καθυστερήσει να τον βρει.

Οι νέες δουλειές που βγαίνουν στην επιφάνεια είναι σπάνιες και οι πλοιοκτήτες ανταγωνίζονται σκληρά για να εξασφαλίσουν κάποια από αυτές.

Ωστόσο υπάρχει αισιοδοξία για το μέλλον, καθώς το IMF προβλέπει πως η παγκόσμια οικονομία θα συνεχίσει με τους ίδιους ρυθμούς, όπως το 2018. Συγκεκριμένα, αναμένεται για τη νέα χρονιά άνοδος 3,7% για το παγκόσμιο Α.Ε.Π. και αυτή η αύξηση, αναμένεται, να προκαλέσει αύξηση και στο εμπόριο εμπορευματοκιβωτίων 4,4%.

Παράλληλα, σύμφωνα με το βιβλίο παραγγελιών, ο στόλος των πλοίων μεταφοράς επορευματοκιβωτίων θα αυξηθεί κατά 5,6 % , σε σχέση με το 2018. Από αυτά πάνω από το 1/10 θα είναι πλοία χωρητικότητας 8.000 TEUs και άνω.

Παρά την πτώση της αγοράς τους τελευταίους μήνες, ο δείκτης CONTEX δείχνει πως το 2018, τα μεσαίου μεγέθους πλοία (από 2.700 έως 4.250 TEUs) είχαν μέση ετήσια αύξηση στους ημερήσιους ναύλους τους $ 2,5-4Κ /ημέρα.

Ας δούμε, όμως αναλυτικά πως κινείται η αγορά ανά μέγεθος πλοίου:

Όσον αφορά τα POST-PANAMAXes, παρατηρήσαμε άνοδο της κινητικότητας στην αγορά, την προηγούμενη εβδομάδα, καθώς πολλά πλοία αυτού του μεγέθους κλείστηκαν.

Επίσης, αναμένεται αύξηση της ζήτησης κατά τον Μάρτιο με Απρίλιο. Οι ναύλοι για τα πλοία χωρητικότητας 8.000 TEUs έφτασαν στα $ 18Κ /ημέρα.

Στα PANAMAXes είδαμε μειωμένη κινητικότητα, καθώς οι περισσότεροι OPERATORS στην Ασία έχουν καλυφθεί, ενώ τα διαθέσιμα πλοία αυξάνονται.

Περιμένουμε η κινέζικη πρωτοχρονιά να φέρει χαμόγελα. Από την άλλη πλευρά, ο Ατλαντικός είχε καλύτερη εικόνα με σαφώς λιγότερα ανοιχτά πλοία και τα υπάρχοντα πλοία πετύχαιναν 5ψήφιους ναύλους.

Την προηγούμενη εβδομάδα οι ναύλοι στα «3,5άρια» έπεσαν στα $ 8Κ /ημέρα, καθώς η ζήτηση είναι περιορισμένη και ο τομέας δέχεται ανταγωνισμό από τα μεγαλύτερα πλοία. Θα πρέπει να σημειώσουμε πως τα πιο μοντέρνα πλοία ακόμα κρατιούνται πάνω από τα $ 10/Κ ημέρα.

Για τα ελαφρώς μικρότερα πλοία, χωρητικότητας 2.800 TEUs, η δραστηριότητα της προηγούμενης εβδομάδας ήταν άτονη στην Ασία, ενόψει της κινέζικης πρωτοχρονιάς.

Οι ναύλοι κινήθηκαν γύρω στα $ 8,5-9Κ /ημέρα. Στη Μεσόγειο η αγορά ήταν πιο ισχυρή με τους ναύλους να ξεπερνούν τα $ 9Κ/ημέρα.

Ομοίως και τα «2,5άρια» που είδαμε να αυξάνεται η προσφορά των άμεσα διαθέσιμων πλοίων και να μειώνονται οι ναύλοι στην Ασία. Από την άλλη πλευρά, όπως και στα μεγαλύτερα μεγέθη, Ευρώπη και Ατλαντικός κινήθηκαν σε καλύτερα επίπεδα, καθώς υπάρχει ισορροπία μεταξύ ζήτησης και προσφοράς.

Όσον αφορά τα πλοία των 1700 TEUs, παρατηρήσαμε ότι η δραστηριότητα έδειξε σημάδια ανάκαμψης. Ωστόσο, ο αριθμός των ανοιχτών πλοίων παραμένει μεγάλος, αν και τα άμεσα διαθέσιμα πλοία είναι σαφώς λιγότερα από του Δεκεμβρίου. Ο ερχομός της νέας χρονιάς στην Κίνα χαρίζει αισιοδοξία στους πλοιοκτήτες.

Προς το παρόν διεκόπη η πτώση των ναύλων, των τελευταίων εβδομάδων.

Σχετικά με τα FEEDERs, των 1100-700 TEUs, η εικόνα που παρουσίαζαν δε διαφέρει από τα υπόλοιπα γειτονικά μεγέθη, με μηδενική δραστηριότητα και τον έντονο ανταγωνισμό μεταξύ των πλοιοκτητών για μια έστω και σύντομη απασχόληση. Σε αυτό το κλίμα οι ναύλοι μόλις που ξεπερνούσαν τα $ 6Κ /ημέρα για τα πλοία χωρητικότητας 1.100 TEUs, και τα μικρότερα τα $ 4,5-5Κ /ημέρα.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter