Παρ03292024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

«Γραφειοκρατικές τορπίλες» στην ιδιωτικοποίηση ΟΛΠ (;)

olp 56

Για γραφειοκρατικό «γόρδιο δεσμό» κάνουν λόγο κύκλοι των χρηστών των λιμενικών εγκαταστάσεων αλλά και των παραγωγικών τάξεων σε γνώση των οποίων περιήλθαν τα όσα αναφέρει με σημερινό δημοσίευμά της η «Κ» στο οποίο και παρουσιάζονται στοιχεία του προσχεδίου σύστασης Δημόσιας Αρχής Λιμένα Πειραιά. Το εντυπωσιακό στην όλη υπόθεση είναι ότι ενώ η κυβέρνηση επιχειρεί να επισπεύσει την αξιολόγηση βασική παράμετρος της οποίας είναι οι αποκρατικοποιήσεις εμφανίζεται να επιχειρεί να δημιουργήσει «προβλήματα» στην συνέχειά της με ότι αυτό μπορεί να συνεπάγεται.

Οι ίδιοι κύκλοι σημείωναν με νόημα ότι και άλλες επενδύσεις στον ελλαδικό χώρο «πέρασαν δια πυρός και σιδήρου» αλλά και δια της Δικαστικής οδού» δημιουργώντας αντίθεση εικόνα σε σχέση με την ρητορική που διατηρεί σε υψηλόβαθμο επίπεδο η κυβέρνηση περί διαρκούς πρόσκλησης για έλευση επενδυτών.
Όπως αναφέρει μεταξύ άλλων η «Κ» μεγαλύτερη εντύπωση όμως κάνουν δυο από τις δεκάδες προβλέψεις που αποτυπώνονται στο προσχέδιο.
Πρώτον , η πρόβλεψη στο άρθρο 16 εδάφιο δ του δεύτερου μέρους που προσδιορίζει ως αρμοδιότητα της Δημόσιας Αρχής Λιμένα Πειραιά (ΔΑΛΠ) «τη διαμόρφωση και εισήγηση προς τον υπουργό Ν&ΝΠ προτάσεων προς έγκριση για την επιχειρηματική, επιχειρησιακή ανάπτυξη και εκσυγχρονισμό του Λιμένος Πειραιώς». Η αναφορά σε επιχειρηματική ανάπτυξη προκαλεί εύλογες απορίες σχετικά με το καθεστώς που οραματίζονται κάποιοι, σημειώνει στην "Κ" ιδιώτης χρήστης του λιμανιού.
Δεύτερον ιδιαίτερη εντύπωση προκαλούν οι προβλέψεις για την χρηματοδότηση της ΔΑΛΠ. Ειδικότερα οι συντάκτες του συγκεκριμένου προσχεδίου, συνεργάτες προφανώς του υπουργού, στο άρθρο 23 προσδιορίζουν ως πόρους της ΔΑΛΠ «ποσοστό ένα τοις εκτατό (%) επί των ακαθαρίστων εσόδων όλων των επιχειρήσεων (με ατομική ή εταιρική μορφή πάσης φύσεως) που παρέχουν υπηρεσίες εντός της ζώνης του Λιμένος Πειραιώς». Δηλαδή ο ΟΛΠ θα κληθεί έκτος από το 3,5% επί του κύκλου εργασιών του που θα καταβάλει ετησίως σύμφωνα με τη νέα σύμβαση παραχώρησης στους όμορους δήμους, να καταβάλει επιπλέον 1% στην ΔΑΛΠ.
Το αυτό ισχύει, όπως προκύπτει τουλάχιστον από την διατύπωση στο προσχέδιο, και για όλους όσους χρησιμοποιούν το λιμάνι. Το προφανές ερώτημα είναι κατά πόσον αυτό αφορά και την ακτοπλοΐα, την κρουαζιέρα, τις ναυτιλιακές τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και καινούργιων οχημάτων και τι σημαίνει αυτό για την διεθνή ανταγωνιστικότητα του λιμανιού σημειώνουν οικονομολόγοι.
Όμως η ΔΑΛΠ μπορεί να έχει και άλλες εκπλήξεις: ειδικά για την ΟΛΠ ΑΕ η υποχρέωση της προς την ΔΑΛΠ δεν εξαντλείται σε αυτό το 1% ετησίως. Στο άρθρο 23 του προσχεδίου αναφέρεται πως πόροι της νέας αυτής δημόσιας αρχής η οποία θα εχει τη μορφή νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου, ενδεκαμελές διοικητικό συμβούλιο και θα απασχολεί επιπλέον διοικητικό και επιστημονικό προσωπικό, είναι και εφάπαξ ποσοστό 10% επί των ταμειακών διαθεσίμων της ΟΛΠ ΑΕ όπως αυτά εμφανίζονται στον ισολογισμό της εισηγμένης της 31/12/2014. Με βάση την ετήσια έκθεση της χρήσης του 2014 τα ταμειακά διαθέσιμα της ΟΛΠ τότε ήταν 54,466 εκατομμύρια ευρώ. Η ΔΑΛΠ λοιπόν θα πρέπει να εισπράξει, εάν προχωρήσουν οι συγκεκριμένες νομοθετικές εισηγήσεις και εφόσον δεν προσβληθούν στα δικαστήρια, 5,44 εκατομμύρια ευρώ από το ταμείο της ΟΛΠ και μάλιστα εντός 10 ημερών από την έναρξη ισχύος του νόμου. Με δεδομένο πως η ΟΛΠ εχει ιδιώτες μετόχους σε ποσοστό 25% ενώ ολοκληρώθηκε πρόσφατα διαγωνιστική διαδικασία στην οποία οι εν λόγω επιβαρύνσεις δεν είχαν γίνει γνώστες, αναμένεται να εκδηλωθούν αντιδράσεις.
Σε κάθε περίπτωση, σημαντικό ζήτημα διαβλέπει η αγορά και με τη λειτουργία της ΔΑΛΠ αυτής κάθε αυτής. Με την δημιουργία της ΔΑΛΠ θα ανέλθουν στις πέντε οι δομές λήψεως αποφάσεων για τον λιμένα Πειραιά. Πρώτη είναι η δομή του παραχωρησιούχου, δεύτερη θα είναι η εκκολαπτόμενη ΔΑΛΠ, τρίτη είναι το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής μαζί με την Γενική Γραμματεία Λιμένων, τετάρτη το Λιμενικό Σώμα και το Κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιά και πέμπτη η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων. Από τις δομές αυτές οι τέσσερεις είναι κρατικές, με αποτέλεσμα πολλοί να ανησυχούν για ενδεχόμενες εμπλοκές, αλληλοεπικαλύψεις και χρονοβόρες διαδικασίες.
Η ΔΑΛΠ, εφόσον προχωρήσει ως έχει στο συγκεκριμένο προσχέδιο το σχετικό νομοσχέδιο, θα βρεθεί επίσης σε πλήρη επικάλυψη αρμοδιοτήτων με τον ιδιώτη παραχωρησιούχο αφού εκτός από το να διαμορφώνει προτάσεις προς έγκριση από τον υπουργό για «την επιχειρηματική, επιχειρησιακή ανάπτυξη και εκσυγχρονισμό του λιμένα Πειραιά» θα «μελετά σχέδια αναβάθμισης και έργων» και θα διατυπώνει ερωτήματα για λειτουργία και ανάπτυξη λιμένα κ.α.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter