Τετ04242024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

Τι είπε στη Βουλή για την ΡΑΛ και την ΔΑΛ ο Θοδωρής Δρίτσας

dritsas vouli

«Εξηγήσεις» γιατί προχωρεί στην επανίδρυση της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων και στην ίδρυση της Δημόσιας Αρχής Λιμένων (ΔΑΛ) είχε την ευκαιρία να δώσει στη Βουλή ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Θοδωρής Δρίτσας με αφορμή σχετική ερώτηση του βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας και αρμόδιου για θέματα ναυτιλίας κ. Σίμου Κεδίκογλου.

Διαβάστε στη συνέχεια τα πρακτικά της Βουλής

ΣΥΜΕΩΝ (ΣΙΜΟΣ) ΚΕΔΙΚΟΓΛΟΥ: …Η ερώτησή μου είναι δύο μηνών, γιατί είχε κατατεθεί ως απλή ερώτηση. Επειδή, όμως, ήθελα να πάρω απαντήσεις κατατέθηκε δύο φορές ως επίκαιρη ερώτηση. Έχουν αλλάξει πολλά πράγματα, αλλά παραμένει επίκαιρη, γιατί ο Υπουργός παρουσίασε προς διαβούλευση τη Μεγάλη Πέμπτη το νομοσχέδιο για τη Δημόσια Αρχή Λιμένων. Άλλαξαν τα σχέδιά του.

Οι ανησυχίες μου, όμως, και η επιφυλακτικότητα και ο προβληματισμός από επενδυτές αλλά και από το σύνολο της ναυτιλιακής αγοράς σχετικά και με αυτό το σχέδιο νόμου που προωθεί το Υπουργείο Ναυτιλίας παραμένουν.

Δεν χρειάζεται να αναγνώσω όλη την ερώτηση. Και θα ήθελα, αν μπορείτε, να μου δώσετε ό,τι περισσέψει στη δευτερολογία μου.

Κύριε Υπουργέ, και μετά την πρώτη ανάγνωση του νομοσχεδίου που παρουσιάσατε το ερώτημα παραμένει: Ποια είναι η ανάγκη της δημιουργίας της Δημόσιας Αρχής Λιμένων; Το νομοσχέδιο δημιουργεί και πολλά άλλα ερωτήματα.

Γιατί δεν είναι μνημονιακή υποχρέωση. Αυτό που προβλεπόταν ήταν να καταστεί λειτουργική και Ανεξάρτητη Αρχή η υπάρχουσα Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων και όχι να ιδρυθεί μία νέα που θα βρεθεί σε πλήρη επικάλυψη αρμοδιοτήτων και με την Ρυθμιστική Αρχή αλλά και με τον ιδιώτη παραχωρησιούχο.

Θα θέλαμε, λοιπόν, να μας πείτε, κύριε Υπουργέ, ποιες είναι οι αρμοδιότητες που παίρνει η ΔΑΛΠ. Φαντάζομαι βέβαια ότι με την ευκαιρία θα μας πείτε επί της αρχής για το νομοσχέδιό σας. Οπότε μετά θα έχω και εγώ την ευκαιρία να τοποθετηθώ.

Ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Αναστασία Χριστοδουλοπούλου): Τον λόγο έχει ο κύριος Υπουργός.

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΔΡΙΤΣΑΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής): … Κοιτάξτε, πραγματικά έχω αναρωτηθεί, με όλο το κείμενο της ερώτησής σας και με όλον τον σεβασμό και την αγάπη και την εκτίμηση που σας έχω, εάν συμμετέχετε -όχι προσωπικά, αλλά ως κόμμα, ως πολιτικός χώρος- μαζί με μέσα μαζικής επικοινωνίας, μαζί με άλλους παράγοντες, σε μια ιδιοτελούς σκοπιμότητας συστηματική παραπληροφόρηση, που πράγματι και στο συγκεκριμένο ζήτημα αντιμετωπίσαμε και αντιμετώπισα και εγώ προσωπικά, ή αν απλώς και μόνο έχετε πέσει θύματα αυτής της παραπληροφόρησης.

Οι ιδιωτικοποιήσεις όντως δεν ήταν στο δικό μας πρόγραμμα. Είναι προϊόν της Συμφωνίας που κάναμε πέρυσι το καλοκαίρι και δεχθήκαμε και φέραμε στη Βουλή και ψηφίστηκε και έγινε νόμος, ο ν.4336/2015, για την ιδιωτικοποίηση των παραγωγικών μονάδων του Δημοσίου που ήταν ήδη δρομολογημένες οι διαγωνιστικές διαδικασίες. Μία απ’ αυτές ήταν ο ΟΛΠ, όπως και η Θεσσαλονίκη.

Τι κάναμε; Παρεμβήκαμε στη διαπραγμάτευση. Στην πραγματικότητα η προηγούμενη Κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου, ΠΑΣΟΚ-Νέας Δημοκρατίας δεν είχε φροντίσει να δώσει στην ΡΑΛ καμία αρμοδιότητα. Ούτε καν το προεδρικό διάταγμα δεν είχε επιμεληθεί με έναν τρόπο που να είναι επαρκής για να αντιμετωπίσει αυτό τον ρόλο που ανέθεταν στη ΡΑΛ ούτε τη δρομολογημένη διαδικασία για την ανάδειξή της σε ανεξάρτητη αρχή.

Τι κάναμε εμείς; Εμείς ζητήσαμε, τεκμηριώσαμε, γιατί έτσι συμβαίνει παντού σε όλα τα κράτη της Ευρώπης, και εκτός από την πρόβλεψη που ήθελαν οι δανειστές για τη ΡΑΛ -μεγάλη συζήτηση και αυτό, αλλά εν πάση περιπτώσει την αποδεχθήκαμε- προσθέσαμε και άλλες Αρχές Λιμένα. Είναι στον ν. 4336 και μάλιστα με την ένδειξη Port Authorities, δηλαδή Αρχή Λιμένα, όπως είναι ο διεθνής όρος των δημόσιων Αρχών Λιμένα.

Επομένως, αυτό που κάνουμε τώρα με το σχέδιο νόμου για τη «Μεταρρύθμιση του συστήματος εποπτείας και ελέγχου του ελληνικού λιμενικού συστήματος και άλλες διατάξεις», που θα μας δοθεί η ευκαιρία πολύ σύντομα να το συζητήσουμε εδώ εν εκτάσει, αποτελεί κατάκτηση της δικής μας Κυβέρνησης στη διαπραγμάτευση με τους δανειστές και ενσωματωμένη στον ν. 4336. Και αποτελεί, ως εκ τούτου, υποχρέωση και δέσμευση που έχει ενταχθεί στη διαδικασία της αξιολόγησης. Και γι’ αυτό χρειάστηκε διαβούλευση και με τους δανειστές και με το ΤΑΙΠΕΔ για τον νόμο αυτόν τον οποίο εισαγάγουμε.

(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Υπουργού)

Και σας ενημερώνω ότι ενώ υπήρχε ένα άλλο κείμενο, που με αυτό ήθελαν οι δανειστές να συζητήσουμε γενικώς περί του λιμενικού συστήματος, και εκεί υπήρχε και η φράση «Ως οιονεί καθολικού διαδόχου» και όχι στο δικό μας κείμενο -για να καταλάβετε πόσες στρεβλώσεις έχουν δημιουργηθεί γύρω απ’ αυτά- σε αυτό το κείμενο, λοιπόν, σε αυτήν τη διαδικασία, εμείς, επίσης, πεισματικά αλλά και με τεκμηριωμένη άποψη και μεθοδικότητα -γιατί δουλεύουμε σαν μυρμήγκια στην Κυβέρνησή μας και στο Υπουργείο Ναυτιλίας- καταφέραμε και θέσαμε το δικό μας κείμενο στη διαπραγμάτευση με τους δανειστές, και με την τεχνική συμμετοχή του ΤΑΙΠΕΔ.

Προϊόν αυτής της διαδικασίας είναι αυτό το σχέδιο νόμου και για τη ΡΑΛ, που της δίνουμε ευρύτατες αρμοδιότητες, πλήρη ανεξαρτησία, αυτοελεγχόμενες διαδικασίες -απολογισμό και όχι να είναι μια εικονική ανεξάρτητη αρχή- η οποία ΡΑΛ έχει την αρμοδιότητα να ρυθμίζει τα του ανταγωνισμού, άσχετα αν υπάρχει η γνωστή αρχή του ανταγωνισμού, αλλά εν πάση περιπτώσει για τα λιμενικά, για όλη την Ελλάδα, και για όλα τα λιμάνια και για όλα τα λιμενικά ταμεία και για τα πάντα παρεμβαίνει ρυθμιστικά για τον ανταγωνισμό. Η εποπτεία, όμως, του δημόσιου χώρου από ποιον θα ασκείτο;

Ολοκληρώνω, κυρία Πρόεδρε -και με συγχωρείτε για την υπέρβαση του χρόνου- με το εξής. Ο ΟΛΠ, όπως και ο ΟΛΘ, ήταν αλά ελληνικά μια στρέβλωση ελληνική μιας ευρωπαϊκής παράδοσης που δεν συναντιέται πουθενά. Είναι αλλού το εμπορικό τμήμα των λιμανιών και αλλού το δημόσιο ρυθμιστικό και κανονιστικό πλαίσιο που ασκούν οι αρχές λιμένα.

Εδώ είχαμε σε έναν φορέα και ανώνυμη εταιρεία εισηγμένη στο χρηματιστήριο και εποπτεύουσα δημόσια Αρχή Λιμένα. Αυτό ήταν μέχρι τώρα ο ΟΛΠ και ο ΟΛΘ. Τώρα που ιδιωτικοποιείται, τι θα γίνουν οι αρμοδιότητες δημοσίου συμφέροντος και δημοσίου χαρακτήρα που ασκούσε ο ΟΛΠ; Δεν πρέπει να αποτυπωθούν σε έναν νέο φορέα, όπως συμβαίνει σε όλη την Ευρώπη, για να ασκεί αυτόν τον έλεγχο;

Αυτά τα απολύτως αναπτυξιακά, τα απολύτως ορθολογικά, τα απολύτως δημοκρατικά και τα απολύτως υποχρεωτικά για όποιον θέλει να υπερασπιστεί στοιχειωδώς κανόνες δημοσίου ελέγχου και δημοσίου συμφέροντος, περιγράφηκαν με ορυμαγδό δημοσιευμάτων σκοπίμως ως υπονόμευση της ανάπτυξης της χώρας.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Αναστασία Χριστοδουλοπούλου): Ολοκληρώστε, κύριε Υπουργέ.

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΔΡΙΤΣΑΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής): Προς αυτή την κατεύθυνση θα επανέλθω για λεπτομερέστερη περιγραφή τού τι ακριβώς κάνουμε, αλλά το πλαίσιο είναι αυτό. Και αν θέλουμε να συζητήσουμε σοβαρά, είναι για το πώς θα ασκείται σε αυτή τη σύγχρονη χώρα ο δημόσιος έλεγχος στις ιδιωτικοποιημένες επιχειρήσεις. Εκτός και αν πούμε ότι δεν θέλουμε δημόσιο έλεγχο στις ιδιωτικοποιημένες επιχειρήσεις, θέλουμε την απόλυτη ασυδοσία της αγοράς. Ε, τότε ας κάνουμε μια καθαρή κουβέντα γι’ αυτά.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Αναστασία Χριστοδουλοπούλου): Θα έχετε τον χρόνο και στη συζήτηση του νομοσχεδίου να τα πείτε αυτά.

ΣΥΜΕΩΝ (ΣΙΜΟΣ) ΚΕΔΙΚΟΓΛΟΥ: Ναι, αλλά κάποιες απαντήσεις πρέπει να δοθούν σε πρώτη φάση.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Αναστασία Χριστοδουλοπούλου): Εσείς, κύριε Κεδίκογλου, έχετε και μισό λεπτό από την πρωτομιλία σας. Ορίστε, έχετε τον λόγο.

ΣΥΜΕΩΝ (ΣΙΜΟΣ) ΚΕΔΙΚΟΓΛΟΥ: Σας ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.

Πρώτα απ’ όλα, η μόνη ουσιαστική αρμοδιότητα και με τον νόμο Μουσουρούλη από το 2012, είναι ότι οι περισσότερες αρμοδιότητες δημοσίου συμφέροντος του ΟΛΠ είχαν ήδη μεταφερθεί είτε στη Ρυθμιστική Αρχή είτε στη Γενική Γραμματεία Λιμενικής Πολιτικής είτε στο Λιμενικό Σώμα.

Κύριε Υπουργέ, θα πρέπει να ομολογήσω ότι στο άτυπο πρωτάθλημα των Υπουργών του ΣΥΡΙΖΑ για την εξυπηρέτηση κομματικών φίλων και την άλωση του κράτους, βάζετε με αυτό το νομοσχέδιο πολύ ψηλά τον πήχη.

Ο κ. Παππάς υφάρπαξε τις εξουσίες μιας ανεξάρτητης αρχής με το νομοσχέδιο για τα κανάλια. Εσείς δημιουργείτε μία δική σας ανεξάρτητη αρχή γιαλαντζί. Εξαιρετικά πρωτότυπο! Ο κ. Πολάκης διέλυσε τις Μονάδες Εντατικής Θεραπείας, για να βολέψει μερικές δεκάδες κομματικούς του φίλους.

Εσείς δημιουργείτε έναν θύλακα υπερπρονομιούχων διά βίου στο ελληνικό δημόσιο, με πλούσια προίκα και ευρύτατες δικαστικές και οικονομικές εξουσίες. Θυμίζει λίγο καθεστώς λαϊκών κομισάριων. Να δούμε τι θα σκεφτεί ο κ. Πολάκης για να σας ξεπεράσει.

Να αρχίσουμε, όμως, με το πώς εννοείτε την ανεξάρτητη αρχή ή πώς αντιλαμβάνεστε την ελεύθερη οικονομία, γιατί βασικά είναι ιδεολογικές και πολιτικές οι διαφορές μας.

Να αρχίσουμε από τη Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων, την οποία την κάνετε λέτε ανεξάρτητη αρχή, για να έχετε δικαιολογία να δημιουργήσετε και μια δημόσια Αρχή Λιμένων και αυτό, κύριε Υπουργέ, είναι παγκόσμια πρωτοτυπία.

Μόνο η Ελλάδα τα έχει. Και όσον αφορά τις αναφορές σας σε ξένες χώρες, μην ξεχνάτε ότι οι περισσότερες από αυτές τις χώρες δεν έχουν Υπουργείο Ναυτιλίας. Η Ελλάδα έχει και πρέπει να συνεχίσει να έχει. Γιατί με αυτά που κάνετε δημιουργούνται εύλογες απορίες για το πώς σκέφτεστε το μέλλον του Υπουργείου Ναυτιλίας και ελπίζω να μην σκέφτεστε να επαναλάβετε λάθη του παρελθόντος.

Στη Ρυθμιστική Αρχή, λοιπόν, συγχέονται οι διοικητικές αρμοδιότητες με τα δικαιώματα που ασκεί για λογαριασμό του Δημοσίου. Δηλαδή, από τη μια μεριά προσδιορίζει ποινικές ρήτρες και πρόστιμα και μετά, την άλλη στιγμή αλλάζει καπέλο και γίνεται ανεξάρτητη διοικητική αρχή που θα κρίνει τις αντιρρήσεις των ενδιαφερομένων.

Λέτε ότι υπάρχει πρόβλεψη για εναρμόνιση τελών. Έτσι αντιλαμβάνεστε την ελεύθερη αγορά; Για παράδειγμα, στην Εύβοια, το λιμάνι της Χαλκίδας αν πρόκειται να ανταγωνιστεί τα άλλα λιμάνια, θα πρέπει να έχει την ευχέρεια να κάνει μια δική του πολιτική στο δημόσιο πλαίσιο που είναι.

Επίσης, δίνετε δικαστικές εξουσίες με το άρθρο 6 για την προσωρινή ρύθμιση κατάστασης, κάτι που προβλέπεται μόνο για δικαστικές αποφάσεις για ασφαλιστικά μέτρα ή σε εφαρμογή αστυνομικών διατάξεων.

Και δεν φτάνει αυτό, αλλά και με το άρθρο 7 κάνετε τη ΡΑΛ και αστυνομική αρχή. Ξέραμε μέχρι τώρα την αμερικάνικη έκφραση «judge, jury, and executioner», δηλαδή δικαστής, ένορκος και εκτελεστής. Εσείς το προχωράτε. Το έχετε κάνει «Sheriff, Judge, Jury, and Executioner». Δηλαδή «και Σερίφης και Δικαστής και Ένορκος και Εκτελεστής».

Όμως το απολύτως καλύτερο είναι ο τρόπος επιλογής. Εδώ θα πρέπει να το ξαναγράψετε το νομοσχέδιο, Υπουργέ μου. Γιατί στο μεν κείμενο του νομοσχεδίου λέτε ότι ο Πρόεδρος, ο Αντιπρόεδρος και τα μέλη της ΡΑΛ επιλέγονται από τη Βουλή, ύστερα από γνώμη της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας, και μετά λέτε ότι διορίζονται από τον Υπουργό -από εσάς- ύστερα από κοινοποίηση σε αυτόν της απόφασης της Διάσκεψης των Προέδρων της Βουλής.

Τι από τα δύο ισχύει; Και τα δύο δεν μπορεί να ισχύουν. Βέβαια, στην Αιτιολογική Έκθεση η Διάσκεψη των Προέδρων απουσιάζει. Τέτοιες προχειρότητες δεν επιτρέπονται.

Θα ήθελα να πω δυο λόγια, όμως, και για τη Δημόσια Αρχή Λιμένων. Πρώτα από όλα, έχουμε μια πρωτοφανή επικάλυψη αρμοδιοτήτων. Άμα δείτε τα άρθρα που περιγράφουν τις κανονιστικές αρμοδιότητες της ΔΑΛ και της ΡΑΛ είναι ίδια, κύριε Υπουργέ. Δεν μπορώ να καταλάβω.

Και προσέξτε επικαλύψεις: του Υπουργείου Οικονομικών, του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, της Γενικής Γραμματείας Λιμενικής Πολιτικής, της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων, του Λιμενικού Σώματος, του Υπουργείου Εργασίας, της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Πόσες επικαλύψεις πια; Πώς θα δουλέψει αυτό το σύστημα;

Να μην πούμε για το πώς παραβιάζεται η αρχή της ελευθερίας της επιχειρηματικής δραστηριότητας. Δεν υπάρχει δικαιολογητική νόμιμη βάση. Η μόνη δικαιολογητική βάση, κύριε Υπουργέ, είναι ότι δημιουργείτε έναν μικρό παράδεισο για τους δικούς σας κομματικούς φίλους.

Γιατί -πού έχει ξανακουστεί;- δημιουργείτε –ακούστε!- μια Υπηρεσιακή Μονάδα του Υπουργείου με διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια. Οικονομική αυτοτέλεια τρελή, ε; Το ένα έβδομο των εσόδων από τις παραχωρήσεις λιμένων.

Και ποιοι θα πάνε εκεί; Όσοι από τον ΟΛΠ και ΟΛΘ θέλουν, με μια υπογραφή σας μόνο, και θα διατηρήσουν και τα προνόμια και τις αμοιβές που είχαν στο παρελθόν.

Ειλικρινά, αυτό το ένα έβδομο που θα δώσετε εκεί, από πού θα λείψει, κύριε Υπουργέ; Γιατί από κάπου θα λείψει. Και δεν μας περισσεύουν τα λεφτά. Θα μπορούσατε αυτή τη δομή να την έχετε μέσα στο Υπουργείο με πολύ μικρότερο κόστος.

Θέλω, όμως, να σταθώ στο άρθρο 21 -στην περίπτωση ζ- με το οποίο δημιουργείτε ουσιαστικά μια «συνδικαλιστική αστυνομία»; Πού ξανακούστηκαν τέτοιες διατάξεις; Γι’ αυτό αναφέρθηκα σε λαϊκούς κομισάριους. Υπάρχουν νόμοι, υπάρχουν Αρχές στην Ελλάδα. Δεν χρειάζεται να δημιουργείτε καινούριες.

Και μια αναφορά θα κάνω και στη Δημόσια Αρχή Λιμένων Πειραιά. Ήταν άλλο το αρχικό σας σχέδιο, γιατί αναγκαστήκατε μετά να αλλάξετε πέντε φορές το κείμενο. Την προβλέπετε, όμως, στο πρώτο Περιφερειακό Γραφείο της Δημόσιας Αρχής Λιμένων. Θα είναι στον Πειραιά.

Επειδή, όμως, δεν μπορείτε να εφεύρετε ή να εντοπίσετε αρμοδιότητες που να δικαιολογούν τη δημιουργία της Δημόσιας Αρχής Λιμένων στον Πειραιά, κάνετε το εξής τέχνασμα. Εξουσιοδοτείτε μέσω του νομοσχεδίου τον εαυτό σας, τον Υπουργό Ναυτιλίας, για να εκδώσει στο μέλλον μια υπουργική απόφαση, που θα εξειδικεύει τις αρμοδιότητες της Δημόσιας Αρχής Λιμένος Πειραιώς. Κι, όμως, αυτό το ακυρώνετε, γιατί ταυτόχρονα λέτε ότι η ΔΑΛΠ μπορεί να λειτουργεί και χωρίς την υπουργική απόφαση!

Τα έχουμε δει όλα; Όχι, αυτή τη φράση δεν θα την πω. Γιατί, δυστυχώς, με εσάς βλέπουμε κάθε μέρα και κάτι καινούριο.

Θα κάνω και μια αναφορά, απλώς, στις διατάξεις για το Λιμενικό Σώμα, γιατί είναι ένα «νομοσχέδιο-σκούπα». Τόσες διατάξεις που να λένε ότι θα εξειδικευθούν με υπουργική απόφαση, έλεος κύριε Υπουργέ!

Μια καλύτερη προετοιμασία.
Ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Αναστασία Χριστοδουλοπούλου): Έχουμε μετατρέψει τη συζήτηση σε συζήτηση του νομοσχεδίου.
Κύριε Υπουργέ παρακαλώ να σεβαστείτε τον χρόνο. Ορίστε, έχετε τον λόγο.

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΔΡΙΤΣΑΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής): Δεν θα παρασυρθώ, κυρία Πρόεδρε, γιατί ακριβώς αυτό το νομοσχέδιο είναι ήδη αναρτημένο στη διαδικασία της διαβούλευσης. Αύριο τελειώνει ο χρόνος που έχει προσδιοριστεί. Θα γίνουν οι σχετικές βελτιώσεις με βάση τις παρατηρήσεις που θα αξιολογηθούν. Την επόμενη εβδομάδα θα προωθηθεί και νομίζω ότι πολύ σύντομα θα πάρει σειρά ώστε να συζητηθεί στο Κοινοβούλιο.

Τότε, θα έχουμε τη δυνατότητα, κύριε συνάδελφε, όλα αυτά που είπατε λεπτομερέστατα να τα εξηγήσουμε. Όμως αυτό που δεν καταλαβαίνω είναι τι δεν καταλαβαίνετε.

ΣΥΜΕΩΝ (ΣΙΜΟΣ) ΚΕΔΙΚΟΓΛΟΥ: Πολλά!

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΔΡΙΤΣΑΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής): Διότι τι δεν έχετε συνηθίσει τόσον καιρό από τη θητεία σας επί δεκαετίες; Το ότι οι Οργανισμοί Λιμένων, που είχαν υποχρέωση να ασκούν και τον δημόσιο έλεγχο και τον κανονιστικό τους χαρακτήρα δεν τον άσκησαν ποτέ με τις διοικήσεις που ορίζατε και που ήταν όλες κομματικές;

Και λέτε ότι η διαδικασία της ΔΑΛΠ, αυτή που περιγράφει το σχέδιο νόμου και που μπορεί και να βελτιωθεί -είναι ανοιχτή σε αυτήν την κατεύθυνση- είναι για την εξυπηρέτηση κομματικών φίλων; Ίσα-ίσα διαυγέστερη διαδικασία δεν μπορεί να υπάρχει.

Γιατί τώρα, ακριβώς επειδή στον ΟΛΠ και στον ΟΛΘ δεν έχουν μια συγκεκριμένη λίστα των κανονιστικών τους υποχρεώσεων -ψάξαμε οι πάντες για να τις κατηγοριοποιήσουμε- προτιμήσαμε, για να μην αφήσουμε καμμία απ’ έξω, ακριβώς γιατί υπάρχει μια παθογένεια, μια αδυναμία, μια απελπιστική αδιαφορία δεκαετιών για να δομηθεί ένα σύστημα δημοσίου ελέγχου και κανονιστικών παρεμβάσεων των δημοσίων οργανισμών και φορέων -γιατί περί άλλα τυρβάζουν οι διοικήσεις και άλλες είναι οι στοχεύσεις τόσα χρόνια που επιδιώκουν-, να κάνουμε ακριβώς τη γενική διατύπωση στο σχέδιο νόμου, για να έρθει μετά όχι ο Υπουργός, αλλά οι εμπλεκόμενοι στις λιμενικές εργασίες -ο Οργανισμός Λιμένα- συστηματικά να κατηγοριοποιήσουν και να επικαιροποιείται κάθε φορά όλο αυτό το πλαίσιο.

Σας λέω το εξής: Αυτή η πρόβλεψη για την μεταφορά αυτών των αρμοδιοτήτων σε νεοϊδρυόμενο δημόσιο φορέα, περιέχεται στη Σύμβαση Παραχώρησης που αναρτήθηκε στην πλατφόρμα του ΤΑΙΠΕΔ και επί τη βάση της οποίας έγινε η διαγωνιστική διαδικασία. Το ίδιο θα συμβεί και στη Θεσσαλονίκη.

Αυτό το ήξεραν οι επενδυτές οι οποίοι ήθελαν να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό. Δεν τους ήρθε μετά. Και αυτό ήταν δική μας πρωτοβουλία, της Κυβέρνησης, του Υπουργείου, γιατί παίζαμε με ανοιχτά χαρτιά και με πολύ συστηματικές στοχεύσεις σε κάθε τι.

(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Υπουργού)

Τελειώνοντας, το Υπουργείο Ναυτιλίας, μέσω της Γενικής Γραμματείας Λιμένων Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων, παραμένει πράγματι ο αρμόδιος φορέας για τη διαμόρφωση της εθνικής λιμενικής πολιτικής. Εποπτικό ρόλο, καθημερινό, δεν μπορεί να παίξουν οι υπηρεσίες του Υπουργείου -και το ξέρετε καλύτερα από εμένα- σε ένα ιδιωτικοποιημένο λιμάνι.

Η ΡΑΛ είναι Ανεξάρτητη Αρχή και απορώ γιατί διαμαρτύρεστε γιατί της αναβαθμίσαμε τον ρόλο της. Της αναβαθμίσαμε τον ρόλο για να τη δεσμεύσουμε και να μην είναι τύποις μια Ανεξάρτητη Αρχή που δήθεν υπάρχει για να ελέγχει τον ανταγωνισμό.

Να είναι πραγματικά Ανεξάρτητη Αρχή και με αρμοδιότητες που πραγματικά θα τις ασκεί και δεν θα υπεκφεύγει, όπως άλλες Ανεξάρτητες Αρχές κάνουν, κάτι το οποίο ξέρετε, επίσης, πολύ καλά. Και όλοι ευχαριστιέστε ότι δήθεν έχετε το φύλλο συκής ότι έχουμε Ανεξάρτητη Αρχή. Και ο δημόσιος έλεγχος δεν ασκείται -και το ξέρετε καλά- σε όλα τα επίπεδα του ανταγωνισμού.

Κάνουμε, λοιπόν, αυτήν την τομή. Κακώς; Ελάτε να μας το πείτε στη συζήτηση του νομοσχεδίου. Και η ΔΑΛ έχει ακριβώς τον κανονιστικό χαρακτήρα σε πρώτο βαθμό. Και σε δεύτερο θα τον έχει και η ΡΑΛ, μαζί με το ρυθμιστικό της, ακριβώς γιατί ο κανονιστικός χαρακτήρας για κάθε λιμάνι πρέπει να είναι συγκεκριμένος και προϊόν των συγκεκριμένων αντιμετωπίσεων που πρέπει να γίνονται.

Για αυτό στο σχέδιο νόμου σχεδιάζουμε τη Δημόσια Αρχή Λιμένων, το Τμήμα Πειραιά, το Τμήμα Θεσσαλονίκης, χωρίς να αυξάνουμε τον αριθμό των εργαζομένων με ενιαίο και όχι με διαφορετικά διοικητικά συμβούλια, ακριβώς γιατί δεν επιδιώκουμε να δώσουμε θέση σε κομματικούς φίλους. Αλλιώς θα κάναμε χωριστά Δημόσια Αρχή Πειραιά, χωριστά Δημόσια Αρχή Θεσσαλονίκης και πάει λέγοντας. Αυτό δεν σας λέει τίποτα; Ένα διοικητικό συμβούλιο.

ΣΥΜΕΩΝ (ΣΙΜΟΣ) ΚΕΔΙΚΟΓΛΟΥ: …(Δεν ακούστηκε)

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΔΡΙΤΣΑΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής): Ε ναι, αλλά πρέπει για αυτά να προετοιμαστείτε καλύτερα, όταν θα συζητηθεί το σχέδιο νόμου.
Σε κάθε περίπτωση, αυτή η Κυβέρνηση τις δεσμεύσεις που ανέλαβε πέρυσι το καλοκαίρι, τις τηρεί, αλλά δεν παραδίδεται.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Αναστασία Χριστοδουλοπούλου): Ολοκληρώστε, κύριε Υπουργέ.

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΔΡΙΤΣΑΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής): Δεν πάει άνευ όρων. Υπερασπίζεται όσο μπορεί και σε κάθε επίπεδο το δημόσιο συμφέρον, ώστε η ανάπτυξη να έχει κοινωνικό μέρισμα, να μην είναι ανάπτυξη των αριθμών και ανάπτυξη για λίγους.

Αυτή είναι η στόχευσή μας και γι’ αυτό θέλουμε -και κάνουμε- και τις εργασιακές σχέσεις να κατοχυρώσουμε και τους χρήστες των λιμένων να κατοχυρώσουμε και τις παραλιμένιες πόλεις και τους δήμους να κατοχυρώσουμε.

Αυτές οι τρεις στοχεύσεις στην πορεία ιδιωτικοποίησης των λιμένων, αποτελούν το τρίπτυχο με το οποίο πεισματικά, συστηματικά δεν σταματήσαμε καμμία στιγμή να ασχολούμαστε και να προσπαθούμε να βρούμε λύσεις τις οποίες και τεκμηριώνουμε. Γι’ αυτό και έγιναν αποδεκτές, ενώ αρχικά είχαν απορριφθεί. Παρακολουθούσατε και όλες τις κατηγορίες που καθημερινά διάφορα διαπλεκόμενα Μέσα Μαζικής

Ενημέρωσης, κάθε είδους, έριχναν στην αγορά παραπλανητικές ειδήσεις και περιγραφές.

Ευχαριστώ.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter