Τρι04162024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

Υποβάθμισε την Ελλάδα η Fitch

elliniki oikonomia 1

Σε υποβάθμιση της μακροπρόθεσμης αξιολόγησης χρεοκοπίας εκδότη (Issuer Default Ratings - IDRs) της Ελλάδας σε εγχώριο και ξένο νόμισμα, στο "CCC" από το "Β" προέβη η Fitch. Επίσης υποβάθμισε στο "CCC" από 'Β' τις εκδόσεις senior unsecured ομολόγων σε εγχώριο και ξένο νόμισμα.

Ακόμη το βραχυπρόθεσμο IDR σε ξένο νόμισμα υποβαθμίστηκε στο 'C' από το 'B', ενώ η Fitch αναθεώρησε παράλληλα το "Country Ceiling" στο "Β-" από το "ΒΒ".
Η εν λόγω υποβάθμιση, όπως εξηγεί η Fitch Ratings, αποτυπώνει την έλλειψη πρόσβασης στην αγορά, τις αβέβαιες προοπτικές για έγκαιρη εκταμίευση από τους επίσημους πιστωτές, και τις σφιχτές συνθήκες ρευστότητας στον εγχώριο τραπεζικό κλάδο, που έχουν ασκήσει ακραίες πιέσεις στην χρηματοδότηση της ελληνικής κυβέρνησης. "Αναμένουμε ότι η κυβέρνηση θα επιβιώσει της τρέχουσας κρίσης ρευστότητας χωρίς να έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές στις υποχρεώσεις της για το χρέος, αλλά τα αυξημένα ρίσκα μας έχουν οδηγήσει να υποβαθμίσουμε τις αξιολογήσεις".
Εξηγεί δε ότι η ζημιά στην επενδυτική, καταναλωτική και στην εμπιστοσύνη των καταθετών, έχει σχεδόν βέβαια εκτροχιάσει την εκκολαπτόμενη οικονομική ανάκαμψη της Ελλάδας. Η ζημιά αυτή θα χρειαστεί χρόνο για να επιδιορθωθεί ακόμη και αν οι προοπτικές για μια επιτυχημένη ολοκλήρωση του προγράμματος βελτιωθούν στις επόμενες ημέρες ή εβδομάδες.
"Έχουμε αναθεωρήσει πτωτικά τις εκτιμήσεις μας για την ανάπτυξη, στο 0,5% φέτος από το 1,5% τον Ιανουάριο του 2015 και από το 2,5% τον Δεκέμβριο του 2014, με τα ρίσκα για την ανάπτυξη να είναι πτωτικά", αναφέρει ο οίκος αξιολόγησης, προσθέτοντας ότι οι συνθήκες ρευστότητας με τις οποίες έρχονται αντιμέτωπες οι επιχειρήσεις, έχουν επιδεινωθεί σημαντικά, λόγω των αυξημένων κυβερνητικών καθυστερούμενων οφειλών σε προμηθευτές και τις δυσκολίες στην τραπεζική χρηματοδότηση.
Η συμφωνία που επιτεύχθηκε τον Φεβρουάριο για την παράταση του προγράμματος του EFSF μέχρι το τέλος Ιουνίου μετά από αρκετές εβδομάδες μικροπολιτικής, υποστηρίζει το βασικό μας σενάριο ότι η Ελλάδα και οι πιστωτές της τελικά θα καταλήξουν σε μια συμβιβαστική συμφωνία. Ωστόσο, "η πρόοδος που σημειώθηκε έκτοτε ήταν βραδεία. Είναι αδιευκρίνιστο πότε θα μπορούσε να λάβει χώρα η πρώτη εκταμίευση και τι θα χρειαστεί για να συμβεί αυτό".
Στις επόμενες ημέρες, η Ελλάδα έχει κληθεί να υποβάλει μια πο λεπτομερή λίστα μεταρρυθμίσεων στο Eurogroup. Εάν αυτή γίνει δεκτή, θα φέρει την κυβέρνηση πιο κοντά σε μια μερική εκταμίευση κεφαλαίου προτού να ολοκληρώσει πλήρως την αξιολόγηση του προγράμματος.
"Ωστόσο, κατά την άποψή μας, είναι πιθανό το Eurogroup να θέλει η ελληνική κυβέρνηση να εμφανίσει ότι έχει εφαρμόσει κάποιο μέρος της λίστας προτού εκταμιευθούν τα λεφτά. Αυτό οδηγεί πιο πίσω την πιθανή ημέρα εκταμίευσης, στον Απρίλιο το νωρίτερο".
Η Ελλάδα πρέπει να αποπληρώσει στο ΔΝΤ το ποσό των 450 εκατ. ευρώ τον Απρίλιο, 750 εκατ. ευρώ τον Μάιο και 1,5 δισ. ευρώ τον Ιούνιο. Οι πληρωμές για τον Ιούλιο και τον Αύγουστο ανέρχονται σε 4 δισ. ευρώ και 3,2 δισ. ευρώ αντιστοίχως. "Αναμένουμε ότι η κυβέρνηση θα συνεχίσει να διατηρεί ληξιπρόθεσμες οφειλές στους προμηθευτές για να αντισταθμίσει τα χαμηλότερα από ό, αναμενόταν έσοδα και να παρέχει τα περιθώρια για την εξυπηρέτηση του χρέους".
Οι μεγάλης κλίμακας εκροές καταθέσεων από τις ελληνικές τράπεζες (εκτιμά μια πτώση 15% της καταθετικής βάσης από τα τέλη Νοεμβρίου) έχουν εντείνει τις πιέσεις στην ελληνική οικονομία. Ο Banking System Indicator της Fitch για την Ελλάδα είναι "b", που σημαίνει αδύναμη πιστοληπτική ικανότητα.
"Αν και δεν το περιμένουμε, υπάρχει κίνδυνος να επιβληθούν capital controls για να περιοριστούν οι μεγάλες εκροές καταθέσεων από τις εγχώριες τράπεζες. Αυτός ο κίνδυνος μας έχει οδηγήσει να αναθεωρήσουμε προς τα κάτω το ceiling της χώρας σε "Β-".
Σύμφωνα με τη Fitch τo "CCC" του IDR της Ελλάδας αντανακλά επίσης τους εξής βασικούς παράγοντες:
Ο κρατικός προϋπολογισμός εμφάνισε ένα πρωτογενές πλεόνασμα της τάξης του 0,3% του ΑΕΠ το 2014, το δεύτερο έτος πλεονάσματος. Αυτό είναι κάτω από τον στόχο του προγράμματος του 1,5% λόγω της μη καταβολής από το Ευρωσύστημα της επιστροφής χρημάτων επί της κατοχής χρέους του SMP και των ασθενέστερων εσόδων. Ακόμη και αν υποτεθεί ότι μία συμφωνία με τον επίσημο τομέα επίκειται, θα είναι δύσκολο να διατηρηθεί ένα πρωτογενές πλεόνασμα φέτος καθώς η ασθενέστερη εγχώρια ζήτηση και η έλλειψη ρευστότητας του ιδιωτικού τομέα θα διαβρώσουν τα φορολογικά έσοδα.
Το φορτίο του εξωτερικού χρέους της Ελλάδας είναι βαρύ, αλλά ανέξοδο στην εξυπηρέτησή του λόγω των κατά κύριο λόγο ευνοϊκών όρων που το διέπουν. Η Ελλάδα έχει ένα πλεόνασμα τρεχουσών συναλλαγών ύψους 1% του ΑΕΠ, με βοήθεια από τη μείωση των εισαγωγών, τις ισχυρές τουριστικές εισπράξεις το 2014 και μία σημαντική επιτάχυνση των καθαρών μεταβιβάσεων από την ΕΕ. Η οικονομία έχει προσαρμοστεί σημαντικά κατά τα τελευταία πέντε χρόνια μέσω των μειώσεων των ονομαστικών τιμών και των μισθών, παρότι η εξαγωγική βάση παραμένει στενή.
Οι εξελίξεις που θα μπορούσαν, μεμονωμένα ή συλλογικά να καταλήξουν σε μια περαιτέρω υποβάθμιση, περιλαμβάνουν μια κατάρρευση των διαπραγματεύσεων μεταξύ Ελλάδας και πιστωτών, η οποία θα οδηγούσε στην εξέταση και επισήμως εναλλακτικών λύσεων, όπως για παράδειγμα ένα moratorium χρέους ή μια αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους που να περιλαμβάνονται και τα ομόλογα του ιδιωτικού τομέα.
Ακόμη, επισημαίνει ότι η καθυστέρηση πληρωμής του ΔΝΤ δεν θα συνιστούσε ένα rating default. Ωστόσο, θα ήταν παρόλα αυτά credit-negative και θα μπορούσε να οδηγήσει σε περαιτέρω υποβάθμιση.
Επίσης, μια έξοδος από την ευρωζώνη, καθιστά τον κίνδυνο ενός default event για τους κατόχους ομολόγων του ιδιωτικού τομέα, πιθανό. Οι πιθανές εξελίξεις που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε αναβάθμιση, είναι μια συμφωνία μεταξύ Ελλάδας και πιστωτών που να ξεκλειδώνει τις καθυστερούμενες δόσεις του προγράμματος και μια περαιτέρω συμφωνία με τους όρους μιας follow up συμφωνίας. "Αυτό θα έπαιρνε την μορφή, αν όχι τον τίτλο, ενός τρίτου προγράμματος οικονομικής στήριξης υπό όρους", αναφέρει χαρακτηριστικά.
Μια επιτάχυνση της ελληνικής οικονομικής ανάκαμψης, περαιτέρω πρωτογενή πλεονάσματα και ένα OSI, θα ασκούσαν ανοδικές "πιέσεις" στις αξιολογήσεις μεσοπρόθεσμα.
Πηγή: capital.gr

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter