Παρ04192024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

Ισοζύγιο Πληρωμών (Ιανουάριος – Σεπτέμβριος 2014 ) και Οικονομική Επισκόπηση

Euro greece2

Το Ισοζύγιο Τρεχουσών Συναλλαγών της Ελλάδος, σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος, συνεχίζει την πλεονασματική του πορεία και κατά την περίοδο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2014, το πλεόνασμα ανέρχεται σε 3.753,3 εκατ. €, έναντι πλεονάσματος 2.401,7 εκατ. € της αντιστοίχου περιόδου του προηγουμένου έτους (+56,28%) και αντιστοιχεί στο 2% του ΑΕΠ. Τον μήνα Σεπτέμβριο το πλεόνασμα ανήλθε σε 1.622,1 εκατ. €, έναντι πλεονάσματος 869,9 εκατ. € του αντιστοίχου μηνός του 2013 (+67,24%).

Η σημαντική αυτή βελτίωση οφείλεται κυρίως στην αύξηση των εισπράξεων από τον Τουρισμό και την Ναυτιλία, αλλά και τις εξαγωγές παρά την μείωση των εισπράξεων από την Ε.Ε. και των μεταναστευτικών εμβασμάτων και παρά την σημαντική αύξηση των εισαγωγών, λόγω αγοράς πλοίων.

Υπενθυμίζεται ότι το Ισοζύγιο των Τρεχουσών Συναλλαγών είναι το αλγεβρικό άθροισμα του Εμπορικού Ισοζυγίου, του Ισοζυγίου Υπηρεσιών (Αδήλων Πόρων), του Ισοζυγίου Εισοδημάτων και του Ισοζυγίου Τρεχουσών Μεταβιβάσεων.

Α' ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΙΣΟΖΥΓΙΟ

Το έλλειμμα του Εμπορικού Ισοζυγίου διευρύνεται κατά την υπό κρίση περίοδο και ανέρχεται σε -13.591,4 εκατ. € από -12.893,0 εκατ. € του εννεαμήνου 2013 (5,42%). Η διεύρυνση του ελλείμματος αποδίδεται στις αγορές πλοίων, λαμβανομένου υπόψη ότι εμφανίζεται μείωση του ελλείμματος στο ισοζύγιο των καυσίμων.

Το σύνολο των εξαγωγών αυξήθηκε σε 17.554,5 εκατ. € από 16.842,2 εκατ. € του προηγουμένου εννεαμήνου 2013 (+4,23%), ενώ των εισαγωγών αυξήθηκε αντιστοίχως σε 31.145,9 εκατ. € από 29.735,1 εκατ. € (+4,74%). Γενικά παρατηρείται ότι οι εξαγωγές της χώρας καλύπτουν το 56% του συνόλου των εισαγωγών.

α. Ειδικότερα το έλλειμμα του Ισοζυγίου των Καυσίμων περιορίζεται σε -5.883,6 εκατ. € από -6.017,3 εκατ. € του προηγουμένου εννεαμήνου 2013 (-2%). Τον μήνα Σεπτέμβριο το έλλειμμα μειώνεται σε -422,6 εκατ. € από -629,4 εκατ. € του Σεπτεμβρίου 2013 (-33%).

Οι Εξαγωγές Καυσίμων παρουσίασαν το εννεάμηνο οριακή αύξηση και ανήλθαν σε 6.247,2 εκατ. € από 6.110,2 εκατ. € του αντιστοίχου εννεαμήνου του προηγουμένου έτους (+2,24%). Επί μηνιαίας βάσεως η αύξηση των εξαγωγών ήταν πλέον σημαντική (+40%), διότι αυξήθηκαν σε 889,1 εκατ. € από 636,1 εκατ. €.

Οι εξαγωγές καυσίμων (6.247,2 εκατ. €) συνιστούν το 36,0% του συνόλου των εξαγωγών της Χώρας (17.554,5 εκατ. €), ενώ αποτελούν το 39% του συνόλου των εισαγωγών της Χώρας (31.145,9 εκατ. €).

Οι Εισαγωγές Καυσίμων παρέμειναν ουσιαστικά στα ίδια επίπεδα: εννεάμηνο 2014: 12.130,9 εκατ. €, εννεάμηνο 2013: 12.127,5 εκατ. €. Παρατηρείται επίσης ότι από τα εισαγόμενα καύσιμα, εξάγεται το 51% κατά προσέγγιση, διότι ορισμένα από αυτά υφίστανται επιχώρια επεξεργασία και ενσωματούται και εγχώρια προστιθέμενη αξία.

β. Το έλλειμμα του Ισοζυγίου των Πλοίων διευρύνεται, λόγω αγοράς πλοίων, θετική εξέλιξη για την οικονομία μας και ανέρχεται στην υπό κρίση περίοδο σε 1.827,2 εκατ. € από 932,6 εκατ. € (+96%).
Οι πληρωμές για αγορές πλοίων αυξήθηκαν σε 2.292,7 εκατ. € από 1.283,0εκατ. € (+79%), ενώ οι εισπράξεις από τις πωλήσεις πλοίων αυξήθηκαν σε 465,5 εκατ. € από 350,4 εκατ. € (+33%).

Οι εξελίξεις του Ισοζυγίου των πλοίων είναι ενθαρρυντικές για την πρόοδο της οικονομίας και αποβλέπουν στον περαιτέρω εκσυγχρονισμό του εμπορικού στόλου της χώρας και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας.

γ. Εμπορικό Ισοζύγιο χωρίς καύσιμα και πλοία. Κατά το εννεάμηνο 2014 παρουσιάζεται σχετική μείωση του ελλείμματος του Ισοζυγίου χωρίς καύσιμα και πλοία. Επισημαίνεται ότι το Ισοζύγιο αυτό αποτυπώνει κατ' εξοχήν την ανταγωνιστικότητα της Εθνικής μας παραγωγής.

Το έλλειμμα περιορίζεται σε -5.880,6 εκατ. € από -5.943,0 εκατ. € (-1%). Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι κατά το εννεάμηνο οι εξαγωγές των ''Λοιπών Αγαθών'' αυξήθηκαν σε 10.841,7 εκατ. € από 10.381,6 εκατ. € (+4%), ενώ οι εισαγωγές αυξήθηκαν σε 16.722,3 εκατ. € από 16.324,6 εκατ. € (+2%).

Η εικόνα του Εμπορικού Ισοζυγίου προσλαμβάνει διαφορετική διάσταση σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, η οποία βεβαίως καταγράφει τις εισαγωγές-εξαγωγές που πραγματοποιήθηκαν κατά την επίμαχο περίοδο και όχι τις πραγματοποιηθείσες πληρωμές και εισπράξεις που καταγράφει η Τράπεζα της Ελλάδος.

Σύμφωνα λοιπόν με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής η συνολική αξία των εισαγωγών τον Σεπτέμβριο του 2014 ανήλθε σε 4.350,7 εκατ. € έναντι 4.043,6 εκατ. € τον Σεπτέμβριο του 2013, παρουσιάζοντας αύξηση 7,6%. Μη συμπεριλαμβανομένων των πετρελαιοειδών οι εισαγωγές αυξήθηκαν κατά 13,3%. Η συνολική αξία των εξαγωγών τον Σεπτέμβριο του 2014 ανήλθε σε 2.285,8 εκατ. € έναντι 2.504,5 εκατ. € τον Σεπτέμβριο του 2013, παρουσιάζοντας μείωση 8,7%. Το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου ανήλθε σε 2.064,9 εκατ. € έναντι 1.539,1 εκατ. € τον Σεπτέμβριο του 2013.

Σε επίπεδο εννεαμήνου οι εξαγωγές υποχώρησαν κατά 4,4%, ενώ εξαιρουμένων των πετρελαιοειδών η μείωση είναι της τάξεως του 2,6%. Οι εισαγωγές στο διάστημα Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2014 αυξήθηκαν κατά 0,9%, ενώ εξαιρουμένων των πετρελαιοειδών η αύξηση είναι 7,3%.

Το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου διευρύνθηκε την περίοδο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2014 κατά 8,7% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Μη συμπεριλαμβανομένων των πετρελαιοειδών, το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου αυξήθηκε στο φετινό εννεάμηνο σε σύγκριση με το περσινό κατά 19,7%.

Β' ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ

Το Ισοζύγιο των Υπηρεσιών εμφανίζει τις εισπράξεις και τις πληρωμές κυρίως από τον Τουρισμό και την Ναυτιλία, όπως και τις λοιπές υπηρεσίες. Ειδικότερα οι εισπράξεις από τον Τουρισμό κατά το εννεάμηνο ήταν ιδιαιτέρως ικανοποιητικές και αυξήθηκαν σε 12.020,1 εκατ. € από 10.819,1 εκατ. € (+11%). Τον μήνα Σεπτέμβριο οι εισπράξεις ανήλθαν σε 2.283,2 εκατ. € από 2.058,7 εκατ. € του αντιστοίχου μηνός του προηγουμένου έτους (+11%).

Οι εισπράξεις από τις Μεταφορές συνεχίζουν σταθερά την ανοδική τους πορεία και το εννεάμηνο του 2014 αυξήθηκαν σε 9.805,1 εκατ. € από 9.050,2 εκατ. € (+8%). Τον Σεπτέμβριο αυξήθηκαν σε 1.279,4 εκατ. € έναντι 1.103,0 εκατ. € του Σεπτεμβρίου 2013 (+16%).

Η αύξηση των εισπράξεων από τις Μεταφορές αποδίδεται κυρίως στις Θαλάσσιες Μεταφορές.

Οι εισπράξεις από τη Ναυτιλία αυξήθηκαν σε 8.507,6 εκατ. € από 7.972,2εκατ.€ του προηγουμένου εννεαμήνου (+7%), ενώ επί μηνιαίας βάσεως τον Σεπτέμβριο ανήλθαν σε 1.096,5 εκατ. € από 953,4 εκατ. € του προηγουμένου Σεπτεμβρίου (+15%).

Οι Θαλάσσιες Μεταφορές συνιστούν το 87% του συνόλου των εισπράξεων από τις Μεταφορές.Ο Τουρισμός και η Ναυτιλία συνιστούν την αιχμή του δόρατος της Εθνικής μας Οικονομίας και η ανάκαμψη των τομέων αυτών οδηγεί την Εθνική Οικονομία σε θετικούς ρυθμούς αναπτύξεως.

Εκφράζεται θεμελιωμένη αισιοδοξία ότι οι τομείς αυτοί θα συμβάλλουν πλέον ουσιαστικά στην ανάπτυξη της οικονομίας και στην αύξηση της απασχολήσεως.

Γ' ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΩΝ

Στο Ισοζύγιο Εισοδημάτων ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι πληρωμές Τόκων, Μερισμάτων και Κερδών. Ουσιαστικά πρόκειται κυρίως για την καταβολή τόκων για την εξυπηρέτηση του Δημοσίου Χρέους. Η δαπάνη αυτή παρουσιάζει μια σχετική κάμψη και περιορίζεται σε 4.519,9 εκατ. € κατά το εννεάμηνο, έναντι 4.902,4 εκατ. € του προηγουμένου εννεαμήνου 2013 (-8%). Τον Σεπτέμβριο 2014 οι πληρωμές για Τόκους ανήλθαν σε 352,0 εκατ. € έναντι 251,6 εκατ. € του αντιστοίχου μηνός του προηγουμένου έτους (+40%).

Δ' ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΤΡΕΧΟΥΣΩΝ ΜΕΤΑΒΙΒΑΣΕΩΝ

Στο Ισοζύγιο αυτό παρατηρείται σημαντική κάμψη των εισπράξεων της Γενικής Κυβερνήσεως, κυρίως μεταβιβάσεις από την Ε.Ε., οι οποίες περιορίζονται, στην διάρκεια του εννεαμήνου, σε 4.215,5 εκατ. €, έναντι της περιόδου – ρεκόρ, του εννεαμήνου 2013, που ανήλθαν σε 5.318,9 εκατ. € (-21%). Τον Σεπτέμβριο παρουσιάζεται σχετική αύξηση των εισροών, που ανήλθαν σε 117,2 εκατ. € από 58,2εκατ. € του Σεπτεμβρίου 2013 (101%).

Τα Μεταναστευτικά Εμβάσματα εξακολουθούν την πτωτική τους πορεία και το εννεάμηνο περιορίζονται σε 852,3 εκατ. € έναντι 1.005,1 εκατ. € του αντιστοίχου εννεαμήνου του προηγουμένου έτους (-15%). Η κάμψη αυτή αποδίδεται στην ύφεση που χαρακτηρίζει τις χώρες υποδοχής των Ελλήνων μεταναστών.
Τον Σεπτέμβριο οι εισπράξεις από Μεταναστευτικά Εμβάσματα μειώνονται σε 79,7 εκατ. € από 91,6 εκατ. € του Σεπτεμβρίου του προηγουμένου έτους (-13%).

Οι Άμεσες Επενδύσεις, κατοίκων του Εξωτερικού στην Ελλάδα εμφανίζουν αύξηση και ανήλθαν, το εννεάμηνο σε 1.164,8 εκατ. € έναντι 375,5 εκατ. € του προηγουμένου εννεαμήνου 2013 (+210%). Παρά το γεγονός ότι η ποσοστιαία αύξηση των επενδύσεων εξωτερικού είναι ιδιαζόντως ικανοποιητική, σε απόλυτα μεγέθη το ύψος των επενδύσεων κινείται σε ιδιαιτέρως χαμηλά επίπεδα, που δεν μπορούν να συμβάλλουν ουσιαστικά στην ανάπτυξη της οικονομίας και την καταπολέμηση της ανεργίας. Άλλωστε η μεταβολή αυτή αποδίδεται στην αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της Eurobank.

1. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ

Οι εξελίξεις του Ισοζυγίου Εξωτερικών Συναλλαγών, κατά την περίοδο του εννεαμήνου Ιανουάριος – Σεπτέμβριος 2014, χαρακτηρίζονται ιδιαιτέρως ικανοποιητικές με το πραγματοποιηθέν πλεόνασμα των 3.753,3 εκατ. €. Επίσης ικανοποιητικό είναι και το πλεόνασμα (1.622,1 εκατ. €) του μηνός Σεπτεμβρίου, αλλά και η αυξητική τάση η οποία ακολουθείται.

Οι εισπράξεις από τον Τουρισμό είναι εξόχως ενθαρρυντικές και συνέβαλαν ουσιαστικά στην πραγματοποίηση του πλεονάσματος. Στον τομέα του Τουρισμού εμφανίζονται δύο πολύ θετικές εξελίξεις. Η χρονική επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου κατά τους μήνες Οκτώβριο και Νοέμβριο, όπως και η περαιτέρω δυνατότητα αναπτύξεως του πολυτελούς τουρισμού. Περίπου 25%, ήταν το μερίδιο των 4 και 5 αστέρων ξενοδοχείων της χώρας πριν από 10 χρόνια.

Σήμερα το μερίδιο αυτό ανέρχεται στο 40% και το 2021, με την ίδρυση νέων μονάδων και τον εκσυγχρονισμό των παλαιών, το μερίδιο προβλέπεται να αυξηθεί στο 50% - 60%. Παρά την μείωση του αριθμού των τουριστών από την Ρωσία, λόγω των κυρώσεων που της επεβλήθησαν και της οικονομικής κρίσεως που ακολούθησε, το κενό υπερκαλύφθηκε από τουρίστες από το Ισραήλ, ενώ η αύξηση των τουριστών κατά τον Οκτώβριο ήταν εντυπωσιακή.

Οι επιχειρηματίες στον τομέα του τουρισμού καταβάλλουν προσπάθεια να συνεχισθεί το τουριστικό ρεύμα και τον Δεκέμβριο. Προς το σκοπό αυτό κράτησαν χαμηλότερα τις τιμές των ξενοδοχειακών μονάδων τον Δεκέμβριο σε σχέση με τις ξενοδοχειακές μονάδες ανταγωνιστικών προορισμών, με αποτέλεσμα η Ελλάδα να είναι ο 5ος φθηνότερος προορισμός για διαμονή σε σύγκριση με 24 άλλους ευρωπαϊκούς προορισμούς.

Οι εισπράξεις από τη Ναυτιλία συνεχίζουν την αυξητική τους πορεία και μαζί με τον τουρισμό, συμβάλλουν ουσιαστικά στην ανάπτυξη της χώρας. Οι Έλληνες εφοπλιστές καλούνται να προσαρμοσθούν σε μια διαρκώς μεταβαλλόμενη αγορά, έχοντας όμως ως σύμμαχό τους την πτώση της τιμής του πετρελαίου.

Η εξέλιξη αυτή έχει πολλαπλά οφέλη για τους πλοιοκτήτες, διότι αυξάνει τη ζήτηση πετρελαίου, συνεπώς και την μεταφορά του, από τις ενεργειακά εξηρτημένες χώρες, αλλά και μειώνει το λειτουργικό κόστος των πλοίων, λαμβανομένου υπόψη ότι το κόστος των καυσίμων είναι υψηλότερο από το άθροισμα όλων των υπολοίπων εξόδων.

Στην περίπτωση της ακτοπλοΐας, το κόστος των καυσίμων συνιστά το 55% - 60% του λειτουργικού κόστους των πλοίων, έναντι 12% -15% του εργατικού κόστους.

Η Ελληνική Ναυτιλία καλείται να ανταγωνισθεί σε ένα διεθνές επιχειρηματικό περιβάλλον, το οποίο μεταλλάσσεται ραγδαία από παραμέτρους, όπως οι αυξανόμενες ρυθμιστικές παρεμβάσεις, ο αναπροσανατολισμός των δρομολογίων από γεγονότα όπως οι εξαγωγές υδρογονανθράκων των Η.Π.Α., οι νέες τεχνολογίες στα ποντοπόρα πλοία και η περιβαλλοντική εγρήγορση της διεθνούς κοινής γνώμης, που στερείται της καταλλήλου ενημερώσεως για τον ρόλο της ναυτιλίας στην παγκόσμια οικονομία.

Θετικό στοιχείο πάντως είναι ότι οι Θαλάσσιες Μεταφορές, που διακινούν το 80% του παγκοσμίου εμπορίου, προβλέπεται να αναπτυχθούν με μέσους ετήσιους ρυθμούς της τάξεως του 4,5% κατά τις επόμενες δεκαετίες και το γεγονός αυτό ενθαρρύνει τον ελληνικό εφοπλισμό να συνεχίσει τον πρωταγωνιστικό του ρόλο.

Επισημαίνεται, σύμφωνα με στοιχεία της Petrofin Research, ότι η μεταφορική ικανότητα του ελληνόκτητου στόλου διαμορφώθηκε το 2013 σε 281,5 εκατ. τόνους, έναντι 263,6 εκατ. τόνων το 2012 και μόλις 151 εκατ. τόννων το 2001 (4.120 πλοία). Πρόκειται για αύξηση της τάξεως του 86,4% τα τελευταία δώδεκα χρόνια.

Κατά την ιδία περίοδο, η μέση ηλικία των ελληνικών πλοίων μειώθηκε από τα 21,4 έτη το 2001, σε 10,2 έτη το 2013, όταν ο αντίστοιχος μέσος όρος του παγκοσμίου στόλου διαμορφώθηκε το 2013, σε 16 έτη.

Αντίστοιχη άνοδο καταγράφει και η χωρητικότητα των πλοίων που φέρουν την Ελληνική Σημαία. Σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία, το 2013 η συνολική χωρητικότητα αυξήθηκε σε 44 εκατ. τόνους, έναντι 43,6 εκατ. τόνων το 2012 και 27,3 εκατ. τόνους το 2000.

Μείωση όμως καταγράφει ο αριθμός των πλοίων υπό την Ελληνική Σημαία, καθώς από τα 1.941 πλοία το 2012, υπεχώρησε σε 1.897 το 2013.

Ο αριθμός των πλοίων του ελληνόκτητου στόλου διετηρήθη κατά τα έτη 2013 και 2012 στα ίδια περίπου επίπεδα (2013: 4.573 πλοία, 2012: 4.577 πλοία), αλλά με αύξηση της μεταφορικής ικανότητος.
Οι ευνοϊκές εξελίξεις στην αγορά των καυσίμων, ενεργοποίησαν το ελληνικό τραπεζικό σύστημα, το οποίο άρχισε σταδιακά να επιστρέφει στις ναυτιλιακές χρηματοδοτήσεις.

Η ποντοπόρος ναυτιλία συνεχίζει τον εκσυγχρονισμό της με την αγορά και επισκευή πλοίων. Είναι χαρακτηριστικό ότι 100 Ελληνικά πλοία επισκευάζονται ετησίως σε κινεζικά ναυπηγεία και 10% των Ελληνικών εμπορικών πλοίων άνω των 100 τόνων έχουν κατασκευασθεί στην Κίνα.

Η συνεχής μείωση της τιμής του πετρελαίου ενισχύει την ανταγωνιστικότητα της εθνικής παραγωγής και σε συνδυασμό με την υποτίμηση του ευρώ έναντι του δολαρίου (€/$ 1,2319/4-12-2014) διευρύνουν τις εξαγωγικές δυνατότητες προς Τρίτες Χώρες.

Κατά την διάρκεια ενός και μόνον μηνός το αργό πετρέλαιο παρουσίασε μείωση από 78,84 δολ. το βαρέλι (3-11-2014) σε 69,33 δολ. το βαρέλι (3-12-2014), δηλαδή κάμψη τιμής κατά 12%, ενώ η μείωση από τις αρχές του 2014 είναι 38%.

Οι χαμηλές τιμές των καυσίμων προβλέπεται να διατηρηθούν και το πρώτο εξάμηνο του 2014, λαμβανομένου υπόψη ότι οι χώρες του ΟΠΕΚ πρόσφατα απεφάσισαν την συνέχιση του στόχου παραγωγής 30 εκατομμυρίων βαρελιών πετρελαίου ημερησίως.

Η εξέλιξη αυτή ενισχύει την διεθνή και την εθνική οικονομία, ενώ δυσμενείς επιπτώσεις υπάρχουν για τις χώρες παραγωγής πετρελαίου κυρίως Ρωσία, Βενεζουέλα και Νιγηρία.

Οι Εξαγωγές φαίνεται ότι εξάντλησαν τα όρια της ανοδικής τους πορείας. Το μεγάλο πρόβλημα είναι η έλλειψη ρευστότητας, η οποία καθηλώνει τις Ελληνικές εξαγωγές. Οι καθυστερήσεις στην επιστροφή φόρου εισοδήματος και Φ.Π.Α. στις επιχειρήσεις από το Κράτος, επιδεινώνουν την κατάσταση. Η μείωση του κόστους εργασίας και η βελτίωση της γραφειοκρατίας, δεν συνέβαλαν ουσιαστικά στην βελτίωση της ανταγωνιστικότητας.

Οι Ελληνικές Εξαγωγές αποτελούν σήμερα το 15% του ΑΕΠ και είναι είκοσι μονάδες κάτω από τον αντίστοιχο μέσο Ευρωπαϊκό όρο. Επιβάλλεται η αναδιάρθρωση του δανεισμού των επιχειρήσεων, έτσι ώστε να χρηματοδοτηθούν οι βιώσιμες επιχειρήσεις.

Η εξωστρέφεια της Εθνικής μας παραγωγής συνιστά μονόδρομο.

Μόνον οι εξαγωγές, που προϋποθέτουν βελτίωση της ανταγωνιστικότητας με νέες και τεχνολογικά προηγμένες επενδύσεις και αύξηση της παραγωγικότητας, μπορούν να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά το σημαντικότερο ελληνικό πρόβλημα, την ανεργία. Δυστυχώς όμως: «Δεί δε χρημάτων και άνευ αυτών, ουδέν εστί γενέσθαι των δεόντων».

Το ΕΣΠΑ προχωρεί ικανοποιητικά και ο στόχος απορροφήσεως των κονδυλίων υπερκαλύφθηκε για το 2014. Στο 85% διαμορφώνεται πλέον το ποσοστό απορροφήσεως των Κοινοτικών κονδυλίων και απομακρύνεται το ενδεχόμενο απώλειας πόρων από το τρέχον πρόγραμμα, το ύψος του οποίου ανέρχεται σε 21 δισ. €.

Η έγκαιρη ολοκλήρωση του προγράμματος σε συνδυασμό με την συμφωνία και εμπροσθοβαρή έναρξη του νέου ΕΣΠΑ της περιόδου 2014-2020, πριν δηλαδή από την έγκριση των νέων επιχειρησιακών και περιφερειακών προγραμμάτων, που εκκρεμεί στην νέα Ευρωπαϊκή Επιτροπή, επιτρέπει την διατήρηση του προϋπολογισμού του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων στα 6,4 δισ. €, το μεγαλύτερο μέρος του οποίου αφορά συγχρηματοδοτούμενα έργα.

Σύμφωνα με το Σχέδιο του Προϋπολογισμού από τα 6,4 δισ. € που θα δαπανηθούν το 2015, τα 5,7 δισ. € θα προέλθουν από Κοινοτικούς Πόρους και τα 700εκατ. € θα καλυφθούν αποκλειστικά από Εθνικούς Πόρους.

Η εκτέλεση του Κρατικού Προϋπολογισμού, κατά το δεκάμηνο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου 2014, παρά την ύπαρξη πρωτογενούς πλεονάσματος, δεν θεωρείται ικανοποιητική και προκαλεί ανησυχία σε Κυβέρνηση και Τρόϊκα.

Συγκεκριμένα, τα φορολογικά έσοδα είναι μειωμένα κατά 562 εκατ. € σε σχέση με τον νέο στόχο του Προϋπολογισμού. Η εξέλιξη αυτή έχει επηρεάσει σημαντικά το πρωτογενές πλεόνασμα, το οποίο διαμορφώθηκε στο 2,65 δισ. €, έναντι στόχου 3,53 δισ. € (υστέρηση 885 εκατ. € από τον στόχο). Οι δαπάνες παρουσιάζονται μειωμένες κατά 397 εκατ. € έναντι του στόχου.

Προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος που έχει τεθεί από τον Προϋπολογισμό, πρέπει να εισπραχθούν, τους τελευταίους δύο μήνες του έτους, φορολογικά έσοδα ύψους 9,3 δισ. €. Εκτιμάται ότι θα προκύψουν από τα τέλη κυκλοφορίας αυτοκινήτων έσοδα 1 δισ. €, από τον ΕΝΦΙΑ 500εκατ. € και 1,5 δισ. € από την τελευταία δόση του Φόρου Εισοδήματος. Επίσης καθυστερούν υποχρεώσεις του Δημοσίου προς ιδιώτες συνολικού ύψους 4,22 δισ. €.

Οι εξελίξεις αυτές δεν είναι ιδιαίτερα ικανοποιητικές για την περίοδο αυτή, που οι διαπραγματεύσεις με την Τρόικα είναι εξαιρετικά δυσχερείς.

Δυστυχώς, σε μια περίοδο ιδιαίτερα δυσχερή για την διακυβέρνηση της Χώρας, η Τρόικα εμφανίζεται με παράλογες απαιτήσεις, τις οποίες το πολιτικό σύστημα της Χώρας δεν μπορεί να αποδεχθεί.

Η Κυβέρνηση αντιμετωπίζει πολλά και δυσχερή προβλήματα, ενώ Κοινοβουλευτικά είναι ιδιαίτερα αδύναμη. Η αξιωματική αντιπολίτευση έχει διακόψει κάθε επαφή με την λογική και την πραγματικότητα. Ο λαϊκισμός κυριαρχεί και οι δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι ο αριθμός των πολιτών που διαθέτουν φρόνηση και καρτερία περιορίζεται. Είναι γεγονός ότι η παρατεταμένη πενταετής οικονομική ύφεση, η υπερφορολόγηση, η μείωση μισθών και συντάξεων, η υψηλή ανεργία και η καταστροφή του παραγωγικού και κοινωνικού ιστού της Χώρας, παραπέμπουν σε βιβλική καταστροφή.

Η ανωριμότητα των πολιτικών αναλίσκεται στο κατά πόσον η παρούσα Βουλή μπορεί και πρέπει να αναδείξει τον νέο Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Δαπανούν τον χρόνο τους με το πότε πρέπει να γίνουν οι εκλογές και ορισμένοι εξ αυτών, φαίνεται ότι ουσιαστικά επείγονται να τελειώσει η πολιτική τους σταδιοδρομία, αφού επιδεικτικά αγνοούν την οργή του Λαού.

Τα μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζει η Πατρίδα, δεν επιλύονται με πρόωρες εκλογές και λαϊκίστικη συνθηματολογία, αλλά με υπευθυνότητα, ωριμότητα, ενότητα, ομοψυχία και εθνικό πρόγραμμα, ευρύτερης κοινωνικής αποδοχής, για την αντιμετώπιση της κρίσεως, οικονομικής και εθνικής. Όσοι αγνοούν την ύπαρξη των εθνικών κινδύνων και τους απασχολεί μόνον η πολιτική τους επικράτηση, συνιστούν οι ίδιοι, κίνδυνο για την Πατρίδα και τον Λαό.

Είναι λυπηρό, να χαθούν όλες οι θυσίες, στις οποίες υπεβλήθη ο Ελληνικός Λαός για να σταθεροποιηθεί η κατάσταση και να αρχίσει έστω και δειλά η ανάκαμψη, με την επικράτηση επικίνδυνων λαϊκιστών.

Βέβαια, κάθε Λαός είναι άξιος της μοίρας του!

Παρά όμως τις μεμψιμοιρίες, πρέπει να αποδεχθούμε ότι η ανάκαμψη είναι πλέον γεγονός. Εφέτος θα υπάρξει αύξηση του ΑΕΠ κατά 0,6% ενώ για το 2015 προβλέπεται ότι ο ρυθμός αναπτύξεως θα είναι 2,9% και 3% για το 2016. Η ανεργία έχει υποχωρήσει στο 25,8% και θα κλείσει στο 24,5% εφέτος, ενώ η πρόβλεψη για το 2015είναι 22,5%. Ο πληθωρισμός κινείται σε αρνητικά επίπεδα. Η ΕΛΣΤΑΤ κατέγραψε τον Σεπτέμβριο αποπληθωρισμό -0,8% για 19ο συνεχή μήνα. Το Ισοζύγιο Πληρωμών είναι πλεονασματικό. Τα test αντοχής των Ελληνικών Τραπεζών υπήρξαν ικανοποιητικά.

Υπάρχει πρωτογενές πλεόνασμα στον προϋπολογισμό. Δεν υπάρχουν αιτίες αυξήσεως του Δημοσίου Χρέους, το οποίο έχει σταθεροποιηθεί και το 2015 θα υποχωρήσει στα 316,1 δις € από 318,6 δις € εφέτος ή στο 167,9% του ΑΕΠ από 174,8% του ΑΕΠ. Οι δαπάνες για τόκους το 2014 είναι μειωμένες κατά 53% σε σχέση με το 2012 και κατά 65% σε σχέση με το 2011. Ως ποσοστό του ΑΕΠ διαμορφώνονται σε 3,1% το 2014, από 6,3% το 2012 και 7,8% το 2011.

Παράλληλα έχουν εμφανισθεί κάποιες φοροελαφρύνσεις (μείωση κατά 30% του Ειδικού Φόρου Καταναλώσεως στο πετρέλαιο θερμάνσεως, μείωση κατά 30% της εισφοράς αλληλεγγύης) και διευκολύνσεις για την αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμών φορολογικών και ασφαλιστικών οφειλών.

Καταβάλλεται προσπάθεια εκσυγχρονισμού του Κράτους και βελτιώσεως της γραφειοκρατίας. Πρόσφατα το Υπουργείο Αναπτύξεως εξήγγειλε απλοποίηση διαδικασιών. Άμεσα, με μια απλή αναγγελία στην οικεία περιφέρεια θα μπορούν να λειτουργούν επιχειρήσεις 897 διαφορετικών μεταποιητικών δραστηριοτήτων, οι οποίες αφορούν σειρά βασικών κλάδων της βιομηχανίας, από την επεξεργασία και συντήρηση πατάτας έως την συναρμολόγηση αυτοκινήτων. Τα επί μέρους δικαιολογητικά (π.χ. οικοδομική άδεια, πιστοποιητικά πυροπροστασίας, βεβαίωση υγειονομικής καταλληλότητος) θα εμφανίζονται μόνο σε εκ των υστέρων έλεγχο. Το μέτρο επιφέρει εξοικονόμηση χρόνου τουλάχιστον 2-3 μηνών και χρήματος από 60 – 1.500€.

Ο ιδιωτικός τομέας της οικονομίας παρουσιάζει σημεία βελτιώσεως. Οι πωλήσεις αυτοκινήτων καταγράφουν αύξηση. Η τιμή της βενζίνης μειούται λόγω διεθνούς πτώσεως της τιμής του πετρελαίου. Οι τιμές των κατοικιών παρουσιάζουν επιβράδυνση του ρυθμού υποχωρήσεως. Ο κύκλος εργασιών στο λιανικό εμπόριο παρουσιάζει αύξηση. Σημαντικός αριθμός μεγάλων επιχειρήσεων εμφανίζει αύξηση κερδοφορίας για το 2014 (ΟΤΕ, Coca-Cola, Aegean Airlines, ΔΕΗ, Μυτιληναίος, ΕΛΒΑΛ κλπ), ενώ άλλες επιχειρήσεις επιστρέφουν στην κερδοφορία. Στο ιστορικό κέντρο των Αθηνών μειώνονται τα «κενά» καταστήματα. Ενισχύονται οι Τράπεζες και παρουσιάζουν κερδοφορία. Η Εθνική Τράπεζα, το εννεάμηνο του 2014 παρουσίασε κέρδη 1.176 εκατ. € έναντι 262 εκατ. € του αντιστοίχου εννεαμήνου 2013.

Τα αντίστοιχα κέρδη της ALPHA BANK είναι 110,5 εκατ. €, ενώ οι ζημίες της EUROBANK περιορίζονται σε 187 εκατ. €. Η Τράπεζα Πειραιώς το γ' τρίμηνο 2014 πραγματοποίησε κέρδη 279 εκατ. €, συγχρόνως όμως ενίσχυσε τον ισολογισμό της με αυξημένες προβλέψεις 2,2 δις € και διαμορφώνει βάσιμες προϋποθέσεις για επιστροφή σε κερδοφορία από το 2015.

Ο δανεισμός των Ελληνικών Τραπεζών από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα τον Σεπτέμβριο 2014 είχε περιορισθεί σε 42,6 δις €.

Το Ελληνικό Τραπεζικό σύστημα διαθέτει την υψηλότερη συγκέντρωση στην Ευρώπη μετά τις απορροφήσεις εγχώριων πιστωτικών ιδρυμάτων και αποχωρήσεις ξένων τραπεζών από την κρίση του 2008 και μετά.

Σύμφωνα με στοιχειά της ΕΚΤ κάθε Ελληνική Τράπεζα έχει πρόσβαση σε πληθυσμό 282.252 κατοίκων, έναντι 56.932 ατόμων του αντιστοίχου μέσου όρου στην Ευρωζώνη.
Πραγματοποιούνται συγχωνεύσεις και επεκτάσεις επιχειρήσεων, ενώ το 52,5% των επιχειρήσεων καινοτομεί. Πραγματοποιούνται επενδύσεις, όπως η Cosco στον προβλήτα ΙΙΙ του Εμπορικού Σταθμού του ΟΛΠ, ύψους 230 εκατ. €, η οποία θα αυξήσει την δυναμικότητα των λιμενικών εγκαταστάσεών της από 3,7 εκατ. TEUS σε 6,2 εκατ. TEUS και θα καταστήσει τον Πειραιά πρώτο λιμένα εμπορευματοκιβωτίων στην Ευρώπη.

Σημαντική επίσης είναι η παραχώρηση της εκμεταλλεύσεως 14 αεροδρομίων της Χώρας σε ιδιώτες. Πλειοδότης ανεδείχθη η Κοινοπραξία Fraport – Slentel με τιμή προσφοράς 2,1 δις € εκ των οποίων ποσόν 1,2 δις € θα καταβληθεί εφάπαξ και τα υπόλοιπα 900 εκατ. € στην διάρκεια των 40 ετών της συμβάσεως παραχωρήσεως. Θα πραγματοποιηθούν επενδύσεις 1,4 δις €, εκ των οποίων 330εκατ. € την πρώτη τετραετία λόγω αμέσου αναβαθμίσεως των υποδομών τους.

Οι επιπτώσεις της οικονομικής υφέσεως είναι οδυνηρές και δυσβάστακτες για τον Ελληνικό Λαό και δεν πρέπει να παραγνωρίζονται. Το ΑΕΠ περιορίζεται το 2013 σε 182 δις € από 226 δις € το 2010. Η μείωση του ΑΕΠ της περιόδου 2010-2013 είναι 43,7%. Το ποσοστό του πληθυσμού που βρέθηκε στον κίνδυνο της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού ανήλθε το 2013 σε 35,7%, ενώ το 2012 ήταν 34,6% και το 2009 ήταν 27,6%. Είναι το δεύτερο μεγαλύτερο ποσοστό μεταξύ των 19 Ευρωπαϊκών Χωρών μετά την Βουλγαρία.

Το όριο της φτώχειας το 2013 ήταν 5.033€ ετησίως/άτομο και 10.547€ ετησίως/νοικοκυριό. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat 3,9 εκατομμύρια Έλληνες ζουν στο όριο της φτώχειας.
Σύμφωνα με έκθεση της Ελβετικής Τραπέζης Julius Baer "Wealth Report Europe" το διάστημα 2007-2013, ο ιδιωτικός πλούτος των Ελλήνων μειώθηκε κατά 169 δις € ή 23%. Η συρρίκνωση του πλούτου στην Ελλάδα είναι η δεύτερη μεγαλύτερη ποσοστιαία μεταξύ των 16 Ευρωπαϊκών Χωρών που εξετάζονται στην έκθεση, ενώ η μεγαλύτερη μείωση ιδιωτικού πλούτου καταγράφεται στην Ισπανία, κατά 28% ή 1,4 τρις €.

Η ανασφάλεια λόγω της υφέσεως έχει επιπτώσεις και στον αριθμό των γεννήσεων στην Χώρα μας με αποτέλεσμα ο πληθυσμός να γηράσκει. Το 2013 σύμφωνα με έρευνα της ΕΛΣΤΑΤ, οι θάνατοι στην Ελλάδα υπερέβησαν τις γεννήσεις και μάλιστα κατά πολύ περισσότερο σε σχέση με προηγούμενες χρονιές. Το 2013 ο αριθμός των γεννήσεων ήταν 94.134 και των θανάτων 111.794 με αποτέλεσμα την φυσική μείωση του πληθυσμού κατά 17.660 άτομα.

Στην περίοδο της κρίσεως διευρύνθηκε η ψαλίδα πλουσίων και φτωχών. Σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας αναλύσεων Wealth – X και της Ελβετικής Τραπέζης UBS με τίτλο "World Ultra Wealth Report 2014", ο συνολικός καθαρός πλούτος των πλουσίων Ελλήνων υπολογίζεται στα 70 δις δολάρια για το 2014 από τα 60 δις δολάρια ένα χρόνο πριν, με άνοδο 16,7%. Ο αριθμός των πλουσιοτέρων Ελλήνων αυξήθηκε από 505 άτομα το 2013 σε 565 άτομα το 2014 καταλαμβάνοντας την 43η θέση παγκοσμίως με αύξηση 11,9%.

Ένα σημαντικό στοιχείο που διαφοροποιεί σημαντικά την Ελλάδα σε σύγκριση με τις άλλες χώρες, σύμφωνα με την έκθεση της Julius Baer, είναι η σχετικά χαμηλή συγκέντρωση του πλούτου. Το 10% των πλουσιοτέρων Ελλήνων κατέχει το 39% του πλούτου, έναντι 52% που είναι ο μέσος όρος στην Ευρώπη. Το πλουσιότερο 1% στην Ελλάδα κατέχει το 13% του πλούτου, έναντι 27% που είναι ο μέσος όρος στην Ευρώπη.

Τα προβλήματα της Ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας είναι πολλά και περίπλοκα και ορισμένα εξ αυτών επιδεινώνονται με αποτέλεσμα να αυξάνει η δυσπιστία στις βασικές αρχές μιας ευνομούμενης πολιτείας.

Το 45% του συνολικού πληθυσμού της Χώρας σύμφωνα με έρευνα της ΕΛΣΤΑΤ, δηλώνει παντελή έλλειψη εμπιστοσύνης στο πολιτικό σύστημα. Το 19,2% δεν εμπιστεύεται καθόλου την Δικαιοσύνη, ενώ 12,5% εκφράζει την ίδια άποψη για την Αστυνομία. Ο Δείκτης Διαφθοράς είναι πολύ υψηλός και κατατάσσει την Ελλάδα στην 69η θέση μεταξύ 175 χωρών μαζί με την Ιταλία, Βουλγαρία και Ρουμανία.

Η πολιτική αβεβαιότητα ανησυχεί ιδιαιτέρως τους επενδυτές, αλλά και τις διεθνείς αγορές με δυσμενείς επιπτώσεις στις αποδόσεις των Ελληνικών Ομολόγων. Επιτείνεται η αμφισβήτηση περί την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας και είναι ασαφές το πλαίσιο εξόδου από το Μνημόνιο, ενώ η θέση του ΣΥΡΙΖΑ είναι ότι θα επιδιώξει διαγραφή μεγάλου μέρους του χρέους και δεν θα αναγνωρίσει τη συμφωνία της Κυβερνήσεως με τους Εταίρους.

Η πολιτική αντιπαράθεση έχει φθάσει πλέον στα άκρα.

Την ίδια περίοδο η διεθνής συγκυρία δεν είναι ευνοϊκή για την Ελλάδα. Η Ελλάδα συνεχίζει να αποτελεί τον πλέον «αδύναμο κρίκο» στην ζώνη του ευρώ.

Είναι αισθητή η επιβράδυνση της αναπτύξεως στην Ευρωζώνη, η οποία προβλέπεται να είναι μόνον 1,1% το 2015, σύμφωνα με τις εκτιμήσει της Ε.Ε. έναντι 1,7 που είχε προβλέψει πριν από 6 μήνες.

Σύμφωνα με τις ίδιες εκτιμήσεις για το 2015 προβλήματα θα αντιμετωπίσουν και οι δύο μεγαλύτερες οικονομίες της Ευρώπης. Η Γερμανία προβλέπεται να έχει ρυθμό αναπτύξεως 1% για το 2015 και 1,7% για το 2016, ενώ η Γαλλία θα έχει ρυθμούς 0,6% και 1,4% αντίστοιχα.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΟΟΣΑ, η Ευρωζώνη συνιστά «βαρίδι» για την παγκόσμια ανάπτυξη, η οποία το 2015 θα έχει ρυθμό 3,7% και 3,9% το 2016. Για την Γερμανία οι αντίστοιχες προβλέψεις είναι 1,1% και 1,8%, ενώ για την Γαλλία 0,9% και 1,5%. Το Δημόσιο Χρέος της Γαλλίας ξεπέρασε τα 2 τρις € και αποτελεί το 95,1% του ΑΕΠ. Ο ΟΟΣΑ τοποθετείται κατά της λιτότητος στην Ευρωζώνη και την θεωρεί μόνιμη παγίδα στασιμότητος.

Η Ευρωπαϊκή Οικονομία χαρακτηρίζεται από αδύναμη ανάπτυξη, πολύ χαμηλό πληθωρισμό και υψηλή ανεργία. Η κερδοφορία των Τραπεζών είναι χαμηλή και υπάρχει θέμα βιωσιμότητος του Δημοσίου Χρέους για πολλές χώρες. Απαιτούνται μεταρρυθμίσεις και επενδύσεις για την τόνωση της αναιμικής αναπτύξεως.

Η Ευρώπη πρέπει να αλλάξει πολιτική και ιδίως στον τομέα της εφαρμογής της σκληρής λιτότητας που επιβάλλει η Γερμανία.
Λόγω αυτής της σκληρής πολιτικής οι προϋπολογισμοί για το 2015, της Γαλλίας, Ιταλίας και Βελγίου εκρίθησαν «μετεξεταστέοι» και θα συζητηθούν μετά από κάποιες αλλαγές στην συνάντηση του Μαρτίου 2015 της Ε.Ε. «Κάτι μυρίζει στο Βασίλειο της Δανιμαρκίας».

Στο άλλο άκρο, η Ρωσία υφίσταται τις επιπτώσεις της επιβολής των κυρώσεων λόγω Ουκρανίας και πτώσεως της τιμής του πετρελαίου. Οι ζημιές ανέρχονται σε 130-140 δις δολλάρια ετησίως, δηλ. το 7% του ΑΕΠ.

Υπάρχει άμεσος κίνδυνος πιστωτικής κρίσεως για τις Ρωσικές τράπεζες και επιχειρήσεις. Αν δεν χαλαρώσουν οι κυρώσεις από τις Η.Π.Α. και Ε.Ε. ώστε να ανακτήσει η Χώρα πρόσβαση στις διεθνείς αγορές το πρόβλημα θα αποδειχθεί οξύτατο, λαμβανομένου υπόψη ότι το 40% της χρηματοδοτήσεως των ρωσικών τραπεζών και επιχειρήσεων προέρχεται από πηγές του εξωτερικού.

Εκτιμάται ότι σε 10 χρόνια θα ανακάμψει η εμπιστοσύνη των ξένων επενδυτών.

Η Κίνα συνεχίζει να απολαμβάνει υψηλούς ρυθμούς αναπτύξεως, αλλά με φθίνουσα πορεία.

Οι Η.Π.Α. αποτελούν την μοναδική περίπτωση οικονομικής μεγεθύνσεως. Ο ρυθμός αναπτύξεως ανήλθε σε 4,6% το δεύτερο τρίμηνο και στο 3,5% το τρίτο τρίμηνο του 2014. Το Δημοσιονομικό έλλειμμα περιορίσθηκε στο 2,8% του ΑΕΠ, έναντι 10,1% του ΑΕΠ τον Δεκέμβριο του 2009. Ο δανεισμός της Χώρας θα περιορισθεί το τελευταίο τρίμηνο στο χαμηλότερο επίπεδο που έχει καταγραφεί στη διάρκεια Οκτωβρίου – Δεκεμβρίου από το 2007. Επίσης καταγράφεται μείωση της ανεργίας στο 5,9% από το 8,1% και αύξηση των μισθών κατά 0,8%.

Το διεθνές περιβάλλον στο οποίο κινείται η Ελλάς είναι ιδιαίτερα δυσμενές και σε συνδυασμό με την πολιτική αβεβαιότητα και το παραλήρημα του λαϊκισμού, επιβαρύνεται περαιτέρω.
Η Ε.Ε. στερείται δημιουργικής φαντασίας και κοινοτικής αλληλεγγύης και η Γερμανική προτεσταντική αντίληψη έχει επικρατήσει. Η διεύρυνση της Ε.Ε. με την συμμετοχή χωρών του Βορρά και λαών Σλαβικής προελεύσεως απομάκρυναν κάθε ρομαντική και δημιουργική διάθεση από την γηραιά Ευρώπη.

Οι χώρες μέλη της Ε.Ε. θέτουν ως προτεραιότητα τα του οίκου τους και αγνοούν την συλλογική αντίληψη του Κοινοτικού Οικοδομήματος. Ήλθε η ώρα για την Γερμανία να αντιμετωπίσει τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσεως ως επακόλουθο μιας πολιτικής αυστηράς λιτότητος και προτεσταντικής αναλγησίας που επέβαλε σε όλη την Ευρώπη.

Όταν η ατμομηχανή της Ευρώπης, η Γερμανία, αντιμετωπίζει την κρίση, τότε δικαίως το ενδιαφέρον της θα στραφεί στα του δικού της οίκου και θα αγνοήσει τους λοιπούς. Κάτω από αυτές τις συνθήκες δεν μπορεί να καλλιεργηθεί αισιοδοξία ότι θα αντιμετωπισθεί, ευνοϊκά για την Ελλάδα, το θέμα της μειώσεως του Δημοσίου Χρέους.

Πρέπει να το συνειδητοποιήσουμε ότι το πρόβλημά μας θα το αντιμετωπίσουμε μόνοι μας.

Για να είναι όμως η αντιμετώπιση ικανοποιητική για την Πατρίδα μας, πρέπει να επιδείξουμε ομοψυχία και να διαμορφώσουμε ένα εθνικό πρόγραμμα που θα βρίσκει σύμφωνη την πλειοψηφία του Ελληνικού Λαού όσον αφορά στους οικονομικούς και κοινωνικούς του στόχους.

Ο Ελληνικός Λαός είναι ταλαιπωρημένος, απογοητευμένος και αισθάνεται προδομένος. Αφού δεν υπάρχει ελπίδα να τιμωρηθούν οι αίτιοι της Εθνικής καταστροφής και ιδίως εκείνοι οι οποίοι οδήγησαν την Ελλάδα στις τανάλιες του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, ας υπάρξει τουλάχιστον μια Συνταγματική πρόβλεψη ότι θα προβλεφθούν δικλείδες, ώστε να μη υποστούν οι επερχόμενες γενιές παρεμφερείς επιπτώσεις.

Οι ασχολούμενοι με την Αναθεώρηση του Συντάγματος αναλίσκονται με νομικίστικες λεπτομέρειες και πως θα βρεθεί τρόπος να αποσυνδεθεί η εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας με την πραγματοποίηση εκλογών.

Θα αρκούσαν μόνον τρεις διατάξεις, κατά την άποψή μας, για να ηρεμήσει ο Λαός και να πεισθεί ότι οι διοικούντες ωρίμασαν.

Πρώτον: Να τεθεί ως βασική προϋπόθεση ότι όποιος επιθυμεί να ασχοληθεί με τα Κοινά, πρέπει να έχει δουλέψει τουλάχιστον 10 χρόνια. Οποιαδήποτε εργασία.

Δεύτερον: Η ευθύνη των Κυβερνώντων(Πρωθυπουργών, Υπουργών, Υφυπουργών, Γενικών Γραμματέων, Διοικήσεων ΔΕΚΟ, Συνδικαλιστικών Οργανώσεων, Τοπικής και Περιφερειακής Αυτοδιοικήσεως), δεν θα διακόπτεται, ούτε θα παραγράφεται. Η ευθύνη θα είναι καθ' όλη τη διάρκεια της ζωής τους και σε περίπτωση θανάτου, εφόσον υπάρχουν κλοπιμαία, η ευθύνη θα μεταβιβάζεται στους κληρονόμους και τους δωρεολήπτες.

Τρίτον: Να υπάρξει χρονικός περιορισμός για την άσκηση καθηκόντων για τους πολιτικούς, του συνδικαλιστές και τους εκπροσώπους της τοπικής και περιφερειακής αυτοδιοικήσεως. Δεν είναι επάγγελμα η πολιτική και ο συνδικαλισμός, αλλά λειτούργημα.

Το Κοινοβούλιο πρέπει να δώσει δείγματα πολιτικής και δημοκρατικής ωριμότητος.

 

 

Αθήνα, 5 Δεκεμβρίου 2014

Ο Συντάκτης

Γεώργιος Σ. Βλάχος
τ. Γενικός Γραμματέας
στο ΥΠΕΘΟ και ΥΕΝ

 

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter