Τετ04242024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

EBEΠ: Η επόμενη μέρα της ψήφου εμπιστοσύνης για την ελληνική οικονομία

korkidis-9

Οι προτεραιότητες της επόμενης μέρας της ψήφου εμπιστοσύνης για τη Κυβέρνηση, ήταν αρχικά η συνάντηση στην Ουάσιγκτον για μια "καινούργια σχέση" Δ.Ν.Τ.- Ελλάδος και αμέσως μετά, το Εurogroup στο Λουξεμβούργο, με επίκεντρο το ελληνικό χρέος. Ακολουθούν η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων των "stress test" των Τραπεζών, η διαπραγμάτευση της 2ης φάσης με τη Τρόικα, για τη 5η και τελευταία αναθεώρηση του ελληνικού προγράμματος, η έγκριση του προϋπολογισμού 2015, ο μίνι ανασχηματισμός λόγω ανάληψης καθηκόντων Επιτρόπου του Υπουργού Αμύνης και φυσικά η εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας.

Στο πρώτο ραντεβού της κας Λαγκάρντ με την ελληνική διαπραγματευτική ομάδα για τη συναινετική έξοδο της χώρας από το Μνημόνιο, διαφαίνεται οι εταίροι να συζητούν κατ' αρχάς υπό όρους την ελληνική θέση. Ωστόσο Ε.Ε. και Δ.Ν.Τ. φαίνεται να συμφωνούν σε ένα μεταβατικό «όχημα εξόδου» ή «προληπτικής στήριξης», με τη συνδρομή του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας. Όπως φαίνεται, η Διευθύντρια του Δ.Ν.Τ., μετέφερε στην ελληνική πλευρά την καταστατική θέση του Δ.Ν.Τ., ότι δηλαδή η συμμετοχή της χώρας μας στο πρόγραμμά του είναι εθελοντική. Από την άλλη πλευρά, όμως, σε αυτό το πλαίσιο έθεσε αναλυτικά τους τρείς όρους ασφαλείας, για τη πρόωρη συναινετική διακοπή του προγράμματος.

Η Ελλάδα θα πρέπει λοιπόν: Πρώτον, να ολοκληρώσει χωρίς εκπτώσεις την τρέχουσα αξιολόγηση της τρόικας, που περιλαμβάνει δύσκολες μεταρρυθμίσεις στο Δημόσιο, στα εργασιακά και στο Ασφαλιστικό, ώστε να δώσει ένα θετικό σήμα στις αγορές για την επόμενη μέρα. Δεύτερον, θα υπάρχει ένα πρόγραμμα «προληπτικής στήριξης» από τους επισήμους πιστωτές, άποψη που εξέφρασε και δημοσίως η γενική διευθύντρια του Δ.Ν.Τ. με το σκεπτικό ότι η Ελλάδα πρέπει να είναι διασφαλισμένη απέναντι σε κάθε ενδεχόμενο και παράλληλα να συνεχιστεί απρόσκοπτα η πρόσβαση των ελληνικών τραπεζών στις γραμμές της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας. Το Δ.Ν.Τ. τρίτον, θα ζητήσει από τους Ευρωπαίους να εγγυηθούν ξανά τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους αναλαμβάνοντας συγκεκριμένες δεσμεύσεις, αφού στη κυριολεξία μετά την απομάκρυνση από το "Ταμείο", ουδέν λάθος αναγνωρίζεται.

Η «μεγάλη διαπραγμάτευση» εξόδου από το μνημόνιο πρέπει σαφώς να προβλέπει το πώς θα καλυφθεί το χρηματοδοτικό κενό των 25 δισ. ευρώ. Σύμφωνα μάλιστα με την εξίσωση του Δ.Ν.Τ. απαιτούνται 27,3 δις για τη διετία 2015-2016, εφόσον η Ελλάδα δεν θα ζητήσει δόσεις του Δ.Ν.Τ. ύψους 12,8 δισ. ευρώ μέχρι το 2016. Για την ακρίβεια, χρειάζεται 18,7 δισ. το 2015 (το 10% του Α.Ε.Π.) και άλλα 8,6 δισ. το 2016 (το 4,3% του Α.Ε.Π.).

Αντίστοιχος σχεδιασμός, με τους υπολογισμούς που γίνονται από ελληνικής πλευράς, το ποσό θα μπορούσε να εξασφαλιστεί από το «μαξιλάρι» διαθεσίμων της κυβέρνησης, που είναι 5 δισ. ευρώ και θα φτάσει τα 7 δισ. στο τέλος του έτους. Επίσης, με ένα ποσό από 8 ως 11 δισ. ευρώ από το υπόλοιπο του Τ.Χ.Σ., μετά τα "stress tests" των τραπεζών. Ένα άλλο σημαντικό ποσό ύψους 8 δισ. ευρώ προκύπτει για το διάστημα 2015-2022 με τις επιστροφές κερδών από ελληνικά ομόλογα των ευρωπαϊκών κεντρικών τραπεζών (ANFA's και SNP's). Στο προσχέδιο του προϋπολογισμού, ως γνωστό, προβλέπεται η προσφυγή στις αγορές για εκδόσεις ομολόγων 9 δις ευρώ διάρκειας 7 και 10 ετών, για έντοκα γραμμάτια διάρκειας μεγαλύτερης των 26 εβδομάδων και ανταλλαγή υφιστάμενων εκδόσεων ομολόγων με νέες εκδόσεις.

Σύμφωνα με τον κυβερνητικό σχεδιασμό, ο Πρωθυπουργός με επιστολή του, θα πρέπει να ζητήσει τη συναινετική διακοπή του προγράμματος του Δ.Ν.Τ. αμέσως μετά την ανακοίνωση του αποτελέσματος των "stress test" των τραπεζών, στις 26 Οκτωβρίου.

Η κυβέρνηση αναμένεται να αναφέρει την ταυτόχρονη παραίτηση της Αθήνας από τις εκκρεμείς δόσεις του 2015-16, διεκδικώντας μία υβριδική προληπτική γραμμή πίστωσης αποκλειστικά από την Ευρώπη και το ESM, με αντάλλαγμα τη δέσμευσή της ότι θα εφαρμόσει ένα ελληνικό σχέδιο οικονομικής πολιτικής, μέσω επίσημης επιστολής προθέσεων για ασφαλέστερη έξοδο στις αγορές και αποπληρωμή του δημόσιου χρέους στους δανειστές. Το ελληνικό "ζήτημα" θα είναι έτσι αποκλειστικά μια ευρωπαϊκή υπόθεση της Ευρωζώνης, εκεί δηλαδή που πρέπει και ανήκει η χώρα μας.

Ο Πρόεδρος του Ε.Β.Ε.Π., κ. Βασίλης Κορκίδης, δήλωσε σχετικά:

"Στον απόηχο της παροχής ψήφου εμπιστοσύνης, τα οφέλη που θα προκύψουν για τους ΜμΕ της αγοράς είναι η "αλήθεια Νο 6" στην ομιλία του Πρωθυπουργού, η οποία περιλαμβάνει τις 72 έως 100 δόσεις μειωμένων από προσαυξήσεις χρεών σε Δημόσιο και Ασφαλιστικά Ταμεία, την κατάργηση της προσωποκράτησης για ληξιπρόθεσμες οφειλές και την αναγνώριση όσων, παρά τις δυσκολίες, κατάφεραν να μείνουν συνεπείς στις υποχρεώσεις τους.

Μπορεί με την ψήφο εμπιστοσύνης η κυβέρνηση να κέρδισε πολύτιμο πολιτικό χρόνο για την Ελλάδα, ωστόσο δεν έδιωξε τα δικαιολογημένα διλήμματα από τους Έλληνες, λόγω του υψηλού ποσοστού ανεργίας, της υπερφορολόγησης, της έλλειψης ρευστότητας και της ύφεσης στην αγορά. Το μόνο βέβαιο είναι ότι οι πρόωρες εκλογές δεν είναι στις προτεραιότητές μας, καθώς σε αυτή την κρίσιμη συγκυρία η πολιτική σταθερότητα είναι όρος "εκ των ων ουκ άνευ", προκειμένου να μην πάει ο κόπος όλων μας για την ανασύνταξη της Χώρας χαμένος. Κατά συνέπεια, οι αρχηγοί όλων των πολιτικών παρατάξεων θα πρέπει να προσπαθήσουν περισσότερο για την αποφυγή της επιζήμιας εκλογολογίας, η οποία σε καμιά περίπτωση δεν βοηθά την ελληνική οικονομία, ούτε στο εσωτερικό, ούτε και στο εξωτερικό".

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter